Stroomvoorziening camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Havaro
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 17:00

Stroomvoorziening camper



Bericht door Havaro »

Hallo, ik ben Hans, nieuw op de forum. Ben bezig een Ducato( H2L3) van 2007 om te bouwen tot camper. Helaas nog geen foto's.
Na veel rondgekeken te hebben op het forum heb ik het volgende idee wat betreft stroomvoorziening:
200 amp AGM accu, omvormer zuivere sinus 1000W, zonnepanneel 195w en bijbehorende lader. Ik wil een gewone AA+ tafelmodel koelkast inbouwen, led verlichting, geen TV of magnetron. Hooguit gebruik van waterkoker, waterpomp, truma 2400 verwarming. Geen gebruik maken van de stroompaal op de camping. Vooral kamperend in Frankrijk, in de winter hier in Nederland. De bus wordt als 2e auto het hele jaar door gebruikt.
Hoelang kan ik in de zomer "vrij"staan, en is de accu groot genoeg voor de winter( max 3 dagen stil staan) of moet ik dan wel aan de stroompaal? In de komende maanden wil ik alles gaan inbouwen.
Graag reacties.
Bedankt alvast, Hans.

Even voor de duidelijkheid: ik installeer wel een acculader in onze bus om eventueel thuis en op de camping aan de stroompaal te staan.
Ik heb ondertussen een 200amp AGM accu gekocht. Ben de noodzakelijke voorzieningen aan het treffen om de bus als camper/ kampeerauto op kenteken te krijgen, en hoop in de winter het interieur in te bouwen.
Zodra ik foto's heb, zal ik ze proberen te plaatsen.
Pannellleden bedankt voor de reacties.
Groeten hans
Laatst gewijzigd door Havaro op do 29 nov 2012, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door pele »

Hans
Als je zoveel mogelijk vrij wilt staan, vind ik het idee van een gewone 230 volt koelkast via de omvormer géén goed idee.
De omvormer is redelijk duur. Op deze wijze ga je meer ampères aanspreken uit je accu dan met een compressorkoel kast12 volt - type.
Die zijn wel duur.
Waterkoker: stroomvreter! Waterketeltje op gasformuis : bijna even gemakkelijk.
Verder raad ik je aan om toch ook een degelijke acculader aan te schaffen, om in de winter de accu 100 % te houden.
Degelijke lader voor 200 Ah accu : minimum 250 euro
Ik lees en hoor regelmatig dat AGM 's met de dynamo niet optimaal geladen worden.

Succes met je project!
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door javanes »

Dergelijke vragen komen vaak voorbij.
Tevens wordt er van alles genoemd wat er allemaal aan accu(s)s, omvormer, zonnepaneel geplaatst gaat worden.
Vervolgens wordt dan de vraag gesteld "hoe lang kan ik vrij staan"

Bijna nooit wordt vermeld wat het verbruik is van de aangesloten apparatuur en hoe lang dat allemaal gebruikt gaat worden.
Dus maak voor jezelf eens een zogenaamde energiebalans, dan weet je wat de apparaten verbruiken.
http://www.nkc-advies.nl/campertechniek ... index.html

Of lees dit eens:
http://camperfreaks.messageboard.nl/for ... ookie=true

Houd er ook rekening mee dat je maar 50% van je accu kunt gebruiken om hem niet vroegtijdig het loodje te laten leggen.
Dan heb je dus de beschikking over 100Ah. (=1200 Wh)
Verder moet je er rekening mee houden dat je zonnepaneel in de winter weinig opbrengst levert. Je kunt wat meer voordeel halen als je de hellingshoek van het paneel kunt aanpassen
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
ragious
Berichten: 8
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 20:27

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door ragious »

Ik heb een A+ koelkast van Ikea, die verbruikt tussen 2 a 3 Ah (inclusief omvormer) als het donker is en de panelen niets doen. Afhankelijk van de periode van het jaar moet je accu dus al een buffer hebben tussen de 8 en 12 uur * 3 Ah dus in het ergste geval 36Ah per nacht. Een 195W paneel zal in de zomer op een zonnige dag 8-9A leveren, dus op dat soort dagen is de accu begin van de middag alweer vol. Maar als het minder zonnig is, en vroeger of later in het seizoen kan het 3-5A zijn. En dan maar een paar uur per dag en dan wordt het alweer minder. Op dat soort dagen loop je misschien steeds verder in de min en je hebt inderdaad ongeveer 100Ah met een 200Ah AGM.

Kortom, in de zomer in het zuiden ga je het zeker redden, hoe noordelijker en winterser het wordt hoe lastiger het wordt om de accu vol te krijgen.
Een aantal dingen kun je doen om nog wat winst te boeken:
- Zorgen dat je accu ook op de dynamo op geladen wordt en een stukske gaan rijden
- De koelkast (en omvormer!) s'nachts uitzetten
- De omvormer laten schakelen door de thermostaat van de koelkast. Dan staat die omvormer tenminste niet de hele tijd aan, een 1000W omvormer zal al snel 1A per uur trekken en dat is best 'veel'.

Verder is een goede batterijmonitor onmisbaar als je een 220V koelkast hebt. Zo kan je na een tijdje het weer inschatten naar stroomopbrengst.

Ik zou als het mogelijk was iets meer panelen plaatsen en een goede (MPPT) regelaar gebruiken. Ik heb er (ondanks diverse negatieve adviezen her en der) geen spijt van gehad. Zo'n koud biertje heeft niemand anders op zeer warme dagen :)

Sterkte met je project!

groet, Rogier

http://vestingopwielen.blogspot.nl/p/de-camper.html
Gebruikersavatar
Mini-Campertje
Berichten: 284
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 23:31
Locatie: Amsterdam

Re: Stroomvoorziening camper



Bericht door Mini-Campertje »

Alles staat en valt ook bij het type zonnepaneel wat je gebruikt, hoe meer rendement hoe meer spanning je in je accu krijgt bij lagere zonne-energie, ik zelf heb een XuYANG paneel, 100watt, aangezien die voor het vermogen toch een hoge spanning kan genereren, rond de 21 volt bij nullast, dus onbelast, bij weinig licht hou je dus nog best wel genoeg spanning over om je accu, goed te houden, oke het vermogen [aantal ampers p/uur is natuurlijk ook van belang, maar ik merk zelf dat met heel weinig licht de spanning op mijn accu`s toch rond de 14,5 volt kan blijven, de regelaar krijgt genoeg aangeboden.
dit staat ff los van hoeveel vermogen er aan zonne energie aangeboden kan worden.
hoe hoger de spanning, hoe sneller de accu weer een lading aan kan nemen, bij een zonnepaneel, dat niet veel rendamend heeft, moet er veel licht zijn, om die spanning eerst omhoog te krijgen.
soms in de winter zie ik panelen die net rond de 12,5 leveren, en dat is op het randje.
dus kijk hier naar, en vergelijk de technische info vooral, want daar gaat het om, hoe hoger de nullast hoe beter, OK nog 2 A merken zoals J&l en Ameri Solar zijn dus ook goed, vraag naar deze gegevens, voor je een aankoop doet, anders kan het zijn dat je midden in de winter toch met een extra acculader aan de gang moet.
wil je dit nog eens zelf bekijken, kijk dan op http://www.zonnepanelen.nl/panelen.html ... tAodO1b31Q en kijk bij het paneel wat je denkt te willen hebben, klik dan op info en daarna op het merk logo en zie wat de gegevens zijn, als een PDF bestand, weet je waar je op moet letten.
ik heb er geen relatie mee, maar heb daar wel mijn paneel gekocht, prima geregeld .
oke doe er je voordeel mee, en ik hoop dat ik op tijd ben. :thumbup:
Plaats reactie