Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door de Jonckheer »

offen065 schreef:Ik denk dat bij bussen het zelfde geld als bij de vrachtauto wat dus inhoud dat elke verandering door lassen aan een chassis moest gebeuren door een gesertiviseerd bedrijf en daarna een keuring.
Er staat nergens dat je niet zelf mag lassen. Als je dat goed doet zal niemand dat afkeuren. Dat alleen gecertificeerde bedrijven dit mogen doen is een onzinverhaal wat door de branche zelf verzonnen lijkt te zijn. Je kunt dat vergelijken met het verhaal dat een schade expert alleen naar het herstelbedrijf komt waar het voertuig dan moet staan. Onzin, ik heb legio experts aan de deur gehad destijds en ik was geen bedrijf.
We hebben het bovendien hier niet over grote vrachtwagens.
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door Bert.H »

de Jonckheer schreef:Het is niet te vermijden dat de boel tordeert. Een chassis is nu eenmaal niet zo star dat het niet kan buigen. De cabine is er op rubbers opgezet en dat is niet voor niets. Haal die er uit en je trilt uit je cabine vandaan. De enig goede oplossing is een bak op het chassis op zg silent blocs en een verbinding met de cabine dmv een harmonica, zodat die 2 ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Je kunt hier geen integraal van maken.
Concorde en Phoenix en Vario bouwden op het chassis van de mercedes-vario alkoof en integraal.

de Jonckheer schreef:Oh, dacht je dat echt? Je moest eens weten hoeveel lange voertuigen torderen. Ook personenauto's. Mijn Fiat spider is erg stijf gemaakt door hoge dorpels en heel veel extra profielen overal. Waarom? Omdat ie geen vast dak heeft en dat maakt hem slap zonder extra werk. Ook een bus tordeert en dat moet ook want anders breekt ie. Kijk maar eens hoeveel een vuurtoren heen en weer zwaait als het stormt. Zou ie dat niet doen breekt ie gewoon af. Je denkt er wat makkelijk over maar geloof maar dat zo'n vrachtwagentje heel wat meer beweegt dan jij denkt!
Dat is toch geen vergelijk een vuurtoren... komop man.

de Jonckheer schreef:Of camperbouwers over dit onderwerp wel zoveel verstand van hebben zet ik wat vraagtekens bij. Als je weet hoeveel campers na een aantal jaren gaan lekken denk ik niet dat ze met het torderen van een chassis echt rekening houden want dat is toch echt wel een van de oorzaken, zo niet de enige oorzaak dat die doos wat gammel wordt en er kiertjes ontstaan. Als zo'n man de rubbers van onder die cabine weg haalt en de cabine vastzet denk ik: "ach natuurlijk, daar bij Mercedes Benz hebben ze er helemaal geen sjoege van, die doen maar wat en hebben gedacht: weet je wat, we hebben nog wat rubbers over, laten we die onder die cabine maken. Het is wel nutteloos, maar we doen dat lekker toch." Ik zou bijna zeggen: "doe even normaal, man". x:D

Tha, Concorde en Phoenix en Vario dat zijn geen camperbouwers of wa dacht je



schiet nu maar op mij .

bert.h
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door de Jonckheer »

[quote]Tha, Concorde en Phoenix en Vario dat zijn geen camperbouwers of wa dacht je[quote]

Ga maar appels met peren vergelijken. Een bedrijf als Concorde bouwt geen campertjes die na een paar jaar gaan scheuren en lekken omdat het zo licht mogelijk moet zijn omdat men te beroerd is een c rijbewijs te halen. We hebben het hier over een zelfbouw camper en dan geef ik aan dat een chassis tordeert en je daar dus rekening mee moet houden. Omdat dat chassis tordeert heeft MB dus de cabine op rubbers geplaatst omdat anders de cabine ook gaat torderen en dat is niet de bedoeling. Nu kun je het oneens zijn met MB maar dat lijkt mij in het onderhavige geval niet verstandig. Maar goed, wie ben ik. Als de ts mijn goed bedoelde raad in de wind wil slaan eet ik daar geen kruimel brood minder om en ook zal ik er niet slechter van gaan slapen. Hij stelde een vraag en o.a. ik gaf een antwoord. Ik vindt dat verder prima. Mijn antwoorden in het belachelijke trekken mag ook, jij weet het waarschijnlijk veel beter dan ik dus geef jouw advies dan maar.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door Transitje »

de Jonckheer schreef: Dat kun je niet vergelijken. Dat was een kantelcabine en die hebben ze vastgemaakt en een toegangsluik in de cabine voor de motor gemaakt. Dat chassis is trouwens even iets anders dan van die 609. In ieder geval een stuk stijver.
Ik reed een tijdje geleden achter mijn collega, die reed met een Daf 85 met daarop een hulpchassis voor een afzetbak terwijl de bak niet was gemonteerd. Ik stond er echt van te kijken hoeveel het chassis van die Daf tordeerde, en hij reed over een redelijk vlakke weg, gewoon door de bebouwde kom, bij de spoorwegovergang was het helemaal raak.
Jij schrijft: Dat chassis is trouwens even iets anders dan van die 609., van een Daf zal het zelfde gelden, ongelooflijk zoveel beweging er in zo'n chassis zit. En dan beweegt, op dat chassis, ook nog eens de cabine.
Zou dat torderen bij een veel korter chassis als de bedoelde 609 even groot zijn?

De TS kan het torderen toch gemakkelijk even uitproberen door met het linkervoorwiel en het rechterachterwiel op verhogingen te gaan staan en dan kijken hoeveel het is, of alleen met een voor of achterwiel op een verhoging, je zou nog wel eens kunnen schrikken van het effect.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door Bert.H »

wim609 schreef:Beste mensen,

Ik ben in het bezit van een mercedes 609D bakwagen. Deze wil ik ombouwen naar een camper. De laadbak gaat er vanaf, en de cabine wordt aan de achterkant open gemaakt en een casco opbouw volgt. Het moet een eenheid worden.

Nu het probleem:
De cabine staat dmv rubbers vast op het chassis, dus deze kan bewegen t.o.v. het chassis. Maar hoe zit dit met de casco-opbouw? Deze wordt meestal (dmv een hulpchassis) op het chassis vast gelast.

Mijn vraag is: komt de casco-opbouw niet onder spanning te staan? (scheuren waar de casco aansluit op de cabine ?) Want de cabine kan wel bewegen t.o.v. het chassis, maar de casco-opbouw kan niet meebewegen, deze zit rechtstreeks (dmv hulpchassis) vastgelast op het chassis van de wagen. Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd, anders hoor ik het wel.

Hoe voorkom je dit probleem??????

Wie kan hierover iets zeggen?

Bij voorbaat dank

Bij de vraag staat niets van een c-rijbewijs het gaat over het bouwen van een opbouw.



de Jonckheer schreef:
Ga maar appels met peren vergelijken. Een bedrijf als Concorde bouwt geen campertjes die na een paar jaar gaan scheuren en lekken omdat het zo licht mogelijk moet zijn omdat men te beroerd is een c rijbewijs te halen. We hebben het hier over een zelfbouw camper en dan geef ik aan dat een chassis tordeert en je daar dus rekening mee moet houden. Omdat dat chassis tordeert heeft MB dus de cabine op rubbers geplaatst omdat anders de cabine ook gaat torderen en dat is niet de bedoeling. Nu kun je het oneens zijn met MB maar dat lijkt mij in het onderhavige geval niet verstandig. Maar goed, wie ben ik. Als de ts mijn goed bedoelde raad in de wind wil slaan eet ik daar geen kruimel brood minder om en ook zal ik er niet slechter van gaan slapen. Hij stelde een vraag en o.a. ik gaf een antwoord. Ik vindt dat verder prima. Mijn antwoorden in het belachelijke trekken mag ook, jij weet het waarschijnlijk veel beter dan ik dus geef jouw advies dan maar.

Enne ik trek jou antwoorden niet in het belachelijke waarom zou een zelfbouwer niet net zogoed of zelfs een betere camper kunnen bouwen als voorgenoemde camper bouwers.

bert.h
wim609
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 10:48

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door wim609 »

Beste mensen,

We hebben met elkaar aardig wat heen en weer gepraat, waarvoor overigens dank, maar jammergenoeg is er blijkbaar niemand die met het door mij geschetste probleem zelf ervaring heeft. D.w.z. de cabine van de MB609 staat op rubbers en er komt een hulpchassis op het bestaande chassis, welke op de punten waar voorheen de laadbak vast gemaakt zat, dit hulpchassis nu vastgezet wordt. Op dit hulpchassis wordt vervolgens de casco-opbouw gemaakt. Maar hoe verhoudt zich de casco-opbouw t.o.v. de cabine? Toch scheurtjes na een paar jaren tussen opbouw en cabine? (Let wel: de mb609 is voor wegvakanties /on-road.)

Wie kan hier uit ervaring iets over zeggen. Of wie kent iemand die een dergelijke camper, liefst zelfs een MB 609 heeft? Deze MB609 zijn er wel, want ik zie ze wel eens rijden, vooral in Duitsland.

Ik hoor het graag en alvast bedankt.

Wim609
Gebruikersavatar
bergstel
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 21:11
Locatie: RETIE

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door bergstel »

Er staan er in nederland en belgie een aantal te koop met een opbouw zoals jij / u m zou willen hebben / bouwen…. Ga gewoon eens kijken hoe ze het bij deze campers hebben opgelost.

Dat de zaak tordeerd is wel duidelijk. Ik ben in het bezit van de busvariant 612 en daarbij staat het volledige hulpchassis van voor tot achter op rubbers… dikke rubbers !! Daarnaast is de carroserie opgebouwd als een soort doosvorm nauwelijks zonder dwarsverstevigingen. De corroserie is dan ook zelf in staat omin zijn lengte-as te torederen en het verdraaien van het chassis op te vangen. Je zult dus jouw hulpchassis stevig / zelfdragend moeten uitvoeren en op rubbers moeten plaatsen.

Het vastzetten van de cabine is naar mijn mening de slechtste optie.. Enerzijds zul je dan de opbouw zo stijf / stevig moeten maken dat deze het torederen van het chassis verhinderd. Wordt dus een stevige constructie met het nodige gewicht. Daarnaast is de cabine niet ontworpen om de torsiekrachten op te nemen en tegen te gaan. Het vastzetten van de cabine door simpelweg de rubbers te vangen door metalen of nylon verbindingen zal hoogstwaarschijnlijk resulteren in het uitscheuren van de bevestigingspunten onder je cabine…

Ik denk dat je meer de oplossing moet zoeken in een iets wat flexibele verbinding tussen cabine en opbouw die in staat is het verschil in bewegen van beide delen op te vangen. Wanneer er geen mechanische verbinding tussen de beide delen aanwezig is en de afdichting tussen beide flexibel moet dat geen probleem zijn. ( Iveco +Mobilvetta wordt dit bv ook zo uitgevoerd ). Een kitnaad met de juiste afmetingen zal niet snel scheuren (Afhankelijk van de technische eigenschappen van de kit die je gaat gebruiken kun je de afmetingen van de kitnaad berekenen ). Overigens…het is een illusie dat een kitnaad een eeuwige levensduur zou hebben. Veroudering, weersinvloeden, reinigingsmiddelen en mechanische belasting maken dat elke kitnaad van tijd tot tijd vervangen dient te worden.
Laatst gewijzigd door bergstel op di 27 dec 2011, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk aan het milieu... Ik neem de bus ;-)
Gebruikersavatar
gmborst
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door gmborst »

Wim, heb je er al aangedacht om de cabine en opbouw en star geheel de maken.
En de opbouw op flinke rubbers te zetten zodat deze de beweging van de cabine kan volgen.

gr

Gerard
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door silvervägen »

Mercedes Benz Service had (heeft misschien nog) uitgaven met opbouwrichtlijnen voor carossiers.
Ik heb hier de opbouwrichtlijnen voor kampeerauto's voor de L608D en voor de LP serie en voor de 207 tot 410 serie. Daar staan ook de chassisverlengingen en de eisen aan het laswerk in, maar vanwege het verhaal van de torsie en de rubbers zal ik een klein stukje citeren uit hoofdstuk 5: richtlijnen voor de opbouw.
Dit is dus wat Mercedes er van zei (zegt?)

Er moet op gelet worden dat tussen de cabine en de opbouw voldoende tussenruimte aanwezig is. Minimum afstand 50mm. De opbouw moet zodanig worden geconstrueerd dat deze torderingsvrij op de chassislangsdragers komt te liggen. Bij de montage van de opbouw moet het chassis op een effen en horizontale opndergrond staan. Zelfdragende opbouwen kunnen via een bodemframe direct op de standaard aanwezige consoles van het chassisraam worden bevestigd. (fig 10) Bij de voertuigen 207-D410...... Bij een niet dragende opbouw voor de bevestiging van de opbouw aan het chassisraam een hulpraam met stalen langsliggers toepassen (fig 11 t/m 13) Deze langsliggers moeten vlak aansluitend en het verloop van de langsliggers volgend aanliggen op de bovenflenzen van de chassisbalken. Houten regels tussen de chassisbalken en de langsliggers van het hulpraam zijn niet toegestaan. (...) De langsliggers van het hulpraam moet doorlopen tot in de cabine. De bevestiging dient met stroppen te worden uitgevoerd (houten vulstukken)

5.3. Opbouwbevestiging.
(...) De volgende bevestigingsmethode is hiervoor mogelijk:
Verbinding met beperkte onderlinge bewegingsmogelijkheid (stroppen of consoles). Hierbij zoveel mogelijk bevesitigen aan de consoles die standaard aan het chassis zijn bevestigd. Hierbij moet men erop letten, dat voor het gedeelte achter de cabine een veerkrachtige bevestiging (b.v. door het onderleggen van schotelverren of rubberen blocs) wordt verkregen en een afstand van ten minste 5 mm wordt aangehouden tussen de console aan het chassis en de console aan de opbouw. Ter hoogte van de achteras en de achterverenm mag geen extra console bevestiging aan het chassis worden gemonteerd
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Pieter409
Berichten: 271
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 9:39
Locatie: NoordOostPolder

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door Pieter409 »

Torsie,
Afbeelding

Als je het chassis aan beide uiteinden vasthoud en tegengesteld probeerd te draaien.

Ik heb een 409 en daar staat de hele opbouw vast op het chassis, zonder rubbers. Ik merk wel dat de opbouw tordeerd , maar ik heb de camper zo ingebouwd dat daar rekening mee is gehouden. Na zes jaar door scandinavie buiten de doorgaande wegen is er nog geen schade .

Ik heb dan wel de bestelbus uitvoering waarschijnlijk met een torsie bestendige uitvoering.

Groet Pieter.
Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door Ecleo »

De VW had een zelf dragende chassis, zoals heel vroeger alle auto's.

Toen kwamen ze op het idee om een zelfdragend carrosserie te maken, die is (belachelijk) veel sterker.
Later maakte zelfs de voorruit deel uit van het dragende gedeelte.

Leg een A4 tussen twee punten en hij zakt door, maak er een vouw in etc.

Je zou er voor kunnen kiezen om de opbouw strak op je chassis te zetten, kijk eens hoe dat bij de 609 bussen is gebeurt.
Volgens mij wil je diezelfde kant op.

Door het computertijdperk is het tegenwoordig allemaal veel makkelijker en nauwkeuriger om tegen de grens aan te bouwen. Zo wordt ook ge=meten wat de resonantiefrequentie is, oftewel de frequentie waarbij iets zichzelf vernietigd.

Ik zou denk ik de opbouw 'los' houden van de cabine, dus met rubber buffertjes werken.
De rest kan volgens mij met weinig rubber zo 'vast' mogelijk gezet worden.

Succes.

Torderen en 'vernietiging' frequentie:

bambam1962
Berichten: 15
Lid geworden op: do 15 sep 2011, 21:47

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door bambam1962 »

Beste, ik wil graag reageren op dit gesprek, nu wil het geval dat we helaas door ruimte gebrek onze trouwe Ducato 2.8 jtd hoog/kort gaan inruilen voor een Sprinter 313 CDI met bak er op met, weet niet of ik het zo moet noemen, alkoof erop! Oude bloemen wagen. Mijn vraag lijkt op het geen hier wordt besproken!

Ik wil, omdat ik vier grote honden heb, vier grote kooien hier in bouwen, twee vaste bedden enzovoort. Alles weet ik op te lossen, alles op papier, maar waar ik geen oplossing voor kan bedenken is, mag je ongestraft een stuk uit de achterwand van de cabine zagen, tussen de stoelen, om in de bak te komen?

Sloop ik niet de structuur van de cabine?
Ik hoop dat iemand een beetje hetzelfde heeft gedaan.

Dit is trouwens eenzelfde type en voertuig!
http://www.trucks.nl/TruckPics/size2/1659317_2.jpg

Groet

Dick
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door paulus51 »

oke wim luister, en al dat geneuzel over torderen e.d. heb jij nu even iets aan

je wilt een bakwagen ombouwen naar camper prima !
cabine rust op rubbers zeg je ook prima, dit zijn trillings rubbers
zelfde type nemen en monteren onder de opbouw opbouw cabine vastmaken met opening zoals je wilt het geheel is dan inderdaad 1 geheel en heeft verder niets meer te maken met torderen o.i.d van dien aart ,

geloof me op deze manier kan je het zo doen
dus de opbouw niet kaal "vast" zetten maar door middel van de zelfde type of sterkte rubbers
en tussen de cabine en opbouw ook een rubber strip gebruiken

deze cabine rubbers zijn als het goed is trillings dempers niets meer of minder

oja kom je er niet uit rij dan even naar arnhem leg het je met alle plezier uit ;;-)

mvg Paul
Arnhem
wim609 schreef:Beste mensen,

We hebben met elkaar aardig wat heen en weer gepraat, waarvoor overigens dank, maar jammergenoeg is er blijkbaar niemand die met het door mij geschetste probleem zelf ervaring heeft. D.w.z. de cabine van de MB609 staat op rubbers en er komt een hulpchassis op het bestaande chassis, welke op de punten waar voorheen de laadbak vast gemaakt zat, dit hulpchassis nu vastgezet wordt. Op dit hulpchassis wordt vervolgens de casco-opbouw gemaakt. Maar hoe verhoudt zich de casco-opbouw t.o.v. de cabine? Toch scheurtjes na een paar jaren tussen opbouw en cabine? (Let wel: de mb609 is voor wegvakanties /on-road.)

Wie kan hier uit ervaring iets over zeggen. Of wie kent iemand die een dergelijke camper, liefst zelfs een MB 609 heeft? Deze MB609 zijn er wel, want ik zie ze wel eens rijden, vooral in Duitsland.

Ik hoor het graag en alvast bedankt.

Wim609
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
Jan Vijn
Berichten: 217
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 9:51

Re: Mercedes 609d bakwagen ombouwen naar camper



Bericht door Jan Vijn »

Intressant om al deze reacties te lezen,- met verbazing soms kennis te nemen van diverse meningen.
Ik wil me niet verder mengen in de discussie die over dit onderwerp gevoerd wordt............ maar !!!!!!
Ik vraag me in alle oprechtheid af,- wat iemand bezield om aan zo'n project te beginnen,- als die vraagt wat bedoeld wordt met het torderen van een chassis.

Mijn advies aan wim609,- neem goede nota aan de tekst van de Jonckheer,- neem hier,- of laat daar door iemand die wel weet wat torderen is,- passende maatregelen tegen nemen.
Zo niet,- zie dan af van dit project.
met vriendelijke groet
Jan Vijn
Burstner Solano T710
Plaats reactie