Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Ik ben bang dat dit met een klein rijbewijs niet gaat lukken. Er is al zoveel over geschreven dat het geen zin heeft dat hier te gaan herhalen, gebruik daarvoor de zoekfunctie. Met een dergelijk voertuig wordt je als camper altijd te zwaar. Maak het jezelf niet moeilijk en zet hem terug naar wat ie was, vermoedelijk toch zeker 5 ton, haal je c rijbewijs en ga of laat bouwen want die wagen zal nu al vrij zwaar zijn als bakwagen en dan heb je nog geen opbouw met alles wat daar nog bij komt.
Arjan 609
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 20:58
Locatie: Zevenhuizen zh

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door Arjan 609 »

hallo wim 609,
ik heb destijds de camper zelf gebouwd van losse sandwich panelen, de fabrikant daarvan is allang met pensioen. Ik lees dat je zoekt naar een goed adres voor ombouw, ga er vanuit dat de kosten om dit te laten doen vele malen hoger zijn als dat de camper ooit waard gaat worden.
Als je dit niet zelf kan, niet aan beginnen. Een project als dit is alleen tot een goed eind te brengen als je beschikt over een ruimte om lange tijd binnen te staan, een goed lasapparaat en veel gereedschap, en handigheid met metaal, polyester en hout. Daarbij heeft een auto uit 1986 zowieso groot onderhoud nodig, zelfs met weinig kilometers. denk aan uitgedroogde remslangen en veerrubbers etc.
De 609 is overigens best wel op klein rijbewijs te krijgen, mijn exemplaar woog bij de keuring naar camper 2900 kg, is later nog 200 kg bij ingebouwd. wel zaak om alles van lichtgewicht materiaal te bouwen.
succes!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door de Jonckheer »

En vergeet niet handigheid met elektriciteit, gas en water. Wat je zou kunnen overwegen is het plaatsen van een caravan op het chassis. Is vele malen goedkoper dan bouwen en daar is, als het netjes wordt gedaan en afgewerkt, niets verkeerds aan.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door hathi »

Ja Wim ik praat uit ervaring :mijn Camper was vroeger 90PK en nog lichter dan die 609 en geloof me ik kwam overal te kort !!!!!!!!!!!!!!!!!!!terwijl ik echt niet sneller wenste
Hans
Bakker Gerard
Berichten: 1006
Lid geworden op: za 08 jul 2006, 10:45
Locatie: Wijk en Aalburg
Contacteer:

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door Bakker Gerard »

In een 609 zit een totaal andere motor met een veel groter koppel dan in jouw 90PK motor. Die krijg je heus wel de bergen over. Het gaat niet zo hard als zo'n getuned apparaat met 200 PK, maar ja of dat alles is...?
Verbeter de wereld, begin! (loesje)
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door Gerard Exis »

Ik rij constant (minimaal 1x per maand) met een 609 vanaf Roemenie naar Nederland en terug, wat kracht betreft geen probleem, tja het is geen ferrari :mrgreen: . Maar een project starten zoals omschreven is niet hetzelfde als een busje ombouwen door het plaatsen van een camperinrichting ! Het chassis zal op zeker torderen, de hoeveelheid zal afhankelijk zijn van het wegdek. Ik zelf zou rekening houden met het maximale en daarop gebaseerd bouwen. Een goede geisoleerde unit op maat gemaakt zal richting de 5000 euro kosten (althans hier in Roemenie), maar dan moet je nog gaan beginnen met het interieur. Ik heb diverse busjes omgebouwd naar kampeerbusjes, zowel prive als voor klanten van mij. Zoals al eerder terecht is opgemerkt moet je tijd, ruimte en geld hebben om een project als dit te starten en tot een goed einde te brengen. De ellende is dat je pas na een periode van gebruik weet of je het goed hebt gebouwd of niet, indien je ontdekt dat je verkeerde beslissingen hebt genomen verlies je niet alleen het geld van je investering en je gedane arbeid maar ook je plezier in het "vakantie vieren" in een camper ! Ik zou ook niet bij camperbouwers gaan kijken hoe zij dit doen maar ik zou bij camperbezitters kijken en dan gelijk naar ervaringen vragen, want er zijn vele "goede" camperbouwers en helaas zijn er ook vele "knoeiers" . :wink:
Even een vraagje tussendoor: wat zijn de "vakantiebestemmingen" ?
P.S. je wilt dit hele gebeuren voor "klein" rijbewijs bouwen :shock: en ook nog goed en degelijk bouwen ?
mijn mening is dat je dit echt kan vergeten, ga eerst eens goed een plan maken, laat je wagen wegen, hoeveel water wil je meenemen, hoeveel accu's, hoeveel gaat je unit wegen etc....

In ieder geval, veel succes.
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
wim609
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 10:48

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door wim609 »

Beste mensen,

Bedankt voor de reacties. Daar kun je van leren. De tip om camperbezitters te raadplegen ga ik zeker doen. De tips neem ik mee in de overwegingen. Soms roep de opmerkingen ook vragen op. Zo weet ik niet precies wat bedoeld wordt met TORDEREN en is dit torderen in een bepaalde mate gewenst of juist niet? Zo schijft Gerard Exis: " Het chassis zal op zeker torderen, de hoeveelheid zal afhankelijk zijn van het wegdek" Misschien dat Gerard dat nog wil toelichten?

De laadbak is van de 609 afgehaald. Hij wordt eerdags gewogen en we gaan eens rekenen hoe we uitkomen. De 609 hoeft niet langer te worden dan 6 meter in z'n totaliteit. Dat scheelt denk ik wel, we hopen dan ook onder de 3400 kg. uit te komen en dat is voor de motor geen probleem. De snelheid van max.105 km op vakantie is goed, je bent op vakantie.

(Hiervoor hadden we 608 en die was 5,5 m en beviel ons goed) Ik ben bewust dat het misschien niet de goedkoopste manier van een camper bouwen is, maar anderzijds betaal ik voor de 609 (1986) geen wegen belasting. Dat is toch ook jaarlijks tegen de 1000 euro) Ik ben vroeger meubelmaker geweest, dus het interieur hoop ik zelf te doen. Elektra zal ik deels zelf en deels moeten uitbesteden. Maar de opbouw/unit zal ik sowieso niet zelf doen, zou voor mij te lang gaan duren. (Wel heb ik de overdekte ruimte).

Maar de vraag die me toch nog een beetje bezig houdt is, hoe verhoudt de opbouw/unit zich ten opzichte van de cabine? Want scheurtjes en daarmee lekkage daar moet je niet aan denken. Ik houd me aanbevolen voor meedenken, tips etc.

Alvas bedankt,
Wim
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door Gerard Exis »

Lees eens een paar websites waar men met 4x4 campers reizen, natuurlijk wel van mensen die dus werkelijk off road reizen. Ongetwijfeld zal je daar vele foto's treffen waar je het torderen van chassis kan zien. Natuurlijk is het zodra je op "normale" wegen rijd niet zo extreem, echter al gauw genoeg om haarscheuren en zelfs breuken tussen cabine en woonunit te veroorzaken. Dit is natuurlijk wel te voorkomen maar dan moet je gaan werken met een hulpchassis en de woonunit los houden van de cabine. Voor dat dit verkeerd begrepen wordt wil ik je wel toelichten dat het beter is om diverse 4x4 camper forums te bezoeken, daar is genoeg technische kennis aanwezig om antwoorden te vinden op al je vragen. Tot nu toe heb ik alleen bussen omgebouwd, ik hoop op redelijk kort termijn aan mijn eerste 4x4 camper te beginnen. Dus antwoorden geven gebaseerd op ervaringen kan ik niet doen, zou ik je misschien alleen maar op het verkeerde been zetten.
Laatst gewijzigd door Gerard Exis op vr 23 dec 2011, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Torderen. Deze term wordt gebruikt om aan te geven hoe stijf de carrosserie van een auto is. Wanneer een auto tordeert dan wringt de carrosserie. Er zit dus beweging in de carrosserie. Bron: occasionadviseur.nl

Een kaal chassis tordeert uiteraard meer dan een vierkante constructie. Iets om rekening mee te houden. Mijn indruk is dat camper bouwers met dit fenomeen te weinig rekening houden. Zoals ik al aangaf, maak de woonruimte en de cabine niet rotsvast aan elkaar maar houd het flexibel met rubber o.i.d.
offen065
Berichten: 256
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 20:08
Locatie: Velsen Noord

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door offen065 »

Ik heb uit mijn vrachtwagen verleden de wetenschap dat aan een chassis niet gelast mocht worden ik neem aan dat dit voor elk chassis geld dus subchassis op aangebrachte bevestiging monteren en niet maar even
op het chassis lassen.
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door Bert.H »

Hallo,

Kijk eens op deze site de cabine is ook los maar hij heeft de cabine vast gezet.


http://www.camper-freaks.nl/nieuw%20project.htm


bert.h
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door de Jonckheer »

offen065 schreef:Ik heb uit mijn vrachtwagen verleden de wetenschap dat aan een chassis niet gelast mocht worden ik neem aan dat dit voor elk chassis geld dus subchassis op aangebrachte bevestiging monteren en niet maar even
op het chassis lassen.
Als ik bij mijn voormalige touringcar kijk zie ik dat werkelijk alles is gelast. Ze zijn uit gegaan van een bus chassis en dat is verlengd, verbreed. Nou ja, noem het maar op en alles gelast. Bij vrachtwagens is het inderdaad zo maar bij bussen in ieder geval niet.
Overigens is het niet zo dat de cabine tordeert, dat zou niet zo'n ramp zijn maar het chassis wel, dat buigt wel een beetje en daar moet je dus rekening mee houden. De cabine staat op rubbers zodat ie niet tordeert als het chassis dat wel doet. Wil je er dus een camper van maken die zo stijf is dat ie in zijn geheel niet tordeert moet je al niet uitgaan van 3,5 ton want dat is niet te realiseren. Wil je het goed doen moet je niet bij een camperbouwer zijn maar bij een carrosseriebouwer, die hebben er echt verstand van want die hebben met groot materiaal te maken wat onder geen omstandigheid uit elkaar mag vallen.
offen065
Berichten: 256
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 20:08
Locatie: Velsen Noord

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door offen065 »

Ik denk dat bij bussen het zelfde geld als bij de vrachtauto wat dus inhoud dat elke verandering door lassen aan een chassis moest gebeuren door een gesertiviseerd bedrijf en daarna een keuring.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door de Jonckheer »

Bert.H schreef:Hallo,

Kijk eens op deze site de cabine is ook los maar hij heeft de cabine vast gezet.


http://www.camper-freaks.nl/nieuw%20project.htm


bert.h
Dat kun je niet vergelijken. Dat was een kantelcabine en die hebben ze vastgemaakt en een toegangsluik in de cabine voor de motor gemaakt. Dat chassis is trouwens even iets anders dan van die 609. In ieder geval een stuk stijver.
Plaats reactie