Eerste camper én zelfbouw: Renault Master L2/H2-project (2003)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
henripos116
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 30 sep 2011, 13:15
Locatie: Zaandam

Re: Eerste camper én zelfbouw: 2003 Renault Master L2/H2-pro



Bericht door henripos116 »

Hoi knoestenzager ,

Allereerst de complimenten voor al jullie gedane werkzaamheden... Ziet er allemaal gelikt uit!!!!
Nu lekker gaan genieten en veel veilige kilomers gaan maken !! Tip : stop 50 euro in je zak , ga naar de Action en koop een gereedschapskist inclusief het gereedschap wat er ligt , er kan dan zelfs nog een accu schroef/ boormachine vanaf....het is gewoon heel handig dat je altijd een goed gevulde kist in de camper hebt want , geloof me ! Er valt onderweg altijd wel wat te klussen....

En de smoes over het gezicht van je vrouw gaat er bij ons natuurlijk niet in !!! , hahaha , was het gezellig in Duitsland met de buurvrouw ???!!!

hartelijke groet Henri.
Wie zijn oude camper niet eert.....is een nieuwe niet weerd....!!
Basset-home
Berichten: 52
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 16:43
Locatie: Gelderland NL
Contacteer:

Re: Eerste camper én zelfbouw: 2003 Renault Master L2/H2-pro



Bericht door Basset-home »

Leuk om te zien wat andere ervan maken !!
Mooi gedaan hoor :thumbup:
we've got rit of the kids......the dogs were allergic !!!!

mvg Rob

viewtopic.php?p=779611&highlight=#779611
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Eerste camper én zelfbouw: 2003 Renault Master L2/H2-pro



Bericht door smitjr »

henripos116 schreef:Hoi knoestenzager ,

Allereerst de complimenten voor al jullie gedane werkzaamheden... Ziet er allemaal gelikt uit!!!!
Nu lekker gaan genieten en veel veilige kilomers gaan maken !! Tip : stop 50 euro in je zak , ga naar de Action en koop een gereedschapskist inclusief het gereedschap wat er ligt , er kan dan zelfs nog een accu schroef/ boormachine vanaf....het is gewoon heel handig dat je altijd een goed gevulde kist in de camper hebt want , geloof me ! Er valt onderweg altijd wel wat te klussen....

En de smoes over het gezicht van je vrouw gaat er bij ons natuurlijk niet in !!! , hahaha , was het gezellig in Duitsland met de buurvrouw ???!!!

hartelijke groet Henri.

:shifty: SSSSTTTT!!! haha :shh:
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Eerste camper én zelfbouw: 2003 Renault Master L2/H2-pro



Bericht door VAN-tastique »

Hoi Knoestenzager,

Toevallig kwam ik via Google weer bij jouw zelfbouw buscamper terecht.
Je hebt er echt iets moois van gemaak, lekker ruim!
Ik hoop dat jullie afgelopen jaar net zo van de bus hebben genoten als wij hebben gedaan.
Nu weer plannen maken voor 2014, 4 weken in mei en 4 weken in september, jawel........... ouder dan 40:-)).

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Eerste camper én zelfbouw: 2003 Renault Master L2/H2-pro



Bericht door smitjr »

Hoi Teake,

Inmiddels zijn we alweer 1-1,5 jaar verder en de bus bevalt heerlijk!!
We zijn o.a. naar Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië en Kroatië geweest.
Met name Zuid Frankrijk en Kroatië zijn erg goed bevallen.

Ik heb in de tussentijd nog een paar modificaties uitgevoerd:
- op maat gemaakte matrassen laten maken, dit slaapt stukken beter (geen stijve rug)
- Watertank is nu waterdicht/snel te vullen
- Extra ventilatie gemaakt bovenin de achterdeur, 2x 12v Fan met pot-meter (rpm regelaar)

We hebben o.a. 2/3 dagen ook Plage de Piemanson gestaan, maar daar kwamen we op het einde van de 105Ah accu.
We vinden vrij staan écht fantastisch en ik wil nu een zonnepaneel + regelaar op de HH accu hebben.
Mijn idee is om deze mobiel te houden zodat je bijv. zelf in de schaduw staat, maar het paneel in de zon. Bovendien hou ik van het feit dat de bus er nog steeds niet als camper uit ziet, en een zonnepaneel op het dak valt op. Ook zou ik het paneel onder de juiste hoek op het dak kunnen zetten zodra we bijvoorbeeld weer eens op het strand staan = grotere opbrengst,

Vraagje:
- Ik zoek dus 1 paneel, liefst zo efficiënt mogelijk en een regelaar.

Wat kunnen jullie aanraden?
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Eerste camper én zelfbouw: 2003 Renault Master L2/H2-pro



Bericht door VAN-tastique »

Hoi Stefan,

Fijn dat de bus zo goed bevalt!
Wat elektronica en zonnepanelen betreft, ben ik een grote fan van Victron, niet goedkoop, maar je hebt wel iets goeds!
Ik heb alles aangeschaft bij de http://www.stroomwinkel.nl , is me goed bevallen.
Lopen kloten met een los paneel wat je na gebruik weer moet afkoppelen en in de bus moet opbergen, heeft niet mijn voorkeur, geheid dat je de zaak beschadigd en waar laat je zo'n paneel?
Om de accu van ons van zonnestroom te voorzien heb ik twee panelen van 80 WP op het dak liggen.
Natuurlijk geeft een paneel wat beter op de zon gericht staat meer rendement dan onze vlak liggende panelen, maar dat heb ik gecompenseerd door iets meer WP op het dak te leggen.
En je gaat je paneel ook niet iedere avond of bij afwezigheid weer opruimen, met de kans dat hij opeens verdwenen is....
Er zijn tegenwoordig hele platte en zelfs flexibele panelen in de handel, dan zie je de panelen van de grond af echt niet liggen, misschien is dat een goede oplossing?

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 706
Lid geworden op: vr 19 apr 2013, 20:37
Locatie: In de camper

Re: Eerste camper én zelfbouw: 2003 Renault Master L2/H2-pro



Bericht door vandijkf »

Kijk hier maar eens voor de panelen.
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... =&_sacat=0
Fred
http://trailerprojekt.blogspot.nl/
Filmpje over de sloop en restauratie
https://www.youtube.com/watch?v=onW_MVj2-qw
Filmpje over de inbouw van de oplegger
https://www.youtube.com/watch?v=tO2WEwNCyHw
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Eerste camper én zelfbouw: 2003 Renault Master L2/H2-pro



Bericht door VAN-tastique »

Wow, er gaat een wereld voor mij open, op die manier kan je een paneel toch goed opbergen!
Maar je moet ze niet onbeheerd achterlaten..!
Bedankt voor de info Fred!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Eerste camper én zelfbouw: 2003 Renault Master L2/H2-pro



Bericht door VAN-tastique »

Je kunt ze toch nog eenvoudig op een diefstal beveiligde manier laten werken als je overdag afwezig bent....
Plaats de bus met de neus in de zon en zet de panelen achter de voorruit 8-)
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 706
Lid geworden op: vr 19 apr 2013, 20:37
Locatie: In de camper

Re: Eerste camper én zelfbouw: 2003 Renault Master L2/H2-pro



Bericht door vandijkf »

Ik heb er zelf ook eentje en die staat hier altijd buiten. (te zien op mijn avatar)
Als we een weekendje weggaan laten we ze staan, gaan we langer weg dan nemen we ze mee.
De laadregelaar heb ik naar binnen gebracht, vlakbij de accu's en ik heb er een aansteker plug aan bevestigd.
Dus aan en afkoppelen is een fluitje van een cent.
Die van mij zijn 140 wh.
Fred
http://trailerprojekt.blogspot.nl/
Filmpje over de sloop en restauratie
https://www.youtube.com/watch?v=onW_MVj2-qw
Filmpje over de inbouw van de oplegger
https://www.youtube.com/watch?v=tO2WEwNCyHw
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Eerste camper én zelfbouw: 2003 Renault Master L2/H2-pro



Bericht door smitjr »

We zijn weer verder, ik heb bijna een gehele dag kunnen besteden aan het monteren van het zonnepaneel/regelaar/kabels.
álles zat tegen, wat heb ik gedaan?

Gekocht: Nieuw 195WP EU Monokristal paneel gekocht (€150), Mppt Victron Bluesolar (€84), Montagehoeken (€35), dakdoorvoer (€10), Polymax kit (€13), 6mm2 kabel


Werkzaamheden:
- Paneel uitgemeten en besloten deze boven het elektrisch zonnedakje te plaatsen, zodat deze volledig open kan/ventileren tijdens een nacht met regenkans.

- Voetjes helaas moeten bewerken met de dremel ivm het ribbeldak van de bus, tig keer passen/meten/bijwerken tot perfectie (zie foto)
*Let niet op het vieze dak, dit was halverwege het dremelwerk, uiteraard is er voor het kitten schoongemaakt, ontvet, opgeschuurd en opnieuw ontvet.

- Zo ook de positionering van het paneel op de voetjes ivm het 'dak met bolling', daarom voor bout/moer bevestiging gegaan en zorgvuldig de gaatjes voorgeboord in de alu frame van het paneel (4 lagen dik!!).

- Dakdoorvoer gemonteerd, professioneel in m'n bovenkast'klepje' :oops: geboord (omdat deze nog open stond tijdens het boren door het dak :bang: ).

- tot slot > 1 km gelopen rondom de bus met het trapleertje :lol:

Afbeelding
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Eerste camper én zelfbouw: 2003 Renault Master L2/H2-project



Bericht door smitjr »

Goede middag dames en heren, goed nieuws:
'we are still here' en we hebben bijzondere ervaringen, inzichten en optische aanpassingen (op)gedaan aan onze buscamper.

In dit langere verslag:
.
1 - Opgedane ervaringen mbt de inrichting van de camper:
2 - optische aanpassing naar een passievol thema
3 - nieuwe plannen mbt de indeling (in uitvoering)


1 - Opgedane ervaringen mbt de inrichting van de camper:

We hebben een aantal leuke trips gedaan in vooral Luxemburg (motorrijden), zuid/west Europa (Kroatië, Italië, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk) en natuurlijk Nederland. Hieruit hebben we de volgende conclusies getrokken mbt onze inrichting:

- Treinzit/Tafel/Bed combinatie: dit is vrijwel altijd een opgemaakt bed, die we niet meer ombouwen naar zithoek. Met name omdat het toch 'gedoe' is en we beiden in de draaibare voorstoelen zitten, waar ik een verwijderbaar tafel tussen heb gemaakt. Echter, is deze te klein en willen we makkelijker even aan tafel schuiven. Hier gaat een aanpassingen voor komen in het interieur :silent:

- Bed onderstel/slaapcomfort: is super geworden na het installeren van het Frolli bedsysteem (plastic schotels), wereld van verschil, spijt dat ik het niet eerder heb gedaan. + We slapen nu altijd in de lengte, en de topper matrassen komen onhandig uit 'over de kastjes' terwijl er nog ruimte is tussen het hoofdeinde van het bed en de achterdeuren. In deze ruimte valt soms ons hoofdkussen...dus dat gaat veranderen.

- 50L Compressor Koelkast: werkt perfect, staat echter wel te laag (op de vloer) en zou +- 20/30 cm omhoog mogen (en kunnen)

- Kast/opbergruimte: hilarisch veel te veel ruimte; grote opbergkast naast het zijraam (met zachte vakken, fijn geluidloos en lichtgewicht) + 2x bedbanken van 170x35x40, bovenkastje + keukenkasje met 10 zachte lades + ruimte boven hoofd bestuurder/passagiers. Een deel van deze ruimte hebben we simpelweg over (als in 80% van de zooi die we meenemen toch niet gebruiken :-B )

- Keuken/water: geen klagen, fijne wasbak, mist eigenlijk wel een vaste gaskookpit, Koken op gas is super itt elektra, dit doen we met gasbus setjes mobiel. 1 gasstel zou ik vast willen hebben, de busjes zijn perfect en lichtgewicht. Het andere gasstel mobiel/makkelijk pakken. Watertank voldoende, mist alleen een niveau indicatie, geen groot gemis, maar wil ik wel mee aan de slag.

- Vervoer motor: inderdaad slechts 1x gebruikt in de bus, daarna een karretje met onze beiden motoren (we rijden nu beiden, joepie!)

- (golf)Surfen: andere belangrijke hobby voor ons beiden én perfect te combineren met de camper! Echter, boards zijn groot lang en kunnen nu niet onder de dubbele vloer. Deze liggen tijdens het rijden vast (spanband) op het bed, en tijdens het slapen opgetild (dmv spanbanden) tegen het plafond. Dit is een redelijke oplossing, maar is wederom 'extra gedoe' terwijl we meer comfort zoeken en ik denk dat het mogelijk is om ze onder de dubbele vloer te krijgen, met enkele aanpassingen.


2 - optische aanpassing naar een passievol thema

De lak van onze bus was altijd al een nadeel, dof, plekjes, beschadigingen etc. Overspuiten koste enorm veel geld, totdat mijn nieuwe collega zeer ervaren bleek met spuitbussen en ontwerpen. Een paar weken later zijn er allerlei voorbeeld ontwerpen en ideeën uitgewisseld. Centraal stonden de volgende zaken: Vrolijke bus, ondergaande zon, strand, surf silhouetten, hibicus bloemen en natuurlijk groen. Ehhh vrij hippie-achtig eigenlijk :oops:

Vervolgens heb ik de bus volledig voorbewerkt (schoonmaken, plastic delen strippen, ontvetten, schuren, ontvetten, schuren, onvetten etc)
We hebben toen een spuitcabine gehuurd voor het weekend en alles gedemonteerd en afgeplakt. Dan konden we ook mooi al het zwarte plastic zoals bumpers/striping etc meenemen.

Zie het resultaat, waar wij zeer content mee zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



3 - nieuwe plannen mbt de indeling (in uitvoering)[/b]

Wensen = plannen:
- Zithoek met (uitbreidbare)tafel met uitzicht (2x ramen). O.a. met behulp van bestuurdersstoel en op de plek van de huidige grote kast.
- 2x/3x surfboards (+-2.40m lengte en tot 60cm breedte) moeten onder de dubbele vloer passen,
- Koelkast moet iets hoger
- Huishoud accu is aan vervanging toe, 102Ah, dit was net genoeg toen die 100% was, maar mag wel 180Ah worden.
- Electra mag wat netter worden weggewerkt (+labels), is wel veilig nu, maar een tikkeltje onoverzichtelijk.
- Keuken kan iets langer, liefst met uitbreidbaarblad, verzonken gaspitje (met busje) én ingebouwd/vast zeeppompje
- Bovenkastje moet dan wat hoger komen + extra bovenkastjes monteren boven het bed indien nodig
- Kastruimte boven hoofd bestuurder/passagier: daar mag de klep vanaf, is eerder storend en eigenlijk niet nodig
- Verlichting: betere plaatsing verzinnen, meer licht voorin, minder (direct) bij het grote bed

- materialen werkbladen: zware 2.8cm werkbladen (keuken/tafeltje/bovenblad kast) vervangen voor maximaal 18/20mm bamboe (ook in de olie)
- materialen kastdeuren: geen MDF afwerking, geen grote kastdeuren meer (te onhandig)
- materialen kastruimte binnen: herbgebruiken van Ikea Skubb zachte opbergers met lades, lichtgewicht en rammelvrij (!)
- Indeling kastruimte binnen: vermijden van houten planken, gebruiken van draadmanden icm rails en zachte opbergers.


- blijven puzzelen, observeren en testen/proberen/vergelijken met andere bussen --> uw tips zijn welkom! :cheers:
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Eerste camper én zelfbouw: Renault Master L2/H2-project (2003)



Bericht door Atoz »

Helaas heb je het door.... Je blijft bezig!
Doe ik ook trouwens.
Buitenzijde is mooi!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
raymond B
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 9:06
Locatie: Utrecht

Re: Eerste camper én zelfbouw: Renault Master L2/H2-project (2003)



Bericht door raymond B »

Hoi smitjr. Gaf gedaan de buitenkant. Ik ben ook bezig met zo’n project. Bij mij kunnen mijn windsurf spullen twee golf surfboard en een sup mee. Binnen in. Mijn koelkast staat op buik hoogte :lol3: en vastbed. En dan heb ik een l2. Dus moet wel lukken die boards.
Plaats reactie