Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelauto?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door archimedes »

Icebox

de wonderen zijn de wezeld niet uit.....
Op faktuur koste die T5 korting afgetrokken 16K.
Maar als je het sommetje maakt wat de meersprijs zou zijn om op een "jonge occasie" al de opties gemonteerd te krijgen (heb nog even de silver grey metaallak, het volumetrisch alarm de centrale vergrendeling en nog wat speeltjes vergeten) die we wouden of graag zouden hebben. Hoe je dat doet, wel je wacht even af, tot erwat opties lopen, en dan ga je praten met wat verschillende garages.... met twee dingen in het achterhoofd - de prijs die intern berekend wordt voor opties naar de garage toe is een stuk lager dan je zelf maar onder "stielmansprijs" voorwaarden de naakte onderdelen kunt kopen en een garage krijgt buiten een magere marge vooral een mooie bonus om "targets" te halen als ze al niet verplicht worden een quota te bestellen en te betalen verkocht of niet.




We kregen nog een bedankje om te bestellen en de inbouw van een radio CD die we nog op schab hadden toe.

En effectief dat zijn prijzen in Belgie. Zitten hier ook met minder zware taksen en bij aankoop en rijtaks....

het is niet allemaal kommer en kwel
in ons land met zijn vijf regeringen
de voorlopige niet meegerekend ::)



grts
Archie
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door silvervägen »

Zo ingewikkeld is het kennelijk niet:
Als je iets graag wilt, maar de ratio hindert je daar de volle mep voor te betalen, dan trek je alle prijzen van de onderdelen die er al op zitten eraf (airco, kachel, extra vermogen, cruise control, automaat, dynamo, getint glas) en zegt dan dan de kale prijs erg meevalt ;;-) Alleen die extra's, ja dat tikt aan, maar ja die heb je toch nodig en je had al zo'n mazzel met de lage kale prijs, dus het kan.

Ik geef wel eens een cursus jezelf rijk rekenen aan mijn zoon. Daar zou deze zo maar inpassen, naast de paragraaf "Ik pas in mijn jas, mijn jas past in mijn tas, dus ik pas in mijn tas". Bedankt, ik ga hem gebruiken!
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Wouter_TV
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 23:39

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door Wouter_TV »

Heel veel dank voor alle reacties!

We gaan waarschijnlijk voor de camperversie :)
Geen zelfbouw dus, is duurder dan we dachten..
Als de keuring van de bus goed is gaan we hem kopen. De cursus jezelf rijk rekenen help goed :D
We houden jullie op de hoogte!
:thumbup:
Groet Wout en Do
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 2440
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 10:12
Locatie: Halfweg

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door Icebox »

Ik doe mijn best maar ik begrijp het niet. Heeft de auto nu 16 of 10k gekost?
Just make it real and make it last! - Beth Hart-
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door silvervägen »

16 mille heeft hij betaald (maar dan zaten wel de door hem gewenste extra's bij, die trekt hij er voor het gemak vanaf dan dan is de kale prijs dus 10.000 voor de T5 plus 6.000 voor de onderdelen die erop zitten) Ik zie mijn zoon zijn spaarvarken al stuk slaan voor het koopje. Als hij nog meer extra's gewild had was op deze manier de bus, jezelf rijk gerekend voor niks, hij moest alleen even 20K extra's afrekenen.
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 2440
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 10:12
Locatie: Halfweg

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door Icebox »

Ah, duidelijk.
Just make it real and make it last! - Beth Hart-
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door HanK »

archimedes schreef:Hi Wouter

Ik zit wat de bus betreft helemaal in de lijn van Teake.... al is de praktische conclusie nog een tikje anders

Laat ons ernstig blijven.... het zou een domme keuze zijn om van een occasie van zo een 4500 € te vertrekken om daar dan zo een kleine 10K en massa tijd in te investeren, te meer dat je met het ding op reis gaat en problemen de neigen hebben op te treden wanner alle garages in verlof zijn en je op een andere bergtop zit.

Zelf zou ik je aanraden ook eens ernstig over "nieuw" te denken... zeker als uitrusting wil
Wij zij na een denkoefening in die richting vertokken van een fabrieksnieuwe T5 korting afgetrokken 16 K maar dan zat daar wel de webasto in (1.8 K in de rekening van Aloys) en de airco, en een verzwaarde alternator en een derde batterij en cruise control en ABS en een automatische versnellingbak en bakbeest van een diesel, verder getinte ruiten en de voorbereiding om in te koppelen op ECU etc..... alles samen genomen koste de "strakke bus" zonder één km op de teller ons niet meer dan 10 K.

Grts
Archie
Archie,
De Webasto die er in zit, is dat wel een echte ruimte-verwarming of is dat de Webasto motor voorverwarming?
Als dat zo is, heb je geen "leefruimte"-verwarming.
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door archimedes »

Silver

Bij mij draait de ratio anders,

Als wij wat kopen dan beginnen we met het lijstje van wat we hebben moeten
en dan gaan we kijken wat die verschillende dingen kosten
en dan kwamen we al gauw uit op meer dan zes K... de bus niet meegerekend.

Dan zijn we even gaar rondneuzen wat een tweedehands bus in de klasse VW T5 of Mercedes Vito zo gaan kosten. Die keuze is gemaakt op technische gronden: cost of ownership.

We zijn ook gaan praten met de technische mensen van die twee merken. Vooral omdat wij nogal wat electro wouden inbouwen en zeker wouden spelen dat niets onze plannen in de weg zat.

Liep op dat moment een promotie waarbij VW een basis-basis T5 in de markt zetten a 10 K.
Voor die prijs was er geen deftige tweedehands te vinden toch niet als verlengde versie met voldoende motorvermogen.

Mercedes had niets vergelijkbaars.

Dan hebben we een rondje loven en bieden gestart waarmee we bij de 16K zijn uitgekomen - catalogus zaten we dan bij 20 en gelijdelijk zijn we gekomen tot de wagen met de opties die we vooraf op ons lijstje hadden gezet een heel eind weg van de basis-basis T5 waarover het begonnen was. Maar effectief een gloednieuwe T5 zonder één km had ook gekund voor 10K. Wel op nogal wat punten verschillend ook buiten de opties waarom het ons begonnen was.

Belangrijktste na de deal waren en de garagist en wij er van overtuigd een zaak te hebben gedaan en wij zijn dat vijf jaar later nog.


Als je het maar handig aanpakt dan kan het wel zijn dat je voor de doos mèt de kaas minder
betaalt dan voor de lege doos. Heb ik van vader geleerd en ook zo doorgegeven.


grts
Archie
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door archimedes »

@ hank

en motor voorverwarming én ruimteverwarming, met de electronische programmatie en afstandsbediening. Het ding gebruikt de autokachel en de aanjager voor de ruimteverwarming, kan ook enkel ventileren. Je kan zelfs een heel weekprogramma progammeren

Wij doen het zo dat we s'avonds de webasto zo programmeren dat ze afvalt als we al onder de dons liggen en s'morgens start de brander automatisch wat eerder dan we plannen op te staan. Willen we onverhoopt vroeger weg dan gebruiken we de afstandbediening, dan start de webasto, verwarmt eerst de motor en schakelt dan de aanjager van de autokachel op en stuurt het voorverwarmde water naar de autokachel. Het is ook zo dat er een aparte omlooppomp op zit wat maakt dat het warm water circuleert als de motor niet draait en er was er een bijkomende uitwisselaar achterin gepland.

Dat had in ons project niet echt zin. meer dan derde van het laadruim is ingenomen door het king-size bed dat we wilden (daaronder zit een grote bergruimte) een extra uitwisselaar achterin had alleen die bergruimte verwarmd. Meer naar het midden zat ie in de weg. Uiteindelijk is die extra uitwisselaar uit het project verdwenen (op een paar aansluitstukjes na)

De verwarming zoals ze nu is - is ruim voldoende om cabine en laadruim op temperatuur te houden.


Grts
Archie
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door silvervägen »

Arch, ik ben blij dat je zo tevreden bent met de deal. Die is ook knap verlopen. Ik begrijp ook dat je juist die extra's erop wil die jij zelf wilt hebben. En hoe meer je koopt hoe hoger de absolute korting.

Maar ik wilde iets anders zeggen
Ik zal een voorbeeld geven over Maggi-flessen (je weet wel, dat soeparoma).

In de supermarkt wordt Maggi verkocht aan consumenten in een handig flesje van 0,1 liter.
In de Horecagroothandel wordt hetzelfde product verkocht in flessen van 5 liter.
Die zijn prima in de keuken, maar je ze staan niet zo leuk op de tafeltjes in het restaurant. Daarvoor worden separaat de echte Maggi navulflesjes (leeg) verkocht, die bij nader beschouwing dezelfde, voor de consument zo vertrouwde flesjes blijken te zijn, zoals ze in de supermarkt verkocht worden. So far so good. Alleen blijkt de prijs ex BTW voor de lege flesjes nagenoeg gelijk aan de prijs incl BTW voor de volle flesjes voor de consument. Ik begrijp dat jouw vader je ook geleerd heeft dat je dan beter de volle verpakking kunt kopen.

In het licht van de vraag TS, die twijfelde tussen een gebruikte camper van 6500 of een lege zelf in te bouwen bus van 4500 reageer ik op je toelichting en zie ik het toch wat anders.

Je vergelijkt namelijk het plaatsen van nieuwe accessoires in een gebruikte bus (kostprijs achteraf ingebouwde dealer accessoires) met levering af fabriek met optiepakket waar die accessoires al in zitten. Vervolgens bepaal je het "behaalde voordeel" aan de hand van de meerprijslijst (zonder korting). Het is waar dat, als je de opties los en nieuw gekocht zou hebben en achteraf zou hebben laten inbouwen in een (nieuwe of gebruikte) bus, je de hoofdprijs zou hebben betaald. Zou dat ook nog opgaan als je een jong gebruikte bus gekocht zou hebben waar het allemaal al op zat?

In de prijsklasse waar TS zoekt koop je vaak een goed werkende en al volledig ingebouwde kampeerautoinrichting in een voertuig met vaak minder kilometers op de teller dan een evenoude bus, met minder kleine schades voor 2000,- verschil. Daar kun je zelf niet tegenop werken.

Mijn zoon heeft dat met aanbiedingen van spelcomputers en zo. Soms kun je zo'n computer met een paar spellen en een extra bewegingssensor en extra bedien-delen en zo in één aanbieding kopen. En dan gaat hij rekenen dat als hij nu €400,- uitgeeft voor die aanbieding, dat hij dan de spelcomputer voor niks heeft. Want de andere items uit het pakket kosten los, zonder aanbieding samen net zo veel. En dan heeft hij dus €275 uitgespaard voor de spelcomputer, die hij nu gratis heeft.
En dan leg ik hem uit dat hij toch echt gratis €400 gaat uitgeven uit zijn varken.
Net zoals het Icebox nu duidelijk is dat je 16K betaald hebt en geen 10k. En daarmee vind ik het nog steeds een goede deal. Die prijs zou in Nederland nergens lukken.

Dat onze ratio's verschillend draaien neem ik meteen van je aan. Er zijn wel meer mensen in mijn omgeving die dat vinden, dus dat zal dan wel kloppen.

En de tip van je vader over de kaasdoos zal ik ook verwerken in de "cursus"
:cheers:
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door archimedes »

Hi
Silver

lang verhaal
maar

als je inderdaad in de tweede hands markt voor 6K camperbus vindt die aan je wensen beantwoord en die bovendien nog goed werkt zo je dom moeten zijn om een wrak van 4500 te kopen om zelf te bouwen

mijn lichtblauwe vrees is (omdat we zelf wat hebben rondgekeken) dat je in de beide gevallen de problemen koopt waarvan een ander af wil - een occasie T5 voor 4.5K zal een repectabel aantal km om de teller hebben en vermoedelijk ook één of twee service beurten hebben overgeslagen een camperbus van 6K zitten naast de motorisatieproblemen nog wel een ander feilen onder de huid

wat betreft rekenen heb ik bv voor exact dezelfde webasto prijs gevraagd (mijn handelskorting afgetrokken)bij webasto en die vergeleken met wat wij uiteindelijk meer betaald hebben om die webasto ingebouwd geleverd te krijgen, idem zo voor een niet merkeigen parking control, de derde batterij, een niet merk eigen cruise control systeem etc.
telkens kwamen we aan tot de dubbele kost voor wat we aan onderdelen zouden kopen die we dan nog zelf moesten inbouwen.

dus het het voornaamste punt is dat ik Wouter niet aanbeveel om aan de onderkant van de markt in te kopen voor dit project

en het tweede punt is dat als je wat zelf wil bouwen is omdat je wat anders wil dan wat je kopen kunt, anders heeft het geen zin.

grts
Archie
Gebruikersavatar
Bluesart
Berichten: 2093
Lid geworden op: zo 15 nov 2009, 15:57
Contacteer:

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door Bluesart »

Wouter_TV schreef:Ik heb bijvoorbeeld een Mercedes Sprinter gezien, als camper te koop voor 6300 euro, als gewone bus (met minder km maar uit hetzelfde jaar) voor 4500 euro.
Wouter_TV schreef:We gaan waarschijnlijk voor de camperversie :)
Geen zelfbouw dus, is duurder dan we dachten..
Als de keuring van de bus goed is gaan we hem kopen. De cursus jezelf rijk rekenen help goed
Als je op markplaats zoekt naar een Mercedes Sprinter camper dan vind je als laagste prijs € 7500.
Goed opletten dus of er geen addertje onder het gras zit. Goedkoop kan ook duurkoop zijn.
Reisverslagen van onze reizen naar Zuid-Frankrijk en Italië vind je op onze website http://www.bluesart.net
Wouter_TV
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 23:39

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door Wouter_TV »

In elke nieuwe reactie staan weer waardevolle toevoegingen, dank voor het delen van jullie kennis. We zijn uiteindelijk niet overgegaan tot koop en zoeken dus nog even verder.. we houden jullie op de hoogte
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door silvervägen »

Ruim binnen het budget, van mercedes. Niet het ronderecord op de Nordschleife, maar wel camperuitrusting inclusief zonnepaneel etc voor je geld:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... abNumber=1
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie