Parkeersensor als alarm?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente

Re: Parkeersensor als alarm?



Bericht door kleijntje »

Mini-Campertje schreef:volgens mij werkt een parkeersensor op radar, dus op een hoogfrequent signaal dat wordt terug gereflecteerd, afhankelijk van het reflectie vermogen van het oppervlak waartegen deze golf ketst, gaat het alarm af of niet, harde oppervlakken hebben dus veel reflectie maar zachte materialen, zoals de mens, is nog maar de vraag, ik heb dit zelf nog niet uitgeprobeerd, maar kan mij indenken dat het niet zal werken op het lichaam van de mens.
Radar werkt met electromagnetische golven, de parkeersensor met ultrasone geluidsgolven.
Als ik de auto in de achteruit heb staan en er loopt iemand achterlangs dan begint het systeempje te piepen, duss een mens wordt gedetecteerd.
Mini-Campertje schreef: kortom het is gewoon niet zeker of dit gaat werken.
Inderdaad niet zeker, maar zeker het proberen waard. Het voordeel is verder dat de "tegenstander" geconfronteerd wordt met een hem of haar onbekend systeem waarvan hij of zij niet weet hoe het te omzeilen.

Wim
Wij rijden TIKRO M4A op VW Crafter 100 kW shiftmatic.
Nu al een collectors item.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Parkeersensor als alarm?



Bericht door Grumble »

Starline 660 schreef:Je kunt ook gewoon iemand inhuren die 's nachts de wacht houdt, overdag laten slapen in de garage.

Sorry hoor, maar als ik moet gaan slapen in de camper met allerhande beveiliging dan blijf ik thuis :shock:
Grijns, het is juist bedoeld als een naderingsalarm voor als ik in bed lig.
Er hoeft ook geen sirene af te gaan wat mij betreft, een piepertje met eventueel een lampje wat dezelfde kant op schijnt als de richting waar de sensor naar kijkt is al voldoende.
loeki

Re: Parkeersensor als alarm?



Bericht door loeki »

Grumble,

Wees gerust, Uw systeem zal zeker werken
Voorr een goede 20 euro's gaat U zeker gesteld zijn (buiten het werk)

2 sensoren aan iedere zijde en een aan voor en achter zijde

Neem er een met Led verklikker en buzzer, dan kan U zien links of rechts

De aansturing van de buzzer kan U gebruiken om een apart relais aan te sturen die dan weer een zwaailamp of sirene bedient (of beiden, of hetgeen U wenst)

Zorg dat Uw sensoren minstens op een hoogte van1.50mtr staan om "klein grut" uit te sluiten

Regel ze niet te scherp af en wees U er van bewust dat de gevoeligheid en draagwijdte afhankelijk is van temperatuur en weersomstandigheden.

Dus in de winter perfect afgeregeld wil zeggen in de zomer niet slapen door frequent alarm

Kortom, het idee is goed maar of het praktijkgericht is is een zaak die U zelf voor U moet bepalen

Succes

;;-)
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Parkeersensor als alarm?



Bericht door Grumble »

Bedankt :thumbup:
Edmund
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 22:04
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Parkeersensor als alarm?



Bericht door Edmund »

Rolling Rodie schreef:Er is al vaker wat over geschreven hier, maar ik weet niet meer waar dat staat.
Op de NKC site.

Zoek bij de linkerkolom
Camper algemeen
Vinding van leden
Veiligheid
Goedkoop onraadwaarschuwingssysteem

Edmund
concorde
Berichten: 538
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 11:14
Locatie: Heemskerk/Altea

Re: Parkeersensor als alarm?



Bericht door concorde »

Een kennis van mij heeft hem op het koelkastrooster gemonteerd. Voordeel stroom aanwezig en makkelijk naar binnen te voeren. Werkt uitstekend. Hoef hem zelf niet want ze worden s'nachts wel eens wakker van door een vals alarm.

Nico
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Parkeersensor als alarm?



Bericht door Transitje »

Je zou toch ook gewoon een bewegingsmelder kunnen gebruiken, zoals bv voor een buitenlamp, dan heb je ook nog het voordeel dat je de richting, de afstand, en de scherpte kunt afstellen.
Kost ook niet echt veel.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Parkeersensor als alarm?



Bericht door Grumble »

dat klopt, maar die zijn weer prijzig, zeker als je er een heel stel wilt hebben.
Ultrageluidssensoren hebben het voordeel dat ze heel goedkoop zijn en klein, én nog eens makkelijk te plaatsen, bv boven elke deur en raam één.
loeki

Re: Parkeersensor als alarm?



Bericht door loeki »

Grumble

Klik deze link eens aan

Vraag hem mogelijk eens nadere info

http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver/
Blauwe bus
Berichten: 226
Lid geworden op: za 01 aug 2009, 11:52
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Parkeersensor als alarm?



Bericht door Blauwe bus »

Ik laat een portofoon (pmr) met een VOX instelling achter in de camper, als er binnen herrie ontstaat of deuren worden geopend kan ik dat binnen een straal van 4 km horen. dit heeft ook de mogelijkheid om na een alarm melding iets terug te roepen, en dan maar hopen dat ze op de vlucht slaan.
Ach ja je probeert wel eens wat, maar als ze er inwillen komen doen ze het toch.
Ewoud
Geniet nu, morgen is misschien alles anders.
http://www.blauwebus.nl
Plaats reactie