underlayment platen
underlayment platen
Hallo, even voorstellen, mijn naam is Erik, ik woon in de kop van Noord Holland.
Ik heb een Ford Transit uit 1985 aangeschaft, afkomstig van de Duitse brandweer.
De bedoeling is een simpele reis en kampeerwagen te bouwen, rijden op LPG en achterin slapen, de rest moet zich zomers buiten afspelen, en soort "luxe" kamperen dus.(een echte camper wordt het nooit, daarvoor is de bus te laag)
Over de vloer zit nu aluminium tranenplaat gepopt, ik wil daar underlayment op schroeven met zelftappers, dan 4mm rubber daar op plakken en daarover Novilon o.i.d. leggen.
Ik ben bang dat als ik rubber of andere isolatie onder de underlayment leg, de vering er na verloop van tijd uit is en dat er dus ruimte tussen komt.
De vloer wil ik eerst doen, want dan kan ik meteen daarna de onderkant van de bus behandelen met Dinitrol.
Heeft iemand daar nog wat over aan- of af te raden?
Vr. gr. Erik
Ik heb een Ford Transit uit 1985 aangeschaft, afkomstig van de Duitse brandweer.
De bedoeling is een simpele reis en kampeerwagen te bouwen, rijden op LPG en achterin slapen, de rest moet zich zomers buiten afspelen, en soort "luxe" kamperen dus.(een echte camper wordt het nooit, daarvoor is de bus te laag)
Over de vloer zit nu aluminium tranenplaat gepopt, ik wil daar underlayment op schroeven met zelftappers, dan 4mm rubber daar op plakken en daarover Novilon o.i.d. leggen.
Ik ben bang dat als ik rubber of andere isolatie onder de underlayment leg, de vering er na verloop van tijd uit is en dat er dus ruimte tussen komt.
De vloer wil ik eerst doen, want dan kan ik meteen daarna de onderkant van de bus behandelen met Dinitrol.
Heeft iemand daar nog wat over aan- of af te raden?
Vr. gr. Erik
Re: underlayment platen
Leuk brandweerbusje
Alleen zou ik op de aluminium vloer een dunne foamlaag leggen en dan lamellenparket dan heb je direct een mooie toplaag het is niet zo zwaar (aluminium en underlayment is dubbel op ! ) en het ziet er perfect afgewerkt uit.
'T is maar n
Maak niet de fout om goedkoop laminaat te nemen ,dit kan niet tegen vocht en is ook niet sterk.
suc6 ermee .
groet hans51
Alleen zou ik op de aluminium vloer een dunne foamlaag leggen en dan lamellenparket dan heb je direct een mooie toplaag het is niet zo zwaar (aluminium en underlayment is dubbel op ! ) en het ziet er perfect afgewerkt uit.
'T is maar n
Maak niet de fout om goedkoop laminaat te nemen ,dit kan niet tegen vocht en is ook niet sterk.
suc6 ermee .
groet hans51
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Want we reizen tot we sterven
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: underlayment platen
Hallo Erik,
Mooie bus, die zal vast nog maar weinig kilometers gemaakt hebben!
Ik raad je ook af om zo'n zware plaat underlayment te gebruiken, de vloer is al mooi vlak en stijf door de traanplaat, dus die plaat underlaymen zal buiten het gewicht maar weinig toevoegen.
Je kunt ook met zelfborende schroeven, of nog beter met polymeerkit (b.v. Polymax van Bison) een raamwerk van latten op het traanplaat bevestigen aangepast aan de dikte van hardschuim (pur)platen.
Met deze purplaten vul je de ruimtes tussen de latten op en vervolgens lijm, niet of schroef je er een 3,6 mm triplex plaat overheen, als hij mooi op de pur platen licht en de afstand tussen de latten niet al te groot is (30 cm), dan is dikker niet nodig.
Vooral de combinatie van lijmen en b.v. nieten van de triplexplaat geeft een mooie stijve vloer, en als je 't nog degelijker wilt maken, dan druk je eerst nog een dot pur onder de platen èn op de platen voordat je het triplex erop legt.
Niet te veel en direct vastmaken, anders krijg je een "cakewalkfloor"
Hou er rekening mee.............je krijgt hem er niet gemakkelijk meer uit!
Op de plaatsen waar je interieur wilt vastmaken op de vloer doe je een paar ribben extra, zodat je hout hebt om in te schroeven.
Daarna kan je de vloer met de gewenste toplaag afwerken en inderdaad, neem géén goedkoop laminaat.
Op deze manier heb je een goedkope, lichte, vlakke vloer en hij is ook nog geïsoleerd.
Succes met de bouw!
Teake
Mooie bus, die zal vast nog maar weinig kilometers gemaakt hebben!
Ik raad je ook af om zo'n zware plaat underlayment te gebruiken, de vloer is al mooi vlak en stijf door de traanplaat, dus die plaat underlaymen zal buiten het gewicht maar weinig toevoegen.
Je kunt ook met zelfborende schroeven, of nog beter met polymeerkit (b.v. Polymax van Bison) een raamwerk van latten op het traanplaat bevestigen aangepast aan de dikte van hardschuim (pur)platen.
Met deze purplaten vul je de ruimtes tussen de latten op en vervolgens lijm, niet of schroef je er een 3,6 mm triplex plaat overheen, als hij mooi op de pur platen licht en de afstand tussen de latten niet al te groot is (30 cm), dan is dikker niet nodig.
Vooral de combinatie van lijmen en b.v. nieten van de triplexplaat geeft een mooie stijve vloer, en als je 't nog degelijker wilt maken, dan druk je eerst nog een dot pur onder de platen èn op de platen voordat je het triplex erop legt.
Niet te veel en direct vastmaken, anders krijg je een "cakewalkfloor"
Hou er rekening mee.............je krijgt hem er niet gemakkelijk meer uit!
Op de plaatsen waar je interieur wilt vastmaken op de vloer doe je een paar ribben extra, zodat je hout hebt om in te schroeven.
Daarna kan je de vloer met de gewenste toplaag afwerken en inderdaad, neem géén goedkoop laminaat.
Op deze manier heb je een goedkope, lichte, vlakke vloer en hij is ook nog geïsoleerd.
Succes met de bouw!
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Re: underlayment platen
Hallo,
Inderdaad weinig kilometers, net 9000! Ook heeft de bus binnen gestaan, nagenoeg geen roest.
Het idee van de lattenconstructie staat me wel aan, ik weet dat je met de juiste lijm ijzersterke constructies kan maken.
Zijn die pur platen dan de zogenaamde floormate? Of is er ander spul in de bouwmarkt? Moet ik denken aan een totale dikte van ongeveer 20 mm.?
Iedereen alvast bedankt voor alle ideeën!
Vr. gr.
Erik
Inderdaad weinig kilometers, net 9000! Ook heeft de bus binnen gestaan, nagenoeg geen roest.
Het idee van de lattenconstructie staat me wel aan, ik weet dat je met de juiste lijm ijzersterke constructies kan maken.
Zijn die pur platen dan de zogenaamde floormate? Of is er ander spul in de bouwmarkt? Moet ik denken aan een totale dikte van ongeveer 20 mm.?
Iedereen alvast bedankt voor alle ideeën!
Vr. gr.
Erik
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: underlayment platen
Ik begrijp dat je natuurlijk zo min mogelijk hoogte wilt verliezen omdat de bus geen verhoogd dak heeft, 20mm is minimaal, maar beter dan niks.
Ik kan je zo geen adres geven voor 20mm platen, maar een avondje Googelen levert vaak genoeg resultaat.
Teake
Ik kan je zo geen adres geven voor 20mm platen, maar een avondje Googelen levert vaak genoeg resultaat.
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: underlayment platen
Hoi Eric, we hebben elkaar vorige week al even gesproken, leuk je bus nu op de foto te zien.
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Re: underlayment platen
Hallo Teake,VAN-tastique schreef:Hallo Erik,
Mooie bus, die zal vast nog maar weinig kilometers gemaakt hebben!
Ik raad je ook af om zo'n zware plaat underlayment te gebruiken, de vloer is al mooi vlak en stijf door de traanplaat, dus die plaat underlaymen zal buiten het gewicht maar weinig toevoegen.
Je kunt ook met zelfborende schroeven, of nog beter met polymeerkit (b.v. Polymax van Bison) een raamwerk van latten op het traanplaat bevestigen aangepast aan de dikte van hardschuim (pur)platen.
Met deze purplaten vul je de ruimtes tussen de latten op en vervolgens lijm, niet of schroef je er een 3,6 mm triplex plaat overheen, als hij mooi op de pur platen licht en de afstand tussen de latten niet al te groot is (30 cm), dan is dikker niet nodig.
Vooral de combinatie van lijmen en b.v. nieten van de triplexplaat geeft een mooie stijve vloer, en als je 't nog degelijker wilt maken, dan druk je eerst nog een dot pur onder de platen èn op de platen voordat je het triplex erop legt.
Niet te veel en direct vastmaken, anders krijg je een "cakewalkfloor"
Hou er rekening mee.............je krijgt hem er niet gemakkelijk meer uit!
Op de plaatsen waar je interieur wilt vastmaken op de vloer doe je een paar ribben extra, zodat je hout hebt om in te schroeven.
Daarna kan je de vloer met de gewenste toplaag afwerken en inderdaad, neem géén goedkoop laminaat.
Op deze manier heb je een goedkope, lichte, vlakke vloer en hij is ook nog geïsoleerd.
Succes met de bouw!
Teake
Als ik zo vrij mag zijn even te reageren, of eigenlijk meer een aanvulling, op je vloeroplossing…
Voor de verlijming van de PUR platen bestaat er een andere oplossing… die overigens ook voor de montage van Vinyl en dergelijke en zelfs het waterdicht maken van douchebakken kan werken.
We spreken allemaal over de MS-Polymeer kitten zoals Bison Polymax, TEC7, Soudal Fix all, etc… Ideale producten voor inderdaad 1001 toepassingen. Maar zoals je terecht in dit topic meld… maak de dotten niet te dik om hobbels en bobbels te voorkomen.
Innotec, de fabrikant van oa het ms polymeer product Adheseal, heeft het product Spray Seal op de markt. Dit is een verspuitbare variant van de MSP-alleskunner en verkrijgbaar in twee versies HS ( High Solid en LS Low solid). Producten hebben de zelfde basis als de lijmkit maar vele malen dunner vloeibaar. Zoals ik al zei verspuitbaar (met een speciaal pistool ) maar is natuurlijk ook gewoon met een lijmkam te verwerken.
Voor het verlijmen en het maken van de isolerende sandwichvloer ( ondervloer + PUR platen + Multiplex ) ideaal dus… hierdoor is volvlak verlijming ipv dotten een kinderspel en wordt het uiteindelijke resultaat vele malen sterker / stugger.
Ik denk aan het milieu... Ik neem de bus ;-)
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: underlayment platen
Hoi Bergstel,
Met deze informatie zou ik bijna weer aan een nieuw project willen beginnen!
Ik denk soms dat ik aardig op de hoogte ben van zaken, maar iedere keer kom ik er weer achter dat er is oneindig veel meer is wat ik (nog) niet weet (en dat is 't mooie van dit forum!!).
Bedankt voor de duidelijke uiteenzetting!
Teake
Met deze informatie zou ik bijna weer aan een nieuw project willen beginnen!
Ik denk soms dat ik aardig op de hoogte ben van zaken, maar iedere keer kom ik er weer achter dat er is oneindig veel meer is wat ik (nog) niet weet (en dat is 't mooie van dit forum!!).
Bedankt voor de duidelijke uiteenzetting!
Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Re: underlayment platen
Graag gedaan... en alvast succes met je volgende projectVAN-tastique schreef:Hoi Bergstel,
Met deze informatie zou ik bijna weer aan een nieuw project willen beginnen!
Ik denk soms dat ik aardig op de hoogte ben van zaken, maar iedere keer kom ik er weer achter dat er is oneindig veel meer is wat ik (nog) niet weet (en dat is 't mooie van dit forum!!).
Bedankt voor de duidelijke uiteenzetting!
Teake
Ik denk aan het milieu... Ik neem de bus ;-)
Re: underlayment platen
Ik begrijp niet waarom je de traanplaat wil laten liggen want als je er iets over legt heeft die plaat geen enkel nut meer. Wegnemen van die plaat zal je gewicht doen besparen en je kan dan gewoon beginnen bouwen met isolatie en houten vloerplaat.
BP 2
BP 2
Re: underlayment platen
Hallo,
Leuk om zoveel reacties te krijgen. Iedereen bedankt, ook voor het adres met de tweede keus isolatieplaten. Ik heb ze gebeld, ze hebben plaatjes van 20 mm dik en de prijs valt erg mee.
Zoals ik er nu over denk laat ik de tranenplaat liggen ( er onder zit een profiel bodem ), lijm daar 20 mm PIR plaat op, dan triplex met daar over vloerbedekking.
Wordt vervolgt,
Vr. gr.
Erik
Leuk om zoveel reacties te krijgen. Iedereen bedankt, ook voor het adres met de tweede keus isolatieplaten. Ik heb ze gebeld, ze hebben plaatjes van 20 mm dik en de prijs valt erg mee.
Zoals ik er nu over denk laat ik de tranenplaat liggen ( er onder zit een profiel bodem ), lijm daar 20 mm PIR plaat op, dan triplex met daar over vloerbedekking.
Wordt vervolgt,
Vr. gr.
Erik
Re: underlayment platen
Ik zou je aanraden om de traanplaat er uit te halen, waarschijnlijk zit deze geschroefd of gepopnageld in de stalen vloer, hierdoor kun je corrosie krijgen doordat er twee verschillende materialen zijn gebruikt (landrover effect), de bus heeft altijd droog gestaan en zal daar nu nog geen last van hebben.
Van de onvlakheid van de stalen vloer heb je geen last, de isolatieplaat gewoon vastkitten deze is sterk genoeg om de onvlakheid op te vangen.
Er even een lading stoptegels op leggen voor het aandrukken tijdens het uitharden van de kit.
De isolatiehandel heeft soms ook isolatieplaat waar al een houten laag op vast zit, mogelijk is dit nog een oplossing.
Het spul kost niet veel, het ritje zal duurder zijn.
Ze bezorgen ook door heel Nederland, mogelijk kunnen ze even een plaatje voor je meenemen als ze in de buurt zijn.
Van de onvlakheid van de stalen vloer heb je geen last, de isolatieplaat gewoon vastkitten deze is sterk genoeg om de onvlakheid op te vangen.
Er even een lading stoptegels op leggen voor het aandrukken tijdens het uitharden van de kit.
De isolatiehandel heeft soms ook isolatieplaat waar al een houten laag op vast zit, mogelijk is dit nog een oplossing.
Het spul kost niet veel, het ritje zal duurder zijn.
Ze bezorgen ook door heel Nederland, mogelijk kunnen ze even een plaatje voor je meenemen als ze in de buurt zijn.
Re: underlayment platen
Goedendag,
Durf absoluut niet te zeggen dat mijn methode beste is of zo, maar lijkt er wel op dat het geplande gebruik van je bus overeenkomt met het mijne (niet slapen in de bus als het echt steenkoud is buiten?). Voor zo'n klein busje zijn kosten isolatie materiaal niet zo hoog en wil je denk ik vooral zo weinig mogelijk hoogte opofferen. Traanplaat er uit, 1 a 2 cm xtrem en dan houten plaat (betonplx oid). Zie ook mijn eerdere post over vloer.
succes scudolang
NB Bustentje is welkome aanvulling ruimte en kost weinig (nieuw 188 euro)
Durf absoluut niet te zeggen dat mijn methode beste is of zo, maar lijkt er wel op dat het geplande gebruik van je bus overeenkomt met het mijne (niet slapen in de bus als het echt steenkoud is buiten?). Voor zo'n klein busje zijn kosten isolatie materiaal niet zo hoog en wil je denk ik vooral zo weinig mogelijk hoogte opofferen. Traanplaat er uit, 1 a 2 cm xtrem en dan houten plaat (betonplx oid). Zie ook mijn eerdere post over vloer.
succes scudolang
NB Bustentje is welkome aanvulling ruimte en kost weinig (nieuw 188 euro)