slaaphefdak

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gica
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 12:28

slaaphefdak



Bericht door gica »

Wie kan mij (per PB) adviseren waar ik het beste een slaaphefdak kan laten plaatsen. Alle tips zijn welkom. Het betreft een T5.

Mijn dank is groot! :wave:
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: slaaphefdak



Bericht door WhiteVanMen »

Op http://www.weetjewel.com zit aardig wat kennis en ervaring m.b.t VW T4 & T5
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: slaaphefdak



Bericht door Mickel Moen »

Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
gica
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 12:28

Re: slaaphefdak



Bericht door gica »

Mickel Moen schreef:Je treft het:

http://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/hefdak.html

Afbeelding

Veel succes.

Bedankt voor de tip! Uiteraard had ik je site al uitgespit dus deze stond al op mijn lijstje. :thumbup:

Kun jij kort aangeven wat de voor en nadelen zijn tussen voor en achter 'heffen'.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: slaaphefdak



Bericht door Mickel Moen »

Voor en achter heffen.

Tja, dat hangt natuurlijk helemaal af van hoe je je bus wilt indelen. Meestal wordt er toch voor voorheffen gekozen. Helemaal met een "Westfalia inrichting". Dan heb je het keukentje vlak bij de voorstoelen.
De meeste hoogte wil je dan hebben ter hoogte van je zijdeur.

Ik heb echter ook wel bussen gezien, die bijvoorbeeld voor het meenemen van een motor of als surfbus ingericht waren. Dan kan het een optie zijn, om juist achterin de meeste hoogte te willen hebben. Inrichting is dan meestal zeer basic.

Maar goed ik heb verder geen ervaring met achterheffen. Wellicht iemand anders.

Tip.
Soms wordt door zelfbouwers de fout gemaakt, dat ze een camper willen maken en dan een bestaand ontwerp min of meer gaan namaken, zonder zich eerst af te vragen, wat ze belangrijk vinden.

Juist als zelfbouwer is het de uitdaging om eerst je echte prioriteiten vast te leggen. Dan kun je iets unieks maken.

Wil je in je camper je surfspullen kunnen meenemen, dan is dat je eerste prioriteit.

laat ik het illustreren met prioriteiten voor het inrichten van mijn bus.

De prioriteiten:

1. We willen hem ook als gewone auto kunnen gebruiken: Rijdende zitplaatsen voor minimaal 4 of 5 personen. Met het toiletblok uitgebouwd kunnen wij er met 5 personen in weg. (Gordelregels)

2. Ik wil voor het kwart tarief voor de belasting. Dus hij moet voldoen aan de inrichtingseisen voor een camper voor de belasting.

3. Wij willen een goed bed.

4. Wij willen een toilet.

5. Wij willen voldoende bagageruimte voor kleding enz. Mijn vrouw heeft graag keus tijdens de vakantie en wil niet te veel wassen.

6. Een royale koelkast.

Uitgaande van dit prioriteitenlijstje en na een zomer proef"camperen" heb ik het ontwerp gemaakt.
Met behulp van de aanwezige achterbank van de combiuitvoering, een lattenbodem en een gewone latex matras heb ik een bed gemaakt. Dit bed staat hoger dan in de meeste oplossingen. Bovenkant is gelijk met bovenkant keukentje dus minimaal 70 cm. Hierdoor ontstond er aan de achterkant een grote bagageruimte. Hier heb ik 3 grote laden in gemaakt. Twee voor kleding e.d en 1 voor buitenkeukentje, skottelbraai, een beetje voorraad en was overige spulletjes. Daarnaast twee vakken, voor grotere zaken, als gereedschap, olie, bergschoenen, levelers, tentpunt, hefdaksjaal enz.

Met het grote bed en het hefdakbed kunnen er 4 mensen in onze bus slapen. Voor als nog eens 1 van de kinderen meegaat, voor eventueel later kleinkinderen. Daarnaast is het erg handig, als mijn vrouw een migraineaanval heeft. Zij kan dan op het hefdakbed liggen. Ik ken ook mensen die er bewust voor kiezen, dat de een boven slaapt en de ander beneden. Dan kun je zelfs kiezen voor een 1 persoonsbed beneden.

De leefruimte is in mijn bus daardoor wat beperkter. Ingericht op standaard twee personen. Basic keukentje, tevens tafel. Koken doen we het liefst buiten.

Het toiletblok is slim en handig en dag en nacht bereikbaar. Tevens tafel, maar we zitten er ook wel eens op. Voor privacy de ramen in het leefgedeelte gefolied.

Een royale compressor koelbox. Watervoorraad genoeg voor ± 4 dagen (20 liter)

Een voorbeeld van geen prioriteit, maar een keuze om een geheel andere reden:
We hebben een bovenmaatse vuilwatertank, enkel en alleen omdat er voor de T5 een speciale is die mooi tussen de B en C-stijl weg onzichtbaar gewerkt kan worden. 27 liter. Voor ons idioot veel, omdat we nooit veel afvalwater hebben en we na een paar dagen allang weer hebben kunnen lozen.

Voor meer dus de links hieronder.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie