Crafter 50 verbouwen en verzekeren

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Crafter 50 verbouwen en verzekeren



Bericht door de Jonckheer »

Hymerferry schreef:Het leeggewicht moet daarvoor toch meer dan 3500 kg zijn?
Het gaat niet over het leeggewicht (zou wel erg raar zijn) maar over het totaal gewicht. In dit geval 5 ton en dus is het een vrachtwagen.
Gebruikersavatar
gica
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 12:28

Re: Crafter 50 verbouwen en verzekeren



Bericht door gica »

van der Vaart schreef: Gica de wegenbelasting voor een vrachtwagen is goedkoper dan voor een camper.
Hee weer wat geleerd :thumbup: begrijp alleen de logica niet. Kan het bedrijfsmatig nog wel verklaren maar als je als particulier in een vrachtwagen gaat rijden zou je toch verwachten dat dat (ook weer) een berg belastingcentjes gaat kosten. ::S
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Crafter 50 verbouwen en verzekeren



Bericht door Hymerferry »

Er is een verschil in wegenbelasting voor een bestelwagen voor particulier gebruik en een vrachtwagen voor particulier gebruik, niet alleen het tarief maar ook de vaststelling, bij een bestelwagen op basis van leeggewicht, bij de vrachtwagen op basis van toegestaan maximum gewicht. Er is een flinke discussie geweest, dacht zelfs een onderdeel van een wetsvoorstel (maar weet het dus niet meer precies) om een minimum gewicht ondergrens in te voeren bij een vrachtwagenkenteken. Een bestelbus met een max. gewicht van 3500 kg valt onder de "dure" bestelbussen als hij particulier gebruikt wordt, mag hij tot 3501 kg beladen worden dan is het een vrachtwagen die aanzienlijk goedkoper te rijden is. Het is allemaal niet doorgevoerd blijkt nu, speelde met de wijzigingen van het ontmoedigen van het grijskenteken voor particulier gebruik.
Casarosso
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 15:50

Re: Crafter 50 verbouwen en verzekeren



Bericht door Casarosso »

Ik had al wat verzekeraars gebeld oa,TVM doet geen particulier vrachtwagen.
Ik kom momenteel op ongeveer €85 per maand op all-risk en €40 wa extra uit.
Bij wa extra gaan ze van de dagwaarde uit (+/- €12.000),en all risk nieuwwaarde (€55.000),en die is goed €40.000 zonder BPM maar met BTW.
Aangezien het een vrachtauto is (word),hoef ik die €15.000 BPM niet mee te tellen in de nieuwprijs,omdat er op vracht auto's geen BPM zit.
Ik wil hem op een gewone vracht verzekering,en niet op paard,of camper,ik zie het gezeik al komen als er iets gebeurd.
Hij weegt nu op kenteken 2245kg,als ik er nog camper spul inzet,kom ik zwaarder uit zeg tot 2350 is dus €167. per kwartaal.
Nu is het €74 per kwartaal,en dat is tot 15 ton hetzelfde.
Ik moet er dan wel alles "los" inzetten,anders val ik onder een "camper".
Maar ik moet wel alles vast zetten,dat heet dan lading zekeren,want je moet alles goed vast zetten als je iets vervoerd.
Dit mag ook met snel koppelingen,en hoeft dus niet perse met spanbanden.
Dus zo gaat het denk ik worden.
Bancras
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 14:05
Locatie: midden noordholland

Re: Crafter 50 verbouwen en verzekeren



Bericht door Bancras »

Mijn auto is alleen WA verzekerd. De bruto jaarpremie bij Unive is € 940-. per jaar, en met 70% no-claim wordt dat ca. € 280-.
Houdt er wel rekening mee dat je auto er als een vrachtauto moet blijven uitzien, dus geen zonnepanelen op het dak of een schotelantenne; ook geen luifel en geen ramen in de laadruimte. En de inventaris moet er uitzien als losse vracht. Dus ongeveer zoals we vroeger op vakantie gingen: een matras achterin en dat was het.
Groeten, Bob.
Plaats reactie