Hymer MB 1984

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
R+J
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 23:22

Hymer MB 1984



Bericht door R+J »

Sinds de aankoop van onze Hymer zijn we een beetje aan het knutselen geslagen om de sporen van 28 jaar vorige eigenaren wat weg te werken en er ons eigen stempel op te drukken. Ik had al een foto geplaatst bij het onderwerp 'even voorstellen', maar zal hem hier nog een keer weergeven.
Afbeelding

Het is een 540 of 550 type en ga er van uit dat het een S is vanwege het ronde polyester dak, maar kan iemand dit bevestigen of zit ik helemaal mis? De motor is een Mercedes 5 cilinder diesel.

Het eerste klusje kwam al tevoorschijn met de proefrit, het stuur stond 180 graden verkeerd. De vorige eigenaar had het met de montage verkeerd geplaatst en de moer waarschijnlijk zo strak aangedraaid dat hij hem niet meer los kreeg.
Afbeelding

Ik heb zelf een trekker gemaakt en nu zit hij weer zoals het moet.
Daarna met de binnenkant aan het werk gegaan. Er zat plakplastic op de wanden die aan de randen helemaal omgekruld was, er zat een grote ventilator in de wand met dito kast aan de buitenkant om de warmte van de combimagnetron af te voeren en er waren een behoorlijk aantal 220 stopcontacten geplaatst met km kabel.
Afbeelding

Afbeelding

Alle folie verwijderen en zoveel mogelijk ook de oude lijmlaag
Afbeelding

De wanden beplakt met mat-wit 3M folie die ook wordt gebruikt voor reclame op trailers, dus waarschijnlijk beter warm/koud/droog/vocht bestendig.
Afbeelding

Afbeelding

De gordijnen waren ook wel aan vervanging toe, daar hebben we jaloezieën voor in de plaats gemaakt.
Afbeelding

Toen werd het zo.
Afbeelding

Afbeelding
.
Mijn hele leven nog niet gefaald, wel duizenden manieren gevonden waarop het niet werkt.
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Hymer MB 1984



Bericht door wingman01 »

knappe S....nog een echte!!!!!!
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
R+J
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 23:22

Re: Hymer MB 1984



Bericht door R+J »

De douche/wc ruimte. De spiegel bestond uit een stuk of 30 kleine stukjes, de douchbak was zo lek als een mandje, de wasbakaansluiting lek, het afdekplaatje voor de watertank stond los en het slot en omlijsting van het luikje van de wc waren niet vast/waterdicht.
Afbeelding

Ook hier maar eerst alle folie verwijderen.
Afbeelding

De lekke douchebak er uit, er was toch geen douche aangesloten.
Afbeelding

De vochtplek opgedroogd met een heteluchtkacheltje
Afbeelding

Nieuw vloertje zonder plastic bak.
Afbeelding

Laminaat er op.
Afbeelding

Word vervolgd.

Reinier.
.
Mijn hele leven nog niet gefaald, wel duizenden manieren gevonden waarop het niet werkt.
R+J
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 23:22

Re: Hymer MB 1984



Bericht door R+J »

Toch een S, was mijn vermoeden toch goed.

Reinier.
.
Mijn hele leven nog niet gefaald, wel duizenden manieren gevonden waarop het niet werkt.
Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Re: Hymer MB 1984



Bericht door Ecleo »

R+J schreef:De vorige eigenaar had het met de montage verkeerd geplaatst
Of hij vond het zo beter sturen.

Mooi apparaat ...

Groeten van de z.w.-veluwe ...
R+J
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 23:22

Re: Hymer MB 1984



Bericht door R+J »

Ecleo schreef:
R+J schreef:De vorige eigenaar had het met de montage verkeerd geplaatst
Of hij vond het zo beter sturen.

Mooi apparaat ...

Groeten van de z.w.-veluwe ...
Het verhaal van de vorige eigenaar was dat hij het stuur er uit had gehaald voor een reparatie bij de stuurkolom. Had trouwens je site al eens gezien, best klusje :thumbup:

Reinier.
.
Mijn hele leven nog niet gefaald, wel duizenden manieren gevonden waarop het niet werkt.
R+J
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 23:22

Re: Hymer MB 1984



Bericht door R+J »

Na de wanden te hebben geschilderd en de vloer afgemonteerd alle losse spiegeldeeltjes in de kast verwijderd.
Afbeelding

Mijn vriendin had de maat voor de nieuwe spiegel precies opgenomen, maar er moesten een paar kleine rondingen bovenaan het nieuwe spiegelglas gemaakt worden. Gelukkig kun je dat met een stuk grof doen.
Afbeelding

Als ik mijzelf 1x zie vindt ik mij ook knap genoeg :lol:
Afbeelding

Het slotje uit het Thetford deurtje was er ooit eens uitgebroken.
Afbeelding

Daarom een plaatje er in gesmolten en afgekit.
Afbeelding

Een compleet drukknop slot was bij Stam niet op voorraad, dus een bouwpakketje gekregen.
Afbeelding

Hij doet het weer.
Afbeelding

Reinier.
.
Mijn hele leven nog niet gefaald, wel duizenden manieren gevonden waarop het niet werkt.
R+J
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 23:22

Re: Hymer MB 1984



Bericht door R+J »

Na demontage van de ventilator bleef er een gat van rond 15 cm in de wand over.
Afbeelding

Van binnenuit iets groter gemaakt en een alu plaat er in gekit.
Afbeelding

Buitenkant.
Afbeelding

Tegen de buitenkant een stukje schutplaat van een hordeur gekit (was op dat moment het enige wat qua struktuur in de buurt kwam en wat ik nog had liggen). Daarna een laag strijkkit er over en de naden opgeruwd met een vachtroller. Nadat de kleur er op kwam is de strijkkit nog ingedroogd, dus daar moet nog wat aan gedaan worden als de hele buitenkant wordt aangepakt, maar voorlopig is het ok.
Afbeelding

Reinier.
.
Mijn hele leven nog niet gefaald, wel duizenden manieren gevonden waarop het niet werkt.
Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Re: Hymer MB 1984



Bericht door Ecleo »

Lekker aan de pruts.

Is die laatste foto gefotoshopt?
Ik zie de reparatie niet meer ... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kiebitzvlieger
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 10 aug 2009, 9:32
Locatie: Fryslan

Re: Hymer MB 1984



Bericht door Kiebitzvlieger »

Hallo Reinier,

Op deze site http://fh1402.de/sonstigesframeset.htm kun je onder download de Hymer catalogus uit 1984 downloaden. Klikken op "Download", daarna iets naar onderen scrollen en je vindt : Hymer Reisemobilprospekt von 1984 im PDF - Format.
Klik op PDF en de catalogus wordt gedownload.

En je hebt inderdaad een S-klasse Hymer op Mercedes basis, herkenbaar aan die "omgekeerde boot" als dak. Dit type dak is tot 1995 gebruikt voor de S-klasse.

Groet, Alan
Dethleffs Trend 7057DBM
R+J
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 23:22

Re: Hymer MB 1984



Bericht door R+J »

Hoi Alan, dank voor de tip, ik ga meteen even kijken.

Groeten,
Reinier.
.
Mijn hele leven nog niet gefaald, wel duizenden manieren gevonden waarop het niet werkt.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Hymer MB 1984



Bericht door VAN-tastique »

Hallo Reinier,

Mooie camper en een mooie klus!
Die vorige eigenaar had subtiele kabelgootjes gebruikt, daar past volgens mij zelfs een 10 kv kabel in!
Zo te zien is de camper op wat gepruts van vorige eigenaren na mooi gaaf en vooral mooi droog!
Veel plezier met het bedenken en uitvoeren van alle reparaties, dat wordt weer een mooie camper!
Groeten uit de nét niet noordoost Veluwe!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
R+J
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 23:22

Re: Hymer MB 1984



Bericht door R+J »

Dank je Teake, ik probeer alles zoveel mogelijk low budget te houden, iets wat ik bij andere auto's ook probeer, dit maakt je wel creatief. Een camper is volledig nieuw voor mij en zal nog wel wat onverwachte dingen tegenkomen. Ik weet dat ik in de loop der tijd met wat zaken als de accubak, bergplaats voor de gasflessen en de voorste binnenschermen aan het werk moet, voor de rest is de camper (gelukkig) droog en op dit moment bruikbaar.

Groeten,
Reinier.
.
Mijn hele leven nog niet gefaald, wel duizenden manieren gevonden waarop het niet werkt.
Gebruikersavatar
Eemspoort
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 05 okt 2011, 14:52
Locatie: Dieren

Re: Hymer MB 1984



Bericht door Eemspoort »

Een S550! 8-) Mooi spul!
Jammer dat de douche eruit is gehaald, maar goed, dat is iets persoonlijks, tenslotte.
Word ook goed werk aan verricht, zo te zien, netjes allemaal.

Gr. Ed
GMC Midas Mini 190 '76
Droomt stiekem van een pre-'86 Hymer S660....
Plaats reactie