Ford Transit 1997 omgebouwd tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
vienna
Berichten: 3
Lid geworden op: za 28 jul 2012, 15:26

Ford Transit 1997 omgebouwd tot camper



Bericht door vienna »

wie heeft er een ford transit omgebouwd tot camper ? ik wil dit dus gaan doen , heb wel handige handjes , maar zou graag eens bij iemand in een omgebouwde bestel bus willen kijken , om mijn planning uit te kunnen voeren en uiteraard adviezen inwinnen,
in mijn omgeving ken ik eigenlijk niemand met een camper dus vandaag via deze weg ( kop van NH )
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: ford transit 97 omgebouwd tot camper



Bericht door smitjr »

vienna schreef:wie heeft er een ford transit omgebouwd tot camper ? ik wil dit dus gaan doen , heb wel handige handjes , maar zou graag eens bij iemand in een omgebouwde bestel bus willen kijken , om mijn planning uit te kunnen voeren en uiteraard adviezen inwinnen,
in mijn omgeving ken ik eigenlijk niemand met een camper dus vandaag via deze weg ( kop van NH )
Ik ben momenteel bezig met een Renault Master ombouw, maar heb wel naar allerlei bussen gekeken voordat ik besloot deze te kopen.
Wat betreft de Ford Transit (ik weet natuurlijk niet exact welke bouwjaren), lees ik in het algemeen dat deze bussen (voornamelijk de wat oudere TOT +-2002/2004) toch duidelijk méér nadelen hebben dan andere bussen van vergelijkbare bouwjaren.

Enkele voorbeelden (uit mijn geheugen):
- rijgedrag over het algemeen meer bestelbus achtig / minder comfortabel dan van bussen uit vergelijkbare jaren
- vaak problemen met de koppeling (wennen/appart systeem qua gevoel).
- de gebruikte motoren schijnen over het algemeen wel goed te zijn
- sneller gevoelig voor roest

Check bovenstaande punten aub ook voor jouw modeljaar/bouwjaar. Ik weet de details niet meer, maar ik heb bewust de transit uit mijn lijstje gehaald van "geschikte bussen voor ombouw camper". Zoek op forums (ook Engelstalig!) en lees je in.

Wat mij betreft is de Fiat Ducato (gelijkende aan de Citroën Jumper en Peugeot Boxer) een goede betrouwbare optie en de Renault Master (Gelijkende aan Opel Movano en Nissan Interstar) (Renault wat minder positief op Elektra)...Ook een Sprinter mits roestvrij is een goede optie (let op: smallere bus en rijdt daardoor anders, hogere vloer/lagere stahoogte ivm achterwielaandrijving: wat op zich wél weer positief is).
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
vienna
Berichten: 3
Lid geworden op: za 28 jul 2012, 15:26

Re: ford transit 97 omgebouwd tot camper



Bericht door vienna »

ik heb helaas mijn hele plan gestaakt om om te bouwen , ik vond hier ook ergens op de site , dat als een bestelbus geel kenteken heeft er geen bpm over betaald zou moeten worden , ik heb voor de zekerheid toch even gebeld met de belastingdienst , en ook al ben ik partikuliertje en ik rijd de bus op geel kenteken moest ik wel degelijk heel veel bpm betalen , dus eigenlijk vallen de voordelen die je zou hebben nu wat in duigen en kan het eigenlijk net niet uit op termijn helaas,
ik vind het jammer dat ik ff niet meer kan vinden waar dit te lezen was , had graag nog even een antwoord toegevoegt , om toekomstige bouwers voor een grove naheffing te behoeden
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: ford transit 97 omgebouwd tot camper



Bericht door smitjr »

vienna schreef:ik heb helaas mijn hele plan gestaakt om om te bouwen , ik vond hier ook ergens op de site , dat als een bestelbus geel kenteken heeft er geen bpm over betaald zou moeten worden , ik heb voor de zekerheid toch even gebeld met de belastingdienst , en ook al ben ik partikuliertje en ik rijd de bus op geel kenteken moest ik wel degelijk heel veel bpm betalen , dus eigenlijk vallen de voordelen die je zou hebben nu wat in duigen en kan het eigenlijk net niet uit op termijn helaas,
ik vind het jammer dat ik ff niet meer kan vinden waar dit te lezen was , had graag nog even een antwoord toegevoegt , om toekomstige bouwers voor een grove naheffing te behoeden
Even ter indicatie: die rest BPM kosten heb je er binnen 1 jaar uit in jouw geval!

Voorbeeld: voor een bestelbus van 9+ jaar oud geld een rest BPM afschrijvingspercentage van 90% op de hoogte van het originele BPM bedrag.
STEL dat je bestelbus omgerekend 20.000 euro NETTO cataloguswaarde (ex btw/ex bpm) zou kosten (zal in 1997 vast iets minder zijn) dan is je orignele BPM bedrag iets van +- 8000 euro....Als ik het goed heb, krijg je hier éérst een korting op ivm het omkeuren naar camper en dan mag je 90% hiervan afschrijven.
In mijn geval (bus van 2003, NETTO catalogus waarde 21.000) kwam de BPM + omkeuring uit op net geen 1000 euro. Campers hoeven geloof ik ook geen co2 uitstoot regels te halen (vertelde de RDW/Douane man mij ter plaatse).

Lang verhaal kort gemaakt: wegenbelasting was eerst iets van 1640 euro (op een gewicht van 1911 kg volgens kenteken) en nu iets van 588 euro op een gewicht van 2050kg (ivm camper ombouw, ze wegen hem opnieuw). >> "besparing" van ruim 1000,= euro....per jaar!! Ik gok dat in jouw geval je ongeveer 800 euro aan BPM zal hoeven te betalen, misschien zelfs iets minder. Voor het aanvragen van het kwarttarief wegenbelasting hoef je alleen maar een formuliertje in te vullen en op te sturen naar de belastingdienst.

Nu vind ik het geen besparing, maar meer logisch dat een camper véél minder betaald dan een bestelbus die bedrijfsmatig wordt gebruikt, maar dat terzijde.
Ook is je verzekering een stuk goedkoper (camperverzekering.nl = 12,50) als camper dan als bestelbus.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Plaats reactie