campermatras

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Knikkertje
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 12 aug 2011, 23:35
Locatie: Delft

campermatras



Bericht door Knikkertje »

Wij willen een nieuwe matras in de camper.
Op internet lees ik over specifiek campermatrassen.
Nu twijfelen wij over een speciaal campermatras of een matras kopen bij bijvoorbeeld Ikea.
Wie kan ons daarin adviseren.

Dank je wel,
Knikkertje
Geen carpe diem maar camper diem
Gebruikersavatar
Paul Willem
Berichten: 602
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 18:05
Locatie: Amsterdam

Re: campermatras



Bericht door Paul Willem »

Hallo,

Ik denk dat eerst belangrijk is te weten of een standaardmaat matras wel past. Ook moet je dek ik wel rekening houden met het feit dat de factor vochtigheidsgraad in een camper vaak toch wat hoger is dan in een huis. Daar moet een matras wel tegen kunnen.
Met vriendelijke groet,

Paul.
Adria Coral S680 SP

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
krekwakwou
Berichten: 1835
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 16:26
Locatie: Etten-Leur

Re: campermatras



Bericht door krekwakwou »

Sowiezo nooit een Latex matras kopen. Qua gewicht zou je het beste af zijn met een pocketveringsmatras. Echter als je deze bij Ikea zou kopen is het wat lastig hier een schuine kant aan te maken ( als je die teminste nodig hebt). Ik zou gaan voor een Koudschuimmatras SG 40. Is eventueel zelf ook die schuine kant af te halen
groetjes Jacob en Ada, reizend met een Hymer B 674SL Star Edition, voorzien van airco, hydraulisch levelsysteem en 4 kanaals luchtvering
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: campermatras



Bericht door Ronmekel »

Je kunt bij Ikea ook toppings kopen die op een boxspring horen.
Deze zijn een 8cm hoog, er zit een rits in om te wassen maar meer om hem op maat in de camper te maken.
Wij schaffen er zo een aan en ik persoonlijk ga achter de naaimachine om hem te verbouwen, we hebben een frans bed.
Deze gaat dus op het bestaande harde matras.
Groet,
Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: campermatras



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik zal meteen maar even beginnen om een misverstand uit de weg te ruimen.

Je kunt heel goed een gewone maat latex/schuim/polyeter matras kopen, zeker als de hoes afritsbaar is.
Met een goed messnij je het matras op maat, tekent de tijk af en je betaald € 15,- om de tijk passend te laten maken bij een naaiwinkeltje.
Ik heb het zelf een keertje gedaan, maar mijn naaimachine had daar net even teveel problemen mee.

Ja, ik ben een vent. Inderdaad ik kan werken met een naaimachine. Heb auto's opnieuw gestoffeerd, hemelbekledingen gemaakt en zelfs een keertje een leren jasje. Ik kan/kon tevens breien, haken, punnikken, kantklossen en snel mooie pompoentjes maken. 88I

Heb je een binnenveringmatras is het ietsje meer werk. Uit de schuine kant moet dan een aantal veren verwijdert worden en daarna alles weer gelijmt. Ook dat heb ik gedaan.
Ik heb nu materiaal liggen voor mijn 5-de matras welke ik nu zelf wil gaan maken. Waarom?
Ik heb het snel erg warm en zweet erg. Thuis lig ik het hele jaar door op een waterbed en heb deze op slaapkamertemperatuur. Als ik met de camper weg ga, heb ik gedurende twee weken erg last van de rug.
Ik wil dus een gecombineerde lucht/nasa matras maken volgens onderstaande tekening Doorsnede.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: campermatras



Bericht door Ronmekel »

Rudy, ik ben ook zo'n vent.
Geen ervaring door stoffering maar meer met spinakerdoek, ik maakte vroeger vliegers, en wel van die matrasvliegers zeg maar.
Ook heb ik wel motorfiets buddyseats opnieuw bekleed met skai, en dat waren ook puzzels.
Maar met een beetje geduld lukt alles, als je naaimachine het maar aankan.
Groet,
Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: campermatras



Bericht door Marcel1962 »

Wij hebben standaard Auping matrassen op maat gesneden (er moesten 2 hoeken op maat worden gemaakt) m.b.v. een elektrisch mes, gaat prima! Daarna heeft mijn vrouw de tijk weer met de hand dicht gemaakt. Tevens maken wij gebruik van Ikea lattenbodems, deze moesten ook aangepast worden en dat gaat met deze dingen prima.

Slaap lekker!
Groet Marcel, DK1NL.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: campermatras



Bericht door Hoofdnoorman »

En zo merk ik wel dat ik niet de enige was die zelf met het matras bezig was. ::S

Het scheelt een hoop geld als je idd zelf een hoekje afsnijd van een standaard matras dan om een speciaal op maat gemaakt matras te kopen.

Ai, of is dit broodnijd?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
krekwakwou
Berichten: 1835
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 16:26
Locatie: Etten-Leur

Re: campermatras



Bericht door krekwakwou »

Rudy, geen Latex matras. Deze zijn van zichzelf al vrij zwaar en transpireer je snel dan is dit dus al helemaal geen optie . Een latex matras neemt veel vocht , maar ventileert niet goed
groetjes Jacob en Ada, reizend met een Hymer B 674SL Star Edition, voorzien van airco, hydraulisch levelsysteem en 4 kanaals luchtvering
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: campermatras



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat matras wat ik ga bouwen heeft alleen maar een toplaag van 5 cm. Het wordt de 5 de poging.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
de hoekies
Berichten: 6026
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: campermatras



Bericht door de hoekies »

Ronmekel schreef:Je kunt bij Ikea ook toppings kopen die op een boxspring horen.
Deze zijn een 8cm hoog, er zit een rits in om te wassen maar meer om hem op maat in de camper te maken.
Ron
Wij hadden die een in de VW-bus op het klapbed liggen en nu in de Fiat met het vaste bed ook weer , als je het bed verschoond draai je meteen je matrasje om voor naar achter en boven wisselen met onder zo gaat hij lang mee .
ligt trouwens heerlijk : eerst lattenbodem ,dik boxspringmatras en dan het opdekmatras van die Zweed IK...A.
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
NioMio31
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 24 jun 2012, 19:23

Re: campermatras



Bericht door NioMio31 »

Wij lezen even mee. Ons matras in onze Hymer is wat aan de zachte kant... Het gaat om het matras van het hefbed in de cabine. We zitten al even te neuzen hoe we dit moeten aanpakken. Waar en hoe kies je een matras dat daar gaat passen en moet dat per se door een matrassenzaak op maat gemaakt worden. Welk materiaal etc.
Voor ons eigen bed thuis gingen we 'gewoon' naar de Ik.a en gingen proefliggen :-) Zoveel maanden terugbreng-garantie en klaar.

Is het een optie om een topper aan te schaffen? Maar daar wordt het matras natuurlijk niet veel steviger van. Ik heb het idee dat ik de veren in het matras voel. En voor een weekendje in NL is dat niet zo erg, maar na een week Zweden had ik vorig jaar wel wat pijnlijke heupen (ik heb er geen vet op :-))

Groeten,
Marieke
- Hymer B524 uit 2000 gehad - overgestapt op huur
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: campermatras



Bericht door Inferno »

Onze matras was in de vorige camper wat slap, dus een topper erop en geen problemen meer.
Deze camper, matras te hard, andere topper erop en weer prima.

dus kijk eerst of je het met een topper af kunt.
Gebruikersavatar
Fleur
Berichten: 18448
Lid geworden op: zo 29 mar 2009, 0:58
Locatie: Friesland

Re: campermatras



Bericht door Fleur »

Wij hebben een topmatras van traagschuim. Dat moest ook op maat gemaakt worden. Wij hebben deze gekocht en laten vermaken bij een woningstoffeerder die ook veel 'botenopdrachten' heeft. Ik vind het super liggen. Wellicht kun je zo'n topmatras ook even meekrijgen om proef te liggen? (Ook al zou het een 1-persoons zijn). Het is redelijk compact mee te nemen.
Plaats reactie