tip isolatie kokerbalken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
scudolang
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 feb 2012, 7:37

tip isolatie kokerbalken



Bericht door scudolang »

Wilde ook de kokerbalken in de nokken van de bus isoleren, maar hiervoor geen purschuim gebruiken. Xtrem plakken ging niet, want je komt er niet goed bij. Wat wel ging was kleine maatstukken xtrem dubbelvouwen en deze door kleine (bestaande) opening in balk krijgen, klapt zich vanzelf weer uit. Deze stukjes doorschuiven naar einde balk en zo de balk vullen met xtrem.

Isolatie werkt natuurlijk pas goed als het strak tegen buitenkant aanzit, opgelost door vlokken schuim (wat ze gebruiken voor kussenvulling) door de openingen in de koker te proppen zodat het xtrem straks tegen de buitenwand zit. De openingen sluit je af door stukje xtrem wat iets groter is dan het gat in het gat te proppen. Door de druk van de schuimvlokken sluit dit de opening perfect af.

Voordelen? Het is even werk maar is nu wel goed geisloeerd, het kost bijna niks en je kunt er altijd weer bij.
Misschien kan iemand er iets mee.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: tip isolatie kokerbalken



Bericht door Navigator »

Zou dit beter werken, c.q. een betere isolatiewerking hebben, dan een soort Purschuim/PU-schuim met beperkte uitzettingsvermogen?

Peter
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: tip isolatie kokerbalken



Bericht door jan- »

Maar wat is het nut hier van? De kou of de warmte van het dak gaat toch meteen via de kokerbalken om de isolatie heen?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
vailos
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 21:24

Re: tip isolatie kokerbalken



Bericht door vailos »

Ik heb bij mij de hele reutemeteut volgepropt met foom van 2mm dik , is van dat luchtig wit spul dat ze geruiken om breekbare spullen mee in te pakken of als onderlaag leggen voor laminaatparket.
Ook hier heb je het voordeel dat je het er zo weer uit kan peuteren als dat nodig moest zijn :thumbup: :thumbup:
FOTO'S van mijn zelfbouw vind je met onderstaande link
http://www.mijnalbum.be/Album=SYYUPWQE
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: tip isolatie kokerbalken



Bericht door VAN-tastique »

scudolang schreef:Wilde ook de kokerbalken in de nokken van de bus isoleren, maar hiervoor geen purschuim gebruiken. Xtrem plakken ging niet, want je komt er niet goed bij. Wat wel ging was kleine maatstukken xtrem dubbelvouwen en deze door kleine (bestaande) opening in balk krijgen, klapt zich vanzelf weer uit. Deze stukjes doorschuiven naar einde balk en zo de balk vullen met xtrem.

Isolatie werkt natuurlijk pas goed als het strak tegen buitenkant aanzit, opgelost door vlokken schuim (wat ze gebruiken voor kussenvulling) door de openingen in de koker te proppen zodat het xtrem straks tegen de buitenwand zit. De openingen sluit je af door stukje xtrem wat iets groter is dan het gat in het gat te proppen. Door de druk van de schuimvlokken sluit dit de opening perfect af.

Voordelen? Het is even werk maar is nu wel goed geisloeerd, het kost bijna niks en je kunt er altijd weer bij.
Misschien kan iemand er iets mee.
Ik denk dat dit een minimaal isolerend effect heeft.
Het enige wat werkt is om het gehele dak c.q. wand , dus inclusief de spanten of kokers te isoleren.
Zo'n spant of koker blijft, gevuld of niet gevuld met isolatie, altijd een koudebrug zolang je hem niet door isolatie afzonderd van het interieur.

Groet,
Teake
Laatst gewijzigd door VAN-tastique op wo 04 apr 2012, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
vailos
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 21:24

Re: tip isolatie kokerbalken



Bericht door vailos »

Klopt als een " bus " :lol3: :lol3:
Dat heb ik dan weer opgelost met zelfklevende stroken neopreen van een paar mm op de spanten te plakken :cheers:
FOTO'S van mijn zelfbouw vind je met onderstaande link
http://www.mijnalbum.be/Album=SYYUPWQE
scudolang
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 feb 2012, 7:37

Re: tip isolatie kokerbalken



Bericht door scudolang »

Bedankt voor de opmerkingen en tips. We gaan zien of het enigszins isolerend (warmte, kou en geluid) werkt ja of nee. De buitenkant van de spanten en kokers isoleren is bij niet echt een optie, verlies ik teveel ruimte mee.
Komen we na deze zomer op terug!
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: tip isolatie kokerbalken



Bericht door Saviemeke »

Lucht heeft een thermische geleidbaarheid van 0.024 W/m*k, Polystyreen 0.04 W/m*k en staal staal 50 W/m*k
Hieruit kun je opmaken dat staal ongeveer 2000 keer beter de warmte geleid dan lucht .
Het metaal van de spanten zal dus de warmte geleiden en als je hier geen "brug" tussenzet (tussen spant en binnenwand/plafond) heeft het vullen van de kokers ook geen zin.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: tip isolatie kokerbalken



Bericht door jepebe »

saviemeke,

als deze gegevens kloppen, begrijp ik dan goed dat polystyreen meer geleidt dan lucht? Immers, een groter getal is meer geleidend, omdat je waarde voor staal zo hoog is.

Dan kun je dus beter stilstaande lucht gebruiken dan polystyreen, omdat lucht een lagere waarde heeft dan polystyreen?

Of zie ik iets over het hoofd? Nu moet je de kokers gewoon luchtdicht maken.

Ik betwijfel overigens sterk of je een miniem pufje minder gas zult verstoken door die kokers te isoleren.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: tip isolatie kokerbalken



Bericht door jan- »

Die cijfers gelden voor stilstaande lucht. Doordat lucht gaat stromen door temperatuursverschillen, wordt de isolatie minder. Daarom worden b.v. spouwmuren opgevuld, om te voorkomen dat de lucht kan gaan stromen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: tip isolatie kokerbalken



Bericht door Saviemeke »

Inderdaad, de polystyreen isoleert minder dan stilstaande lucht, het is echter niet te voorkomen dat een groot volume lucht zal gaan bewegen wanneer het op een bepaald punt warmer wordt.
Door gebruik te maken van polystyreen met daarin heel veel kleine luchtbelletjes voorkom je dat de lucht gaat bewegen.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
vailos
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 21:24

Re: tip isolatie kokerbalken



Bericht door vailos »

Ik heb ze voornamelijk opgevuld om holle klankkasten te voorkomen.
FOTO'S van mijn zelfbouw vind je met onderstaande link
http://www.mijnalbum.be/Album=SYYUPWQE
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: tip isolatie kokerbalken



Bericht door BP 2 »

Opvullen met vlokken schuim (wat ze gebruiken voor kussenvulling) wil eigenlijk zeggen opvullen met een spons! De schuimvlokken worden meestal gemaakt van schuim met 'open' cellen terwijl een goed isolerend schuim gesloten cellen heeft.

Of opvullen met een spons goed idee is betwijfel ik.

BP 2
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: tip isolatie kokerbalken



Bericht door hathi »

Volgens mij: [ervaring] gaan kokerbalken veel eerder rotten door al die isolatie
Hans
Plaats reactie