Zelf deurtjes maken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
arjenh
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 22:15

Zelf deurtjes maken



Bericht door arjenh »

Ik heb zelf een nieuw keukenblok gemaakt en nu ben ik aan de deurtjes toe. Ik wil alles licht gewicht maken. De deurtjes moeten dus van binnen hol worden met schuim erin. De buitenkanten van 3 mm multiplex en rondom een raamwerk voor de montage van scharnieren en sloten. Bij de Gamma kan ik echter de materialen niet vinden. Heeft er iemand zelf van dit soort deurtjes gemaakt?Graag ontvang ik een paar tips. Bijvoorbeeld waar schuimplaten te kopen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door jan- »

Volgens mij wordt het zonder schuim ook wel stevig genoeg.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door Saviemeke »

Je haaltje wel veel werk op je hals om zo deurtjes te maken, twee maal 3mm triplex is 6mm + latjes voor het frame, waarom niet 9mm multiplex, dit zal nauwelijks meer wegen. Overigens is er ook speciale plaat te koop on deurtjes te maken.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
wim en lidy
Berichten: 2845
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 21:12
Locatie: Waar de camper is

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door wim en lidy »

Ga eens kijken bij Campercenter in Turnhout.
Wij waren daar de afgelopen week,en daar hebben ze wat jij zoekt
Groetjes Wim en Lidy
Afbeelding
Jan Vijn
Berichten: 217
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 9:51

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door Jan Vijn »

De deurtjes moeten dus van binnen hol worden met schuim erin.
Ik vraag mij in alle oprechtheid af waarom de deurtjes geïsoleerd moeten worden,- ik heb het vermoeden dat dit ook niet de functie van isolatie heeft.
Waarschijnlijk heb je meubelpanelen voor ogen die door camper/caravan fabrikanten gebruikt worden voor interieurbetimmering. Deze panelen zijn echter uitgevoerd als een sandwich constructie,- d.w.z. onder druk zijn de binnenplaat/isolatie/en buitenplaat volledig verlijmt,- waardoor er ondanks het geringe volumegewicht toch een behoorlijke stijfheid wordt verkregen.
Wanneer je dat zelf maakt en niet op die manier verlijmt heeft het volgens mij geen nut om isolatie tussen twee 3mm triplex aan te brengen in een aanrechtdeurtje.
Let er ook op dat bij toepassing van zo'n sandwich plaat,- je randhout moet aan/inbrengen voor de montage van de scharnieren en afwerking van de zijkanten.
Als je zelf deurtjes wil maten die er uit moeten zien als een vlak paneel,- maak dan een raamwerk van hout,- en verlijm daar aan de buitenkant volledig een plaat 3mm triplex op,- hoeft het er niet uit te zien als een vlak paneel kun je ook een raamwerk maken van hout,- met in de dagkant een groef waarin een paneel van 3mm triplex wordt aangebracht.
Deuren op deze manier gemaakt zullen net zo stabiel zijn dan een niet verlijmde sandwich constructie.
Veel succes met de bouw,- met vriendelijke groet
Jan Vijn
Burstner Solano T710
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door VAN-tastique »

Hoi Arjen,

Ik heb alle 17 deurtjes voor onze VAN-tastique zelf gemaakt, van toiletdeur tot 't ladefrontje, allemaal op dezelfde manier.
Ze zijn hol en hebben een dikte van 17 mm.
Zoals meerdere zelfbouwers al aangaven voegt het schuim in de deur weinig tot niets toe.
Wel moet er goed rekening gehouden worden dat alle plaatsen waar geschroefd moet worden (scharnieren, handgrepen of de plek de "pushlock button") de deur massief moet zijn.
Kijk even op mijn site onder: Plan van aanpak - Binnenkant - Bovenkastjes en deurtjes.
Daar staat o.a. een foto van de doorsnee van een deurtje met een bouwbeschrijving.
Als je de delen goed verlijmd en in de klemmen zet ('t mooist in combinatie met een pneumatische spijkermachine!!) zijn ze zonder schuim écht stevig genoeg.
Gebruik ook met deze werkwijze 't lichtste materiaal, je zult er van opkijken hoe licht de deurtjes zullen zijn en ook hoe stevig!
De afwerking van de deurtjes kan je dan zelf invullen.
Succes!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
arjenh
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 22:15

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door arjenh »

Goede tips mensen! De achtergrond van mijn idee is dat ik een camper heb die al dicht tegen de 3500 kg zit. Daarnaast heb ik het oude interieur eruit gehaald en ben ik opnieuw begonnen. De oude deurtjes (ik heb er eentje opengezaagd) zijn van binnen voorzien van schuim. Het zou best piepschuim kunnen zijn. Volgens mij wordt het paneel er wel iets sterker van, met name de weerstand tegen indrukken (puntbelasting) Ik heb er al over zitten denken om het schuim gewoon weg te laten en inderdaad een frame te maken en te verlijmen met 3mm multiplex. Ik hen het keukenblok gemaakt van 9 mm populieren multiplex maar wat in de winkel mooi vlak leek bleek na 4 dagen rechtop in de gang zo krom als een hoepel te worden.... Het is allemaal wel goed gekomen met hoekverstijvingen etc maar ik wilde er geen deurtjes van maken... Bedankt voor de tips en ik zal de resultaten hier vermelden.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door Saviemeke »

Misschien kun je de paneeltjes vullen met purschuim, ik zou ze dan wel opsluiten zodat ze niet bol worden.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door VAN-tastique »

Saviemeke schreef:Misschien kun je de paneeltjes vullen met purschuim, ik zou ze dan wel opsluiten zodat ze niet bol worden.
Volpurren, heb ik bij wijze van proef ook een keer geprobeerd.
Na het volspuiten heb ik het deurtje goed in de klemmen gezet en alles leek prima, een mooie massief klinkende deur die toch heel licht was.
Nadat ik hem een week had laten uitharden en hem uit de klemmen haalde, begon het deurtje alsnog op te bollen.
Niet aan beginnen is mijn advies!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Jan Hester
Berichten: 10864
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:09
Locatie: Amsterdam

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door Jan Hester »

Echt helemaal nooit pur schuim voor dit soort doeleinden gebruiken. Ik spreek uit (dure) ervaring.
Jan Hester Amsterdam
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door durisotti »

Mocht je over een bovenfrees en wat geduld beschikken dan kun je de deurtjes van 18 MM berken multiplex maken, in het midden kun je hier dan een vlak uitfrezen en een dikte van ongeveer 5 mm laten staan.
Aan de randen kun je dan ongeveer 3 cm van 18 MM dik over laten.
Deze constructie is erg licht en toch sterk en je hebt een deurtje uit een stuk dat niet gaat werken.
Ik heb voor mijn camper een proefdeurtje gemaakt, voldeed prima, echter vanwege het werk en het niet licht te hoeven bouwen heb ik de deurtjes toch maar massief gemaakt.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door Mickel Moen »

Toevallig heb ik gisteren naar aanleiding van een opmerking op het Belgische camperforum wat gewichten van hout opgezocht. Misschien heb je er wat aan.


Gewicht wordt in hout per kg/m³ uitgedrukt. Een paar gewichten:

MDF: ca. 650 kg/m³ tot 750 kg/m³
Populier multiplex: ca. 450 kg/m3
Berken multiplex: 600-700kg/m3 bij 12 % vocht.
Okoumee multiplex: ca. 350-490 kg/m3 bij 12 % vocht
Hardboard: Ca. 850 tot 1050 kg/m³ afhankelijk van de houtsoort.

Massief Iep: 460-680 kg/m3 bij 12 % vocht.
Massief eiken: 500-970 kg/m3 bij 12 % vocht.
Massief vuren/grenen: 530-630 kg/m3 bij 12 % vocht.

Bron o.a.: http://www.af.nl/

http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/view ... 31#p470131
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
offen065
Berichten: 256
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 20:08
Locatie: Velsen Noord

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door offen065 »

Boranka in De Weere in N/H heeft een grote partij deuren en deurtjes in diverse maten ik heb al mijn deurtjes vervangen
voor die van Boranka waarbij met een beetje handigheid de maten best aan te passen zijn ze zijn hol. het is jammer dat
ik niet weet wat je woonplaats is het is misschien wel te verweg voor je.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door Saviemeke »

VAN-tastique schreef:
Saviemeke schreef:Misschien kun je de paneeltjes vullen met purschuim, ik zou ze dan wel opsluiten zodat ze niet bol worden.
Volpurren, heb ik bij wijze van proef ook een keer geprobeerd.
Na het volspuiten heb ik het deurtje goed in de klemmen gezet en alles leek prima, een mooie massief klinkende deur die toch heel licht was.
Nadat ik hem een week had laten uitharden en hem uit de klemmen haalde, begon het deurtje alsnog op te bollen.
Niet aan beginnen is mijn advies!

Teake
Jan Hester schreef:Echt helemaal nooit pur schuim voor dit soort doeleinden gebruiken. Ik spreek uit (dure) ervaring.
Het was een idee, ikzelf heb het niet geprobeerd. Gezien boven genoemde reacties werkt het dus niet.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Plaats reactie