vloer leggen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: vloer leggen



Bericht door paulus51 »

ehm........ laminaat echt niet gebruiken mits je de goede hebt(massief) ,
in de doorsnee laminaat zit MDF verwerkt met een top/hardlaag HPL
en geloof me MDF is niet goed voor in een camper/bus of wat dan ook te verwerken !
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: vloer leggen



Bericht door archimedes »

Ik zou het wel op watervast multiplex minimum 12 mm houden. En als er PU gebruikt wordt als isolatielaag dan zorgen dat het gebruikte raamwerk de dekplaat overal goed ondersteund. Het raam kan dan eventeel ook met PU op de bodemplaat woden gelijmd. Dan kan het multiplex door schroeven in het raam worden verankerd.
Grts
Archie
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: vloer leggen



Bericht door VAN-tastique »

Jouw vloer gaat in ieder geval hetzelfde worden, wij hebben hem ook zo opgebouwd!
Ik heb stroken multiplex van 9 mm dik en 60 mm breed op de vloer gekit en geschroefd.
Als kit heb ik een lijmende en vullende polymeerkit gebruikt die mooi elastisch blijft (polymax van bison, het goedkopere huismerk van karwei is ook prima hoor en scheelt 4 euro per koker).
Met het kitten en schroeven van de latten voorkom je irritant gekraak in de vloer, want schroeven willen door het betreden, maar ook door het bewegen tijdens het rijden wel eens los gaan, heb je altijd de elastische kit nog!
Tussen deze stroken heb ik 15 mm dik X-treme gelegd en daarna heb ik de multiplex vloerplaat erop gekit (ook weer om piepen en kraken tegen te gaan) en geschroefd.
Doordat de X-treme iets dikker is dan de stroken, maar wel elastisch en vervormbaar, wordt deze door het gewicht van de multiplex plaat en de schoeven mooi in de ribbels van de vloer gedrukt.
Zo heb je een mooie stevige vloer en is de isolatie goed verdeeld.
Ook wij zatem te worstelen met de hoogte en hebben daarom ook maar een dunne isolatie laag onder de vloer, des te meer raad ik je daarom die extra o,5 mm aan voor de vloerverwarming, want dat maakt bij koud weer je camper extra comfortabel (als je tenminste aan de paal staat)!

Groet,

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: vloer leggen



Bericht door archimedes »

En ben zeker niet alleen om te waarschuwen om het raamwerk in de metalen vloer te gaan schroeven: dat zijn evenzovel punten waar corrosie zal starten.

Een opùerking wat betreft het samendrukken van de extrem. In de eerste plaat verminder je daar drastisch de isolatiewaarde, aan de andere kant ga je het hechten van het raamwerk op de proef stellen, vandaar dat je je toevlucht nam tot schroeven. Met wat wwe als huidige kit ter beschikking hebben is dat schroeven op zich overbodig. Ook zit je met Extrem aan de dure kant Joline met haar PU plaat zal een aanmerkelijk betere isolatie hebben aan lagere prijs. Het opvullen van de ribbels heeft ook geen enkele zin. Een dunne luchtlaag zoals bij overbruggen met PU plaat tussen de ribbels blijft isoleert prima.

Eigenlijk verwondert het me niet dat je je toevlucht hebt genomen tot vloerverwarming. Met je constructie die de extrem platdrukt verlies je heel veel van de isolatiewaarde.

Tot slot waarschuw ik alijd om iets anderd te kleven dan de steunlatten op de bodem. Als er ooit moet gewerkt worden aan de carosserie zit je daar lelijk vast :oops:


Grts
Archie
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: vloer leggen



Bericht door VAN-tastique »

Hoi Archie,

Ik kan je alleen maar gelijk geven, het is duidelijk dat ik om wille van mijn stahoogte concessies heb gedaan aan de vloer isolatie, ingedrukt X-treme of niet ingedrukt.
Ik wist dat ik met 9 mm isolatie gewoon veel te weinig isolatie zou hebben, vandaar mijn vloer verwarming.
Maar op de veel beter geisoleerde 40 mm vloer van mijn oude Biod caravan was de vloerverwarming net zo welkom en comfortabel als op de dunne bus vloer, ook een dikke geIsoleerde vloer gaat koud worden, je hebt alleen minder energie nodig om de zaak op temperatuur te houden/ te brengen.
Wat je al eerder hebt geschreven, een paar bontjes op de vloer doen ook wonderen.

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 706
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: vloer leggen



Bericht door Gerhans »

Op de ribbels van de carrosserievloer heb ik, dwars in de wagen, op een onderlinge afstand van 30 cm, latjes van ± 2 cm dik gelijmd. Daartussen opgevuld met 2 cm dik Xtreme en daar overheen de originele fabrieksvloer van ± 9 mm gelegd. Deze vloer ligt los en wordt door een paar originele sjorogen op z'n plaats gehouden. Met deze sjorogen kan ik bv. de HH-accu vast op de vloer bevestigen. de naad tussen vloer en zijwanden is met flexibel blijvende carrosseriekit afgedicht.
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: vloer leggen



Bericht door pele »

De werkwijze van Gerhans is volgens mij de betere. ( Ik heb zijn bus al eens gezien en de hele inrichting leek me hoogstaand.)
X -treme heeft een hogere isolatiewaarde dan bouwplaten als styrodur of PUR -platen.
Het materiaal is soepeler en kan je zeer nauwsluitend maken t.a.v. de houten regels die de multiplex moeten dragen.
Doordat je gehele latten aanbrengt, heb je meteen aanhechtingspunten om op die plaatsen meubeldelen te schroeven.

Het nadeel is enkel de kostprijs van het X treme. Je zou ook 15 mm x -treme kunnen nemen: toch iets goedkoper en weer 5 mm hoogtewinst.
Mits nauwkeurig uitgevoerd toch een redelijkke bodemisolatie. Met een breekmes kan je zeer fijn uitsnijden. Als je de X-treme plaaten voor het versnijden
stevig aandrukt op het uit te snijden houtwerk, krijg je een duidelijke aftekening op die x-treme waar er moet gesneden worden.

Het schroeven in de bodem is absoluut uit den boze!
Gebruikersavatar
bergstel
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 21:11
Locatie: RETIE

Re: vloer leggen



Bericht door bergstel »

pele schreef:
Het schroeven in de bodem is absoluut uit den boze!
Ik snap het schroeven uberhaubt al niet als je toch gaat verlijmen ?? of zijn we soms onzeker over het lijmen ??

Wat mij betreft kun je beter onzeker zijn over het schroeven... niet alleen komt de corrosievorming door beschadiging van de coating maar ook als gevolg van contactcorrosie tussen schroef en plaatwerk om de hoek kijken, maar het verbinden met schroeven is nul flexibel... Krachten op de verbinding door uitzetting, belopen en bewegingen tijdens het rijden moeten door een minimaal oppervlak ( slechts de spoed ter hoogte van het plaatwerk ) worden opgenomen....


doe mij maar lijm !!
Ik denk aan het milieu... Ik neem de bus ;-)
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: vloer leggen



Bericht door durisotti »

Er is plaatmateriaal te koop waar een harde PU laag op vast zit gelijmd, ideaal spul, zeer licht en sterk en in verschillende diktes verkrijgbaar:

http://www.google.com.cy/imgres?q=multi ... ,r:4,s:174

De platen zijn hier verkrijgbaar:

http://www.isolatiehandel.nl/
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: vloer leggen



Bericht door VAN-tastique »

Da's een mooi produkt Durisotti, kraakt en piept ook niet (tenminste........., als 't geen PIEPschuim is).

Toen ik de bus kocht lag er al een originele gave 12 mm multiplex vloer in mijn bus, jawel.............., vastgeschroefd met zeker 36 schroeven, deze waren van de ingebouwde tussenwand en alle stellingen die de Nuon zoal in een bus heeft staan!!
Ik ben gek op kitten en lijmen, maar vond 't een beetje hypokriet om vervolgens geen schroef meer in de bodem te draaien.
Ondanks alle schroefgaten is mijn bodem met zijn 12 jaren nog steeds puntgaaf.
De enige keer dat de bus nat wordt is onderweg op vakantie tijdens een bui, buiten de vakantie's staat hij lekker onder dak.
Ik vrees dat ik mijn vullingen eerder kwijt ben dan dat de bus is doorgeroest!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H

Re: vloer leggen



Bericht door HanK »

Ik heb het zo gedaan:
http://home.telfort.nl/j.koo/Vloer/
En dan ook nog lekker in de tectyl spuiten op de bodem, nadat de stroken zijn gelegd.
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: vloer leggen



Bericht door archimedes »

Pele
X -treme heeft een hogere isolatiewaarde dan bouwplaten als styrodur of PUR -platen.
Heb je daar cuifers voor?
Grts
Archie
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: vloer leggen



Bericht door pele »

durisotti schreef:Er is plaatmateriaal te koop waar een harde PU laag op vast zit gelijmd, ideaal spul, zeer licht en sterk en in verschillende diktes verkrijgbaar:

http://www.google.com.cy/imgres?q=multi ... ,r:4,s:174

De platen zijn hier verkrijgbaar:

http://www.isolatiehandel.nl/
Ik betwijfel of ze voor een campervloer geschikt zijn:
Je kiest niet op welke plaatsen precies de houten regels komen.
Het pu schuim heeft meer dikte nodig om eenzelfde isolatiewaarde te hebben als de beproefde x-treme
de houtsubstantie van degelijke panelen is : mdf, hardbord, spaanplaat, in het beste geval multiplex
je moet die panelen onmiddellijk op de stalen bodem verlijmen, anders gaan ze 'werken'.
,
Ik ben dus sceptisch. Voor woningbouw heb ik ze vroeger wel overwogen...
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: vloer leggen



Bericht door archimedes »

Pele

toch een wat cijfertjes op een rij....
Extreme is niets anderd dan geexpandeerd Polyethyleen dat je ook vindt in de industrie als ARMAFLEX
warmtegeleidingscoeficient in W/mK

PU 0.025
PS 0.028
PE 0.033
Glaswol 0.035


Dus Extreme is nauwelijks beter dan glaswol
reken ook eens uit hoeveel cm glaswol je kunt gebruiken voor één cm extreme

Maar erger het hout dat je gebruikt
volledig droog 0.1 - 0.5

Dus als je houten regelwerk gebruikt is de isolatiewaarde vooral door dat hout beperkt
Mijn advies als je rechte oppervlakken als een vloer wil isoleren
gebruik Polyurethaan platen in een drukvaste varieteit
Als het om gebogen wanden gaat als van een bus gebruik glaswol
hoe minder naden hoe beter isolatiewaarden
maar anders om
als je drie geexpandeerde polymeren bekijkt is het zowat lood om oud ijzer,
bepalend is vooral de prijs en het gebruiksgemak
Zo is geexpandeerd polyethyleen wat als Extreme wordt verkocht een mooi materiaal om bv de "brandwand" tussen motorruimte en cabine te overplakken.
Als materiaal om leidingen te isoleren is ARMAFLEX onovertoffen.

Als we het op isolatie van een wagen houden zijn er natuurlijk ook andere eigenschappen die meespelen
als bv dampdichtheid. Extreme is bv dampdicht PU, PS, glaswol maar zeker hout hoeven een dampscherm.
PS heeft voor vloeren onvoldoende mechanische weerstand....en "piept"

Grts
Archie
Laatst gewijzigd door archimedes op vr 24 feb 2012, 9:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie