Gebruik 'montagedraad'?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gebruik 'montagedraad'?



Bericht door de Jonckheer »

Inmiddels zijn we 2 jaar en 4 maanden verder na aanvang van dit topic. Wij rijden wat af en staan nu alweer in de Algarve.
En, nog steeds is de 230 volt installatie storingvrij, ondanks de vaste kernen en de horror verhalen daar omheen. Nog is er niet één draadje afgebroken of zelfs maar los gegaan. Conclusie is dus dat je voor het 230 volt deel prima montage draad kunt gebruiken of, zoals in mijn geval, grijze meeraderige kabel. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Gebruik 'montagedraad'?



Bericht door Hoofdnoorman »

PaulBng schreef:Afbeelding

Ook geleend.
Mocht iemand rond Deventer eventjes zoiets nodig hebben, ik heb deze ook liggen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Gebruik 'montagedraad'?



Bericht door Marcel1962 »

de Jonckheer schreef:Inmiddels zijn we 2 jaar en 4 maanden verder na aanvang van dit topic. Wij rijden wat af en staan nu alweer in de Algarve.
En, nog steeds is de 230 volt installatie storingvrij, ondanks de vaste kernen en de horror verhalen daar omheen. Nog is er niet één draadje afgebroken of zelfs maar los gegaan. Conclusie is dus dat je voor het 230 volt deel prima montage draad kunt gebruiken of, zoals in mijn geval, grijze meeraderige kabel. :mrgreen:
In ons oude huis had de vorige bewoner stopcontacten aangesloten d.m.v. 300 ohm's lintkabel, werkte prima maar viel toch in de categorie prutswerk!
In een voertuig hoort geen draad met massive kern thuis, altijd gevlochten draad gebruiken.

Genoemde tangen incl. diverse AMP tangen heb ik ook liggen, leen niks uit maar hier ter plaatse aanpersen is geen probleem.
Groet Marcel, DK1NL.
Gebruikersavatar
chrisvanlaar
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 13:22
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: Gebruik 'montagedraad'?



Bericht door chrisvanlaar »

Ik heb thuis zo'n tang dus roep maar.

Chris


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Knaus Sunliner 658 LG met Fiat Ducato 244 2,8 JTD Power 107kW (146pk).
Vorige Camper: Dethleffs Globetrotter Fiat Ducato 2,5TD uit 1992
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Gebruik 'montagedraad'?



Bericht door AadenAnke »

Cranenbroek had ze een paar maanden geleden ook. Waren iets van een 10/12 euro geloof ik.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Gebruik 'montagedraad'?



Bericht door Saviemeke »

Marcel1962 schreef:
de Jonckheer schreef:Inmiddels zijn we 2 jaar en 4 maanden verder na aanvang van dit topic. Wij rijden wat af en staan nu alweer in de Algarve.
En, nog steeds is de 230 volt installatie storingvrij, ondanks de vaste kernen en de horror verhalen daar omheen. Nog is er niet één draadje afgebroken of zelfs maar los gegaan. Conclusie is dus dat je voor het 230 volt deel prima montage draad kunt gebruiken of, zoals in mijn geval, grijze meeraderige kabel. :mrgreen:
In ons oude huis had de vorige bewoner stopcontacten aangesloten d.m.v. 300 ohm's lintkabel, werkte prima maar viel toch in de categorie prutswerk!
In een voertuig hoort geen draad met massive kern thuis, altijd gevlochten draad gebruiken.

Genoemde tangen incl. diverse AMP tangen heb ik ook liggen, leen niks uit maar hier ter plaatse aanpersen is geen probleem.
Gevlochten draad ???

Trouwens het knijpen van grotere ogen gaat ook goed met een waterpomptang, wel de achterste binnenkant van de bekken gebruiken.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Gebruik 'montagedraad'?



Bericht door Arie55 »

Het is inderdaad beter geen massieve kernen te gebruiken als installatiedraad. Het koper mag dan een rekkurve van meer dan 30% hebben, maar dat is in het gunstigste geval (uitgegloeid koper). Door de trillingen zal het door vermoeiing uiteindelijk afbreken. Of je het voor 12V of 230V gebruikt, doet er niet toe.

Het bij je hebben van een stukkie massief montagedraad voor noodreparaties is dan weer wel aan te bevelen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Gebruik 'montagedraad'?



Bericht door Vopper »

[


Trouwens het knijpen van grotere ogen gaat ook goed met een waterpomptang, wel de achterste binnenkant van de bekken gebruiken.[/quote]

Zo heb ik me ook vaak moeten behelpen, gaat prima :thumbup: :wink:
as't niet ken zo as't mot dan mot 't maar zo as't ken :lol3:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Gebruik 'montagedraad'?



Bericht door Gele banaan »

Ben nu ruim 2 jaar verder en heb gelukkig nog steeds geen problemen.
Dit is wat ik nog even melden wilde.
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
visser261
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 01 apr 2012, 9:04
Locatie: Marknesse

Re: Gebruik 'montagedraad'?



Bericht door visser261 »

Hallo mede campertechneuten.
tegenwoordig (sinds 2007)staat er er in de nen norm nr 1010 voor aanleg van elektriche installaties een hoofdstuk over campers en toercaravans.
daar staat duidelijk vermeld dat er kabels/snoeren met soepele kern moeten worden gebruikt.
los van zin of onzin hiervan zal een verzekeringsmaatschappij hier bij schade zeker op teruggrijpen!

vriendelijke campergroet
Evert
Gebruikersavatar
chrisvanlaar
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 13:22
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: Gebruik 'montagedraad'?



Bericht door chrisvanlaar »

Massieve draad breekt niet snel en als het breekt dan kun je vonkvorming krijgen en brand. Het wordt in principe nooit gebruikt in voertuigen.
In de gehele industie (auto of andere) en regeltechniek wordt in schakelkasten en bekabeling meestal soepel montagedraad en (meeraderige)kabel gebruikt van het typt MB (moeilijk brandbaar) en halogeenvrij.
De uiteinden en op lassen worden adereindhulsjes geknepen om een betrouwbare verbinding/aansluiting te verkrijgen.
Of het nu 230vac of 24vac/dc is maakt niet uit. De hulsjes zijn in vele maten te krijgen.

Afbeelding

Voor verbindingen/lassen gebruiken wij vaak deze lasdoppen. Je kunt het oranje lipje open klappen (gaat best zwaar)en dan steek je de draad er in en klapt het lipje weer dicht. Dit is een enorm goede verbinding en je kunt het lipje weer openklappen en de draad er weer uithalen.
Ze zijn ook met meerdere draadinvoeren te verkrijgen.

Afbeelding

Dit is veel beter als bijv. een kroonsteen of zoiets en kan goed tegen bewegingen en je krijgt de draad er niet zomaar uitgetrokken zoals bij een normale steeklasdop.

Chris
Knaus Sunliner 658 LG met Fiat Ducato 244 2,8 JTD Power 107kW (146pk).
Vorige Camper: Dethleffs Globetrotter Fiat Ducato 2,5TD uit 1992
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Gebruik 'montagedraad'?



Bericht door Vertrokken2 »

Op het gebruikt een kroonsteen, anders dan voor een schemerlamp, zou de doodstraf moeten staan.
Jouw klemmen zijn idd erg fraai, edoch prijzig.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Gebruik 'montagedraad'?



Bericht door Gele banaan »

Ik heb het gelezen, heren bedankt, in het volgende project soepele draad, maar voor nu volstaat en laad ik de draad zitten zo als ie zit. Ik heb namelijk noch een aantal hobby die tijd vreten, dat is een werkgever 50 uur in de week, beoefen de Duiksport en heb net weer een andere boot aangeschaft waar het nodige werk aan zit.
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Gebruik 'montagedraad'?



Bericht door Hoofdnoorman »

Het moet gewoon kunnen, verbinden met een kroonsteentje. :|
Als het zo ver is als op deze foto, dan nog even wachten totdat er brand ontstaat dat zichzelf kan voortplanten.
Pas dan gaat je opstal verzekering betalen.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie