Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
mutz
Berichten: 40
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 1:13

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door mutz »

Heel erg bedankt voor kritische noot en de tips! Ik ben maar een eenvoudige hobby-klusser dus weet niet alles. Ik zal in ieder geval niet meer eerst verzinken en dan lassen. Goed dat je het zegt. Probeer veiligheid zoveel mogelijk voorop te stellen door altijd mondkapjes te draaien, veel te drinken etc.

aangezien ik een flinke bos haar heb waar roest heerlijk in kan vastzitten draag ik soms een vreselijke badmutz :) Het ziet er niet uit, en ik zal eens een petje kopen, maar soms is de hele douche bij ons bruin van de roest uit mijn haren :S vandaar.

Meer tips zijn overigens altijd welkom, ben een eenvoudige amateur die vooral veel wil leren tijdens het werk.
Gebruikersavatar
Paul Willem
Berichten: 602
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 18:05
Locatie: Amsterdam

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door Paul Willem »

Wat een heerlijk mooi werk. Vakwerk hoor. Compliment. :cheers:
Met vriendelijke groet,

Paul.
Adria Coral S680 SP

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door Arie55 »

Ik heb vroeger als machine bankwerker op een scheepswerf gewerkt. Daar is het plaatwerk veel dikker en weet dat het dunne plaatwerk waar jij mee werkt echt een vak apart is. Het is heel wijs van je de veiligheid voorop te stellen. Ik snap alleen het gebruik van je handschoenen niet. Tegen scherpe randen en bramen beschermen ze niet, daarvoor zijn er van die grote leren handschoenen voor. Let er bij de aanschaf van een petje (reclame materiaal?) dat het van stof is gemaakt. In ieder geval dat een vonk van het slijpen erin dooft.
Het is goed dat je een overall aan hebt, maar dan wel dichtgeknoopt. Dit voor de echte veiligheids 'zeikers'. Ik hoop ook dat ze dat blijven doen, want ze hebben gelijk!

Wat geeft het dat het er niet uitziet. Maar let op dat de kunststof badmuts geen vonken te verwerken krijgt. Dan is het middel erger dan de kwaal.
Al die veiligheidsmiddelen en cursussen zijn door schade en schande uit het verleden ontstaan.

Als je materiaal echt niet mag vervormen, zoals dat gebeurt bij knippen, zaag het dan. Of met een slijper (dat is wat grof stoffelijk). Braam het materiaal goed af, niet voor het mooi, maar voor jezelf. Ik hoor mijn leermeester nog zeggen: het moet langs handen!
Bij het boren van grote gaten, zet je je materiaal vast. Als de boor hapt, heb je zo'n grasmaaier blad dat van alles in zijn weg meeneemt. Ook lichaamsdelen waar je aan gehecht bent. Dit geldt ook bij kleine stukjes materiaal en boortjes van bijv. 5-6 mm (tangetje).
Werkplaatszeep: niet die groene gel, dat maakt niet echt schoon in de poriën. Je gebruikt er bergen van en helpt niet. Ik heb van 30 jaar geleden van die crème achtige kleur met grove korrels erin in een potje meegenomen (wat nu verdroogd is). Je hebt er zeer weinig van nodig en reinigt als de beste. Als je daar veel van gebruikt, verstopt het de afvoer is mij wel eens ter ore gekomen. Het is een soort dikachtige gel spul.
Zinkspray: eerst alle oxiden van het lassen verwijderen en dan pas met zink aan de gang. Ook het walshuidje op de plaat. Probeer maar met afvalstukjes en leg die buiten neer ter lering en de vermaak.

En als je je doucht, van boven naar beneden, net als de mijnwerkers van toen. En wat er niet af gaat, gaat er in bed wel af. Zo zei mijn vader.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
mutz
Berichten: 40
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 1:13

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door mutz »

Dag Arie,

Dank voor je uitgebreide mail! ik zal je veiligheidsadviezen zeker meenemen. het moet nog langs handen! heel mooi! je hebt helemaal gelijk.

Wel grappig te melden is dat het plaatwerk van een Hanomag zo'n beetje overeenkomt met dat van een pantservoertuig. Het is belachelijk dik. 2mm is niets, en dan ook nog 3 lagen hier en daar. :-B

Maar je hebt helemaal gelijk natuurlijk dat de plastic handschoenen niets doen. tijdens het slijpen / lassen draag ik dan ook altijd speciale handschoenen (lashandschoenen of dikke handschoenen).

De badmuts zal ik vervangen door een niet-synthetisch petje oid.

Voor wat betreft het boren, ik ervaar vaak dat het boortje afbreekt tijdens het boren, terwijl het materiaal vastgezet is. Hoe kan dat toch? had laatst een set piranha boortjes gekocht, maar ook die braken af als lucifers. gevaarlijk hoor afbrekende boortjes die met een noodgang op de grond vallen.

Hartelijke groet Jurjen
Gebruikersavatar
knuckle11
Berichten: 364
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 18:33
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door knuckle11 »

piranha boortjes?, klinkt mij als die van de gamma, praxis enzo.

Dat zijn ook tandestokers. :lol3:

Investeer in een setje goeie boren, dormer ofzo.
Merk je echt verschil.
mutz
Berichten: 40
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 1:13

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door mutz »

ehmmmm yupz Karwei. ik zal het merk dormer eens opzoeken en daar een setje van kopen. Wat je niet kent dat kun je ook niet kopen.
Gebruikersavatar
knuckle11
Berichten: 364
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 18:33
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door knuckle11 »

En je zal zien, zullen iets meer kosten. Maar uiteindelijk na verloop van tijd ben je goedkoper uit.
Het liefst blijf ik zo ver mogelijk weg van de bouwmarkten. Vaak te duur voor de kwaliteit die ze leveren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door Navigator »

Met die Piranha in het verleden toch redelijk wat succes gehad: 350 x 6mm gaatjes in kogelwerend 4mm staal…… in het plafond. Boor met magnetische voet gehuurd. Kostte me geloof ik 25 boortjes…………. :?
Forum verlaten.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door Arie55 »

Jemig, 2 tot 3 mm!

Het boren: Toch niet met die boormachine opstelling zoals dat in een filmpje te zien is? Dat slingert alle kanten op!
Officieele plaatboortjes hebben een korte groef, om de spanen af te voeren en hebben een dikkere ziel (zoals dat heet). Die zijn niet te koop bij de dhz zaken. Niet zo lang geleden heb ik ook boortjes gekocht (Stanley). Ik schrok nogal van de prijs, bijna 20 euro voor een setje van 1.5mm tot 6.5 mm, met wat tussen maten. Normaal 'regelde' ik dat op m'n werk. Eerst keek ik naar boortjes van een bepaalde diameter... brrr die prijzen, dan maar een setje. Boren met een coating is meer bedoelt voor specialistisch werk. Buiten dat, heb ik nooit ervaren dat dit ook helpt. Gewoon hss boren, die zijn metaalachtig van kleur of zwart. (hss: High Speed Steel)

Die boortjes die niet breken zijn zeker ook snel bot? Zie opmerking van knuckle11.

Dan het boren zelf, doe dat met beleid. Bij kleinere diameters is toerental van belang maar ook de aanzet (zoals dat heet), het drukken op de boor. En als de boor bijna er door heen is, minder hard drukken, heel voorzichting het gat afmaken. Dan hapt de boor en breekt die dan juist. Grote(re) gaten voorboren met een kleinere diameter.

Het slijpen van een afgebroken boor kan je ook nog doen omdat je een slijper hebt. Maar dat vergt wat kunst en vlieg werk. Het kan, maar vraag niet hoe. Kijk maar eens goed naar een nieuwe boor. Je zal zien dat na de snijlijn, het vlak erachter vrijloopt t.o.v. de snijlijn. Slijp de boor net zo in een draaiende beweging. Als je een op de bank een vaste slijpmachine hebt staan, slijp je de boor als volgt. Met je rechterhand hou je boor vlak bij het te slijpen gebeuren vast. Met je linkerhand het inspandeel van de boor. Met je linkerhand maak je een naar beneden draaide beweging EN een wegdraainde beweging. Een soort wiebelende beweging. Tergelijker tijd maak je met je rechter hand die beweging ook, je volgt a.h.w. de beweging. Ik zou het voor moeten doen, dan heb je een aha erlebnis en OH moet zo!

En zo moet dat niet! http://www.youtube.com/watch?v=u8Xr55wDSjg

Zo is het al beter: http://www.youtube.com/watch?v=GID_kRsWnZk

Als hij ook nog een draaiende beweging zou maken met de boor, is het perfect. Zo doet een echte! boorslijpmachine het ook, niet die flutdingetjes op een boormachine. Het dunner maken van de ziel aan de tip is voor een andere keer. Dit wordt meer gedaan bij de grotere diameters.

Het boren van heel hard staal, is iets speciaals. Het wel/niet smeren met speciale olieen, een heel ander toerental (juist lager), geen automatische aanzet de boorder moet voelen en horen wat de boor doet. Boren van koper, messing aluminium is WEER anders.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door ducati 900 »

En wat denk je van het gebruik van snijolie bij het boren, een beetje mangaan kan geen kwaad.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door Arie55 »

kan helpen, maar niet altijd. Soms werkt het juist tegen. Dit is afhankelijk van het te snijden/boren materiaal. Gietijzer - droog, soms petroleum, staal met laag koolstofgehalte - boor emulsie, koper - droog of boor emulsie, messing - droog of boor emulsie. De laatse twee meer voor de koelende werking. Gewone olie is een no-no! Vet kan je gebruiken als je zeker wil weten dat de krullen niet in het gat mogen vallen (vaak schoon maken van snij gereedschap om spanen te verwijderen) Ik gebruik hier het woord snijgereedschap omdat het kan gaan om boren, tappen, snij-ijzers enz. Bij het snijden van draad gelden meer de 'smeer' eigenschappen. Dit weer afhankelijk waarmee gesneden wordt. Met de komst van hardmetaal (produktie verhogend) is het koelen/smeren wegge-ebt. Het koelen en smeren geeft vaak ook een smerige werk omgeving.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door ducati 900 »

Ja maar hij gaat geen gietijzer op de wanden monteren. :mrgreen: :mrgreen:
ik heb ooit bij Lasaulec een hele partij spuitbussen met boorolie op de kop getikt, met freon vandaar dat het goedkoop was, met daarin een beetje mangaan.
Dat boort als een gek, ook en vooral in dun platmateriaal, een beetje op de boor spuiten en gaan, maakt ook bijna geen troep.


Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door Arie55 »

Elk materiaal dient apart worden bekeken, voor wat betreft de middelen. Hoofdzakelijk voor de productie te verhogen en een langere standtijd van het gereedschap. Voor het af en toe een gaatje in staal te boren, kan het heel goed droog.
Toen ik nog op de bedrijfsschool zat, mochten we wel eens cocos-olie gebruiken. Het is er meen ik niet meer. Toen scheen het erg duur te zijn. Boren, draadtappen ging als een tierelier!

Wat ik me ook afvroeg is of mutz gebruik maakt van een centerpons? Het voorkomt dat de boor wegloopt van waar je wil starten. En dat zou ook de reden kunnen zijn dat z'n boortjes zo snel breken. De boor boort op plaats A en de boormachine center is ergens anders. Hij zei dat die zijn materiaal vastzette.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
mutz
Berichten: 40
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 1:13

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door mutz »

Dag Arie,

De centerpons, een goed idee. Alleen als je dat wil gebruiken op een plaat die al gevormd is en al op de auto zit, lijkt me dat een lastige, toch? Sla je dan niet de plaat uit zijn vorm?

hartelijke groet, Jurjen
Plaats reactie