Van Berlingo tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Henk Meyer
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 18 jan 2009, 20:00
Locatie: Groningen

Van Berlingo tot camper



Bericht door Henk Meyer »

Hallo,

Na een paar jaar een Fiat Ducato/Burstner camper te hebben gehad, hebben we nu een Ctroen Berlingo aangeschaft.
Daar zijn we dit jaar met een vouwwagen mee op vakantie geweest.
Nu willen we toch de Berlingo ombouwen tot campertje.
Zie voorbeeld:

Afbeelding

Afbeelding

Hier zetten we dan nog een bus tent bij.

Het is een 2 persoons Berlingo, zonder tussenschot
Diesel.
Als we hem ombouwen tot kampeermiddel moet ie gekeurd worden bij de RDW.
Nu staat er bij de regels van RDW er zitplaatsen( mag ook een slaapplaats zijn die om wordt gebouwd ) en een tafel ( mag demontabel zijn) in moet.
Nou vindt ik dat een beetje vaag mag je ook op het bed zitten en een klaptafeltje hebben?
En kom ik er mee weg als ik hem ombouw zoals foto`s.?

Wie weet raad , zodat ik mijn kampeerwagentje kan maken en ook nog flink in de wegenbelasting omlaag ga.

Gr teammeyer
Een chinees gezegde:Een beginnende camperaar kan nooit teveel vragen
Gebruikersavatar
DIWI
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 06 jan 2012, 17:12
Locatie: overal en nergens

Re: Berlingo> Camper



Bericht door DIWI »

Zijn verschillende merken met het zelfde type auto welke zijn om te bouwen naar een camper. Verschillende gezien, zagen er stuk voor stuk leuk en goed uit.
Bij de firma JB. Kamperauto's in Soest worden deze gemaakt, misschien een idee om
deze daar te gaan bekijken en contact me ze op te nemen. Veel succes.
Gegroet van ergens of nergens,
Will

KREKWAKWOU
De camper,
Hymer/Eriba Style.
el_rico_loco
Berichten: 222
Lid geworden op: di 30 mar 2010, 0:57
Locatie: 's hertogenbosch / maar busknutsel in Horst
Contacteer:

Re: Berlingo> Camper



Bericht door el_rico_loco »

houd met de inrichting er rekening mee dat de belasting dienst eisen steld aan de inrichting niet alleen het rdw je hebt ook een minimale hoogte nodig,

Eisen aan ombouw en inrichting


Sinds 1 mei 2002 moet uw kampeerauto aan de volgende eisen voldoen als u in aanmerking wilt komen voor het kwarttarief of het halftarief:

De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 200 cm en over een breedte van ten minste 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht. De binnenruimte is voorzien van:

minimaal 2 vaste zitplaatsen, eventueel in de vorm van draaibare zitplaatsen voor de bestuurder en bijrijder
een tafel
De (bevestiging van de) tafel mag zodanig zijn ontworpen, dat de tafel eenvoudig verwijderd kan worden.
slaapplaatsen voor ten minste 2 personen
Deze slaapplaatsen mogen eventueel met behulp van de zitplaatsen worden gemaakt, echter niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. Als het een tweepersoonsslaapplaats betreft, moet deze ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 110 cm breed. Als het 2 afzonderlijke slaapplaatsen zijn, dan moeten beide slaapplaatsen ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 60 cm breed.
vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
een vast keukenblok met een werkblad van ten minste 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer
Het geheel is bestemd voor gebruik in de binnenruimte.
een vast ingebouwd kooktoestel bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Een vaste magnetron kan dienen als vaste kookgelegenheid in de kampeerauto. Voorwaarde is wel dat deze stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is en die op normale wijze te bereiken is.
bron belastingdienst
Afbeelding
Onze " Kutu Basi" is een Peugeot J5 2.5D uit 1985
onze restAUratie is te volgen op http://kutubasi.nl/ , ook kun je er handleidingen vinden voor de J5/ducato/C25
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Berlingo> Camper



Bericht door durisotti »

Helaas is de Berlingo/Partner niet geschikt voor het kwart tarief voor de belastingdienst, de binnenhoogte en de laadvloer lengte zijn te klein !
Als je de auto laat keuren bij de RDW als camper dan ga je flink MEER wegenbelasting betalen, de auto wordt dan met camper inrichting gewogen en zal dus zwaarder worden, verder ga je dan van grijs naar geel kenteken en dan betaal je ook nog provinciale opcenten.
Verder ben je dan ook nog de rest BPM schuldig aan de belastingdienst, je hebt het dan over honderden of duizenden euro's al naar gelang de leeftijd van de auto.
De minimale binnenhoogte van het voertuig dient 1.30 m te zijn en dat haalt deze bestelauto niet.
Ook moet de laadruimte 2,00 m zijn en ook dat red je niet.
De auto dus gewoon op grijs kenteken laten staan en de belasting voor lief nemen is de enige oplossing.
Wil je voor het kwart tarief in aanmerking komen dan zul je een andere auto aan moeten schaffen.

De kleinste voertuigen die geschikt zijn voor het kwart tarief zijn de Ford transit connect in de L2 H2 uitvoering, de Nissan NV 200 en de Peugeot expert/jumpy/scudo L1.

http://www.autobelastingen.nl/text.php?t_ID=48

Je kunt voor deze auto wel een erg mooi hefdak krijgen:

http://www.zooom.biz/fileadmin/prospekte/berlingo.pdf
roma
Berichten: 4552
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Berlingo> Camper



Bericht door roma »

Ook het lezen waard: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8433700

Vwb het kenteken: ik had een grijs kenteken, maar met dank aan Wouter Bos werd dat veranderd in een geel kenteken. Ben priverijder en dan is het geen bedrijfsmatig gebruikte wagen, waarmee je dat grijze kenteken behoudt. Jaartarief ging van circa 225 Euro naar iets van 650 Euro.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Berlingo> Camper



Bericht door durisotti »

Grijs kenteken blijft/bleef grijs kenteken, alleen het tarief is veranderd !
Grijs is nog steeds goedkoper als geel, je betaalt geen provinciale opcenten.
roma
Berichten: 4552
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Berlingo> Camper



Bericht door roma »

durisotti schreef:Grijs kenteken blijft/bleef grijs kenteken, alleen het tarief is veranderd !
Grijs is nog steeds goedkoper als geel, je betaalt geen provinciale opcenten.
Kennelijk heb ik het verkeerd verwoord. Grijs is grijs gebleven, maar met verschillende tarieven: duur voor priverijders en minder duur voor bedrijfsmatig gebruik. En eenmaal in dat dure tarief, lukt het niet meer om die wagen in het bedrijfsmatige goedkopere tarief te krijgen. Zeg ik het zo correct?
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Berlingo> Camper



Bericht door durisotti »

Dat hangt er van af of de auto een privé of een zakelijke tenaamstelling heeft.
Verkoop je als particulier de auto aan een zakelijke klant dan krijgt de auto weer het lagere ondernemerstarief.
In de praktijk zal dit niet vaak voorkomen, bedrijven krijgen de BPM en de BTW op een nieuwe besteller terug.
roma
Berichten: 4552
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Van Berlingo tot camper



Bericht door roma »

Lastige regels in Nederland.
Ik gaf mijn prive-Berlingo aan mijn zoon, die een eigen bedrijf heeft. Hij kreeg die Berlingo niet omgezet naar een zakelijke wagen. Kan dat met de leeftijd te maken hebben? Wagen van 1997. Wel mocht hij als zakelijk rijder (wagen op naam van de zaak) een hogere verzekeringspremie betalen dan als priverijder.
Henk Meyer
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 18 jan 2009, 20:00
Locatie: Groningen

Re: Van Berlingo tot camper



Bericht door Henk Meyer »

Daar baal ik wel een beetje van dus.
Rijd nog geen 12000 km per jaar en dat is een beetje weinig voor een diesel.
Tjonge die regeltjes allemaal, gek wordt je ervan.
Misschien dat ik er dan maar een demontabele camper interieur van maak.
Hoef ik de rest van het jaar ook niet met een camperinhoud te rijden.
Maar misschien komen er nog oplossingen langs.???????

Gr Henk
Een chinees gezegde:Een beginnende camperaar kan nooit teveel vragen
roma
Berichten: 4552
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Van Berlingo tot camper



Bericht door roma »

Och, als je de link aanklikt die ik eerder gaf, zie je de foto van mijn Berlingo-campertje. Prima wagen, veel plezier aan beleefd en daarna overgestapt op een "echte" camper, een Possl. Ook omdat ik meer vrije tijd kreeg.
Jij richt jouw Berlingo gewoon in als camper en je rijdt er op dezelfde manier mee rond zoals je nu ook al doet. Kost je geen cent meer of minder, dus wat is het probleem? Dat is er niet. En ook geen gez**k met keuringen of zo. Nergens voor nodig. Het is dan geen officiele camper en je mag vervoeren achterin wat je wilt. Voor 2 personen een ideale kampeerwagen met op de camping eventueel een tent(je) erbij.
Henk Meyer
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 18 jan 2009, 20:00
Locatie: Groningen

Re: Van Berlingo tot camper



Bericht door Henk Meyer »

En daar is ook veel voor te zeggen.
Kan ik idd mijn eigen gang gaan en heb met niks wat te maken.

Thanks, en het bouwen kan beginnen................

Henk
Een chinees gezegde:Een beginnende camperaar kan nooit teveel vragen
Gebruikersavatar
patrijsraam
Berichten: 61
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 15:16
Locatie: Steenwijk

Re: Van Berlingo tot camper



Bericht door patrijsraam »

roma schreef: Jij richt jouw Berlingo gewoon in als camper en je rijdt er op dezelfde manier mee rond zoals je nu ook al doet. Kost je geen cent meer of minder, dus wat is het probleem? Dat is er niet. En ook geen gez**k met keuringen of zo. Nergens voor nodig. Het is dan geen officiele camper en je mag vervoeren achterin wat je wilt.
Denk er wel aan dat het een grijskenteken auto is.
Dat betekent dat je achterin de laadruimte absoluut niets mag hebben
Wat als zit of slaapgelegenheid dienst kan doen.
Bij een grote verkeerscontrole kun je een flinke bekeuring en een naheffing BPM
aan de broek krijgen.
Kastjes langs de wanden mag wel.
gr.Jan
Henk Meyer
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 18 jan 2009, 20:00
Locatie: Groningen

Re: Van Berlingo tot camper



Bericht door Henk Meyer »

Heb hem van mijn baas gekocht en is nu voor prive doeleinden dus.
En ik mag alleen kastjes langs de zijkanten maken.

Nou dat wordt tot grote vreugde van mijn vrouw het volgende jaar dus met het vliegtuig op vakantie :)))

Hahahahaha

Gr Henk.

PS ook als ik het zo maak?? http://www.allegria.nl/#" onclick="window.open(this.href);return false;

Demontable , ik mag toch wel iets vervoeren??
Een chinees gezegde:Een beginnende camperaar kan nooit teveel vragen
Plaats reactie