Zelf deurtjes maken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Zelf deurtjes maken



Bericht door myway »

Let er bij de dikte op dat heel veel sloten en scharnieren bij de caravan/camperbouw zijn afgestemd op 15 mm.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
Mini-Campertje
Berichten: 284
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 23:31
Locatie: Amsterdam

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door Mini-Campertje »

het is maar net hoeveel moeite je er voor wilt besteden, maar met karton kun je ook een zeer stevige plaat maken, bij de meeste binnen deuren maakt de fabrikant een kartonnen ruitwerk, wat in elkaar past, je snijd dan eerst allemaal stroken van gelijke afmeting, en maakt daarin gleuven die niet verder gaan dan de helft van de strook, bv een stuk of 4 van deze gleuven, door nu de stroken in elkaar te schuiven krijg je zo een oersterk geheel, plak deze op bv multiplex, van .X.millimeter en maak dan een houten lijstje wat als buitenrand dient, wanneer je alles met watervaste houtlijm verlijmd, zit dit echt goed.
daarna de andere plaat er op lijmen en je heb je deurtje in elke maat die je maar kunt en wilt maken.
het karton moet wel steeds van dezelfde dikte zijn.

bij een karwei, of praxis gamma kun je ook platen tempex kopen, daar je dan hout op lijmt, met montagekit polymeerlijm.
wat polystyreen [piepschuim] lijmt.
breng dan wat stroken lijm aan op het houtenplaat materiaal, en druk dan deze op de polystyreen plaat leg er iets zwaars op en laat dit een nachtje drogen klaar, breng tijdens het lijmen ook de buitenrand aan van hout, is maar een idee hoor. :thumbup: :wave:
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door Jeetje »

Ik heb de deurtjes (en eigenlijk al het houtwerk) gemaakt van watervast verlijmd Okoumé (of hoe schrijf je dat? :oops: ).

Naar mijn mening is dit hout uitermate geschikt om deurtjes (en andere dingen) in campers mee/van te maken.

Ik heb 6mm dikke plaat gebruikt (massief) en dat werkt niet, is supersterk, trekt niet krom en is zeer krasbestendig. Het weegt bovendien heel weinig. (In het overzicht van Mickel Moen zie ik dat dit het lichtste hout/triplex is wat er is).

Als je 12mm neemt is dit plaatmateriaal nóg sterker en volgens mij scheelt het in gewicht nagenoeg nix met een 'hol deurtje' opgebouwd uit massieve latten bekleed met triplex plankjes...
... it's better to burn out, than to fade away...
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door paulus51 »

kastjes en deurtjes maken van populieren triplex,
hierop zelf kiezen waarmee te bekleden , vinyl/hpl ect,ect.

stevig, licht en niet veel werk om ze te maken :wink:
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door Saviemeke »

Maar let er bij het bekleden van houten plaatwerk wel op, dat als je ze zelf met kunststof bekleed, dat je dit aan beide zijden doet. Doe je dit niet dan is de kans groot dat ze tzt toch krom gaan trekken.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Zelf deurtjes maken



Bericht door Navigator »

Een andere mogelijkheid is om platen te kopen voorzien van zgn. 'honingraat'. Honingraat uit de randen snijden en voorzien van 30mm houten latten om sloten en scharnieren te bevestigen. Randen netjes frezen en klaar: lichtgewicht en stevig!

Peter

Afbeelding
Forum verlaten.
Plaats reactie