Alkoofraam terugplaatsen: hoe dit te doen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tineke&Cas
Berichten: 75
Lid geworden op: do 02 aug 2007, 14:26
Locatie: Westerhaar
Contacteer:

Alkoofraam terugplaatsen: hoe dit te doen?



Bericht door Tineke&Cas »

Beste mensen,

Door dat de alkoof totaal rot was heb ik alles vernieuwd.. althans daar ben ik nog niet klaar mee maar nu ben ik bezig om het boven voorraam er weer terug in te zetten maar weet niet hoe dit te doen.
Mijn vraag is:
Moet eerst het rubber er in gezet worden en dan pas het raam of, moet het eerst het rubber om het raam gedaan worden en dan terug plaatsen.
In beide gevallen…. Hoe dit te doen…

hoor graag tips.
Jvdberg

Re: Alkoofraam terug plaatsen.. hoe dit te doen



Bericht door Jvdberg »

Volgens mij, geen technische achtergrond, plaats je eerst het rubber om het raam.
Dan doe je een touw, oid. , door de buitenkant van het rubber, dit touw doe je door het raamgat vanaf de buitenkant van de alkoof.
Je laat iemand aan de buitenkant het raam op de goede plaats houden.
Nu trek je rustig aan het touw, binnenin naar binnen, zodat je rubber binnenin de alkoof komt.
Dit doe je het hele raam rond, en zo krijg je het rubber mooi op zijn plaats.

Nogmaals ik ben geen expert, maar zo hebben we het een keer bij een voorraam van een auto van mij gedaan.
Gebruikersavatar
Tineke&Cas
Berichten: 75
Lid geworden op: do 02 aug 2007, 14:26
Locatie: Westerhaar
Contacteer:

Re: Alkoofraam terug plaatsen.. hoe dit te doen



Bericht door Tineke&Cas »

Jvdberg schreef:Volgens mij, geen technische achtergrond, plaats je eerst het rubber om het raam.
Dan doe je een touw, oid. , door de buitenkant van het rubber, dit touw doe je door het raamgat vanaf de buitenkant van de alkoof.
Je laat iemand aan de buitenkant het raam op de goede plaats houden.
Nu trek je rustig aan het touw, binnenin naar binnen, zodat je rubber binnenin de alkoof komt.
Dit doe je het hele raam rond, en zo krijg je het rubber mooi op zijn plaats.

Nogmaals ik ben geen expert, maar zo hebben we het een keer bij een voorraam van een auto van mij gedaan.

Hallo
Ook met een raampje van + - een meter....
Is het ook dan wijsheid om er vooraf kit in te doen of dit later doen..
Jvdberg

Re: Alkoofraam terug plaatsen.. hoe dit te doen



Bericht door Jvdberg »

ja ook met een raampje van weet ik hoe groot of klein.
Dit is een makkelijke manier om de rubbers er goed in te krijgen.

Kit dat weet ik niet, dat laat ik aan de experts over.
Gebruikersavatar
dickjacq
Berichten: 786
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 9:53
Contacteer:

Re: Alkoofraam terug plaatsen.. hoe dit te doen



Bericht door dickjacq »

Kit pas later doen voordat je de pees in het rubber trekt, daarna de pees in het rubber trekken( pezentrekker is dan handig) Kit puilt er dan onder uit. Even een dag laten uitwerken, restant kit weghalen met halve oude wasknijper en wat er dan nog zit met terpentine weghalen. Gebruik een kit op butylbasis ( blijft zacht )
Hymer 534 1988>Hymer 654 1990>Hymer S660 1993>Hymer B694 1998>Adria Matrix Supreme 687 SL 2013>Knaus Sun i 650 Meg 2017>Knaus Sun i 900 leg 2018. Volg ons ook op YouTube De Mazzel!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Alkoofraam terug plaatsen.. hoe dit te doen



Bericht door Hoofdnoorman »

Helemaal goed het bovenstaande.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
janmarklin
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 8:25
Locatie: Oosterhout GLD

terugplaatsen ramen in de buitenwand



Bericht door janmarklin »

Hallo,zit met zelfde probleem,alleen bij het verwijderen van het raam zit deze gekit en vastgezet met nietjes,mijn vraag is dan ook of dit op de zelfde manier kan.dus koord in het rubber en er in trekken
groeten Jan (is dit wel de juiste manier om een vraag te stellen nog niet zo bekend op het forum,wel zeer leerzaam)
Laatst gewijzigd door janmarklin op vr 30 nov 2012, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij hebben een MB 307 uit 1979 met een opbouw van TE,waarvan we een eigen stulpje willen maken,waar we nu na een jaar bijna klaar mee zijn.
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Alkoofraam terugplaatsen: hoe dit te doen?



Bericht door cobes »

even een nieuw topic over openen dan blijft het wat overzichtelijker op het forum, ook makkenlijker terug zoeken.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Plaats reactie