Electrisch systeem zelfbouw Renault Master

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Electrisch systeem zelfbouw Renault Master



Bericht door BOKKIE »

Hallo,

PFFFFFFFF,............. Als ik het voorgaande schema zie komt bij direct de gedachte:
WAT KAN IK ER UIT GOOIEN!

Ik bedoel te zeggen, wat heb je ECHT NIET NODIG als elektrisch systeem.
Zeker om veel kosten te besparen maar ook wat kan er defect raken met mogelijk hoge reparatie of vervang kosten.
Praktisch gezien heb je een omvormer van 12VDC naar 230VAC niet nodig.
Uitlezen van de accuspanningen heb je ook niet nodig.
De automatische accu koppeling met afschakeling van de 12VDC voor de koelkast is erg lastig.
Ik ben zelf een elektronica specialist, wil vaak graag alles weten van accu condities en spanningen.
MAAR,......... ik heb de afgelopen 10jaar met onze camper NIETS gemeten en NIETS gemist van wat ik niet heb ingebouwd wat wel in voorgaand schema is weergegeven.

SLOGUN: KEEP IT SIMPLE AS POSSIBLE.

Immers, wij staan ook wel eens zonder walspanning, alles op 230VAC is niet te gebruiken. Dat wat je wel zou WILLEN gebruiken trekt vaak zo veel stroom dat je een heftruck accu capaciteit nodig hebt om dit te voeden. We hebben het over een Renault Master waar niet zo veel accu's in kunnen.

Ik heb voor de laptop een klein omvormertje van 12VDC naar 230VAC mocht ik deze nodig hebben als die batterijen van de laptop leeg zijn.

SUCCES,
Haije Bekkema.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Electrisch systeem zelfbouw Renault Master



Bericht door VAN-tastique »

Hoi Haije,

Dat was zo ongeveer dezelfde reactie van mij (PFFFFFFF........!) toen ik de beschrijving en de bijbehorende schema's had bekeken van jouw zelfgebouwde "electronica lade" in jullie Maxi.
Dat ziet er voor mij niet minder ingewikkeld en minder geavanceerd uit als mijn geopende Victron:-)., m.a.w. zo simpel is jouw installatie echt niet voor iemand die deze kennis niet heeft.
Tijdens het bouwen van onze VAN-tastique heb ik veel gemak gehad van jouw site met het bouwverslag van jullie Maxi, maar daar durfde ik toch echt niet aan te beginnen.
Daarbij vergeleken is het plaatsen van onze Victron installatie echt een peuleschilletje!
Natuurlijk kan je camperen zonder omvormer, hebben we tientallen jaren met veel plezier gedaan met een snoertje vanaf de trekhaak naar de tent en caravan, 't is maar net wat je wilt.

Als ik me goed herinner dan maak jij net zoveel gebruik van een omvormer als wij, alleen jij doet het als je aan de paal staat (van 230v naar 12v) en wij doen het als we niet aan de paal staan van 12v naar 230v.

Koelkast schakelen wij gewoon handmatig over van 230/12v naar gas, de grootste hindernis is het bakje yoghurt wat voor het kijkglaasje staat bij het onsteken van de gasvlam, verder een werkje van niks.

De accu monitor geeft in procenten aan hoe vol je accu is, dit kan je vergelijken met de brandstofmeter van de bus, die gooi je er toch ook niet uit omdat je ook op je gevoel kan rijden.
Juist die accumonitor helpt je op een heel eenvoudige wijze om zo energiezuinig met alle apparatuur te camperen.
Als we geen 230 appartuur aan hebben staan dan schakelen we de omvormer met de multi-controle uit en neemt hij ook geen energie.

Met een boordaccu van 165 ah kunnen wij ons prima redden, moet de eerste heftruck nog tegenkomen die hiermee is uitgerust, daar kan hij nog geen pakje boter mee optillen.

Groet,

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Electrisch systeem zelfbouw Renault Master



Bericht door Mickel Moen »

Haije,

Op zich ben ik het met je eens. Daar waar mogelijk houd het eenvoudig. :lol3:

Je kunt ook volstaan met een paar ledlampjes op de startaccu.
Geen koeling, geen verwarming en een voetpompje voor het water. Een campinggaspitje voor buiten om te koken.
Had ook gekund.

Wil je wel koeling, dan wordt het de keuze tussen absorptie- of compressorkoeling.
Ga je voor absorptie, dan wordt je gasinstallatie al weer ingewikkelder. Je hebt ventilatieroosters e.d nodig.
Om het eenvoudig te houden heb ik dus gekozen voor een compressorkoelbox met een accubank om een aantal dagen vrij te kunnen staan.
Wat er lastig is aan de automatische koppeling met afschakeling van de 12Vdc voor de koelkast snap ik niet. Ik weet niet wat je hier bedoelt. Zodra ik aan de paal ga schakelt de koelbox zelf automatisch over van 12Vdc naar 230Vac. Simpel.

Wil je wel verwarming, dan kun je kiezen tussen gas, diesel of elektrisch.
Om het eenvoudig te houden heb ik gekozen voor elektrisch omdat we toch meestal op een camping staan. Als we verwarmen dus aan de paal. Vandaar dat er dus ook een paalaansluiting is en een AC-net.

De omvormer is inderdaad niet nodig. Je hebt er zelf echter ook een. Het is bij mij toevallig een zware omvormer geworden, omdat ik daar voordelig aan kon komen. Bedenk, dat daar wel een zware verbruiker als bijvoorbeeld een haarföhn van 800W op kan, maar dat dit in verbruik niets voorstel, omdat je deze maar een paar minuten gebruikt.

Een accumonitor is zeker niet nodig. Je merkt vanzelf wanneer de accu leeg is. Zover wil ik het niet laten komen. Een goede accumonitor is dan wel zo prettig. Ook voor de levensduur van de accu's.

De acculader is ook niet nodig. Had ik eerst ook niet. Ik heb echter gekozen, voor een paar dure mooie Optima's. Met de dynamo laad je die nooit 100% op. Zo nu en dan even aan de acculader vinden ze dus wel fijn en verlengt de levensduur.

Haal de acculader en de omvormer weg en je hebt een simpel DC-net en een simpel AC-net.

Al met al ben ik van mening, dat ik dus een simpele technische installatie in de bus heb. :cheers:

Overigens ben ik nu gestart met een beschrijving van het schema: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/s ... latie.html

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 07 feb 2013, 21:16, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Electrisch systeem zelfbouw Renault Master



Bericht door BOKKIE »

Hallo,

@Van Tastique,
T.b.v. Dit TOPIC, vergeet mijn schema's, ik heb alle elektronica zelf gebouwd zoals je weet.
Je kan wel bekijken hoe een en ander aan elkaar is gekoppeld, ook mijn schema is modulair opgezet.
Als je het schema opzet zoals Mickel Moen het heeft opgezet kun je in MODULES denken die je op elkaar aansluit.

Zoals ik in mijn vorige bericht heb aangegeven, wat heb je MINIMAAL nodig.

@ Mickel Moen,
Ik heb nog nimmer een accu (100Ah) leeg gehad, zelfs niet met de kachel aan. Daarnaast heb ik twee accu's aan boord die ik handmatig omschakel. Eigenlijk is zelfs dat niet eens nodig. Is er een leeg, dan overschakelen en zuinog met de resterende accu.
Ehhhhhh,...... drie weken op een camping met één accu, ja die raakt leeg als je niet rijdt. Misschien wordt het dan tijd voor een caravan.

Wat nodig is zijn:
* Start accu en Huishoud accu, met een SCHEIBER relais met elkaar verbonden. Vergeet de veiligheid zekeringen niet (60Ah)
* Acculader, een betere die zichzelf controleert en bewaakt, hoeft alleen maar op de Huishoud accu, het Scheiber relais koppelt op een bepaald moment ook de start accu.
* Omvormer van 230VAC naar 12,5VDC, 25Ampere.
* Bij de voorgaande een OMSCHAKEL RELAIS (75 met wissel contact) die omschakeld van accu naar omvormer als de muur wordt aangesloten.
* Aardlekschakelaar en de automatische zekering 16Ampere. Stopcontacten worden hier direct aangesloten.
Als je de aardlek schakelaar gebruikt dan wel een kabel met RANDAARDE, dus niet het snoertje voor de heggenschaar!
* Zekeringen voor de uitgangen van de 12VDC naar de verbruikers.
GEEN METERS en TOETERS en BELLEN.
LET OP: Net zoals het snoertje van de heggenschaar, vergeten de meesten ook de juiste draad te installeren in de camper. Daar waar veel stroom loopt dikke draad en naar de verbruikers wat dikkere draad. Accu's met elkaar verbinden ALTIJD met een dikke draad, minstens 10mm2.
Een 12,5VDC naar 230VAC omvormer, 800Watt kun je met een 100Ah accu vergeten.
Daarnaast WATT kun je met een omvormer van 800Watt, net even NIETS. Geen kachel, geen overtje, geen koffiezet apparaat, zelfs geen TV schotel APPARATUUR (die je veel langer gebruikt)
Stelregel wat er secundair aan stroom wordt getrokken moet aan de primaire kant (12,5VDC) worden geleverd.
REKEN SOMMETJE:
Sec. 800Watt (lees VA) 800/230=3.47AMpere
Prim. 800Watt 800/12,5=64Ampere
Een accu van 100Ah houd dit (geen) ca. 2 uren (theoretisch) vol.
Beperk deze omvormer tot slechts één dedicated stopcontact, alleen voor de laptop o.i.d.!

Verwarming,
Vloerverwarming als we aan de paal staan. met indien nodig,
Eberspächer D4 op dieselolie uit de tank.
Waarom een standkachel op de brandstof van het voertuig?
Probeer maar eens in een land (dus NIET in Nederland) gas te bemachtigen. DRAMA DUS.
Daarnaast is het gas op wanneer je het niet kan gebruiken: 's ochtends vroeg, 's avonds laat, of erger onderweg.
LPG tank plaatsen is een optie, kost dus weer 400Euro extra. De Trumatic E4000 en de Eberspächer D4 zijn bijna even duur.

Succes,

Haije Bekkema.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Electrisch systeem zelfbouw Renault Master



Bericht door Mickel Moen »

Haije,

Hoezo: Houd het simpel! :crazy:

Als ik dit zo lees, is mijn technische installatie een stuk simpeler.

:lol: Een campinggasflesje om op te koken.
:lol: 12Vdc om op te koelen (en als we aan de paal staan op 230Vac)
:lol: 230Vac aan de paal om te verwarmen. (Met aardlekschakelaar en zekeringautomaat)

Zullen we het er maar op houden, dat ons campergedrag nogal verschilt?
:cheers:

Overigens: Een haarföhn van 800W 6 minuten gebruiken over de omvormer (rendement omvormer 85%) geeft 7,84 Ah totaal.
Als mijn vrouw de föhn 1 x per dag gebruikt, kan dat er makkelijk af.
Nee, mijn grootste verbruiker is de compressorkoelbox.

Afbeelding

In het schema mijn verbruik per dag bij normaal weer: gemiddelde omgevingstemperatuur koelbox 20 gr C en interne temperatuur koelbox 5 gr C.
Verlichting 2 uur aan.
Een half uurtje spelen met laptop en iPad over de omvormer.
En mijn vrouw droogt haar haar vandaag met de föhn.

Je ziet met een dergelijk verbruik, kan ik 2,4 dagen vrij staan.
Ga je de laptop en de iPad tijdens het rijden opladen en laat mijn vrouw haar haar drogen in de wind, wat ze meestal doet, dan kan ik 3,7 dagen vrij staan. :bow:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie