Een 9-persoonsbus mét camperregistratie?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Een 9-persoonsbus mét camperregistratie?



Bericht door Dafluc »

Het gebruik staat nou net nergens omschreven. Als de bus aan de eisen voldoet kan er kwart-tarief op. Zet je hem vervolgens in je tuin als bloembak is dat jouw zaak. Nergens staat dat je een camper ook als camper moet gaan gebruiken.
Afbeelding
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Een 9-persoonsbus mét camperregistratie?



Bericht door Kees2 »

als iemand gebruik maakt in het verleden van een bedrijfsautokenteken, dan is het gewoon de regels gebruiken,
en nu het zelfde gebeurt ( alleen denk dat het niet zal lukken zoals de TS bedoeld ) is het in een keer niet de bedoeling,

dat is nu net wat ik bedoel, veel gebruik maken van mazen van de regelgeving betekend meestal aanpassen van de regelgeving,
bij bedrijfsautokenteken zijn er heel veel geweest voordat men het anders aanpakte
eers de ruiten eruit, tussen schotten hoog /laag, hoogte boven het portier etc
van daar rijden er veel oude combo's met een stuk plastic op het cabine dak.
allerlei gedrochten zijn er uitgedacht voor het bedrijfsauto tarief,
tot verlengen van een chassis en laadbak aan toe bij een dubbel cabine pickup, en een dakverhoging

nu wil iemand een busje aan de camper regels laten voldoen, en is het ineens een probleem :!: :!: :!:
dit staat los van of het hem gaat lukken. met behoud van al die zitplaatsen.

de belastingdienst kijk ook mee, en veel minimale ombouwen kun je op je klompen aan voelen dat ze ook dan weer de regels zullen aanpassen

de oldtimer regeling is ook zo'n punt,
Laatst gewijzigd door Kees2 op vr 31 aug 2012, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Een 9-persoonsbus mét camperregistratie?



Bericht door reinolt »

de Jonckheer schreef:Volgens mij lees je het niet helemaal goed.
De ts wil zonder camper het kwart tarief. Ik had gewoon een auto met grijs kenteken, volkomen legaal. Is niet hetzelfde :mrgreen:
Is precies hetzelfde. De td streeft er naar om de bus als camper goedgekeurd te krijgen. Legaal dus. Maar hij gebruikt hem niet als camper. Net zo als bedrijfsauto's die particulier gebruikt werden.

Dat is/was niet de bedoeling van de wetgever. Dan noemen we dat oneigenlijk of belastingontwijking




Sent from my iPhone using Tapatalk
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
tra-la-li-la
Berichten: 6
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 14:39

Re: Een 9-persoonsbus mét camperregistratie?



Bericht door tra-la-li-la »

Ik had even gemist dat er hier op deze manier over gesproken werd.

Ik heb zelf vijf kinderen en een vriendin met twee, samen passen we dus precies in de 9-persoonsbus.
en die gebruiken we met z'n negenen ook daadwerkelijk om te reizen, naar Griekenland bijvoorbeeld.
en dan hebben we er tentjes bij natuurlijk.
en een bermkeuken van een vouwwagen achterin.

en soms willen we met z'n tweeën weg en dan is een bed heel handig - bank eruit, matras erin.

en als dat nou voor het kwarttarief kan - graag, want hij is best heel duur

Paul
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Een 9-persoonsbus mét camperregistratie?



Bericht door Kees2 »

het probleem is dat hij ook onder het reizen aan de kampeerauto eisen moet voldoen.een keuken moet vast in de auto zitten,
bereikbaar zijn, dus een bermkeuken valt af op die manier.
en mag dus niet even plaats maken voor personen,
de belastingdienst kan ook tussentijds controleren, en dat gebeurd juist het meest bij de busjes,
en als hij dan niet aan de eisen voldoet, is het een naheffing + boete

ik snap ook wel dat hij duur is, en dat kwarttarief welkom zou zijn
maar de vraag is of je het er ook uit zou halen,
het is ook nog een bus op benzine wat het voordeel ook nog beperkt,
bij de meeste busjes zonder verhoogt dak moet je ook een hefdak plaatsen,


de bedoeling van de regeling kwartarief is dat hij ook daadwerkelijk als kampeerauto word gebruikt,
de omschijving die gegeven word is het nog steeds een personenbus die gebruikt word als vervoer,
en niet als kampeerauto.
even een matrasje in een bus gooien maakt het nog geen kampeerauto

maar voor zo'n groot gezin zou de oplossing van de Jonckheer wel wat zijn, en belasting vrij :-B
dat er tussen door ook even een discussie is over gebruik van de regels met betrekking tot goedkopere belastingtarieven kom je wel vaker tegen,
en oneigenlijk gebruik kan ook voor wie wel aan de bedoeling voldoet gevolgen hebben,
zie de houderschapsbelasting op bedrijfsauto's
tra-la-li-la
Berichten: 6
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 14:39

Re: Een 9-persoonsbus mét camperregistratie?



Bericht door tra-la-li-la »

Het heeft even geduurd, maar ik heb het plan toch weer opgepakt om te kijken of ik onze 9-persoonsbus tot camper kan ombouwen.
Ik heb een indeling bedacht die wellicht kan werken.
Ik zou het op prijs stellen als er mensen zijn die hierop zouden willen reageren.

(verwijderd)

groeten - Paul
Laatst gewijzigd door tra-la-li-la op di 13 nov 2012, 9:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mcn
Berichten: 1100
Lid geworden op: di 30 jun 2009, 21:17
Locatie: D'n Achterhoek

Re: Een 9-persoonsbus mét camperregistratie?



Bericht door mcn »

Ik denk dat je de gordels niet mag koppelen met de voorstoelen.
Je moet ook nog een kast ingebouwd hebben, zie belastingregels.( ■vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten)
Niet meer in het bezit van LT 35 diesel 1985 7 persoons alkoof.
Citroën C4
héél véél leuke koopjes
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Een 9-persoonsbus mét camperregistratie?



Bericht door Dafluc »

Die kast kan ook de ruimte onder een bank zijn. Keukentje moet dan met tafel omlaag kunnen, zal ook nog wel lukken.
Denk inderdaad dat gordels en bevestiging bank het probleem zouden kunnen zijn. Minimale afmeting "doosje" moet 90x100 zijn.
Afbeelding
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Een 9-persoonsbus mét camperregistratie?



Bericht door Kees2 »

1. Personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen

2. Personenauto’s die na 31 december 1989 doch voor 1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.

afhankelijk van het bouwjaar zou het kunnen zijn dat er geen gordelplicht is voor de stoelen tegen de rijrichting in,

maar of je de zitplaatsen goed gekeurd krijg voor gebruik onder het rijden zou ik even de RDW raadplegen,
Technische Helpdesk van de RDW tel. 0900 97 39.
http://www.rdw.nl/nl/over_de_rdw/contac ... lForm.aspx
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Een 9-persoonsbus mét camperregistratie?



Bericht door WhiteVanMen »

Begrijp dit soort krampachtige konstrukties niet helemaal , ze geven de houders van buscampertjes een nogal bedenkelijk imago .
:eh: :crazy:
Gebruikersavatar
mcn
Berichten: 1100
Lid geworden op: di 30 jun 2009, 21:17
Locatie: D'n Achterhoek

Re: Een 9-persoonsbus mét camperregistratie?



Bericht door mcn »

Daar heb je wel een punt. Van soortgelijke strekking is nu de ophef over de oldtimers en het ten onrechte (mis) gebruik hiervan...
In de jaren 80/90 ook gehad met die Amerikaanse "A-team" busjes, er werd een keuken in gegooid en het was een camper! Regels werden toen veranderd zoals ze nu zijn!
Niet meer in het bezit van LT 35 diesel 1985 7 persoons alkoof.
Citroën C4
héél véél leuke koopjes
Gebruikersavatar
camperjan
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een 9-persoonsbus mét camperregistratie?



Bericht door camperjan »

Als je bij de keuring minimaal aan de eisen voldoet, kun je erop rekenen dat er spontaan op een dag een man van de belastingdienst op de stoep staat om te kijken of de camper nog voldoet aan de eisen. Deze maakt gelijk een paar foto's en kijkt naar de zitplaatsen.
Spreek uit ervaring, gelukkig voldeed de vorige kampeerauto aan de voorwaarden

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8427783
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 73&start=0

En onderweg kun je ook controle verwachten, reken maar dat er steeds vaker en strenger gecontroleerd zal worden.

De navordering is niet mals!
De verhalen van mensen die al gepakt zijn hoor je niet...........
Dus als je een kampeerauto bouwt zorg dat hij altijd aan de voorwaarden moet voldoen. Ook staat hij bij je op de oprit.
(alleen als hij geschorst is mag hij afwijken)
Het is een echte Hobby 600 TD Ducato van 1988
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Een 9-persoonsbus mét camperregistratie?



Bericht door wingman01 »

TS probeert 9 personen in een busje te laten slapen, wil dat busje aanpassen zodat er een campertarief op komt, zodat ie er af en toe mee op reis kan , en de rest van het jaar rijdt ie er gewoon mee rond en vervoert zijn gezin.
juist vanwege dat soort gedoe komen er bij ECHTE ombouwers controleurs aan de deur.
en vanwege dat soort gedoe moet je bij op naam zetten de belastingdienst bellen dat je een camper op kenteken hebt.
Sorry hoor....maar ik kan er geen sympathie bij opbrengen.
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Een 9-persoonsbus mét camperregistratie?



Bericht door annoh »

Ronduit storend in dit topic vind ik dat er 2 gesprekslijnen door elkaar heen lopen. Ten eerste de vraag van TS. Ten tweede het al dan niet verderfelijke gedrag van TS.

Zou het niet handig zijn in het vervolg gewoon 2 topics te maken?

Overigens, bij VW zitten naar ik meen nog wel eens de gordels aan de stoelen. Of heb ik het mis.

Ik heb onlangs mijn bestelauto om laten keuren van 2 zitters tot een 6 zitter camper zonder problemen.
Plaats reactie