Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelauto?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Wouter_TV
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 23:39

Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelauto?



Bericht door Wouter_TV »

Goedemiddag,
Ik ben op dit moment op zoek naar een camper. Het liefst 1 die lijkt op een bestelbus omdat ik van plan ben veel in steden te parkeren. Nu ben ik benieuwd hoeveel het 'waard' is als een bestelbus is omgebouwd. Ik heb bijvoorbeeld een Mercedes Sprinter gezien, als camper te koop voor 6300 euro, als gewone bus (met minder km maar uit hetzelfde jaar) voor 4500 euro.
Het is vaker de trend dat campers een stuk duurder zijn dan busjes. Waardoor ik twijfel om ook niet zelf een bus om te bouwen.
Wat denken jullie?
Wat is de meerwaarde van een camper boven (hetzelfde merk en bouwjaar en kmstand) een 'gewone' (bestel)bus? 2000 euro? Dat lijkt mij namelijk best veel. Hoeveel heeft het jullie uiteindelijk gekost om een bus om te bouwen? (incl vergunningen en dergelijke)
Alvast bedankt!
Groet Wouter
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door javanes »

Die sprinter kampeerauto heeft waarschijnlijk kampeerauto op het kenteken staan en voldoet wellicht aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor het kwarttarief voor de houderschapsbelasting.

Dus als je voor de gewone sprinter het volle pond moet betalen zit daar ook al een aardig verschil

Voorbeeldje.

Voor een "echte" kampeerauto op diesel betaal je jaarlijks
€700,-

Voor een bestelauto op diesel particulier
€2200

Beiden bij een gewicht van 2500kg.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door Opgezegd »

Tevens mag je met een bestelbus niet op een camperplaats parkeren die als camperplaats is aangeduid.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door Aloys »

Je noemt een prijsverschil van 1800 euro, daar kun je 'm zelf niet voor inbouwen.
Die 1800 euro ben ik al kwijt aan mijn Webasto standkachel, in de bus.

Een compressorkoelkastje bijvoorbeeld, kost al zo'n 700-800 euro. Een gasstelletje,
een gootsteen, kraan. Het loopt allemaal in de honderden euro's. Om mijn nieuwe
(lege) bus te isoleren heb ik alleen al voor zo'n 350 euro isolatiemateriaal besteld.
En dan nog de kiloblikken met lijm...

En als ie dan ingebouwd is moet je 'm opnieuw laten keuren én alsnog de BPM aan
de belastingdienst betalen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door archimedes »

Hi,

Er zijn twee verschllende vragen;

Ca ik met een bestelbus de weg op en kan ik dus zowat overal waar ik niet hinder ( nederland dan uitgezonderd omdat daar zowat alles hindert :mrgreen: )
of ga ik met een camper de weg op - of je die zelf hebt gebouwd vanaf een bus of zo gekocht.

Loont het een bus om te bouwen tot camper in de zin dat de meerwaarde als je de zaak terug in de verkoop zet de gemaakte kosten dekt

wat is nu je vraag
of is het noàg wat anders
Grtrs
Archie
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door VAN-tastique »

Reken dat je voor het ombouwen van een bestelbus naar camper (als je alles zelf doet!!!) tussen de 6- tot 10 euro kwijt bent, het ligt er natuurlijk wel aan hoe je de buscamper wilt hebben uitgerust en of je handig inkoopt op bijv. Marktplaats.
Dat is mijn ervaring met het bouwen van VAN-tastique, op mijn site kan je zien wat ik allemaal heb gedaan voor ca 10.000 euro, inclusief BPM en andere kosten.
Ga géén uren rekenen, want dan gaat de prijs nog een paar keer over de kop, het moet natuurlijk wel je hobby zijn!
Mijn advies als je zelf wilt bouwen: koop een strakke bus met niet al te veel kilometers, want je gaat er veel tijd en geld insteken!!
Het zou jammer zijn als je de bus klaar hebt en tegen grote onkosten aanloopt, vooral onderweg zijn dit geen leuke verrassingen.

Succes met je keuze en wie weet.......... met de bouw!!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
trix
Berichten: 189
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 21:08
Locatie: oss

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door trix »

je zal het mischien wel niet bedoelen, maar de meerwaarde tussen een "gewone" camper en een kampeerbus zit hem vooral in de breedte.
een bus kan je wel voldoende hoog en lang kopen (tot 7 mtr. aan toe), maar eigenlijk niet breed genoeg.

succes.
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door archimedes »

Hi

Het antwoord op vraag één is er eentje dat meer te maken heeft met levensstijl dan met centen. Vergeet de zwerfwagen of camper hoe je het ook noemen wil als een wijze om goedkoop op reis te gaan.

Zoek je veel streken te zien van dichtbij, lokale mensen te ontmoeten en verrassende ontdekkingen te doen. Kies een voertuig dat niet opvalt. Overnacht zoveel mogelijk in stad en dorp (kijk niet op een eurocent in je verteer ter plaatse) - Blijf daar overdag niet pleisteren tenzij je met nadruk gevraagd wordt (is ons al dikwijls gebeurt, vanaf meedoen met een trouw of jubileum tot wat komen praten met plaatjes in de lokale "cercle".

Zoek je gezelligheid en pleisteren op camperplaatsen met gelijkgestemden. Koop iets dat daarbij aansluit met luifel en fietsenrek en een aansluiting voor een gasbarbeque etc. Houd er rekening van de voorbehouden "camperplaatsen" betalend worden en dikwijls campingprijzen benaderen. Vraag of je beter af bent met een retourtje vliegen naar een vakantiedorp.

Elk zijn keus - de onze wel we trekken als ons hele leven en de laatste jaren per "stealth van" - zonder ond daarom weg te steken, maar niets dat direct de ogen uitsteekt - en een open benadering om elke avond de nieuwe buren te begroeten.... wie van verre komt kan veel verhalen

grts
Archie
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door archimedes »

Wouter

Antwoord op de tweede vraag enkel in zoverre je na de eerste al besloten bent voor het alternatief van "samen gezellig kamperen"

De keuze voor een bestelbus tov van een klassieke camper:

Zoveel hoofden zoveer zinnen... voor trix is een kampeerbus nooit breed genoeg, zelf hebben we toen de beslissing (met hartzeer) viel dat het kamperen met de tent in veld en bos er niet meer inzat hebben we eerst en vooral wat campers gehuurd... en zelfs op het punt gestaan er eentje te kopen......maar ze waren of veel te breed of wat er als campervan te koop was niet uitgerust naar onze zin.

Dus dat is de eerste "gouden raad van tante kaat"
voor je je lieve centen gaat investeren,
huur eens in het laagseizoen wat diverse campers.


de tweede dito
ga er niet vanuit dat je voor minder dan 10K mogelijk zelfs dichter bij de 20 K gediend zult zijn

Grts
Archie
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door VAN-tastique »

Let wel........... die 6 tot 10 duizend euro die ik in het vorige antwoord benoemde is exclusief de bestelbus, dus puur de kosten voor het ombouwen tot buscamper!!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door archimedes »

Hi Wouter

Ik zit wat de bus betreft helemaal in de lijn van Teake.... al is de praktische conclusie nog een tikje anders

Laat ons ernstig blijven.... het zou een domme keuze zijn om van een occasie van zo een 4500 € te vertrekken om daar dan zo een kleine 10K en massa tijd in te investeren, te meer dat je met het ding op reis gaat en problemen de neigen hebben op te treden wanner alle garages in verlof zijn en je op een andere bergtop zit.

Zelf zou ik je aanraden ook eens ernstig over "nieuw" te denken... zeker als uitrusting wil
Wij zij na een denkoefening in die richting vertokken van een fabrieksnieuwe T5 korting afgetrokken 16 K maar dan zat daar wel de webasto in (1.8 K in de rekening van Aloys) en de airco, en een verzwaarde alternator en een derde batterij en cruise control en ABS en een automatische versnellingbak en bakbeest van een diesel, verder getinte ruiten en de voorbereiding om in te koppelen op ECU etc..... alles samen genomen koste de "strakke bus" zonder één km op de teller ons niet meer dan 10 K.

Grts
Archie
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 2440
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 10:12
Locatie: Halfweg

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door Icebox »

10.000 euro voor een gloednieuwe T5?! Dat is erg weinig geld voor nieuwe! (dat had ik moeten weten :wink: )
Just make it real and make it last! - Beth Hart-
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door durisotti »

Dit vraagt om uitleg !
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Wat is de meerwaarde van een camper t.o.v. een bestelaut



Bericht door javanes »

Dat zijn van Archie de prijzen in België :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie