Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
mutz
Berichten: 40
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 1:13

Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door mutz »

Beste Campergenoten

Mijn naam is Jurjen (Mutz) en op dit moment ben ik met een goede vriend van me een restauratie aan het doen van een Hanomag Camper. Menno rijdt een klassieke BMW 320 en ik een Fiat X1/9 speciale en een Renault 5. We hebben dus wel iets met klussen en vieze handen.

In mei 2012 hebben mijn vriendin (Madelief) en ik (Jurjen/Mutz) een oude camper gekocht. We wilden in eerste instantie wel een T2, maar toch ook weer niet, omdat ze zo standaard zijn en veel te duur. Toen we op een gegeven moment een Fiat 238 camper te koop zagen op marktplaats. We waren direct enthousiast en hebben bij de bank geinformeerd of we op korte termijn een kort lopende lening konden regelen om deze camper te kopen. Dat bleek mogelijk, een horde was genomen. We hadden ook al met onze ouders besproken hoe we eventuele bijkomende kosten met hun hulp konden opvangen. Al met al zaten we finaniceel gebakken.

Afbeelding

We hebben de verkoper gebeld om meer informatie en een afspraak. Het was toen woensdagavond. Op zijn vroegst kon hij vrijdag in de ochtend een afspraak maken. Dat was prima voor ons, we konden dan direct een deal rondmaken. De verkoper zou de camper vasthouden voor ons, want we waren de eerste beller die ook een bod gedaan had. Helaas werden we donderdagavond gebeld door de verkoper dat hij hem toch al wel verkocht had, die donderdag. :? Fijn die eerlijkheid en betrouwebaarheid.

Het werd dus geen fiat 238, maar wat dan wel??

In Sluimerstand gingen we door me onze zoektocht. We wilden dus geen standaard camper maar wel een goede. Toen we een advertentie zagen staan van een Hanomag F20 waren we verkocht. Nou ja ik moet nog steeds wennen aan het merk. Het is voor mijn gevoel net niks, geen echt merk, geen nepper want het is natuurlijk overgenomen door Mercerdes. In feite is het een L206 met een Austin A70 motor.

Zie hieronder twee van de eerste foto's met onze camper.
Afbeelding
Afbeelding

We hebben de camper gekocht van een bekende Wielrenner en we kregen ook allerlei mooie dingen erbij onder anderen een fiets. Als het met de camper dus niets zou worden, hebben we nog altijd een mooie fiets erbij.
Tijdens de overdracht hebben we de verkoper nog een lekkere fles wijn aangeboden. We zagen in de G&G een fles "goedgevonden" liggen en zo heeft de camper een naam gekregen.

Aangezien we de camper gekocht hadden in mei én het mooi weer was én we in het onderwijs werken dus vakantie hadden én mijn schoonouders een mooie plek in Epen (Limburg) hadden op een fijne camping, zijn we er nog een paar dagen mee op pad geweest.
We waren nog jong en onverschillig toen, want als ik toen wist wat de staat van de camper was, hadden we nooit van Amsterdam naar zuid Limburg gereden. We hadden twee fijne dagen op de camping. Prima te doen, maar wat een stank kwam er uit van die camper af.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wonder boven wonder hebben we sinds augustus een schitterende werkplaats in Amsterdam Noord. Daar knappen we de camper op. De afgelopen periode heb ik flink geinvesteerd in goed gereedschap. Omdat ik nogal aanleg heb voor koopziekheid en de gereedschapswinkel voor mij een snoepwinkel is worden moest ik uitkijken dat ik niet meer geld uitgaf aan gereedschap dan aan de camper. Dat is overigens onderhand mislukt.
Onderhand hebben we de werkplaats omgetoverd tot een ware garage. Het enige wat we nog niet hebben is een echte brug, maar dat past ook niet in deze garage.

Het gereedschap in de parkeergarage
Afbeelding

De buitenzijde van de werkplaats
Afbeelding
De binnenkant (leeg)
Afbeelding
De binnenkant gevuld
Afbeelding
Een boekje wat je wilt gebruiken als je je werkplaats inricht
Afbeelding
Een goede werkplaats kan niet zonder klassiek en techniek
Afbeelding

We zijn nu net 2013 begonnen en ondertussen is er al heel wat werk verricht, maar nog lang niet genoeg. Daarbij komt er een nieuw soort deadline om de hoek kijken, namelijk eind mei... Dan krijgen we een kindje, een automonteur in wording :lol: Vanaf dat moment zal het klussen een stuk minder snel gaan.

Er zijn nog veel meer foto's en ik zal in de toekomst vast nog meer plaatsen. Nu eerst weer even nuttige dingen doen en daarna kom ik weer terug met nieuwe verhalen.

Overigens iedereen die een handje wil helpen of zelf een klus te doen heeft is welkom in de werkplaats. Altijd gezellig om samen aan de klus te gaan.

Groet Mutz
el_rico_loco
Berichten: 222
Lid geworden op: di 30 mar 2010, 0:57
Locatie: 's hertogenbosch / maar busknutsel in Horst
Contacteer:

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door el_rico_loco »

leuke werkplaats, leuke bus,
is die erg roestig, de meeste hanomags die hier de laatste tijd voorbij schieten zijn meer champignon kwekerijen, (champignons zoals mijn vrouw onze roest vaak eufemistisch noemt.) en daarmee ook echte uitdagingen. Mei klinkt erg optimistisch...
Afbeelding
Onze " Kutu Basi" is een Peugeot J5 2.5D uit 1985
onze restAUratie is te volgen op http://kutubasi.nl/ , ook kun je er handleidingen vinden voor de J5/ducato/C25
mutz
Berichten: 40
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 1:13

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door mutz »

Dank voor je reactie. Mei wordt inderdaad knap lastig. Ik gok erop dat we eind van de zomervakantie al een heel eind opweg zijn.

We zijn onderhand al heel wat uren onderweg met de restauratie. De bijrijderskant is grrotendeels gelast en bijgewerkt, althans het plaatwerk. Het Chassis hebben we nog niets aan gedaan. Foto's van de restauratie hiervan volgen nog...

We vallen van de ene verbazing in de andere. Gisteren hadden we een pittige telleurstelling te verwerken. De linkerzijde hebben we gisteren opengemaakt. Dat is de zijde waar ook het keukentje in zit. Dat is ook de zijde die vaak bij het kamperen naar de achterkant gericht is, naar de bebossing, naar het vocht naar.... de roest.

We begonnen optimistish met het weghalen van de roostertjes. De hoeveelheid roest hieronder viel nog mee
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna begon de ellende, het wegslijpen van de plaat aan de onderkant van de zijkant. (normaal een dorpel). Daar kwam een enorme bak roest onder vandaan. De balkjes die de cabine dragen blijken zo krokant als een gemiddelde sprits-koek.
foto van de zijkant:
Afbeelding

foto genomen van de onderzijde
Afbeelding
Afbeelding

We moeten nu dus noodgedwongen toch de balken vervangen. We moeten daardoor helaas de keuken eruit halen en de bodemplaat. Ik weet niet of ik hier nu blij mee moet zijn of niet. Enerzijds is het een mooie klus, anderzijds is het heel veel werk...




Weet iemand of die balken te koop zijn ergens? Kan ik gewone stalen profielen kopen?
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door annoh »

TS,
Mooi verhaal.
Je kiest er voor om grote bestanden op de site te plaatsen. Alles wordt dan wel erg traag. Om een camper te zien is 30 kb per bestand meestal meer dan genoeg.

Succes en sterkte!
Anno
mutz
Berichten: 40
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 1:13

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door mutz »

Dank Anno,

Ik zoek nog een goede modus /tool voor het makkelijk plaatsen van foto's. Imageshack beviel me niet, picasa is lastig. Nu gebruik ik dropbox wat erg makkelijk gaat maar ik heb daarbij geen mogelijkheid om mijn fotos te verkleinen. Als je een tooltje hiervoor weet, hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door Rolling Rodie »

Ik gebruik Photobucket
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Toedeledoki

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door Toedeledoki »

Leuk project!

Roestschade valt altijd tegen als je ermee begint te peuteren. Ik besef me steeds meer dat ik een zeldzaam harde Mercedes bus heb staan. Vorig jaar heb ik nog met de gedachte gespeeld hem te verkopen. Maar als ik dit soort busjes zie krijg ik spontaan weer zin om er mee op vakantie te gaan. Hij krijgt dus weer paar jaar respijt ;;-)

Succes met de roestauratie!
mutz
Berichten: 40
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 1:13

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door mutz »

Nou Paul die zin om op vakantie te gaan herken ik wel, alleen de mogelijkheden hebben we nog niet. Nadat we het plaatwerk gedaan hebben, moet het technische gedeelte nog komen.

Denk aan
- motor schoonmaken/waar nodig revisie
- elektrische ontsteking
- revisie remmen
- vervangen gehele uitlaat (voor naar achteren)
- vervangen oliebadfilter voor openluchtfilter

Maar ik blijf hopen en geloven.

Heb je bij zo'n grote MB bus niet een groot rijbewijs nodig?
el_rico_loco
Berichten: 222
Lid geworden op: di 30 mar 2010, 0:57
Locatie: 's hertogenbosch / maar busknutsel in Horst
Contacteer:

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door el_rico_loco »

photobucket heeft er duidelijk ook geen zin meer in.........
ik heb zelf ondanks dat het een beetje lastig is picasa, daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee.

voor het balken werk kan je proberen bij een plaatselijke metaalhandel waar ze ook
staalplaat kunnen zetten voor je , of misschien bv bij metalpoint.
Afbeelding
Onze " Kutu Basi" is een Peugeot J5 2.5D uit 1985
onze restAUratie is te volgen op http://kutubasi.nl/ , ook kun je er handleidingen vinden voor de J5/ducato/C25
mutz
Berichten: 40
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 1:13

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door mutz »

Kreeg net een bericht van dropbox dat ik vandaag meer dan 20GB aan verkeer had veroorzaakt met die foto's van mij. Daarom hebben ze mijn account voor 3 dagen geschrapt. Heel flauw. Ik heb nu de foot's verklient naar 29kB veel kleiner dus. Nu moet het goedkomen.

- - ontopic
Dank voor de tip van de website. Ik ga er eens goed naar kijken. Ik zie in ieder geval dat die profielen ook niet wereldschokkend duur zijn. Dat is fijn.

Zodra we de vloer verwijderd hebben volgen er nieuwe foto;s. Ik vrees met grote vrezen voor hetgeen we gaan tegenkomen.
Toedeledoki

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door Toedeledoki »

Mijn busje valt ruimschoots binnen de grenzen voor B-rijbewijs ;;-)
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Citeer: Toen we een advertentie zagen staan van een Hanomag F20 waren we verkocht. Nou ja ik moet nog steeds wennen aan het merk. Het is voor mijn gevoel net niks, geen echt merk, geen nepper want het is natuurlijk overgenomen door Mercerdes. In feite is het een L206 met een Austin A70 motor.

Kwam jullie F20 restauratieproject pas vandaag tegen.

Even een aanvulling op jullie eerste melding (zie citaat).
Dit bestelwagen ontwerp /model is zijn leven in de 1949 begonnen als Tempo Matador besteller. Tempo was kort na de oorlog bekend om zijn 3 wieler transporters (elke groeteboer reed ermee). Een vooruitziende visie van Tempo resulteerde in 1949 in de presentatie van de Tempo Matador. Dus al voordat VW over zijn T1 had nagedacht!. Tempo gebruikte voor zijn ontwerp overgebleven 'oorlogs'-materiaal, zoals de VW motoren. Voor een vlakke laadruimte ontwikkelde Tempo zelf een voorwiel aandrijving. Naar achteren komt een vlak buizen frame. De eerste Tempo Matador (Google maar eens) hadden de lucht gekoelde VW boxer voorin. Als de Matador een succes volle transporter blijkt, stopt VW in 1951 met de motorlevering om de concurentie voor hun eigen T1 te beperken (!). Er komen tot 1955 diverse motoren in.

In 1955 wordt de verbeterde (2e generatie) Tempo Matador gepresenteerd. Wederom met voorwiel aandrijving. Een laag buizen chassis en torsiestaven op de achteras maken een vlakke en vooral lage laadruimte mogelijk. Zelfs een 'drijfkop' was leverbaar (zou je nu een ALKO chassis aan schroeven!). Na diverse inbouw motoren, krijgt de Matador (1 ton) vanaf 1957 een 900 cc 4 cilinder Austin motor (A35).
(De Engelse BMC relatie stamt uit de periode dat Tempo Land Rovers in licentie bouwde voor het Duitse Ost-Grenz leger).
De lichtere uitvoering (3/4 ton), de Tempo Wiking, wordt in de eerste modellen aangedreven door een 450 cc Heinkel 2 takt motor (!). In 1963 komt de Matador E uit, voorzien van de 1600 cc Austin 4 cilinder. Het bekende "vissensnuitje" wordt opgevolgd door een ovale gril. De lichte Wiking komt te vervallen. In 1966 wordt het sinds 1924 bestaande Vidal & Sohn Tempo-Werk G.m.b.H te Hamburg overgenomen door Hanomag.
Na de overname door Hanomag wordt het ontwerp licht gemoderniseerd. Voor de 1967 modellen wordt neus iets verlengd, komt er een moderne, strakke gril en een hoger voorruit. Hanomag plaatst een eigen diesel in de nieuwe versie. Bij gebrek aan benzine motoren, blijft Hanomag deze van Austin betrekken. De type aanduiding Matador vervalt en wordt nu zakelijk F20 (2 ton) tot F35 (3,5 ton). Er komen 2 wielbasis.
Hanomag gaat in 1969 op (of samen) met vrachtauto bouwer Henschel. De productie wordt verplaatst naar de voormalige Borgward fabriek in Bremen (welke in 1964 failiet verklaard was). Een jaar later (1970) wordt Hanomag - Henschel ingelijft bij Mercedes, die de besteller promt als Mercedes 206 / 306 in haar showrooms plaatst. Na de overname door MB wordt de originele torsie vering op de achteras bij de F30/ MB308 modellen vervangen door een vaste as met bladveren. Er komen Mercedes diesels in. Mercedes heeft geen aan een voorwiel aandrijving passende benzine motor, dus blijft die nog tot 1974 van BMC betrekken. De beide merken blijven naast elkaar tot 1974 leverbaar. Ondanks de productie in Bremen, wordt dit model bij MB kenners als de "Hamburger transporter" aangeduidt. Genoemd naar de oorspronkelijke Tempo, later Hanomag productie lijn in Hamburg. Als Mercedse is de transporter nog tot 1977 gebouwd.
Zijn opvolger, de "Bremer Transporter" is het eerste eigen ontwerp van Mercedes en heeft een ladder chassis, de achterwiel aangedreven 206 / 308 serie. Uiteraard met Mercedes B en D motoren.

Het voorwiel aangedreven ontwerp is daarna naar Spanje verhuisd en na wat moderniseringen nog tot in de 80 jaren als MB100 besteller geleverd (inderdaad, nog steeds met de voorwiel aandrijving).
Deze busjes hebben dus een erg rijke historie ! !

Mijn vader heeft lange tijd met deze varianten als Camper rond gereden. Zijn laatste was een verleng en verhoogde versie van de F20.
Succes met je restauratie.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
mutz
Berichten: 40
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 1:13

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door mutz »

Bedankt Dekker-Haarlem voor je bericht en excuses voor mijn late reactie. Inderdaad heeft onze camper een behoorlijke geschiedenis. Ik had het wellicht niet zo stellig moeten zeggen. Wat wel zo is, is dat je doordat je geen Mercedes busje hebt, niet alle motor onderdelen makkelijk kunt vinden.
Leuk dat jouw Vader nog met zo'n busje gereden heeft, heb je dan zelf ook als kind erin gekampeerd?
- - -

Vandaag /eindelijk vakantie, dus kan de hele week met de camper aan de gang. gisteren al even lekker met mijn broer geklust.

Er zat / zit een rot gat in de onderkant van de camper op het punt waar de bumper overheen komt. Het hoeft dan ook niet supermooi te worden.
Afbeelding
Afbeelding





Bij de Nomade Hanomag club een stuk plaatwerk besteld wat er overheen kan. Wel natuurlijk even netjes afmeten.

Afbeelding

Afbeelding

Het geleverde plaatwerk was niet al te best meer. Dus hebben we direct eerst de achterkant van dat plaatwerk in de zinc en bitumen gezet voordat we gingen lassen.

Afbeelding
Afbeelding

Meten is weten


Afbeelding

Broer leert lassen...

Afbeelding

Het resultaat is niet optimaal, maar ik ga vandaag nog verzinken en plamuren en eventueel nog een extra las aanbrengen.

Afbeelding
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Restauratieproject "Goedgevonden" - een Hanomag F20



Bericht door Ruud Adam »

herkenbaar, maar mooi project.
Goede foto's ook!
Groet, Ruud
Plaats reactie