Even voorstellen en RDW vragen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
bodhi
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 27 mar 2013, 9:28

Even voorstellen en RDW vragen



Bericht door bodhi »

Hallo,

Ik ben Ron uit Den Haag en heb me net aangemeld op dit forum. Ik ben momenteel een Renault Trafic aan het ombouwen naar camper. Het ombouwen zelf lukt prima, alleen loop ik tegen wat vragen aan omtrent de omkeuring bij de RDW. Wellicht zijn er mensen die dit traject net achter de rug hebben en bruikbare informatie kunnen geven.

Wat zijn mijn vragen:
Moet je bij de RDW een afspraak maken of kan je zonder afspraak gewoon langsgaan voor de keuring?
De formulieren die je nodig hebt om de rest BPM te betalen, moet je dit zelf ingevuld meenemen of doen ze dat bij de RDW?
Op mijn kenteken staat een bruto BPM prijs. Is dat ook het bedrag waar de rest BPM over berekend wordt (mijn bus staat nu nog op grijs kenteken)?
Waar betaal je de rest BPM precies (pinnen/contant/acceptgiro)?
Krijg je direct een aangepast kenteken en kan je er direct weer mee rijden?
Zijn er nog dingen waar je extra op moet letten? Tips?

Alvast bedankt voor de te nemen moeite.
Vriendelijke groet,
Ron van Rijn
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Even voorstellen en RDW vragen



Bericht door Cee Pee »

Als er een bruto BPM bedrag op je kentekenbewijs staat is er dan al niet keer BPM betaald?

Mischien bij de overgang van bedrijfsgrijs naar particuliergrijs.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Even voorstellen en RDW vragen



Bericht door Mitsu »

Welkom Ron,

Je kan zonder afspraak naar de keuring om 8.00 uur in de ochtend, maar dan moet je misschien wachten. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Je kan ook online een afspraak maken, dan ben je om de afgesproken tijdstip direct aan de beurt.

De BPM-formulieren vul je in ter plekke bij de douanebalie. Als er nog (rest)BPM betaald moet worden - dat kun je niet van tevoren uitzoeken - dan kun je dat daar ter plekke betalen geloof ik. Als het nog niet duidelijk is of je wel of niet moet betalen, dan ontvang je vanzelf een acceptgiro. Overigens, als je bus iets van 15 jaar of ouder is, dan hoeft er sowieso geen BPM meer betaald te worden.

Wat betreft het kenteken, nee. Je krijgt nieuwe papieren enkele weken na keuring (dit kan wel 2-3 weken duren). Zodra je de nieuwe kentekenpapieren hebt, dan kun je bij diverse zaken (automateriaalhandel, garages etc.) een kenteken laten maken. Je zult dus op de dag van de keuring een eendagskenteken moeten hebben. Ook deze vraag je aan via de RDW-site als je een keuringsafspraak maakt.

Tip: zeker. Zorg ervoor dat je auto een geldige APK heeft als ie dat niet heeft. Zodra de auto officieel geregistreerd is, dan ontvang je de volgende dag nog automatisch een bon van € 139,- (als ie niet is gekeurd) ... :evil:
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
bodhi
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 27 mar 2013, 9:28

Re: Even voorstellen en RDW vragen



Bericht door bodhi »

Als er een bruto BPM bedrag op je kentekenbewijs staat is er dan al niet keer BPM betaald?

Mischien bij de overgang van bedrijfsgrijs naar particuliergrijs.
nee er is nog geen bpm betaald
ik heb de bus overgenomen van een vriend die hem bedrijfsmatig reed
Wat betreft het kenteken, nee. Je krijgt nieuwe papieren enkele weken na keuring (dit kan wel 2-3 weken duren). Zodra je de nieuwe kentekenpapieren hebt, dan kun je bij diverse zaken (automateriaalhandel, garages etc.) een kenteken laten maken. Je zult dus op de dag van de keuring een eendagskenteken moeten hebben. Ook deze vraag je aan via de RDW-site als je een keuringsafspraak maakt
betekend het dan dat je zolang niet met de bus kan rijden na die dag tot je de papieren binnen heb en platen laat maken en monteert
ik las ook dat er mensen een berekening hebben laten doen van hun rest bpm op internet
is dat een goed idee of weggegooid geld ,20 euro
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Even voorstellen en RDW vragen



Bericht door annoh »

Er zijn sites op internet te vinden waar je zelf rest BPM kan uitrekenen. Even google gebruiken.

Je krijgt van de belastingdienst uiteindelijk een accept giro kaart thuis om te betalen.

Gemakkelijker kan het niet, wel leuker!
bodhi
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 27 mar 2013, 9:28

Re: Even voorstellen en RDW vragen



Bericht door bodhi »

hallo annoh
ik ken jou van de weetjewel site
ik had die verhoogde t4 syncro te koop gezet waar je op reageerde dat de foto's nog wat beter konden
ook jou lijntje gevolgd over je t5 project
ziet er goed uit
maar ik ben nu overgestapt naar een trafic uit 2008
kon hem voor een mooie prijs over nemen van een vriend
anders was het wellicht toch ook een t5 geworden
dus nu de handen uit de mouwen en er ook zo een mooi project als jou bus van maken :thumbup:
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Even voorstellen en RDW vragen



Bericht door annoh »

Hoi bodhi,

Ik heb een tijdje met idee rond gelopen om een Trafic te kopen. De laadruimte aan de bovenkant is veel vierkanter dan bij de T5, handig bij het tekenen van de kasten. (indien je ie zelf maakt natuurlijk)

Ik ben voor een Trafic wat teruggedeinst door mogelijke problemen betreffende de Trafic. Maar, als je leest welke problemen je kunt hebben met een T5........

Hoe zien je verbouw/ombouw plannen eruit?
bodhi
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 27 mar 2013, 9:28

Re: Even voorstellen en RDW vragen



Bericht door bodhi »

Ik ben voor een Trafic wat teruggedeinst door mogelijke problemen betreffende de Trafic. Maar, als je leest welke problemen je kunt hebben met een T5........
was vooral bij de eersten generatie ,(hoop ik) :lol: deze is een 2.0 cdi 6 bak en is verlengt
plannen voor inbouw zijn draaistoelen ,vast bed ,kookgelegenheid aan de bestuurderskant van de bus
grote laden onder het bed
links onder het bed plek voor mijn surfzeilen en gieken ,masten
pop op dak is er al in gemaakt (door een camper bouwer )
hij is al geïsoleerd en de stoelen kunnen al draaien
dit weekend ga ik de rest er in maken
rij hem naar binnen op mijn werk ,waar ik alle machines heb om in te bouwen
machinale houtbewerking en las en metaal werkplaats
dus moet lukken met drie dagen klussen
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Even voorstellen en RDW vragen



Bericht door annoh »

Klinkt goed!

Ik wens je een productief weekend toe.

Laat je een keer wat foto's zien?

Succes!
bodhi
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 27 mar 2013, 9:28

Re: Even voorstellen en RDW vragen



Bericht door bodhi »

zo effe een update
bus is klaar en gekeurd
de keuring was een eitje ,de aangifte bpm niet zo
dacht dat ze je daar wel zouden helpen met invullen van de formulieren
niet dus
toen maar naar huis gegaan en alles via een site autotelex gedaan
kost 20 euro maar is wel hellemaal top geregeld
toen weer terug en het allemaal ingeleverd
paar dagen een mailtje gekregen van de belastingdienst dat we eindelijk mogen betalen :crazy:
nu alles betaald en het nieuwe kenteken in huis
nu nog platen laten maken en de verzekering om zeten
o ja en op het kentekenbewijs staat de verkeerde kleur vermeld
de typmuts zat zeker te slapen toen ze het invulde
dus moet deze nog effe opsturen naar de rdw voor een ander met de goede kleurvermelding op het bewijs
dit weekend gaan we voor het eerst er op uit met de bus
:thumbup:
Bart H
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 16:53
Locatie: Eindhoven

Re: Even voorstellen en RDW vragen



Bericht door Bart H »

Klinkt heel goed, gefeliciteerd met je camper !

Ben erg benieuwd naar een paar foto's :)
Minicamper-dromer :)
Plaats reactie