Nu valt mijn "ombouw" wat betreft moeilijkheid en complexiteit totaal in het niets, vergeleken bij veel projecten die ik hier tegen kom. Maar ik wou toch even een vermelding maken naar mijn verhaal betreffende de ombouw van een Opel Movano naar een "surfbus". Er komt een bed in, dus toch een beetje een camperbus
Voor eventuele toekomstige gebruikers van dit forum, hierbij de link :
http://www.freewebs.com/marcob/surfvanconversion.htm
De bus wordt dagelijks gebruikt, maar ook vooral om de hobby uit te oefenen.
Vanwege het eerste isoleer ik de bus flink, dit om rijgeluiden in de cabine te minimaliseren en het comfort te verhogen. isolatie is wellicht te vergelijken als die van een echte camper.
Vanwege het tweede zorg ik ervoor dat het vocht niet het plaatstaal kan oxideren. Dit doe ik door het plaatstaal preventief met antiroestmiddel te behandelen, daarna de bus zo bekleden dat het vocht er niet bij kan komen en vooral door een goede ventilatie in te bouwen. Later nog gevolgd door een standkachel.
Opel Movano surfbus
Opel Movano surfbus
Laatst gewijzigd door Marco B op ma 19 dec 2011, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Opel Movano surfbus
succes met de verbouwing van je bus , ik blijf het volgen.
mvg Wim
mvg Wim
zelf een buscamper gebouwd, peugeot boxer 2005
Re: Opel Movano surfbus
Hallo Marco,
mooi project en je pakt het zo te zien, grondig aan.
Ik vraag me af hoe je het nogal stugge XPS strak tegen de wanden aanbrengt, welke lijm gebruik je?
Zelf heb ik een Renault Master omgebouwd en de wanden zijn geen van alle echt vlak, zie: http://www.zandman.nl/camper
Je moet voorkomen dat er ruimte ontstaat tussen de staalplaat en isolatie, want als dat zo is, is de kans groot dat er na verloop van tijd, door veel temperatuur wisselingen, condens ontstaat.
Ik blijf je site volgen, veel succes.
Henk
mooi project en je pakt het zo te zien, grondig aan.
Ik vraag me af hoe je het nogal stugge XPS strak tegen de wanden aanbrengt, welke lijm gebruik je?
Zelf heb ik een Renault Master omgebouwd en de wanden zijn geen van alle echt vlak, zie: http://www.zandman.nl/camper
Je moet voorkomen dat er ruimte ontstaat tussen de staalplaat en isolatie, want als dat zo is, is de kans groot dat er na verloop van tijd, door veel temperatuur wisselingen, condens ontstaat.
Ik blijf je site volgen, veel succes.
Henk
Re: Opel Movano surfbus
Deze link van de TS werkt wel: http://www.freewebs.com/marcob/surfvanconversion.htm
Forum verlaten.
Re: Opel Movano surfbus
@ hank Z.
De Opel en Renault zijn identiek. Inderdaad is geen enkele wand recht. Ik heb de XPS in veel gevallen in kleinere stukken gesneden, zodat ik de vorm van de zijwanden zo goed mogelijk kan volgen. Daar waar ik er niet bij kon, heb ik groene isolatiematten gebruikt (flexibel) met zelfklevende laag.
De XPS heb ik bevestigd met kitlijm. Deze werd mij door de groothandel geadviseerd, en inderdaad het werk perfect. Deze lijm kan tegen hoge temperaturen, blijft zijn elasticiteit behouden en heeft een sterk lijmende werking. Er zijn tot nu toe 5 bussen doorheen gegaan.
Ruimte tussen isolatie en staal? Tja ik heb geprobeerd om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Overigens is eigenlijk niet alles geisoleerd : daar waar de zijwanden nog doorlopen tot onder de laadvloer, die heb ik open gelaten. Het vocht loopt namelijk daarlangs, via de drains aan de onderzijde van het voertuig eruit.
Ik heb nu een zeer goede ventilatie en volgend jaar komt er ook een standkachel in. Problemen als gevolg van vocht verwacht ik niet.
ps : eerste tank leeggereden (niet al te zuinig gereden) en nu al 1 op 12. Dit is zuiniger dan voor het chiptunen.
De Opel en Renault zijn identiek. Inderdaad is geen enkele wand recht. Ik heb de XPS in veel gevallen in kleinere stukken gesneden, zodat ik de vorm van de zijwanden zo goed mogelijk kan volgen. Daar waar ik er niet bij kon, heb ik groene isolatiematten gebruikt (flexibel) met zelfklevende laag.
De XPS heb ik bevestigd met kitlijm. Deze werd mij door de groothandel geadviseerd, en inderdaad het werk perfect. Deze lijm kan tegen hoge temperaturen, blijft zijn elasticiteit behouden en heeft een sterk lijmende werking. Er zijn tot nu toe 5 bussen doorheen gegaan.
Ruimte tussen isolatie en staal? Tja ik heb geprobeerd om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Overigens is eigenlijk niet alles geisoleerd : daar waar de zijwanden nog doorlopen tot onder de laadvloer, die heb ik open gelaten. Het vocht loopt namelijk daarlangs, via de drains aan de onderzijde van het voertuig eruit.
Ik heb nu een zeer goede ventilatie en volgend jaar komt er ook een standkachel in. Problemen als gevolg van vocht verwacht ik niet.
ps : eerste tank leeggereden (niet al te zuinig gereden) en nu al 1 op 12. Dit is zuiniger dan voor het chiptunen.
Re: Opel Movano surfbus
Mooie bus heb je trouwens Henk, heb je site gelezen.
Die van mij zal zeker niet in de buurt komen van die van jou, als het gaat om afwerking. Die van mij is en blijft een surfbus waarin veel (natte) surfspullen gaan en waarin maar weinig plek overblijft om te staan.
Zo komen er geen kastjes in, of een tafel of extra zitplaatsen: comfort tijdens het rijden, rek voor alle spullen, bed erboven op en ruimte voor vakantiespullen en dan heb je het wel gehad. Isoleren is puur voor het comfort en die enkele keer dat we erin slapen (er hangt ook nog een caravan achter).
Bus blijft dus gewoon op normaal kenteken, en niet op camperkenteken.
Die van mij zal zeker niet in de buurt komen van die van jou, als het gaat om afwerking. Die van mij is en blijft een surfbus waarin veel (natte) surfspullen gaan en waarin maar weinig plek overblijft om te staan.
Zo komen er geen kastjes in, of een tafel of extra zitplaatsen: comfort tijdens het rijden, rek voor alle spullen, bed erboven op en ruimte voor vakantiespullen en dan heb je het wel gehad. Isoleren is puur voor het comfort en die enkele keer dat we erin slapen (er hangt ook nog een caravan achter).
Bus blijft dus gewoon op normaal kenteken, en niet op camperkenteken.