Vloer afkitten of niet?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
arjenh
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 22:15

Vloer afkitten of niet?



Bericht door arjenh »

Ik ben bezig met een nieuwe inrichting in mijn Iveco Daily. Dit was nodig vanwege de gezinsuitbreiding. Eerst heb ik de camper om laten keuren naar 5 personen. Dat is gelukt en nu heb alles eruit gesloopt en eerst de vloer gerestaureerd. Roest eruit, nieuwe stukken erin gelast etc. Dat is dus weer helemaal fris maar bij het slopen zag ik dat op sommige plaatsen het hout van de vloer nat/klam was. Dat werkt roest natuurlijk in de hand. Er zat geen isolatie onder. Ik moet er bij zeggen dat het een 4x4 camper is, dus hij zal door af en toe eens door een plasje water moeten kunnen. Nu zit ik eraan te denken om de vloer uit te rachelen en daar 1 cm isolatie tussen. Dan een nieuwe (watervaste) multiplex laag en tot slot een stukje zeil. De oude vloer was tegen de wanden afgekit. Handig natuurlijk als je eens een beetje water morst maar ik denk eraan om bijvoorbeeld 1 cm vrij te houden langs de wanden om te ventileren. Eventueel een klein opstaand randje om te voorkomen dat gemorst water onder de vloer kan lopen. Heeft iemand hier praktische ervaring mee of tips? Alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Vloer afkitten of niet?



Bericht door Saviemeke »

Als je zo nu en dan door een plasje wilt rijden zal de vloer ook vanaf de onderkant nat kunnen worden, in eerste instantie zou ik daar aandacht aan besteden. Dan kun je ook last krijgen van condens op zgn koude bruggen aan dak en wand, deze condens loopt als vocht naar beneden en zou op een bepaald moment door de vrije rand die jij wilt creeren tussen de vloer kunnen kruipen.
Ik denk dat dit een groter risico op vocht is dan een bekertje water oid wat een keer over de vloer gaat.
Ik betwijfel dan ook of het zin heeft een vrije rand langs de vloer te maken en het lijkt mij beter om de vloer op de wanden aan te laten sluiten en daar af te kitten.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Plaats reactie