Vast verhoogd dak Scudo
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: za 30 jun 2012, 21:33
Vast verhoogd dak Scudo
Beste forumleden, ik ben nieuw hier, groet van mijn kant.
Ik heb diverse post inmiddels bekeken, leuk om te lezen.
Heb een vraag waarop ik nog geen antwoord heb gevonden op het web, hopelijk verveel ik jullie niet, en heb ik e.a. over het hoofd gezien.
Voor de scudo, jumpy en expert zijn wel uitzetdaken, maar ik heb nog geen vast verhoogd camperdak kunnen vinden voor dit type auto's.
Nu denk ik er sterk over om zelf een verhoogd dak te maken (over een deel van het dak), om de benodigde hoogte van 1.70m te verkrijgen, over een lengte van een meter.
Mijn vraag is, mag dit, of zijn alleen goedgekeurde camperdaken toegestaan?
Een tweede vraag is, maar dat kan ik zelf ook uitvinden, of de dakribben in de laadruimte voldoende ver uit elkaar liggen om daartussen een opening van 1m in te maken.
Anders moet ik voorzieningen treffen om het dak te verstijven neem ik aan, en dat zal dan goedgekeurd moeten worden?
Zo ver mijn eerste vragen.
Groet,
Willem
Ik heb diverse post inmiddels bekeken, leuk om te lezen.
Heb een vraag waarop ik nog geen antwoord heb gevonden op het web, hopelijk verveel ik jullie niet, en heb ik e.a. over het hoofd gezien.
Voor de scudo, jumpy en expert zijn wel uitzetdaken, maar ik heb nog geen vast verhoogd camperdak kunnen vinden voor dit type auto's.
Nu denk ik er sterk over om zelf een verhoogd dak te maken (over een deel van het dak), om de benodigde hoogte van 1.70m te verkrijgen, over een lengte van een meter.
Mijn vraag is, mag dit, of zijn alleen goedgekeurde camperdaken toegestaan?
Een tweede vraag is, maar dat kan ik zelf ook uitvinden, of de dakribben in de laadruimte voldoende ver uit elkaar liggen om daartussen een opening van 1m in te maken.
Anders moet ik voorzieningen treffen om het dak te verstijven neem ik aan, en dat zal dan goedgekeurd moeten worden?
Zo ver mijn eerste vragen.
Groet,
Willem
Re: vast verhoogd dak scudo..
ik weet niet of er bestaande daken zijn voor dit type wagen
je kan er zelf eentje maken, is geen enkel probleem , en als die er ook nog professioneel uit ziet zal niemand er iets van zeggen en zeker niet bij keuring o.i.d.
je moet wel even de goede maat houden voor inrichting van camper bouw (lengte x hoogte =sta hoogte )
het nieuwe dak zal de stevigheid behouden trouwens
je kan er zelf eentje maken, is geen enkel probleem , en als die er ook nog professioneel uit ziet zal niemand er iets van zeggen en zeker niet bij keuring o.i.d.
je moet wel even de goede maat houden voor inrichting van camper bouw (lengte x hoogte =sta hoogte )
het nieuwe dak zal de stevigheid behouden trouwens
Goed kijken is de kracht van het zelf doen
leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Re: vast verhoogd dak scudo..
Voor zover ik weet zijn er geen verhoogde daken leverbaar voor deze auto,s.
Gaat het om het oude of het nieuwe type ?
Het dak is niet dragend vanaf het gedeelte achter de stoelen en kan er dus gewoon uitgeknipt worden.
De verhoging moet minstens 30 cm hoog worden, gezien de binnenhoogte van rond de 1,42.
Van het nieuwe type is wel een uitvoering met een vast verhoogd dak leverbaar, deze is 1,75 cm hoog van binnen dus hoog genoeg voor een camper.
http://www.google.nl/imgres?q=expert+l2 ... =0&ndsp=12&" onclick="window.open(this.href);return false;
ved=1t:429,r:0,s:0,i:72
Hier vind je veel info:
http://www.naan.de/
Gaat het om het oude of het nieuwe type ?
Het dak is niet dragend vanaf het gedeelte achter de stoelen en kan er dus gewoon uitgeknipt worden.
De verhoging moet minstens 30 cm hoog worden, gezien de binnenhoogte van rond de 1,42.
Van het nieuwe type is wel een uitvoering met een vast verhoogd dak leverbaar, deze is 1,75 cm hoog van binnen dus hoog genoeg voor een camper.
http://www.google.nl/imgres?q=expert+l2 ... =0&ndsp=12&" onclick="window.open(this.href);return false;
ved=1t:429,r:0,s:0,i:72
Hier vind je veel info:
http://www.naan.de/
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: za 30 jun 2012, 21:33
Re: vast verhoogd dak scudo..
Hartelijk dank voor de info en tips, goed om te weten!
Ga mijn best doen voor een professioneel uiterlijk, anders wil er straks ook niemand mee..
Het gaat om het oude type auto, niet verlengt, personenwagen en benzine, omdat ik de voorkeur heb voor lpg (wil 'm ook voor gewoon gebruik aanhouden).
Van het nieuwe model heb ik idd gezien dat er een verhoogde variant bestaat, maar het oude model heeft naar mijn idee wat meer karakter en past ook beter bij wat ik van plan ben.
http://www.naan.de ga ik eens goed bekijken, dank.
Ga mijn best doen voor een professioneel uiterlijk, anders wil er straks ook niemand mee..
hier weet ik niet zeker of ik het goed begrijp, lengte en hoogte van het camperdeel, de laadruimte?paulus51 schreef:je moet wel even de goede maat houden voor inrichting van camper bouw (lengte x hoogte =sta hoogte )
Het gaat om het oude type auto, niet verlengt, personenwagen en benzine, omdat ik de voorkeur heb voor lpg (wil 'm ook voor gewoon gebruik aanhouden).
Van het nieuwe model heb ik idd gezien dat er een verhoogde variant bestaat, maar het oude model heeft naar mijn idee wat meer karakter en past ook beter bij wat ik van plan ben.
http://www.naan.de ga ik eens goed bekijken, dank.
Re: Vast verhoogd dak Scudo
Heb je al een auto of ben je nog zoekende ?
Zelf een dak maken is een flinke klus die veel tijd en behoorlijk wat geld gaat kosten.
Het resultaat is dan ook nog afwachten.
Alleen als je erg handig bent en een behoorlijk budget hebt dan zou ik het er op wagen.
Een hefdak zou een betere optie zijn.
Er zijn kleine pop up daken leverbaar en er zijn ook campers geweest met een groot hefdak.
Dit is er een:
http://www.autobedrijfvantuyl.nl/detail.php?id=1034
De expert op benzine of LPG is in mijn ogen niet een goed idee.
Er is een 1.6 benzinemotor met 80 PK, dit is een fiat Tipo motor, deze motor is te licht voor de auto, zeker op LPG.
Het motortje is wel taai, je ziet ze soms met hoge tellerstanden.
Er is ook een 2 liter benzine motor met 136 PK, deze heeft een erg hoog verbruik en deze motoren behoren niet tot de beste motoren die Peugeot heeft gemaakt.
Op LPG ben je denk naar schatting 12 liter op 100 km kwijt, mij diesel verbruikt rond de 6 bij een rustige rijstijl.
De 2.0 HDI diesel is veel beter en zuiniger en sterker.
Zelf een dak maken is een flinke klus die veel tijd en behoorlijk wat geld gaat kosten.
Het resultaat is dan ook nog afwachten.
Alleen als je erg handig bent en een behoorlijk budget hebt dan zou ik het er op wagen.
Een hefdak zou een betere optie zijn.
Er zijn kleine pop up daken leverbaar en er zijn ook campers geweest met een groot hefdak.
Dit is er een:
http://www.autobedrijfvantuyl.nl/detail.php?id=1034
De expert op benzine of LPG is in mijn ogen niet een goed idee.
Er is een 1.6 benzinemotor met 80 PK, dit is een fiat Tipo motor, deze motor is te licht voor de auto, zeker op LPG.
Het motortje is wel taai, je ziet ze soms met hoge tellerstanden.
Er is ook een 2 liter benzine motor met 136 PK, deze heeft een erg hoog verbruik en deze motoren behoren niet tot de beste motoren die Peugeot heeft gemaakt.
Op LPG ben je denk naar schatting 12 liter op 100 km kwijt, mij diesel verbruikt rond de 6 bij een rustige rijstijl.
De 2.0 HDI diesel is veel beter en zuiniger en sterker.
Re: vast verhoogd dak scudo..
minicamper schreef:Hartelijk dank voor de info en tips, goed om te weten!
Ga mijn best doen voor een professioneel uiterlijk, anders wil er straks ook niemand mee..hier weet ik niet zeker of ik het goed begrijp, lengte en hoogte van het camperdeel, de laadruimte?paulus51 schreef:je moet wel even de goede maat houden voor inrichting van camper bouw (lengte x hoogte =sta hoogte )
Het gaat om het oude type auto, niet verlengt, personenwagen en benzine, omdat ik de voorkeur heb voor lpg (wil 'm ook voor gewoon gebruik aanhouden).
Van het nieuwe model heb ik idd gezien dat er een verhoogde variant bestaat, maar het oude model heeft naar mijn idee wat meer karakter en past ook beter bij wat ik van plan ben.
http://www.naan.de ga ik eens goed bekijken, dank.
het gaat over het gedeelte dat je rechtop moet kunnen staan zo gezegde leefruimte
en zelfbouw zoals mijn voorganger zei dat het hoge kosten met zich mee brengt klopt niet
ik kan je er eventueel mee helpen om die te maken, stuur maar een pb'tje
Goed kijken is de kracht van het zelf doen
leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: za 30 jun 2012, 21:33
Re: Vast verhoogd dak Scudo
wederom dank voor de gedeelde kennis en aanbod!
Betreft het lpg weet ik dat het met dit type geen goed onderbouwde keuze zou zijn. Ik heb echter altijd lpg gereden, soort geloof geworden, de milieubelasting speelt daarbij ook een rol (niet het opgelegde co2 en globalwarming-leugen..).
heb de auto nog niet en ga je advies meenemen in de overwegingen, is natuurlijk ook de vraag of lpg schoner is als je 2x zoveel verbruikt.
qua budget wil ik het binnen de perken houden.
hmm, over de verhoudingen, zal e.a. even toelichten om een kort verhaal lang te maken. heb ruim 20 jaar terug of zo eens een ontwerpje bedacht voor een, als een soort garnaal, uitklapbaar campertje. heb de tekeningen nog niet teruggevonden maar wel het schetsmodel uit het stof gehaald.
nu na jaren is het idee weer boven gekomen, met de wens om met een camper op stap te kunnen gaan. heb eerst gekeken naar pick-up uitvoeringen van dit type auto's, die zijn er wel maar niet zo veel. echter met een opzet-unit oid, is het weer niet mogelijk om passagiers mee te nemen. ook het goedkeuren van een opbouw zou wellicht problemen opleveren. toen is het idee ontstaan om een scudo beetje aan te passen in de lijn van het voorafgaande idee, een compromis dus.
hieronder wat schetsen, het bovenste plaatje van de witte variant is dus niet reëel, de hoogtemaat, curve en kleuren ook ruim nemen, gaat even om het idee...
Betreft het lpg weet ik dat het met dit type geen goed onderbouwde keuze zou zijn. Ik heb echter altijd lpg gereden, soort geloof geworden, de milieubelasting speelt daarbij ook een rol (niet het opgelegde co2 en globalwarming-leugen..).
heb de auto nog niet en ga je advies meenemen in de overwegingen, is natuurlijk ook de vraag of lpg schoner is als je 2x zoveel verbruikt.
qua budget wil ik het binnen de perken houden.
hmm, over de verhoudingen, zal e.a. even toelichten om een kort verhaal lang te maken. heb ruim 20 jaar terug of zo eens een ontwerpje bedacht voor een, als een soort garnaal, uitklapbaar campertje. heb de tekeningen nog niet teruggevonden maar wel het schetsmodel uit het stof gehaald.
nu na jaren is het idee weer boven gekomen, met de wens om met een camper op stap te kunnen gaan. heb eerst gekeken naar pick-up uitvoeringen van dit type auto's, die zijn er wel maar niet zo veel. echter met een opzet-unit oid, is het weer niet mogelijk om passagiers mee te nemen. ook het goedkeuren van een opbouw zou wellicht problemen opleveren. toen is het idee ontstaan om een scudo beetje aan te passen in de lijn van het voorafgaande idee, een compromis dus.
hieronder wat schetsen, het bovenste plaatje van de witte variant is dus niet reëel, de hoogtemaat, curve en kleuren ook ruim nemen, gaat even om het idee...
Re: Vast verhoogd dak Scudo
Ik denk dat je alleen passagiers kunt vervoeren (officieel op kenteken) met goedgekeurde zitplaatsen. Je kunt dan een goedgekeurde klapbank overwegen.
Re: Vast verhoogd dak Scudo
De topic starter wil een personenuitvoering kopen, daar zitten al banken in !
Je zou ook dit type kunnen overwegen deze hebben vaak een benzinemotor:
http://www.campervanlife.com/fiat-scudo ... p-top-roof
Ik denk dat de auto met een opzetdak erg instabiel en zijwind gevoelig wordt, deze auto's zijn namelijk erg licht en relatief smal.
Ook zak het verbruik erg hoog worden door de luchtweerstand.
Je zou ook dit type kunnen overwegen deze hebben vaak een benzinemotor:
http://www.campervanlife.com/fiat-scudo ... p-top-roof
Ik denk dat de auto met een opzetdak erg instabiel en zijwind gevoelig wordt, deze auto's zijn namelijk erg licht en relatief smal.
Ook zak het verbruik erg hoog worden door de luchtweerstand.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: za 30 jun 2012, 21:33
Re: Vast verhoogd dak Scudo
ja de bestaande bank lijkt me idd een voordeel als ik die kan blijven gebruiken.
de camper-van heb ik gezien, leuke auto vind ik, heb me aanvankelijk alleen verbaasd over de prijzen die er voor gevraagd worden, ongeacht de leeftijd en aantal gereden km.
windgevoeligheid zou kunnen ja, heb er aan gedacht. anderzijds heb ik ook in mijn beleving nogal over-gedimensioneerde scudo-campers gezien.
http://lh3.ggpht.com/-BLjM6mMnxKM/RhC4m ... tacamp.jpg
en zou de nieuwe variant met dakverhoging daar dan ook geen last van hebben? hmm, zal wel over nagedacht en doorgerekend zijn.
heb ivb hiermee ook over een schuifdak nagedacht, in combinatie met een op- en afneembaar verhoogd dak (over imperiaal oid), dus alleen voor op reis.
of aan een huif-achtige constructie, maar daarmee komen de camper eisen wellicht in't gedrang.
de camper-van heb ik gezien, leuke auto vind ik, heb me aanvankelijk alleen verbaasd over de prijzen die er voor gevraagd worden, ongeacht de leeftijd en aantal gereden km.
windgevoeligheid zou kunnen ja, heb er aan gedacht. anderzijds heb ik ook in mijn beleving nogal over-gedimensioneerde scudo-campers gezien.
http://lh3.ggpht.com/-BLjM6mMnxKM/RhC4m ... tacamp.jpg
en zou de nieuwe variant met dakverhoging daar dan ook geen last van hebben? hmm, zal wel over nagedacht en doorgerekend zijn.
heb ivb hiermee ook over een schuifdak nagedacht, in combinatie met een op- en afneembaar verhoogd dak (over imperiaal oid), dus alleen voor op reis.
of aan een huif-achtige constructie, maar daarmee komen de camper eisen wellicht in't gedrang.
Re: Vast verhoogd dak Scudo
De campers zijn inderdaad erg waardevast, 10.000 euro voor een 10 jaar oude camper ben je zo kwijt.
Met een opklap/hefdak voldoe je wel aan de eisen, in mijn ogen is dit de beste oplossing.
Als je nog geen bus hebt zoek dan de lange uitvoering, dan kan er een atrion hefdak dak op.
Zie dit topic:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... jes+expert
Met een opklap/hefdak voldoe je wel aan de eisen, in mijn ogen is dit de beste oplossing.
Als je nog geen bus hebt zoek dan de lange uitvoering, dan kan er een atrion hefdak dak op.
Zie dit topic:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... jes+expert
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: za 30 jun 2012, 21:33
Re: Vast verhoogd dak Scudo
ja leuk, de naam durisotti, en het verhaal er achter, en het formaat camper natuurlijk.
heb vooraf al diverse posts van je gelezen, ook vanwege het type auto, welkome info.
ik ga alles weer even op een rij zetten, net als voor de dieseluitvoering is er veel te zeggen voor een uitzetdak.
maar blijf tevens een eigenwijze knakker. vindt die bobbel op het dak zelf wel wat toevoegen, maar ben hierin wel de enige hier geloof ik
vind 't ook leuk om de grenzen van de 2 m lengte bij 1.30 plus verhoging over één meter op te zoeken, kleiner kan niet binnen het toegestane.
meld me weer indien er vragen opkomen als dat okay is, iig dank voor het advies.
heb vooraf al diverse posts van je gelezen, ook vanwege het type auto, welkome info.
ik ga alles weer even op een rij zetten, net als voor de dieseluitvoering is er veel te zeggen voor een uitzetdak.
maar blijf tevens een eigenwijze knakker. vindt die bobbel op het dak zelf wel wat toevoegen, maar ben hierin wel de enige hier geloof ik
vind 't ook leuk om de grenzen van de 2 m lengte bij 1.30 plus verhoging over één meter op te zoeken, kleiner kan niet binnen het toegestane.
meld me weer indien er vragen opkomen als dat okay is, iig dank voor het advies.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: za 30 jun 2012, 21:33
Re: Vast verhoogd dak Scudo
kijk, in deze fase kan het niet gek genoeg zijn, zo ontstaan ideeën! van dezelfde firma zou ik dan voor de bootsport gaan, alleen moeten de zijkanten dan nog dicht.durisotti schreef:Dan zou je hier aan kunnen denken:
http://www.google.nl/imgres?q=lichtkoep ... s:15,i:139
http://www.van-boven.com/media/afbeeldi ... %20007.jpg
maar nu je het zo noemt, heb wel eens een koepeltje laten vacuumzuigen, en dat was helemaal niet zo kostbaar destijds. het materiaal moet natuurlijk niet te kwetsbaar zijn.
handwerk blijft leuk, met aandacht voor het werk. maar nu met de mogelijkheden van computergestuurd frezen, kan best een uitkomst zijn voor camperbouwers, kastjes etc. in no time precies op maat.
heb heel even gezocht, geen idee wat hier de mogelijkheden en kosten zijn, maar ga ik eens nader bekijken, bedankt weer!
http://www.plastica-thermoforming.nl/pr ... frezen.php