Inbouw en aflopende laadvloer: wat is wijsheid?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
scudolang
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 feb 2012, 7:37

Inbouw en aflopende laadvloer: wat is wijsheid?



Bericht door scudolang »

Dag allen,

Ik zit met het probleem dat de vloer van mijn scudo flink afloopt in hoogte (van achter naar voren).
Dus een dilemma met het waterpas krijgen bij inbouw van de wagen en ik weet niet wat meest verstandige is.

Mijn uitgangspunt is dat we echt horizontaal kunnen slapen zonder hulpstukken onder mijn wielen of zonder hoogteverschil op de ondergrond (kuilen en hobbels) op te hoeven zoeken om te compenseren. Verder is het misschien goed om er bij te vermelden dat ik geen ervaren timmerman ben.

opties:
a) bij inbouw kast (links) en kist (rechts) zorgen dat uiteindelijke planken, dus de horizontale vlakken (m.u.v. van de bodemplank), ook echt horizontaal zijn.
b) bij intimmering gewoon de laadvloer aanhouden en horizontaal slapen door helling via schuine matras te verhelpen door een hellend vlak op een bestaande matras te laten verlijmen.

Als iemand hier een goed idee over heeft hou ik me aanbevolen.

Vriendelijke groet en alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Hermy
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 20:37

Re: inbouw en aflopende laadvloer; wat is wijsheid



Bericht door Hermy »

Door de inbouw komt er meer gewicht in het voertuig. Komt het voertuig daardoor niet horizontaler te staan?
Je zou hiermee rekening kunnen houden bij de plaatsing van watertanks en de gasbun.
Groeten, Herman

Hymermobil B564 1993 (model 1994) op een Fiat Ducato 290 met 2.5TD
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente

Re: inbouw en aflopende laadvloer; wat is wijsheid



Bericht door kleijntje »

Ik denk dat bij de meeste campers de vloer niet horizontaal ligt. Daarbij verandert het ook nog bij belading. Mijn ervaring is ook dat bijna geen enkele overnachtingsplaats horizontaal is zodat altijd wat verplaatst moet worden, of gebruik van keggen gemaakt moet worden.
Ik zou er voor kiezen bij intimmering gewoon de laadvloer aan te houden. Het makkelijkste is dat als je tijdens de bouw de auto zodanig neerzet dat de vloer horizontaal staat. Je kan dan gewoon met de waterpas de inbouw recht maken.

Wim
Wij rijden TIKRO M4A op VW Crafter 100 kW shiftmatic.
Nu al een collectors item.
Gebruikersavatar
dickjacq
Berichten: 786
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 9:53
Contacteer:

Re: inbouw en aflopende laadvloer; wat is wijsheid



Bericht door dickjacq »

Wim kan het in mijn ogen niet beter verwoorden. :thumbup:
Hymer 534 1988>Hymer 654 1990>Hymer S660 1993>Hymer B694 1998>Adria Matrix Supreme 687 SL 2013>Knaus Sun i 650 Meg 2017>Knaus Sun i 900 leg 2018. Volg ons ook op YouTube De Mazzel!
scudolang
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 feb 2012, 7:37

Re: inbouw en aflopende laadvloer; wat is wijsheid



Bericht door scudolang »

Merci voor de eerste reacties,

Gaat om busje wat af en toe als kampeerwagen wordt gebruikt zonder echt grote watertank. Die krijgt ook geen vast plek, gewoon twee jerrycans. Wil juist niet werken met keggen om daarmee herkenning als wagen (camper) waarin geslapen wordt te voorkomen.

Zelfs bij wat gewicht op de achterassen zit er op afstand van 2 meter zo'n 10 cm verschil en dat ligt volgens mij echt niet ook al ligt je hoofd hoger. Is het idee om via het matras waterpas uit te komen echt onzin of is het een reele optie?

Lees het graag, groeten
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: inbouw en aflopende laadvloer; wat is wijsheid



Bericht door durisotti »

Je zou ook nog de lattenbodem verstelbaar kunnen maken middels een scharnier constructie, bijvoorbeeld bij het hoofdeinde een scharnierpunt en aan de voetenzijde een verstel mechanisme.
Dan kun je het bed precies pas stellen.
scudolang
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 feb 2012, 7:37

Re: inbouw en aflopende laadvloer; wat is wijsheid



Bericht door scudolang »

Creatieve suggestie zo'n verstelbare lattenboden. Gaat helaas in mijn geval niet lukken. De frontpanelen van de kast (linkerzijde bus) komen namelijk tussen de kast en kist (rechterzijde). Ze vormen dus slechts een deel van de bedbodem. Andere delen zijn de plank in de kast (links, waar overdag de matrassen op staan) en bovenkant kist (rechts). Om die ook allebei verstelbaar te maken is niet te doen.


Begin nu toch wel benieuwd te worden of dit probleem eerder al is getackled met een in hoogte aflopende matras. :wink:
Gebruikersavatar
easyone
Berichten: 27
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 10:41

Re: inbouw en aflopende laadvloer; wat is wijsheid



Bericht door easyone »

Hoe bepaal je de hellinghoek van het opzetstuk?
Ik zou nog even verder denken.

Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk
scudolang
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 feb 2012, 7:37

Re: inbouw en aflopende laadvloer; wat is wijsheid



Bericht door scudolang »

Hellinghoek bepalen lijkt me niet onmogelijk, is gewoon kwestie van goed meten op een echt vlakke ondergrond voor de bus en met juiste gewicht (2 personen) in de bus op de juiste plek. Wel lastig lijkt me het schuim netjes afzagen.
hoe?
bv 10 cm verval op 2 meter, neem als basis een matras van 10 cm dik en plak daarop een stuk schuim met die gradient.

Dit stuk schuim netjes afzagen, daar heb je wel professionele snijtafel voor nodig zoals een stoffeerder die heeft. Dat red je niet met een electrische broodzaag. Dan heb je dus een stuk schuim nodig van halve breedte matras en 200 cm lang en 10 cm dik. Die op snijtafel diagonaal in tweeen en dan heb je de twee benodigde plakken om het gehele breedte waterpas te krijgen. Dit schuim op elkaar lijm is geen probleem.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: inbouw en aflopende laadvloer; wat is wijsheid



Bericht door henk en lila »

Wij hebben jaren geslapen op de vloer van het vorige model Scudo (zie Avatar Durisotti) en gek genoeg nooit last gehad van die schuine vloer. Kan het niet meer nameten maar is het echt 10 cm?

Overigens parkeerde ik denk ik altijd met de neus aan de hoge kant van het parkeervak. Want het is opvallend hoe vaak parkeervakken niet vlak/horizontaal zijn. En met zo'n onopvallend busje stonden wij sowieso altijd op parkeerplaatsen.

Kortom, ik zou het verschil niet compenseren en zeker niet in mijn matrassen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: inbouw en aflopende laadvloer; wat is wijsheid



Bericht door durisotti »

De vloer loopt in onbeladen toestand 15 cm af naar voren, dit komt doordat er een semi starre achteras is gemonteerd.
Om ruimte/hoogte te winnen (vooral bij de schuifdeur) loopt de vloer af in de richting van de cabine, daar is de binnenhoogte dan ook groter.
De auto is een vreemdsoortig bouwpakket, gebaseerd op de Peugeot 806.
De verlengde versies zijn ook echt verlengd, ze zijn als korte auto gemaakt en daarna door de helft gezaagd en toen is er 40 cm tussen geplakt !
Bij sommige versies zie je duidelijk een hobbel/knik in het dak doordat de verlenging niet helemaal goed past.
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: inbouw en aflopende laadvloer; wat is wijsheid



Bericht door wingman01 »

is dat busje ,,grijs,, of een camper ??
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
scudolang
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 feb 2012, 7:37

Re: Inbouw en aflopende laadvloer: wat is wijsheid?



Bericht door scudolang »

Alles gelezen hebbende denk ik dat ik eens gewoon naar al die zinnige opmerkingen moet luisteren en geen matrassen moet gaan plakken of scheef in moet gaan bouwen. Gewoon een stel keggen of slim parkeren.

Dank allen, voorkomen is beter dan genezen!

NB Antwoord op laatste vraag. Blijft gewoon grijs. Weet dat zeker voor de verlengde versie best goedkope hefdaken te krijgen zijn, maar ik vind het niet de moeite om om te bouwen alleen voor campertarief. Juist het reeds genoemde voordeel dat busje niet direct herkenbaar is als kampeerbus is groot voordeel.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Inbouw en aflopende laadvloer: wat is wijsheid?



Bericht door durisotti »

Verstandige beslissing !
Ook als je de bus zou laten keuren tot camper kun je er nog steeds een "Stealth" camper van maken, er hoeft namelijk geen enkel raam in te zitten, en het hefdak valt niemand op in gesloten toestand.
Plaats reactie