Camper in donkere kleur: wordt hij te warm?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Grenzeloos
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 0:12
Locatie: Utrecht

Camper in donkere kleur: wordt hij te warm?



Bericht door Grenzeloos »

Hallo,

Ik wil mij camper in een andere kleur verven. Hij is nu groezelig wit. Ik wil hem mischien aubergine achtig bruin gaan verven. Het dak laat ik wit. Wordt het dan echt zo veel warmer binnen, als hij in de zon staat?

Groet Peter.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Camper in donkere kleur, wordt hij te warm?



Bericht door Transitje »

Volgens mij is dat gewoon een erg hardnekkig sprookje. Ik heb nu een witte auto en daarvoor een zwarte station, met een groot dakoppervlak dus, en ik kan geen verschil merken.
En waarom zijn dakpannen niet wit, en platte daken zwart?
Ik geloof er niks van dat het echt veel uit zal maken welke kleur het heeft.
Groeten

Klaas
kanjer
Berichten: 2066
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 19:37
Locatie: Noord-Holland

Re: Camper in donkere kleur, wordt hij te warm?



Bericht door kanjer »

ook wij zijn aan onze tweede donkere kleur bezig en nee geen klachten wel ligt het aan hoe geissoleerd de vorige was warmer was minder geissoleerd deze is voor wintersport geissoleerd
Afbeelding



leef vandaag,morgen kan heel anders zijn
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Camper in donkere kleur, wordt hij te warm?



Bericht door archimedes »

Hi

Als je in de volle zon gaat staan zal het wel heel wat uitmaken - best is dan nog een lichtkleurige - zefs zilvergrijze gemetalizeerd lak.
Er is een verschil tussen isoleren voor de winterkou en de zonnewarmte buiten houden. Isolatietechnici rekenen naast warmte"weerstand" ook met faseverschuiving... ttz de tijd dat het duurt voordat de middagwarmte doordringt tot binnen de geisoleeerde ruimte, best is dat zo dat dat duurt tot in de vooravond als het buiten begint af te koelen.

Dakpannen en platte daken hebben de kleur van het materiaal waaruit ze gemaakt zijn rode gebakken klei en zwart bitumen. Wit verglaasde pannen bestaan wel, maar wat veel meer gebeurt is bitumen schilderen met speciale aluminiumverf, in de eerste plaats om het bitumen zelf te beschermen... ook bij een donkerblauw geverfde auto is de verf sneller versleten dan bij een witte.

Grts
Archie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Camper in donkere kleur, wordt hij te warm?



Bericht door Mickel Moen »

Lichte kleuren stoten warmte af, terwijl donkeren kleuren absorberen, simpel gezegd. Daarom zijn de meeste campers wit.

Nu heb ik een zwarte camper en die vinden wij erg mooi. Onder het rijden is het net als iedere andere donkere auto. Rijwind zal afkoelen, je draait een raampje open of zet de airco aan. Ik denk niet dat je veel verschil merkt tussen een witte en een zwarte.

Bij stilstand zal het wel iets schelen. (Men heeft het soms over wel 10 graden verschil.) Een zwarte zal eerder opwarmen. Nu hebben wij een hefdak met grote ontluchtingsvlakken en we hebben de bus redelijk geïsoleerd, voor zover dat met een bus kan. Nu zoeken wij midzomer geen landen waar het constant snikheet is, maar afgelopen zomer in Helsinki met 35 graden, niet echt last van hitte in de bus gehad. Bij parkeren is het wel eens handig om een schaduwplekje op te zoeken. Ook kun je je voorraam bedekken. Geldt overigens net zo goed voor een lichte bus, want juist door de ramen komt veel warmte in de bus. Verder zit op drie ramen folie, welke ook warmte tegenhoudt.
Afbeelding

Al met al zal het iets uitmaken, maar warmte is van zoveel ander factoren afhankelijk, dat ik mij er niet druk om maak.

Wij vinden onze zwarte bus helemaal top. Er rijdt al genoeg wit rond.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Grenzeloos
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 0:12
Locatie: Utrecht

Re: Camper in donkere kleur, wordt hij te warm?



Bericht door Grenzeloos »

Jullie zwarte bus ziet er zeker geweldig uit :thumbup: Ik vind wit op onze camper ook erg saai!
Ik denk dat ik hem maar gewoon gaat schilderen. Voor die 2 weken dat ik per jaar in een echt snikheet gebied staat, ga ik het er niet voor laten dan. Ik ben toch meer in koelere periodes onderweg.

Groet Peter.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Camper in donkere kleur, wordt hij te warm?



Bericht door Mickel Moen »

Veel succes met de schilderbeurt. Post je wel even foto's van voor en na, want dat zien we hier natuurlijk graag.
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 15 jan 2012, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Als je rechtstreeks reageert hoef je niet te quoten.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Grenzeloos
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 0:12
Locatie: Utrecht

Re: Camper in donkere kleur, wordt hij te warm?



Bericht door Grenzeloos »

Zal ik doen, maar daar gaat nog wat tijd overheen.
offen065
Berichten: 256
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 20:08
Locatie: Velsen Noord

Re: Camper in donkere kleur, wordt hij te warm?



Bericht door offen065 »

Als je in de zon staat moet je maar eens je hand op een wit oppervlak leggen en probeer dat ook maar eens bij een donker gekleurd oppervlak dan kom je er wel achter wat het uitmaakt ik had voorheen een bood met een wit gangboord
daar kon ik in de volle zon goed met blote voeten op lopen dat hoefde ik bij mijn zwager met zijn groene dek niet aan te beginnen want dan had ik meteen gebakken voeten.
Grenzeloos
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 0:12
Locatie: Utrecht

Re: Camper in donkere kleur: wordt hij te warm?



Bericht door Grenzeloos »

Ja, maar ik laat het dak zelf wit. En ik ga niet over de camper lopen ;;-) . Maar ik begrijp wat je bedoelt!
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Camper in donkere kleur: wordt hij te warm?



Bericht door durisotti »

Het werkt ook andersom !
Dus in de nachtelijke uren zal een zwarte camper sneller afkoelen als een witte !
Zwart straalt namelijk meer warmte uit !
Gebruikersavatar
Eemspoort
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 05 okt 2011, 14:52
Locatie: Dieren

Re: Camper in donkere kleur: wordt hij te warm?



Bericht door Eemspoort »

Het is idd een hardnekkig sprookje. Jaren geleden heeft een auto-magazine een test gedaan.
Ze hebben 2 identieke auto's in de volle zon gezet, met het verschil, dat de ene wit, en de andere zwart was.
Het temperatuur-verschil na, ik meen, 1 dag, was slechts anderhalve graad.
Kortom, het maakt wel iets uit, maar zeker niet veel.
En je hand op een zwart of wit vlak leggen, is iets heel anders, dan eronder gaan zitten. :wink:

Conclusie: Je kunt je camper gerust in een donkere kleur schilderen/spuiten. Ook het dak. Geen centje pijn. :thumbup:

Gr. Ed
GMC Midas Mini 190 '76
Droomt stiekem van een pre-'86 Hymer S660....
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Camper in donkere kleur: wordt hij te warm?



Bericht door henk en lila »

Sinds wij ooit door Griekenland reden (zonder airco in een witte auto) met de binnen-thermometer op 50 graden, heeft dit onderwerp mij altijd geboeid.
Hierna geef ik twee bronnen (gewoon ff Google), maar eerst een citaat (over dakbedekking): Gemiddeld over de hele dag gemeten is het verschil in temperatuur veel minder groot dan wel wordt gesuggereerd: maximaal 45°C bij zwart en 34°C bij wit. Het verschil is aan de onderzijde van de isolatie nog veel kleiner.

Ik vind 8 a 9 graden heel wat. Ook de Stichting Garantiefonds Tommerwerk heeft het over 8 of meer graden verschil. Ik hou het op minstens 10 graden verschil tussen een witte en een zwarte, het geen niet wegneemt dat het bij een buitenlucht temperatuur van 40 graden ook in een witte erg warm wordt van binnen.

Link 1
Link 2
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Camper in donkere kleur: wordt hij te warm?



Bericht door durisotti »

De timmerlieden spreken over een verschil tussen zwart en wit van bijna 40 graden !

Ook zonnecollectoren zijn altijd zwart vanwege het veel hogere rendement.

Het verschil in opwarming tussen een zwarte en een witte auto is relatief gering omdat de meeste opwarming plaats vind door instralende zon door de ramen op het meestal donkere interieur van de auto.
Moderne auto's hebben veel meer glasoppervlak dan vroeger, dus het probleem van opwarming is daardoor verergerd.
Wil je een koele camper dan moet je dus zo weinig mogelijk ramen hebben.
Plaats reactie