Even voorstellen met onze Fiat van Hool 625 (1965)
Even voorstellen met onze Fiat van Hool 625 (1965)
Wij zijn sinds vorige week de gelukkige eigenaar van een Fiat van Hool uit 1965.
Het schijnt een van de laatst rijdende (nou ja...rijdende...) te zijn van dit model. (een model nieuwere 625 heb ik hier al wel gezien).
De bedoeling is om deze bus verder om te bouwen naar camper (stond al op camper kenteken) voor 4 personen waarbij het buskarakter van de buitenkant behouden blijft.
Om deze schroothoop hier in Zuid Limburg te krijgen moest wel e.e.a. overwonnen worden.
In eerste instantie leek het goed te gaan, we gingen niet hard maar we reden tenminste.
Na 25 km was het al prijs... een hoop witte rook onder de bus... Nu wist ik dat witte rook niet direct duidde op brand hebben we hem toch maar aan de kant gezet. Het euvel zat hem in de radiateurdop die niet goed afsloot. Juist toen we weer wilde vertrekken kwam de Rijkswaterstaat aan met het verzoek niet verder te rijden omdat we op het punt stonden een natuurgebied in te rijden en hij de bus niet vertrouwde. Afgesleept naar de dichtstbijzijnde Macdrek hebben we het systeem weer voorzien van voldoende water en gezorgd dat de radiateurdop weer voldoende afsloot.
Na ca 180km, bijna thuis, stopte de bus spontaan. Nu bleek het contactslot gaar te zijn... kleinigheidje dus....
Eenmaal thuis aangekomen hebben we de bus eens goed bekeken en onderzocht. (normaal doe je dat voor de aankoop maarja... ik zou en moest deze bus hebben).
Chassis is ok, 2 bodemplaten en diverse andere platen slecht, bedrading lijkt wel een bord spagettie, achterraam = voorraam, uitlaat is zeer vakkundig geknikt i.p.v. gebogen...
Nouja... beginnen maar!
Tot nu toe gedaan:
Binnenkant bus gesloopt / leeg gemaakt.
Nieuwe accubak en nieuwe bekabeling naar motor.
Nieuw stuk remleiding
Gelukkig hebben we handige mensen in onze omgeving want ik heb helaas niet van alles verstand.
Gegevens Bus:
Motor 2,3 Ford
Lengte: 6,25
Breedte: 2,10
Stahoogte ca 1,75
Groet,
Ernest
Hieronder 2 foto's
Het schijnt een van de laatst rijdende (nou ja...rijdende...) te zijn van dit model. (een model nieuwere 625 heb ik hier al wel gezien).
De bedoeling is om deze bus verder om te bouwen naar camper (stond al op camper kenteken) voor 4 personen waarbij het buskarakter van de buitenkant behouden blijft.
Om deze schroothoop hier in Zuid Limburg te krijgen moest wel e.e.a. overwonnen worden.
In eerste instantie leek het goed te gaan, we gingen niet hard maar we reden tenminste.
Na 25 km was het al prijs... een hoop witte rook onder de bus... Nu wist ik dat witte rook niet direct duidde op brand hebben we hem toch maar aan de kant gezet. Het euvel zat hem in de radiateurdop die niet goed afsloot. Juist toen we weer wilde vertrekken kwam de Rijkswaterstaat aan met het verzoek niet verder te rijden omdat we op het punt stonden een natuurgebied in te rijden en hij de bus niet vertrouwde. Afgesleept naar de dichtstbijzijnde Macdrek hebben we het systeem weer voorzien van voldoende water en gezorgd dat de radiateurdop weer voldoende afsloot.
Na ca 180km, bijna thuis, stopte de bus spontaan. Nu bleek het contactslot gaar te zijn... kleinigheidje dus....
Eenmaal thuis aangekomen hebben we de bus eens goed bekeken en onderzocht. (normaal doe je dat voor de aankoop maarja... ik zou en moest deze bus hebben).
Chassis is ok, 2 bodemplaten en diverse andere platen slecht, bedrading lijkt wel een bord spagettie, achterraam = voorraam, uitlaat is zeer vakkundig geknikt i.p.v. gebogen...
Nouja... beginnen maar!
Tot nu toe gedaan:
Binnenkant bus gesloopt / leeg gemaakt.
Nieuwe accubak en nieuwe bekabeling naar motor.
Nieuw stuk remleiding
Gelukkig hebben we handige mensen in onze omgeving want ik heb helaas niet van alles verstand.
Gegevens Bus:
Motor 2,3 Ford
Lengte: 6,25
Breedte: 2,10
Stahoogte ca 1,75
Groet,
Ernest
Hieronder 2 foto's
Re: Even voorstellen met onze Fiat van Hool 625 uit 1965
welkom Ernest,
het is wel een mooie bak,maar nog wel even wat te doen.
succes ermee.
groetjes John
het is wel een mooie bak,maar nog wel even wat te doen.
succes ermee.
groetjes John
Betaalbare kwaliteits kussens op maat https://www.nofruit.nl/
Re: Even voorstellen met onze Fiat van Hool 625 uit 1965
Ook welkom. Hier krijg ik deja vu-gevoelens bij (zo zag onze Van Hool er ook uit en ook wij stonden na een kilometer of wat stil maar dan zwarte rookwolken).
Succes!
Succes!
groetjes, Marjorie
My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
Re: Even voorstellen met onze Fiat van Hool 625 uit 1965
Da's een mooie uitdaging , we gaan je vorderingen volgen!
Forum verlaten.
- vanHooltje
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Even voorstellen met onze Fiat van Hool 625 uit 1965
Welkom Ernest,
Dat model ken ik goed, er rijden er trouwens meer van hoor. Ik heb het model na jou uit de 1970 tm 74 model, de fiat 625 N3P.
Ik heb hier nog een bedradings schema van zo een bus als jij heb.
Dat model ken ik goed, er rijden er trouwens meer van hoor. Ik heb het model na jou uit de 1970 tm 74 model, de fiat 625 N3P.
Ik heb hier nog een bedradings schema van zo een bus als jij heb.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Even voorstellen met onze Fiat van Hool 625 uit 1965
Sterkte ha ha
gr de Guust
Als je aanmerkingen wil maken op mijn spelling kan je hier terecht
Als je aanmerkingen wil maken op mijn spelling kan je hier terecht
-
- Berichten: 1006
- Lid geworden op: za 08 jul 2006, 10:45
- Locatie: Wijk en Aalburg
- Contacteer:
Re: Even voorstellen met onze Fiat van Hool 625 uit 1965
Jawel, Fiat is de afkorting voor: Ford in afgedankte toestand.......gatti500 schreef:een fiat met een ford motor ?
Verbeter de wereld, begin! (loesje)
Re: Even voorstellen met onze Fiat van Hool 625 uit 1965
Tja dat ken ik.anno1905 schreef:
Eenmaal thuis aangekomen hebben we de bus eens goed bekeken en onderzocht. (normaal doe je dat voor de aankoop maarja... ik zou en moest deze bus hebben).
Gegevens Bus:
Motor 2,3 Ford
Lengte: 6,25
Breedte: 2,10
Stahoogte ca 1,75
Ik heb hier ook zo'n arbeidsintensief apparaat staan.
Kijken was kopen ...
Nadeel is dat je straks heel wat extra kwijt bent.
Voordeel dat je alles weer eens losgehaald hebt en precies kan indelen naar wens.
Ik neem aan dat je de 2,3V6 benzine van Ford hebt?
Dat zijn eigenlijk de beste van de V6'en dus dat moet al vast goed komen.
Mmm, zo te zien ben je de 6 eigenaar en zie ik 4 cilinders staan bij de RDW gegevens.
- vanHooltje
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Even voorstellen met onze Fiat van Hool 625 uit 1965
Het verschil zit hem in de leeftijd
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Re: Even voorstellen met onze Fiat van Hool 625 uit 1965
Dit neusje is herkenbaar ! Deze vanHool 625 is gebouwd/gebaseerd op het zelfde chassis als mijn Fiat 625N3 uit 1971 , Dit was van origine een chassis-cabine met een laadbak. Volgens mij hoort er orgineel een 4cil 3.5 liter diesel in te zitten welke eerst ook in die van mij zat.
Ik heb er nu een gereviseerde 2.8 Tdi in zitten van een Iveco.
Succes met de restauratie !!
gr johan
Ik heb er nu een gereviseerde 2.8 Tdi in zitten van een Iveco.
Succes met de restauratie !!
gr johan
Fiat 625N3 Camper zelfbouw 1971 (aanschaf 2010)
Voorzien van gereviseerde iveco 2.8 TD(i) (inbouw 2012)
"IEN LIBBEN LIBJE IT"
Voorzien van gereviseerde iveco 2.8 TD(i) (inbouw 2012)
"IEN LIBBEN LIBJE IT"
- vanHooltje
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Even voorstellen met onze Fiat van Hool 625 uit 1965
Zo ook de vanhool fiat 625N3P, die van mij dus
Bij mij licht er een iveco 35/10 in td 100pk
Bij mij licht er een iveco 35/10 in td 100pk
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Re: Even voorstellen met onze Fiat van Hool 625 uit 1965
Hoi van hooltje,
wij hebben dezelfde motor (na ombouw), jou front is een iets nieuwer/ander type. Chassis e.d is identiek.
mijn nieuwe motor bevalt prima, veel koppel vooral ! overbrenging achteras kan iets langer.
blijft interessant dat ouwe spul !!
wij hebben dezelfde motor (na ombouw), jou front is een iets nieuwer/ander type. Chassis e.d is identiek.
mijn nieuwe motor bevalt prima, veel koppel vooral ! overbrenging achteras kan iets langer.
blijft interessant dat ouwe spul !!
Fiat 625N3 Camper zelfbouw 1971 (aanschaf 2010)
Voorzien van gereviseerde iveco 2.8 TD(i) (inbouw 2012)
"IEN LIBBEN LIBJE IT"
Voorzien van gereviseerde iveco 2.8 TD(i) (inbouw 2012)
"IEN LIBBEN LIBJE IT"
- vanHooltje
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Even voorstellen met onze Fiat van Hool 625 uit 1965
Je bedoelt om iets sneller te gaan?gatti500 schreef:kun je eventueel nog iets met de bandenmaat ? , een paar procent maakt vaak al een hoop uit...
Als ik mijn gas intrap loopt ie rap over de 100 heen, maar aangezien het een c rijbewijs wagen is (bedrijfswagen met camper inrichting) mag ik maar 80. Dus dat heeft niet zoveel zin, tevens is het verkrijgen van andere maten banden erg lastig voor deze maten.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: Even voorstellen met onze Fiat van Hool 625 uit 1965
Anno 1905, dat zal niet leeftijd gerelateerd zijn verwacht ik.
Mooie bus, daar valt zeker wat moois van te maken. En als er zaken zijn waar je geen verstand van hebt, dan kun je er wel verstand van krijgen toch ?
Er zal ontzettend veel werk in zitten om er wat van te maken, maar dan heb je ook wat !
Veel plezier en succes ermee.
Mooie bus, daar valt zeker wat moois van te maken. En als er zaken zijn waar je geen verstand van hebt, dan kun je er wel verstand van krijgen toch ?
Er zal ontzettend veel werk in zitten om er wat van te maken, maar dan heb je ook wat !
Veel plezier en succes ermee.
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt