Heatpol dieselkachel in een buscamper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 130
Lid geworden op: do 01 sep 2011, 15:58

Heatpol dieselkachel in een buscamper?



Bericht door Len »

Ik wil het seizoen wat verlengen. Ik hoef niet echt in de sneeuw te staan.
Ik heb het zelf liever warm dan koud en ook de isolatie van de bus is er niet naar.
Dus wil ik een kleine maar dappere gas- of dieselkachel inbouwen.
En dat is dan ook gelijk de eerste vraag: gas of diesel?

Ik heb een netto 24l lpg tank onder de bus en daarmee wil ik koken en koelen.
Als ik de kachel op diesel kan laten branden levert mij dat de grootste vrijheid op, denk ik zelf.
Ik lees echter dat een Eberspaecher elke keer dat ie aanslaat gedurende 20 seconden 17A trekt om een gloeikaars te ontsteken. Ook werkt het brandstofpompje niet zonder stroom...

In de botenwereld is de Heatpol dieselkachel populair. http://www.rietpol.nl/heatpol15-16.htm
Niet goedkoop maar wel mooi en gebruikt geen stroom. Heeft iemand ervaring met een heatpolkachel in een camper?
Zou dit nog op technische bezwaren stuiten? Ik zie een lucht-aanvoer door de vloer voor me en een afgeschermde afvoerpijp door het dak met afsluitkap voor onder het rijden en een dagtankje van een liter of 5 dat "ergens" hoger hangt dan de aansluiting van de kachel.

Groet, Len.
Jvdberg

Re: Heatpol dieselkachel in een buscamper?



Bericht door Jvdberg »

Het door jou genoemde merk ken ik niet.Zelf heb ik een webasto, dus diesel, en dat bevalt me erg goed.
Die krijgt mijn bus goed warm, en het stroomverbruik valt "redelijk" mee.
Dus je zou evt ook nog even kunnen kijken naar een webasto
efsix
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 20:47

Re: Heatpol dieselkachel in een buscamper?



Bericht door efsix »

Ik ken de Heatpoll niet.
In jouw geval denk ik dat een Truma gaskachel de beste oplossing is.
Goedkoper, stiller, zuiniger met electriciteit en je hebt reeds een LPG tank met voldoende capaciteit welke je regelmatig makkelijk kunt bijvullen. De heatpoll lijkt ook meer een sta in de weg dan een gaskachel.

Tussen haakjes, persoonlijk heb ik mijn ervaring in de watersport.
Met name de Webasto's. Zijn van prima kwaliteit maar ook prijzig. Tevens maken ze wel wat lawaai en verbruiken wat meer electriciteit. In schepen is het aspect veiligheid nog belangrijker.
Gas hoopt zich op in de afgesloten ruimte onder de vloer. Daarom zijn er ook nauwelijks benzinemotoren in gebruik terwijl diesel niet altijd economisch verantwoord is. Er is haast niets anders meer te krijgen. Tweedehands waarde wordt hierdoor ook sterk bepaald.

Mvg Marc
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Heatpol dieselkachel in een buscamper?



Bericht door Gino608D »

Ik zou eens kijken voor de Trumatic E 2400. Deze is compact en dus makkelijk in te bouwen. Verder worden ze nogal vaak tweedehands aangeboden.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Heatpol dieselkachel in een buscamper?



Bericht door BOKKIE »

Hoi,

Ik zou gaan voor een kachel op diesel, welke diesel olie uit de tank van het voertuig haalt.
Ga voor de Eberspacher D2, deze is 2400Watt en de vierkante ruimte thermostaat. Waarschijnlijk voldoende voor je camper.
Zorg vanwege wat meer geluid (overlast) voor een goede UITlaat en INlaat demper. De laatste zorgt voor 50% minder geluid van de kachel.

GEEN gaskachel, ga eens kijken waar je gas kunt kopen, in jou geval LPG.
Bij ons is het gas altijd op als het ons niet uitkomt.
Vaak weet je dat je moet gaan stoken, diesel is bijna in elke plaats aanwezig bij de benzine pomp.

Succes,
Haije Bekkema.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 130
Lid geworden op: do 01 sep 2011, 15:58

Re: Heatpol dieselkachel in een buscamper?



Bericht door Len »

Okee, niemand kent hier de heatpol dus. Ik ga er eens naar kijken.
Over de opmerking dat het een sta-in-de weg is: het ronde model waar je "omheen" kan gaan zitten natuurlijk wel
maar ik had m'n oog laten vallen op het "schot" model. Dat kan tegen een wand en dat is al veel efficienter qua ruimte.
Mocht dit allemaal doorgaan dan zal ik wat foto's laten zien.

Maar als ik een 2e hands Truma op de kop kan tikken en het daar een wintertje mee kan proberen (de 8mm gasleiding ligt er al)
dan weet ik tenminste hoe snel m'n gastank leeg is. Dat is nu domweg gissen.

Groet, Len.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Heatpol dieselkachel in een buscamper?



Bericht door BOKKIE »

Hoi,

Maak eens een rekensommetje:
Verbruik per uur van de gaskachel.
Er zit 24uur in een dag, effectieve uren kun je ook uitrekenen.
Dit tegen de inhoud van je gastank.
Dit verder voor de periode dat je weg gaat.

Makkelijk genoeg?

CONCREET: Voor ons geen gas!

Haije Bekkema.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
Mini-Campertje
Berichten: 284
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 23:31
Locatie: Amsterdam

Re: Heatpol dieselkachel in een buscamper?



Bericht door Mini-Campertje »

tja best wel moeilijk, maar toch weer niet, gas verbrand, met een vochtige damp, en verbruikt de zuurstof vanuit de ruimte waar de kachel in staat, dat is al je eerste min punt, zeker met het oog op de kleine ruimte waar je in zit.
voorop gesteld dat de kachel geen dubbele in/uitlaat heeft, en of je deze apart moet aanleggen.
de hete uitlaat vaak ook zijn eigen veilige ruimte vraagt.

dan de beschikbaarheid van het gas, tegen over dat van de diesel, afgezien van het formaat, kunt je bij webasto kiezen uit een klein model AIR 2000 die je overal in kunt bouwen, in de uitvoering van hete lucht, dus droge en schone warmte aanvoer, of een die gebruik maakt van de motor kachel, koelwatersysteem, wat tevens je motor doet opwarmen, en gebruik maakt van je diesel brandstof.
en volgens mij voor het model wagen al is voorbereid, en gewoon in de motor kan worden ingebouwd, wat dus geen verdere ruimte verlies geeft in je woon ruimte.

het elektrisch verbruik is altijd gebaseerd op kilowatt per uur, echter spreek je hier niet eens van kilowatt, maar van watt per uur, en dat mag je gewoon vergeten, als het starten van de gloeikous bv 17 ampers kost in de eerste 20sec, mag je die 17amp dus verdelen over 1 uur, dan blijkt het dus geen 17 ampers te zijn, maar 17Ampers / 60 minuten, = 0,28 Ampers in een minuut, echter is het geen minuut maar 20 sec dus weer delen door 3 = 0,093 ampers = 1,2watt wat er echt in 20sec wordt verbruikt.
dus eigenlijk geen onderwerp van het gesprek hoeft te zijn.

natuurlijk is er 17 ampers verbruikt, maar dus niet over een heel uur, en dat is een heeel verschil.

de accu van waaruit de energie wordt getrokken, heeft een opslag vermogen van bv 100ampers
per uur, dus in theorie kun je binnen 1 uur 100ampers uit de accu trekken, meestal mag je maar rond de 75 ampers er uittrekken en de rest is verlies, dus dan is de accu al leeg. maar goed, die 17 ampers is dus in werkelijkheid geen echte 17 ampers over een vol uur gerekend, en dan heb je een ander verhaal.

het is vaak wat verwarrend, maar ik hoop dat dit wat duidelijkheid verschaft.
het is in ieder geval iets waarover je je niet zo druk hoeft te maken, reken zelf maar uit hoeveel opgloei periode van 20 seconden je te
gaan het, voor je echt 17 ampers per uur hebt verbruikt.
tja dan kom je met een ander inzicht, toch.
hoop dat het duidelijk is zo.
:thumbup:
Gebruikersavatar
CaroLen
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 24 dec 2003, 9:35
Locatie: Essen(be) Alfaz del Pi (es)

Re: Heatpol dieselkachel in een buscamper?



Bericht door CaroLen »

Wj hebben deze (standaard) in ons Burstnertje 571 Van
http://www.truma.com/nl/nl/heating/dies ... bi-d-6.php
voldoet prima
Afbeelding - LEONARD. Halverwege de berg is het uitzicht ook al mooi.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 130
Lid geworden op: do 01 sep 2011, 15:58

Re: Heatpol dieselkachel in een buscamper?



Bericht door Len »

BOKKIE schreef:Hoi,
Maak eens een rekensommetje:
Verbruik per uur van de gaskachel.
Er zit 24uur in een dag, effectieve uren kun je ook uitrekenen.
Dit tegen de inhoud van je gastank.
Dit verder voor de periode dat je weg gaat.
Makkelijk genoeg?
Zeker, zelfs te makkelijk. :lol3:
Ten eerste omdat de verbruiksopgave van een fabrikant meestal -laat ik het netjes zeggen- aan de optimistische kant is en
ten tweede omdat jij -bij het aantal uren dat de kachel brandt- het wel hebt over "uitrekenen" maar dat moet natuurlijk "schatten" zijn, en dat staat voor mij gelijk aan: gissen.

Waar ik natuurlijk wel wat aan zou hebben is de ervaring van een Truma S3002 gebruiker die op LPG of een vergelijkbaar mengsel stookt en weet wat ie ongeveer per maand verbruikt in de Portugese of Spaanse winter...
Laatst gewijzigd door Len op do 14 jun 2012, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 130
Lid geworden op: do 01 sep 2011, 15:58

Re: Heatpol dieselkachel in een buscamper?



Bericht door Len »

@ HansA

Mijn dank voor de tijd die je genomen hebt voor je uitgebreide antwoord. :thumbup:

Ik weet niet hoevaak per uur de gloeikous zal gloeien. Ik weet alleen dat het per keer 1/180h maal 17A = 0,12 Ah kost (ik rond wat naar boven af want het is een relatief forse stroom, vgl. Peukert).

Onze bus is maar matig geisoleerd (geen aanvullende isolatie onder de houten vloer, vrij veel autoglas en de 1 cm -en hier en daar 2 cm- eXtrem is vooral om condens tegen te gaan).
Ik verwacht daarom dat dat de temperatuur toch wel rap een paar graden afneemt nadat de thermostaat de kachel heeft uitgeschakeld en dat de gloeikous een keer of 8 per uur wordt ingeschakeld.
Als het een keer of 8 per uur gebeurt, is dat 1 Ah per uur en over de hele dag dus 24 Ah en dat is bijna de helft van m'n netto accu-capaciteit. Misschien zit ik wel te hoog met m'n schatting van 8 keer per uur maar ik vind het verbruik zeker niet verwaarloosbaar.

Met je opmerkingen inzake vochtigheid, zuurstofverbruik e.d. ben ik het zeker eens. Daarom wil ik ook als het even kan een dieselkachel en ik denk/hoop dus met de Heatpol een apparaat te hebben gevonden dat geen of veel minder stroom verbruikt. Moet ik nog verder uitzoeken maar wat ik inmiddels weet is dat de heatpol door een regelbaar drip-systeem de temperatuur beheerst. Is iets bewerkelijker maar dat heb ik er voor over.
Ik heb trouwens nog een paar vergelijkbare gevonden:
http://www.toplicht.de/de/shop/ofen-her ... /wandoefen

@Jan en @CaroLen,
Dank. Ik ga ook nog wat beter kijken naar de Webasto en de Truma Combi maar die laatste is wel erg luxe :)

Groet, Len.
Gebruikersavatar
Mini-Campertje
Berichten: 284
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 23:31
Locatie: Amsterdam

Re: Heatpol dieselkachel in een buscamper?



Bericht door Mini-Campertje »

Heb je een zonnepaneel op je dak?
dat zou je verbruik weer aan vullen, als je de mogelijkheid hebt om zo`n 90 watt paneel er op te krijgen, laad deze overdag die energie bij, en zo`n paneel laad met veel zon makkelijk 5 ampers per uur, bij bewolkt weer rond de 1,5 ampers, zit je toch nog steeds boven het verbruik van je kachel, probleem opgelost toch, lijkt mij.

is trouwens zoiezo een goede investering toch. :thumbup:
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Heatpol dieselkachel in een buscamper?



Bericht door WhiteVanMen »

Len schreef:
BOKKIE schreef:Hoi,
Maak eens een rekensommetje:
Verbruik per uur van de gaskachel.
Er zit 24uur in een dag, effectieve uren kun je ook uitrekenen.
Dit tegen de inhoud van je gastank.
Dit verder voor de periode dat je weg gaat.
Makkelijk genoeg?
Zeker, zelfs te makkelijk. :lol3:


...
Daarbij ook nog eens de onbekende persoonlijke factor
Wanner heb je het koud ? 20 graden plus of 24 graden plus ?
;;-)
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Heatpol dieselkachel in een buscamper?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Len schreef:In de botenwereld is de Heatpol dieselkachel populair. http://www.rietpol.nl/heatpol15-16.htm
Zou dit nog op technische bezwaren stuiten? Ik zie een lucht-aanvoer door de vloer voor me en een afgeschermde afvoerpijp door het dak met afsluitkap voor onder het rijden en een dagtankje van een liter of 5 dat "ergens" hoger hangt dan de aansluiting van de kachel.
Groet, Len.
Hallo Len,
Wij hebben in één van onze vorige Campers een soort gelijke verwarming gehad.
Eveneens uit de 'bootjes'-wereld en brandend op petroleum (onze toenmalige Bedford CF350 buscamper reed op benzine, wat we te gevaarlijk vonden voor verwarmen).
- Allereerst, bij bootjes kachels is het normaal, dat de aangezogen lucht uit de verblijfsruimte wordt aangetrokken. Geen probleem, heb je tevens een gezonde doorventilatie van je bus. Wij hadden (onder de deurmat) een rooster in de vloer gemaakt.
- het verbruik van dit soort verwarming is minimaal,
- Maar. . . . , de RVS mantel wordt echt heet, heel heet ! ! Er omheen moet je rekening houden met een forse warmte uitstraling. Dus 'even' inbouwen in een kast oid is er niet bij. Wij hadden de verwarming tegen de buitenwand geplaats, zoals ongeveer een gevelkachel. Maar in de huidige ingebouwde Campers zal dit een welhaast onmogelijke optie worden.

Maar 'onze' headpot stookte in de wintersport (!) bij -20 s'nachts de buscamper gewoon door tot +20. Het verbruik was toen 3 á 4 liter petroleum per dag. De bus isolatie was redelijk, maar de cabine toen nog zonder isolatie matten. En voor de frisse lucht toevoer (en geen tocht over de vloer) stonden gewoon de beide deurramen op een klein kiertje.
Om de inbouw van een toilet ruimte mogelijk te maken, uiteindelijk toch maar vervangen door een Riviera vloerkachel op LPG. Zoals indertijd in de Westfalia Campers. Helaas al lang niet meer te koop.

P.S. In onze huidige Camper-unit een LPG kachel van het Franse merk SADEC. Klein en met een RVS binnewerk. Omdat je tegenwoordig op de meeste campings (en Camper-P) vaak stroom 'all-inclusief' is, uitgebreid met een 500 Watt electrisch spiraal. In combinatie met de top isolatie (eens over nadenken) kunnen wij het met de 500 Watt spiraal tot een buitentemperatuur van -2 binnen gemakkelijk tot +20 opwarmen.

Misschien eens wat meer zorg aan je isolatie besteden.
Met 2 personen welke hun warmte uitstralen (!) kan het met goede isolatie al snel zonder extra verwarming langer aangenaam blijven.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Plaats reactie