Dak bakwagen aanpassen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
bambam1962
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 sep 2011, 21:47

Dak bakwagen aanpassen



Bericht door bambam1962 »

Beste, ik heb omdat ik vier grote honden heb niets aan een gewone camper, dus ga ik zelf iets bouwen in een zgn. bakwagen, op het chassis van een Ducato 2,8 jtd. Die heb ik al eerder gehad en die bevalt ons prima. Bak is 4,2 meter lang, 2,07 meter breed en 2,2 meter hoog. Daar in komen vier kooien, aan iedere zijde twee, helemaal naar voren gesitueerd, deze zijn ieder qua oppervlakte 1,2 meter bij 80 cm. Wij gaan op de kooien slapen, die komen tot 1,3 meter hoogte. de rest van de ruimte wordt leef ruimte!

Ik weet door het lezen van deze forum wat ik ga doen en hoe ik het ga doen, voor een ding heb ik geen oplossing, het dak! Ik wil, omdat ik zoveel mogelijk licht wil hebben, een strook in het midden (over de lengte van de bus) een kunststof raam hebben, het wordt vast iets van lexaan uit de kassen bouw. Omdat het dak nu niks anders is dan een laag polyester, die wil verwijderen en vervangen door iets anders, zou ik graag wat tips en advies willen hebben van iemand die zoiets heeft gedaan of een ieder die advies heeft kan natuurlijk ook reageren.

Dit is mn bak trouwens.

http://media.nederlandmobiel.nl/image.p ... 1321522718
http://media.nederlandmobiel.nl/image.p ... 1321522721

groet

Dick
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Dak bakwagen aanpassen



Bericht door Hoofdnoorman »

Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Dak bakwagen aanpassen



Bericht door Transitje »

Kun je niet een aantal dakluiken achter elkaar plaatsen?
Met vier grote honden erbij in een toch redelijk kleine ruimte lijkt het me toe dat er wel behoorlijk mag worden geventileerd, en die mogelijkheid heb je meteen als je dakluiken plaatst.
Groeten

Klaas
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Dak bakwagen aanpassen



Bericht door Ruud Adam »

In de bouw gebruiken ze wel eens mooie dakkoepels of lichtstraten.
Als het niet per se open hoeft, dan is dit wellicht een mooie oplossing.

Afbeelding


Afbeelding
Groet, Ruud
bambam1962
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 sep 2011, 21:47

Re: Dak bakwagen aanpassen



Bericht door bambam1962 »

Hoofdnoorman, geweldig, ik wist wel dat ik niet de enige halve gare ben :-B

Transitje en Ruud, ik heb nu wat gevonden denk ik wat de oplossing kan zijn, voor wat betreft het deel waar licht door heen moet heb ik KANAALPLAAT op het oog, slagvast en oersterk, voor de stukken ernaast hab ik SANDWICHPLAAT uit de diepvrieswereld op het oog, metaal plaat met een dikke laag pur ertussen!

Mocht iemand kritiek hebben alsjblieft ik kan dat dak maar een keer verkloten! :bang:
Dus hoor ik graag wat iedereen daar van vindt!

groet

Dick
bambam1962
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 sep 2011, 21:47

Re: Dak bakwagen aanpassen



Bericht door bambam1962 »

FOTO´s

zag dat de linken het niet meer deden!

excuses.

Dick


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Dak bakwagen aanpassen



Bericht door Ruud Adam »

Geen idee wat het beste is.
Maar wat je volgens mij (in het algemeen) moet zien te voorkomen, is dat er op het dak plekken ontstaan waar water kan blijven staan. Want dat is een garantie voor lekkage.
Ook in het platdak van een garage zie je hoogst zelden dat de glasplaat gelijk ligt met de dakbedekking.
Ze zorgen dat de boel afloopt en ze zorgen voor een opstaand randje.
Daarnaast heeft een koepel- of halfronde vorm van nature een sterkere constructie.

Waarom ga je ook de platen ernaast vervangen?
Is het huidige dak zo slecht dat het vervangen moet worden?
De huidige aansluitingen met zijwanden zien er op je foto's prima uit.
Al lijkt het of het dak helemaal doorzichtig is.

Denk er misschien ook vast over na hoe je de lichtstrook kan verduisteren.
Anders heb je in de zomer om 5 uur s ochtends al een bak licht binnen :P
Groet, Ruud
bambam1962
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 sep 2011, 21:47

Re: Dak bakwagen aanpassen



Bericht door bambam1962 »

Ruud, ja dat van het water heb ik rekening mee gehouden, dat komt goed, er zit een lichte bolling over de breedte van het dak, die hou ik aan.

De platen ernaast ga ik vervangen omdat wat er nu opzit een plaat polyester is, wat weinig belast kan worden, wil er nog zonne panelen op hebben en tegelijk het dak flink isoleren. Wij gaan altijd naar hele koude gebieden. Ja dat licht heb ik al in mijn hoofd, wordt twee staal kabeltjes waar gordijnen met ringen over gaan schuiven.

Ik ga de bak over alle wanden isoleren met pu schuim.
Koepels vind ik wel een goed idee, maar steekt weer hoger uit. Ik wil dat zoveel mogelijk beperken, hij is al zo hoog.

Maar ik hou het in het hoofdje!

Dank je voor je reactie. :bow:
Gebruikersavatar
eppos357
Berichten: 335
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 17:53
Locatie: s-Hertogenbosch

Re: Dak bakwagen aanpassen



Bericht door eppos357 »

Misschien een idee om het bestaande dak vanaf de binnenkant te isoleren, en de ventilatie vanaf de zijwanden mbv afsluitbare ventilatieroosters. Het dak is nu nog waterdicht, dat kan anders worden met dakluiken ( ik zeg kan ).Vanaf de zijwanden ventileren is qua "waterdichtheid "minder kritisch, en je kunt met ventileren rekening houden met de windrichting..
enneh de wagen wordt niet hoger.
MVG Arno
Gille de la Tourette is geen plaats in Frankrijk.
bambam1962
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 sep 2011, 21:47

Re: Dak bakwagen aanpassen



Bericht door bambam1962 »

Eppos, klopt, maar ik wil op het dat zonne panelen hebben en we willen licht hebben vanaf het dak.
Kanaal plaat is redelijk qua isolatie, en het dak met sandwich panelen, kan het dak sterker maken!

Sandwich paneel waar ik interesse in heb:
http://www.profiled.nl/algemeen/23/sub/ ... nelen.html

Maar hoe meer ik hierover nadenk des te minder ik denk dat mijn plannetje de juiste is....


groet

Dick :sick:
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Dak bakwagen aanpassen



Bericht door VAN-tastique »

Hallo Dick,

Ik zou het toch veel simpeler (en goedkoper!) oplossen:
Ik zie op de foto een prachtig lichtdoorlatend dak.............., ga dat gebruiken!
Bevestig gewoon van binnenuit pur isolatie tegen het bestaande lichtdoorlatende dak en hou daarbij de plaatsen vrij waar je lichtval naar binnen wilt hebben (boven het gangpad, keuken, wasruimte/toilet, zithoek).
Ribben waar de isolatie tussen komt kunnen heel eenvoudig met Polymeerkit (bijv. Polymax van Bison) onder tegen het dak bevestigd worden, dat zit als een huis!
Voorzie de lichtdoorlatende delen van het dak van een tweede laag lichtdoorlatende plaat met dezelfde spouw als de dikte van de pur isolatieplaten en zorg dat deze spouw aan alle kanten dicht zit, zodat je een spouw hebt met stilstaande lucht.
Op deze wijze heb je een mooi licht doorlatend dak en heeft het door de luchtspouw een nagenoeg zelfde isolatie waarde als een doorsnee dakluik.
Als het huidige dak niet mooi is om tegen aan te kijken, dan maak je de onderste lichtdoorlatende laag in een matte uivoering (of beplak je het met de bekende plakfolie).
Als je er dan ook nog ledstrips in wegwerkt, dan heb je er op donkere momenten ook nog mooie sfeerverlichting van.
De draagkracht van je dak kan je natuurlijk verhogen door ondersteuning van de wanden die je zult gaan plaatsen.
Wat al eerder is genoemd.........., plaats genoeg ventilatie luiken in het dak, met vier van die grote jongens/meisjes heb je die echt nodig (als ik me al bedenk hoe een kleine Jack Russel kan winden!!).Op deze wijze hou je je dak intact en heb je zo min mogelijk kans op lekkage.
Ben benieuwd naar de resultaten!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
bambam1962
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 sep 2011, 21:47

Re: Dak bakwagen aanpassen



Bericht door bambam1962 »

VAN-tastique

GOED idee.... ik breek mijn hoofd hierover, en eigenlijk is het zo simpel als gedag zeggen.
deze methode, gaat het worden, ik moet dat dak met rust laten, dan ben ik zeker van een waterdicht geheel.

Het dak is niets anders dan een hele plaat polyester, die laat ik zitten, er is al eerder geschreven dat het slimmer is om van binnen uit te werken.

Heb vier wolfshonden, en die nemen heel wat vocht naar binnen, ik moet me daar eens flink over buigen.

Heren dank voor jullie reactie, ik laat het dak intact! En werk van binnen uit.

groet

Dick :bow:
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Dak bakwagen aanpassen



Bericht door Ruud Adam »

Ik denk dat dat een goed besluit is, Dick.

Voor je vocht...
Ik heb op een ander forum een topic gezien over een surfer die zijn natte kleding in zijn camper had.
Volgens mij werkte hij met een mechanische afzuiging.
Maar hier is de link
Groet, Ruud
Jvdberg

Re: Dak bakwagen aanpassen



Bericht door Jvdberg »

je hebt het er ook nog over dat je er zonnepanelen op wilt hebben.
Misschien kun je er ook een soort allesdragers op maken, en deze via een paar stevige platen ijzer (oid) aan de zijwand bevestigen, zo hou je, jou dak water dicht en heb je toch de mogelijkheid om je zonnepanelen te plaatsen.
Plaats reactie