Aarde in T5 bus camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Aarde in T5 bus camper



Bericht door annoh »

Komende dagen ga ik mij toeleggen op aanleggen van electrische zaken in mijn zelfbouw VW T5. Onder beide voorstoelen komt een HH accu. Voeding door dynamo. Is dat te weinig dan volgt in een later stadium misschien een zonnepaneel.

De voorstoelen zitten gebout op de bodemplaat van de auto. Kan ik één van deze bouten gebruiken als aarde??
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aarde in T5 bus camper



Bericht door Kroppie »

als je de contactplaatsen goed schoon/blank schuurd en na montage beschermd tegen roest is er niets op tegen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Berichten: 247
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 22:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Aarde in T5 bus camper



Bericht door BeakerFlo »

Ja het kan zeker. Persoonlijk zou ik een nieuw gat maken in de stoelbak waar je niet door de bodemplaat gaat zodat je het daar de verf weg kan halen zodat je zeker op blank metaal zit. En dan als alles gemonteerd is toch weer even inspuiten tegen het roesten.
groet, Floris!

rondreizend in een VW Bus T3 Syncro uit 1988 afgewisseld met een Land Cruiser 90 met een daktent.
Meer over mijn bussen: http://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Aarde in T5 bus camper



Bericht door Mickel Moen »

Annoh het is misschien wat muggezifterig, maar bij 12V is dit de - leiding of massa, hoewel in het Engels GND (ground) gebruikt wordt.
Aarde gebruiken we bij 230V installaties.
Om verwarring te voorkomen in schema's.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Aarde in T5 bus camper



Bericht door eef van baal »

en ground is dan vrij vertaald grond, en dat kan dan weer van aarde zijn.

maar we weten allemaal water bedoeld wordt, ook jij aders reageer je niet.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Aarde in T5 bus camper



Bericht door annoh »

Dank voor reacties.

Ik denk dat het goed is om de juiste termen te gebruiken. Niet om te muggenziften overigens. Uiteindelijk praat je bij campers vaak over 2 verschillende circuits, 220 Volt en 12 Volt.

Ik heb besloten om de - pool van de HH accu's aan één van de bouten waarmee de stoelconsole aan de vloerplaat gebout zit vast te maken.
Gebruikersavatar
Mini-Campertje
Berichten: 284
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 23:31
Locatie: Amsterdam

Re: Aarde in T5 bus camper



Bericht door Mini-Campertje »

als je twee accu`s gebruikt, is het verstandig, om de min tussen de beide accu`s uit te voeren met een dikke kabel, dus van accu naar accu, echter is het eigenlijk beter om die massa kabel direct te koppelen.
dus niet op ijzer.
koper heeft minder weerstand, en door de kabel, weet je zeker dat er overal 100% contact is, met het ijzeren frame moet je maar afwachten hoe de verbinding is, dit kan dan veel verlies opleveren, wat je nergens meer terug kunt vinden, verlies is warmte, en die energie ben je dan kwijt. als je zeker weet dat er nergens naden zitten in het stuk frame wat de accu`s zou verbinden, zou je het kunnen doen, maar ik zou er niet voor kiezen. :thumbup: :wave:
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Aarde in T5 bus camper



Bericht door annoh »

Inmiddels heb ik het schema aangepast en ik ben bezig om de - polen van de HH accu's te koppelen aan de - pool van de start accu. Op deze manier ontstaat er geen extra weerstand in het circuit.
Plaats reactie