Hoe plak je een hoog dak

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
PE5JW
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 22:45
Locatie: Zwolle

Hoe plak je een hoog dak



Bericht door PE5JW »

Hallo ik heb een lwb T4 en een SCA 457 dak deze wil ik graag samenvoegen.
De orginele montage handleiding kan ik helaas niet vinden,mocht iemand die hebben of weten te vinden hou ik me aan bevolen.

Ik heb de reimo handleiding al enkele malen door gelezen maar daar wordt gesproken over een highrail die ik niet ga gebruiken.
Er wordt aangegeven, leg een laag sikaflex 221 in de goot en plaats het dak, daarna van binnen uitdicht kitten en afspannnen.

Hoe doe je dat als je geen goot gebruikt ??
Leg je eerst een laag sika en druk je daar het dak op ?
Of plaats je het dak en kitje hem van binnen dicht en daarna buiten om ?
Of moet het nog anders ?

Ja mag duidelijk zijn ik heb dit nog nooit gedaan :)
Misschien nog meer tips waar ik rekening mee moet houden ?

BTW Aloys nog bedankt dat je mee bent geweest was een hele onderneming om dat ding hier te krijgen ! :)
Groet Joeri

Typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Gebruikersavatar
Jakki
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 13:01

Hoe plak je een hoog dak



Bericht door Jakki »

Ik heb in het verleden het hefdak van onze VW T3 vervangen door het verhoogde dak van een Dehler. De T3 was voorzien van een dakgoot. Eerst goed ontvetten. Daarna de Sikaflex in de dakgoot gespoten en het dak geplaatst. Het dak met spanbanden afgespannen. De volgende dag het dak van binnen en buiten afgekit.
Veel succes.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Hoe plak je een hoog dak



Bericht door Navigator »

Jakki schreef:Eerst goed ontvetten. Daarna de Sikaflex in de dakgoot gespoten en het dak geplaatst. Het dak met spanbanden afgespannen. De volgende dag het dak van binnen en buiten afgekit.
Veel succes.
+1 :thumbup:
Forum verlaten.
PE5JW
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 22:45
Locatie: Zwolle

Re: Hoe plak je een hoog dak



Bericht door PE5JW »

Tja als er een dakgoot zou zijn lijkt me dat idd niet zo gek :)
Alleen is die er niet.

- ontvetten check
Groet Joeri

Typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Hoe plak je een hoog dak



Bericht door Navigator »

Gebruik je met opzet GEEN regengoot? Als het regent en je opent je deur loopt het water naar binnen.........

Heb je het dak al een keer los op de T4 gelegd? Als je het dak (deels) er afzaagt blijft er dan nog 'vlees' over van de carrosserie waarop je het dak kunt plakken?

Peter
Forum verlaten.
PE5JW
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 22:45
Locatie: Zwolle

Re: Hoe plak je een hoog dak



Bericht door PE5JW »

sca dak is gevormd naar de dakrand, zelfs puntjes naar de a stijlen.
Hier een 455 (is kwb middel hoog)
Afbeelding
een 456 (lwb hoog)
Afbeelding
en de 457 (lwb middel hoog)
Afbeelding
Afbeelding
(lol ik zie net dat deze een rail heeft, er zijn weinig foto's van te vinden)

Reimo dak kan met en zonder highrail gemonteerd worden.
De highrail dient oa als regen goot en bevestiging van luifel/voortent.
En dat is de reimo manier ik heb een sca.
Die rail zit mij te laag en is dus overbodig er kom een ander wat hoger of mss wel een vaste luifel.

Nee ik heb hem er nog niet opgehad.

Heb net wel sikaflex 221 gevonden dat was best lastig het schijnt in de uit verkoop te zijn en wordt niet meer gemaakt.
En als je het ergens vind check de houdbaarheids datum !!! ik had dus een doos over datum gehad ! als ik niet gekeken had.
(lassaulec had hier nog een hele voorraad)
Laatst gewijzigd door PE5JW op za 08 sep 2012, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Joeri

Typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Hoe plak je een hoog dak



Bericht door Navigator »

Sikaflex 221 ff zoeken op Ebay. Leverancier in Duitsland levert ze nu voor nog geen 5 euro per tube.

Peter
Forum verlaten.
PE5JW
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 22:45
Locatie: Zwolle

Re: Hoe plak je een hoog dak



Bericht door PE5JW »

Ik heb inmiddels al 221 €5 per tube bij lasseulec.
Stuk voordeliger als bij de rest scheelt wel de helft !
Groet Joeri

Typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
PE5JW
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 22:45
Locatie: Zwolle

Re: Hoe plak je een hoog dak



Bericht door PE5JW »

Dak zit erop :mrgreen:
Wat een geklieder met die kit :crazy:

Tip - van die dunne "chirugen" handschoentjes !
(ik krijg mijn handen na 2 dagen nog niet schoon :bang: ik had ze dus niet meegenomen (grrr heb ze wel) )

Tip2 plak beide kanten af, dus ook buitenkant dak.

Tip3 zorg voor voldoende vonk vangers als je een haakse slijper gebruikt, de plastic zeilen uit de bouwmarkt zitten vol kleine gaatjes. Ik had gelukkig meerdere lagen en de stoelen/dashboard ook extra afgedekt.

Tip4 keuken doekje (geen pluisjes !) en veel water hiermee kan je de kit bewerken (bijna klei 88I ) en verwijderen.

Had een plekje in de doe het zelf garage om de hoek hier gehuurd voor de zaterdag.
Met de haakse slijper het dak eruit en de randen gefatsoeneerd.
Toen de boel schoon maken en ontvetten.
Ik heb eerst een rand 221 gelegd en daar het dak op laten zakken toen van binnen uit verder afgekit en aangedrukt zodat overal de kit onder het dak uitkwam en er een lekker dikke laag kit tussen zat.
Zit muur vast :-B

Ben nu de buiten kan aan het fatsoeneren zodat er een nieuw randje kit rondom kan en alles mooi aansluit.
(dak is me uiteindelijk toch iets te ver naar voren gezakt, dat moet nog wat bijgewerkt worden.)

Het versteviging frame moet er nog in, daar had ik geen tijd voor en je kan er later prima bij (er droog met het nieuwe dak erop)
Groet Joeri

Typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
Plaats reactie