Kun je zelf een Thetford C2 ombouwen van rechts naar links?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Bono
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 15:06
Locatie: Zuidlaarderveen

Kun je zelf een Thetford C2 ombouwen van rechts naar links?



Bericht door Bono »

Hallo

In mijn Master wil ik een toilet bouwen en ik heb nog een Thetford C2 toilet. Dit is echter een links model. Ik heb een rechts model nodig. Nu heb ik gekeken en zoals het laat aanzien zou je volgens mij het toilet wel zelf kunnen ombouwen, maar wie heeft daar ervaring mee of wie raadt het me af.

vr gr Rene
Zit in teken-fase. Wil een bus ombouwen naar camper met een stapbed voor mijn twee jongens (4 en 0 jr)
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Kun je zelf een Thetford C2 ombouwen van rechts naar lin



Bericht door bertt »

Rene,
Wat is het verschil tussen een rechts en links model?

Bert
Bono
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 15:06
Locatie: Zuidlaarderveen

Re: Kun je zelf een Thetford C2 ombouwen van rechts naar lin



Bericht door Bono »

De watertoevoer, zit aan de rechterkant als je op het toilet zit. Links zit een rolhouder waardoor de doorgang veel kleiner wordt als je daar de watertoevoer (vulopening) monteert.

Gr Rene
Zit in teken-fase. Wil een bus ombouwen naar camper met een stapbed voor mijn twee jongens (4 en 0 jr)
hermanbruining
Berichten: 154
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 12:50
Locatie: Nieuw Buinen

Re: Kun je zelf een Thetford C2 ombouwen van rechts naar lin



Bericht door hermanbruining »

Je kunt een c2 cassette eenvoudig omzetten van links naar rechts en omgekeerd.
1) afvoer en drukknop van plaats wisselen
2) schuif bovenop van richting omkeren. Dan moet het lukken Ik heb het indertijd zelf ook gedaan.

Gr.,

Herman
Bono
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 15:06
Locatie: Zuidlaarderveen

Re: Kun je zelf een Thetford C2 ombouwen van rechts naar lin



Bericht door Bono »

hermanbruining schreef:Je kunt een c2 cassette eenvoudig omzetten van links naar rechts en omgekeerd.
1) afvoer en drukknop van plaats wisselen
2) schuif bovenop van richting omkeren. Dan moet het lukken Ik heb het indertijd zelf ook gedaan.

Gr.,

Herman
Hoi Herman

Alleen de drukknop is kleiner dat de toilletrol uitsparing, of bedoel je binnenin wisselen en buitenkant zo laten zitten

Rene
Zit in teken-fase. Wil een bus ombouwen naar camper met een stapbed voor mijn twee jongens (4 en 0 jr)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kun je zelf een Thetford C2 ombouwen van rechts naar lin



Bericht door Hoofdnoorman »

Herman bedoeld,

Van de tank de ontluchtingsdrukknop met de afvoerhals van plaats wisselen.
Het schuifklepje ( voor zover nog aanwezig :-B ) 180 graden draaien.
Hierna kan de cassette van de andere zijde ingeschoven worden.
Dit gaat natuurlijk alleen voor de modellen die separaat op een waterleiding zijn aangesloten. Als je zelf het wc canister met water vult, komt er meer bij kijken.
Wil je dan toch kosten uitsparen, kun je de spoelwatertank van binnen uit vullen door het wc rol kuipje eruit te halen.

Oh en René, De cassette glijdt onder dat hele zooitje zoals toiletrolhouder etc door. Dus dat zit niet in de weg.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Bono
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 15:06
Locatie: Zuidlaarderveen

Re: Kun je zelf een Thetford C2 ombouwen van rechts naar lin



Bericht door Bono »

aha vandaar.

Ik was inderdaad van plan om het reservoir steeds van buitenaf te vullen.

ik weet ook niet of deze op de waterleiding aangesloten kan worden/

Het is het type C2 RH nr 1631862
Zit in teken-fase. Wil een bus ombouwen naar camper met een stapbed voor mijn twee jongens (4 en 0 jr)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kun je zelf een Thetford C2 ombouwen van rechts naar lin



Bericht door Hoofdnoorman »

Het zou kunnen dat de vuller van het reservoir ook naar de andere kant kan.
Dit zou je even moeten bekijken.
Volgens mij kuin je hem er gewoon uit trekken. Aan de andere kant zal waarschijnlijk een plug zitten die je dan moet wisselen.
Je kunt dus eventueel de spoelknopschakelaar gebruiken voor de aansturing van de hoofdwaterpomp. Onder de wc rol ruimte zit het originele pompje en draden. Misschien wel even een extra terugslagklepje monteren.

Ik zou het graag voor jou kontroleren, maar mijn camper staat met die zijde strak tegen de muur.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
longstelts
Berichten: 326
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 21:35
Locatie: 's-Heerenberg

Re: Kun je zelf een Thetford C2 ombouwen van rechts naar lin



Bericht door longstelts »

Hoi,
Ik heb hier een Thetford C4 model, gloednieuw gekocht bij de Wit Schijndel. Wij waren zoekende naar een rechts model omdat de huidige linkse precies voor een constructiebalk komt te zitten die we dan door zouden moeten zagen. Dat gaan we niet doen. De discussie ff gevolgd vanwege "Eenvoudig omzetten van links naar rechts", Half uurtje werk en klaar is kees, hoe?
Komttie:
Op de casette wissel je alleen de vul/ leegpijp en dat ronde ding wat exact in spiegelbeeld zit aan de andere zijde. Ff voelen en draaien, eventueel je hand en arm in het stortgat om vanuit binnenzijde mee te helpen. Je zut zien dattie er zo uitspringt.
Dan het toilet zelf. Bijna in het midden zit de nokkel die om de openeingsknop heenvalt om de stortbak te openen. Steek daar een kruiskopschroevendraaier in en draai de schroef los. Kantel het blokje een halve slag. Schroef vast, klaar.

Nu de vergrendelingen op de bodem verwisselen, die gele die de casette vasthoud wissel je om met het stootblok aan de andere zijde. Hiervoor zul je hoogstwaarschijnlijk een nieuw gaatje moeten boren om de nokkel weer te laten klemmen.
Kijk uit dat je veer niet wegspringt als je de gele blokkade losdraait.

Klaar? Nu nog de vulpijp omwisselen. Dat wijst zichzelf, aan beide kanten zit gelijkwaardige aansluitingen. Ff vervelend om die rubberen aansluitingen eruit en er weer in te krijgen. Als dat ook klaar is kun je inbouwen aan de kant waar jij de klotskoffer wilt hebben. succes!!
Ik weet steeds minder omdat ik steeds meer weet.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kun je zelf een Thetford C2 ombouwen van rechts naar lin



Bericht door Hoofdnoorman »

Geweldig.
Bedankt voor de info :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie