aanpassen indeling Hymer B544 uit 1988

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

aanpassen indeling Hymer B544 uit 1988



Bericht door Hymerferry »

Na de afgelopen 3 jaar met een nieuw gekochte caravan gekampeerd te hebben zijn we sinds 2 maanden weer camperbezitters. Voor de caravan hadden we een Hobby Alkoof waar ik zelf het nodige aan had verbouwd. Zeker na een nieuwe indeling hier in de straten werd het erg lastig om met de caravan nog in de straat te komen en gingen we de camper steeds meer missen. Uiteindelijk toch weer actief gaan zoeken, onze wensen: korte opbouw, slaap en zit plek voor 4 (we hebben 2 meiden van 6 en 8 ) liefst zonder veel ombouw tegelijk te gebruiken. We hebben heel veel gezien en gepast (zat met 1.87 soms klem tussen stuur en achterliggende keuken bv) en hoewel we meer budget hadden is het uiteindelijk een Hymermobil B544 uit 1988 geworden met turbodiesel en 134000 km. Vorige eigenaar heeft hem 11 jaar gehad en vertroeteld, altijd binnen gestaan. Deze camper was in zeer nette staat, binnen als nieuw en vrij van vochtschade, en ook technisch zeer goed bijgehouden. Helaas minimaal hagelschade maar dat was gezien alle andere plussen geen punt en evt. nog te herstellen. Bovendien is oud voor ons ook leuk, we hebben ook een Ford uit ’59. De welbekende indeling met eindkeuken , 4 persoons dinette en langsbank en 2 draaibare voorstoelen, bieden plaats aan 9 personen. Daar kunnen er makkelijk 2 vanaf. We gaan de dinette ombouwen, de voorste bank vervalt en de tafel en 2 zitter schuiven meer naar voren. Komt gelijk een frame met 3 puntgordels in(heb ik al gevonden). Op de vrijgekomen plek, 90 cm diep, komt een nieuw hoekkeukentje met 3 pits gasstel. De koelkast blijft op zijn plek, de oude kookplaat gaat daarboven weg en er komt een vast werkblad. Samen met de nieuwe keuken het dubbele aan bergruimte, meer werkblad en toch plek voor 7 mensen.
Ook de 180 cm lange bank gaat aangepast worden, onder de huidige zithoogte komt een frame met daaronder een 2e matras. Op de camping gaat het 2e kussen omhoog en ontstaat een stapelbed. Ook de watertank die er nu onder ligt gaat naar een andere plek, neemt hier kostbare van buitenaf bereikbare ruimte in. Gaat denk ik onder in het nieuwe keukenblok en iets kleiner, 60 liter is voor ons meer dan genoeg. Verdere wensen: buitengasaansluiting, drukwatersysteem, mogelijk vaste LPG tank etc. Daarover later meer.
Nu eerst het nieuwe keukenblok. Hiervoor heb ik de juiste meubelprint HPL plaat gevonden, zowel het eiken voor de zijde als de wortelnotenhout bovenop, maar ik zou erg graag de originele lade en kastfrontjes gebruiken om het zo origineel mogelijk te houden. Wie kan mij hier aan helpen? (Karel is al aan het zoeken..!) Wie heeft er nog interieurdelen van een Hymer van 1987-1992?
Bij alle zoekwerk trof ik ook een compleet nieuw bekleding set voor alle kussens en voorstoelen van een later b544 model. Dit is zeer goed te gebruiken met het nieuwe frame dus we gaan een heel gaaf interieur, de kussens dus en stoelhoezen (creme kleur) uit onze camper overhouden. Iemand toe aan herbekleden van een Hymer 544?
Lang verhaal, nu tijd voor bouwen.
Groet, Ferry
Gebruikersavatar
wim998nl
Berichten: 46
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 22:53
Locatie: Purmerend

Re: aanpassen indeling Hymer B544 uit 1988



Bericht door wim998nl »

Veel plezier met jullie nieuwe camper :thumbup: .
Heb je ook al foto's?
Voor dat je het weet zit je weer in het zonnetje voor de camper haha :cheers:
zelf een buscamper gebouwd, peugeot boxer 2005
Plaats reactie