Meningen gevraagd over isolatieplan camionet

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
lynn_vdb
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 26 okt 2012, 18:09
Locatie: Oost-vlaanderen (for now)

Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door lynn_vdb »

Hellow fellow freedomfighters!

Ik ben momenteel bezig met het voorbereidend werk bij de aanschaf van een camionet en de ombouw tot camper.
Met andere woorden, waarvoor wil ik hem gebruiken, wat moet erin, hoe ga ik dat aanpakken etc...

Ik schets even kort.
Een camionet, geschikt om dagelijks mee rond te rijden (enige wagen). Om in te slapen wanneer ik dat wil (zij het zomer of winter).
Zie het als een soort tussenstop tussen mijn eigen stekkie en mijn ouderlijke thuis. (jup, ben 24 en woon thuis/student)
Dus als het mij thuis even te veel wordt, ben ik weg.
Wil ik het wijde land verkennen, ben ik weg.
Ga ik ergens een klusje opknappen en wil ik daarna niet meer naar huis, blijf ik staan. Zo'n dingen dus.

Met betrekking tot de isolatie kom ik tot het volgende plan, waar ik graag meningen/raad over wil horen.
Maar eerst:
Ik vind isolatie een heel belangrijk punt in zo'n zelfbouwcamper.
De kou moet buitenblijven in de winter, de opgewekte warmte binnen. In de zomer slaap ik niet graag in een oven.
Maar zo'n camionet vanbinnen is een vochtige bedoening, hoe hou ik dat gezond en gezellig?

HET PLAN
Xtrem (1cm tegen de wanden, 2cm tegen plafond) rechtstreeks tegen metaal van de bus lijmen met contactlijm.
Holle ruimtes in de metalen spanten opvullen met schaap (geschoren variant :wink: )
DaarOVER aluminium noppenfolie (dampdichte laag creëeren & afplakken met aluminium tape, roest tegengaan, aluminium reflecteert ook de stralingswarmte, lucht in de noppen isoleert extra, ongewenste koudebruggen elimineren)
DaarBOVEN een laag schapenwol
De schapenwol staat dan in direct contact met de binnenste houten (multiplex of triplex) wanden van de bus, die beplakt worden met vinyl/kurk of autotapijt.

DE VRAGEN
Is de plaatsing van mijn dampdichte laag correct?
De redenering is dat schapenwol vocht opneemt en afgeeft (tot 40% van z'n gewicht), terwijl het blijft isoleren. Zo probeer ik een gezonde binnenomgeving te creëeren bij het slapen. De rest van de condens die het schaap niet opneemt kan dan tegen de ruiten slaan. Verder kan er nog geventileerd worden via andere kanalen.
(Neemt die wol trouwens wel nog vocht op als er hout en tapijt of vinyl bovenliggen?)
OF
plaats ik beter de noppenfolie als laatste, waardoor de vochtregulerende eigenschap van schaap/wol eigenlijk verloren gaat. Omdat zo'n bus vanbinnen nu eenmaal te vochtig wordt voor de gekozen isolatie.

Ik heb de topics over isolatie op het forum al grondig gelezen, er zijn zoveel verschillende meningen en mogelijke materialen, dat een mens door de bomen het bos niet meer ziet (ofzoiets)
Nu, over mijn materialen ben ik vrij zeker. Ik weet alleen niet of ik niet te sterk isoleer (overbodig dus) en over de beste plaats voor het dampscherm.

Dus, jullie hulp wordt neig gewaardeerd!
Jurgenpykie
Berichten: 167
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 15:23
Locatie: belgie dilsen-stokkem

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet.



Bericht door Jurgenpykie »

Hoi lynn, welkom hier,
Aangezien je camionet zegt zal je ook wel belg zijn, in nederland zeggen ze bestelbus. Dan zullen de meeste het wel snappen ;-)
Hier zijn experts genoeg om je tips te geven. Alvast veel succes
Grtz jurgen

Ps:Hier heb je al een aardig voorbeeld
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8434038
lynn_vdb
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 26 okt 2012, 18:09
Locatie: Oost-vlaanderen (for now)

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet.



Bericht door lynn_vdb »

Jurgenpykie schreef:Hoi lynn, welkom hier,
Aangezien je camionet zegt zal je ook wel belg zijn, in nederland zeggen ze bestelbus. Dan zullen de meeste het wel snappen ;-)
Hier zijn experts genoeg om je tips te geven. Alvast veel succes
Grtz jurgen

Ps:Hier heb je al een aardig voorbeeld
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8434038
:cheers: dat dacht ik ook!
Als ik camionet zeg, zullen ze het wel snappen! En weten dat ik belg ben!
Merci!
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door Navigator »

Over dat plan is goed nagedacht, complimenten. Alleen met dat schapendinges, wol, overtuig je mij niet. JUIST omdat het vocht opneemt EN afgeeft heb ik er niet direct vertrouwen in (er zijn hier collega's die hun gehele bus 'met schaap' hebben geïsoleerd dus die geloven er wel in.

1cm op de wanden lijkt wat weinig maar is wel makkelijk te verwerken. Je blijft met zo'n bus met een aantal koudebruggen zitten. Aan de andere kant, het is een bus GEEN huis.

Succes en keep us posted,

Peter
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Mini-Campertje
Berichten: 284
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 23:31
Locatie: Amsterdam

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door Mini-Campertje »

tja een mening is maar een mening, dus blijft een persoonlijke kijk op zaken.
zoals al is aangegeven is schapenwol een goede isolator, immers heeft de natuur dit al zelf toegepast, maarrrrr dan wel in de juiste toepassing, en niet opgesloten te zitten zijn, het is dit waardoor het fout gaat, bij een opgesloten situatie kan het vocht niet meer goed weg, en blijft binnen in het wol aanwezig, met als gevolg schimmel, en stank, door bacterie.
dit is ook met steen/glaswol, wat ooit als gevelisolatie werd gebruikt, echter werd dit soms een drama, indien dit niet juist werd toegepast.
vooral ruimte waar veel vocht te verwachten is kan dit problemen gaan geven, en in jou wagentje zal dit in de vorm van condens zeker het geval zijn.
dus doe dit niet, maar neem dan een goed isolatie middel als tempex of piepschuim, neemt geen water op, en is licht en isoleert, doordat het makkelijk te verlijmen is, kun je dit tegen de wanden aan plakken, en daar tegenaan dun triplex, of dun watervast verlijmd multiplex.
deze is dan weer goed af te werken, met een laag glas behang, en klaar.

volgens mij nog redelijk te doen, in prijs en makkelijk verwerkbaar.
oke het blijft mijn mening, dus kijk maar veel succes met je project.
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door BP 2 »

lynn_vdb,

Zou je je woonplaats eens kunnen vermelden bij je profiel want dat maakt het communiceren aangenamer en logischer om bvb te verwijzen naar een verkoopsadres.

Ben je ook actief op het campersiteforum.be? Daar is ook info te halen voor zelfbouw en misschien kan je zelfs met iemand uit je buurt afspreken.

Wat isolatie betreft is 1 cm Xtrem op de wanden te weinig en moet er minstens 2 cm gebruikt worden. Ik heb zelfs 2+1 cm op sommige plaatsen.
Wat het isoleren van de holle ruimtes (kokers) betreft heb ik mijn twijfels of dat veel zal helpen: een koker die aan de buitenkant in de lucht staat een bvb - 5° zal een de binnenkant van de bestelbus niet veel warmer kunnen zijn als er al of geen isolatie in die koker zit.

Succes met je plannen,
BP 2
loeki

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door loeki »

Zou je je woonplaats eens kunnen vermelden bij je profiel
Topicsteller vraagt niet om adressen maar vraagt gewoon raad of zijn idee haalbaar en goed is
Men is hier niet verplicht om zijn woonplaats te melden en is ook niet zo raadzaam
:cheers: :thumbup:
lynn_vdb
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 26 okt 2012, 18:09
Locatie: Oost-vlaanderen (for now)

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door lynn_vdb »

Navigator schreef:Over dat plan is goed nagedacht, complimenten. Alleen met dat schapendinges, wol, overtuig je mij niet. JUIST omdat het vocht opneemt EN afgeeft heb ik er niet direct vertrouwen in (er zijn hier collega's die hun gehele bus 'met schaap' hebben geïsoleerd dus die geloven er wel in.

1cm op de wanden lijkt wat weinig maar is wel makkelijk te verwerken. Je blijft met zo'n bus met een aantal koudebruggen zitten. Aan de andere kant, het is een bus GEEN huis.

Succes en keep us posted,

Peter
Danku Peter!

Dus, als ik het goed begrijp, kan ik dan beter de dampfolie (aluminium noppenfolie) OVER (in plaats van ONDER) de schapenwol aanbrengen.
En de vochtigheid in de bus tegengaan door te ventileren, gewenste koudebruggen (de ramen) te creeëren en te verwarmen.
Maar eigenlijk geen gebruik te maken van de wol zelf om de vochtigheid in de bus te regelen, omdat de ruimte simpelweg te vochtig wordt.

Schapenwol genereert blijkbaar ook warmte bij het opslaan van vocht (als ik de artikels goed lees). Dit terzijde.

En 1cm Xtreme is niet voldoende tegen de wanden? Ook niet met de schapenwol en de noppenfolie erbij? Drielaagse isolatie.
Want 2cm Xtreme verdubbelt de isolatiewaarde blijkbaar niet, zo las ik. Maar verdubbelt wel in prijs.
Is er iemand die trouwens ervaring heeft met een ander merk dan Xtreme?
Als dat een polyethyleenschuim is met gesloten cellen... Dan is elk polyethyleenschuim met gesloten cellen met dezelfde dichtheid toch goed als isolator? En zo'n schuim wordt zeer veel als verpakkingsmateriaal gebruikt, dus moet wel onder een ander merk te vinden zijn, denk ik dan...

Misschien moeten jullie allemaal vochtigheidsmeters installeren in jullie campers, en zien we wie de droogste heeft! :idea: :)

Ik wil liefst wel gebruik maken van deze materialen, ze zijn ecologisch (belangrijk punt voor mezelf), flexibel dus vullen ze volgens mij beter op dan plaatmateriaal zoals piepschuim of tempex, waar je altijd tussen de spanten met een kleine ruimte zal zitten, denk ik.

Bedankt alvast allemaal voor de raad!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door Mickel Moen »

Hoi,

Wellicht heb je mijn topic over het isoleren met schapenwol al reeds gelezen. De meningen zijn als het over isoleren gaat sterk verdeeld. Ik kan alleen mijn ervaringen met schapenwol delen. Na mij hierin goed geïnformeerd te hebben, heb ik dus gekozen voor schaap op de wanden en plafond. Enkel schaap en geen andere materialen. Schapenwol moet kunnen ademen. Het vocht dat opgenomen wordt, moet het ook weer kwijt kunnen. Dus GEEN dampremmende lagen. Gewoon tussen buitenwand en binnenbekleding. Niet druk maken over kiertjes e.d. Die zijn juist goed voor de ventilatie.
Een bus is slecht isoleerbaar. De wol stop je waar je het stoppen kunt en dat is het dan. Ik heb de wanden meerdere keren open gehad en het ziet er daarachter perfect uit. Ik heb de orginele binnenbekleding weer teruggeplaatst, waardoor er genoeg ventilatie is. De ramen kun je nog isoleren met isolatiematten en/of Silverscreen. De vloer heb ik wel met X-trem gedaan.

Voor meer:

http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/z ... leren.html

Deze bouwer is ook net gestart met isoleren met schapenwol.
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=39436

Succes
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door annoh »

Ook ik heb schapenwol gebruikt na literatuurstudie. Zowel wat betreft warmte/koude isolatie als wat betreft geluid. Schapen hoor je zelden, de geluidsisolatie zal dus wel goed zijn. Indien je de spanten niet isoleert dan zal je koudebruggen houden. Zie ook mijn T5 Bulli project op weetjewel.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door Mickel Moen »

annoh schreef:. Indien je de spanten niet isoleert dan zal je koudebruggen houden.
Klopt helemaal! We moeten hier echter ook niet te dramatisch over doen. De associatie met het isoleren van een huis is al snel gemaakt. Vanuit de theorie gezien doet het woord koudebrug menigeen "huiveren".
Nu praktisch gezien. Hoe erg zijn de ongeisoleerde metalen delen, de koudebruggen? Zoals ik al eerder zei, een bus is niet het meest ideale 'woongeval' om te isoleren. Denk alleen al aan de grote enkelglazige ramen. Heb je een hefdak dan wordt al helemaal feest! En toch.........

Schapenwol in de wanden. X-trem in de vloer gecombineerd met vloerverwarming. Een Silverscreen voor de ramen van de cabine. Een isolatie-sjaal om het doek van het hefdak. Eventueel nog aangevuld met isolatiematten aan de binnenkant voor de ramen.

Vervolgens zet je een klein keramisch (electrisch) kacheltje aan in die kleine ruimte en zelfs bij flinke kou, is het prima te doen. De trui kan wel uit. Nu moet ik zeggen, dat ik het nog niet geprobeerd heb met strenge vorst, maar dat gaan we zeker nog een keer doen.

En wat die koudebruggen betreft, ik merk er niets van. Hoogstens staat er 's ochtends wat condens op.

Alle ervaringen in een VW T5. Hoe het in een grotere bus gaat weet ik dus niet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door annoh »

Toen ik het woord 'koudebruggen' opschreef dacht ik eerder aan condens dan aan weglekken van warmte.
lynn_vdb
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 26 okt 2012, 18:09
Locatie: Oost-vlaanderen (for now)

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door lynn_vdb »

Het wordt er echt niet simpeler op! :-B

Hoe pak je die vloerverwarming aan? En heb je daar een soort richtprijs voor?
Het plan was om de vloer te isoleren met XPS of iets dergelijks, daarboven hout en daarboven kurk als vloerbekleding...
Kurk voelt ook steeds lekker warm aan, isoleert ook nog eens extra.
Fredjem
Berichten: 3
Lid geworden op: di 03 jul 2007, 13:33
Locatie: Wolvertem (B)

Re: Meningen gevraagd over isolatieplan camionet



Bericht door Fredjem »

Ik heb mijn camionnet als volgt geisoleerd: tegen het plafond: 2 cm zelfklevend xtrem, daarover airflex (= goed isolerend en tegelijk dampscherm) alles afgekleefd met aluminiumtape
Wanden: 2 cm xtrem zelfklevend, daartegen zoveel mogelijk styrodur platen, soms tot 7 of 8 cm dik (wel wat op maat moeten prutsen, vastgezet met van die montagemousse zodat ze niet gaan piepen als ik rij) en daartegen weer die airflex, en alle gaatjes en kiertjes afgeplakt met aluminiumtape
Voor de vloer heb ik de ribbels opgevuld met 1 cm xtrem, daarop drukvaste styrodur platen van 3 of 4 cm. Daarop een houten vloer van ongeveer 1 cm mulitplex. Die planken aan elkaar gemaakt met lamellen, en tot nog toe niet losgekomen. Op het hout ligt vinyl... Hier http://www.campersite.be/forum/niew03.htm zie je wat foto's...
Ik hoop dat ik op die manier eens een shortski kan gaan doen met mijn kindjes en vriendin, en dat we 's nachts warm genoeg hebben!

http://www.heatnet.nl/ Hier vind je info over vloerverwarming. Ik zal dat ook ooit nog eens aanschaffen.
Plaats reactie