Stevige bevestiging aan polyester sandwichpanelen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Martin2
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 19 sep 2008, 17:46
Locatie: Emmen

Re: Stevige bevestiging aan polyester sandwichpanelen



Bericht door Martin2 »

Ik las zojuist in de documentatie van Sikaflex 552 dat de treksterkte 3 N/mm2 is en van de Bison Polymax 250 N/cm2.

Dat betekent dus dat een gelijmd plaatje van 10x10 cm (vergelijkbaar denk ik met de kunststofvoetjes die bijvoorbeeld voor zonnepanelen op het dak van de camper worden gelijmd) een treksterkte heeft van 3000 kg als het met Sikaflex 552 is gelijmd en 2500 kg als het met Bison PolyMax is gelijmd.

Dat vind ik nogal wat! Klopt mijn redenering wel?
Je hoeft niet dom te zijn om fouten te kunnen maken....
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Stevige bevestiging aan polyester sandwichpanelen



Bericht door Saviemeke »

Dat zou best kunnen kloppen. Maar deze gegevens gelden voor de lijm zelf onder optimale omstandigheden.
En wanneer goed verlijmd, trek je de lijm niet stuk maar een stukje van het verlijmde deel af.

Een voorbeeldje, probeer eens een gelijmde tegel van een gipswand af te halen, in negenennegentig van de honderd gevallen zal het papier van de gipswand afscheuren en blijft de lijm heel.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
wim en lidy
Berichten: 2845
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 21:12
Locatie: Waar de camper is

Re: Stevige bevestiging aan polyester sandwichpanelen



Bericht door wim en lidy »

Leuk om alle verhalen hier te lezen, en de meest kloppen ook nog.
Maar er wordt een grote denkfout gemaakt bij enkelen antwoorden.
Die kit van de Supermarkt en van Action is wel goedkoop ,maar NIET geschikt voor buiten.
Dit in verband met de U V stralen,waar deze kitten niet tegen kunnen.
Voor binnen is het prima spul.
De kitten van Simson en Inotec hebben een trekkracht van 24 kg per vierkante cm en zijn ook geschikt voor buiten.
Groetjes Wim en Lidy
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Stevige bevestiging aan polyester sandwichpanelen



Bericht door de Jonckheer »

Dat is, met alle respect, niet waar. Dan waren mijn panelen er allang afgedonderd en ook was mijn dak niet meer waterdicht geweest. Na 3 jaar ziet het er nog hetzelfde uit en me dunkt dat er genoeg zonlicht op is geweest na 3 keer overwinteren in Portugal. Er staat nergens op de tube van Action dat het voor binnen gebruik is en ook op de tubes van Karwei kan ik dat niet vinden. Het lijkt mij dat zoiets belangrijks er wel op zou staan indien dat het geval zou zijn.
Gebruikersavatar
wim en lidy
Berichten: 2845
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 21:12
Locatie: Waar de camper is

Re: Stevige bevestiging aan polyester sandwichpanelen



Bericht door wim en lidy »

Lezen Lezen Lezen....Ik heb het over U V stralen, en dat staat niet op de koker.
Laat ook maar zitten, waar maak ik me druk over,
Volgens een ander met ook een Bus uit Hoorn lekte je dak wel, dus verkeerde KIT
Groetjes Wim en Lidy
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Stevige bevestiging aan polyester sandwichpanelen



Bericht door de Jonckheer »

Nou nee, popnagels die los gegaan waren. Doet er ook niet toe. Het is trouwens geen kit maar lijm, daar zit een verschil in zoals je misschien wel weet. En UV stralen? Die komen van de zon. Vertel ik nou iets nieuws? :lol: :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stevige bevestiging aan polyester sandwichpanelen



Bericht door Kroppie »

de lijm /kit zit tussen de te lijmen/kitten oppervlakken daar kan geen zonlicht dus ook geen uv bij komen ,en dat smalle randje langs de rand maak ik me ook nooit druk om .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Stevige bevestiging aan polyester sandwichpanelen



Bericht door Hoofdnoorman »

Als eerste komen veel kitten uit dezelfde fabriek en zijn de verschillen vaak maar summier. Om een voorbeeld te geven,
Als men bij Den Braven een nieuwe batch maakt met een andere kleur, gaan de eerste paar duizend kokers onder een andere naam weg. Wit zou bv niet geheel wit kunnen zijn etc.
Dit heb ik mij laten vertellen tijdens een kontakt met een producent.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Stevige bevestiging aan polyester sandwichpanelen



Bericht door Marius HRL »

Leuk zo'n spraakverwarring!
Producten gebaseerd op MS Polymeer en polyurethaan kun je zowel gebruiken voor verlijming als voor afdichting.
Van beide typen bestaan uiteenlopende varianten, die bijvoorbeeld wel of niet UV-bestendig zijn.

Voor het verlijmen van niet-lichtdoorlatende materialen is die UV-bestendigheid minder belangrijk, maar als je doorzichtig materiaal (glas/polycarbonaat/perspex etc.) wilt verlijmen of je wilt naden/voegen dichten, is UV-bestendigheid een essentiële eigenschap.

Voor veel 'algemene' verlijmingstoepassingen is 'merkloze' MS Polymeer prima bruikbaar. Als er specifieke eisen gesteld worden, is het beter om een product te gebruiken, waarvan je kunt achterhalen of het voldoet aan eisen als treksterkte, reksterkte en UV-bestendigheid. Zoals ik al eerder meldde, is de luifel van onze camper gemonteerd op twee aluminium platen, die uitsluitend met MS Polymeer bevestigd zijn aan de zijkant van het polyester dak van onze camper. UV-bestendigheid was onbelangrijk, maar een hoge treksterkte en rekbaarheid waren essentieel!

De aanduiding kit duidt primair op (dik-vloeibare) consistentie. Zowel producten om te verlijmen als om af te dichten komen in kitvorm voor.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stevige bevestiging aan polyester sandwichpanelen



Bericht door Kroppie »

Martin 2

die redenering klopt ,en stel dat door div niet optimale omstandigheden die treksterkte 50 % terug loopt dan kan dat plaatje van 10x10 cm nog steeds 1250 tot 1500 kg hebben .
mijn panelen zitten elk met 6 plaatjes van 10x 15cm vast ,dus vast genoeg denk(hoop) ik .
let wel treksterkte ,waar een lijmverbinding slecht tegen kan is een z.g. pelwerking (oprollen als een deksel van een sardineblikje).

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Stevige bevestiging aan polyester sandwichpanelen



Bericht door @3 »

Noemen ze dat niet puntbelasting?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Stevige bevestiging aan polyester sandwichpanelen



Bericht door de Jonckheer »

Zo, maar even een foto:

Afbeelding

Nou hoeft er niet meer geroepen te worden het alleen binnen te gebruiken is . . :lol: :mrgreen:
Op de achterkant staat:
Universele elastisch blijvende montagelijm (dus geen kit)
Waterbestendig en oplosmiddelvrij
Eindsterkte 250 kg per cm2

Nou, kan iemand nu nog uitleggen waarom je een veel duurder product zou gaan kopen? Geld te veel?
Plaats reactie