DB180

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Transitcampertje
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 14:57
Locatie: Nijlen, Belgie

DB180



Bericht door Transitcampertje »

Een goede dag allemaal, ik zat met een vraagje betreffende deze diodebrug.
In mijn zelfbouw projectje (Transit van 2010), basisversie bus, wil ik de HH batterij laten opladen tegelijk met de startaccu.

Dus in mijn volle overtuiging kocht ik de DB180, om het laden te "splitsen" als het ware. Probleem zit em nu in het feit dat de dynamo op zich minstens 115 A. levert en dat de DB180 enkel 90 A aankan.

Na rondvraag (bij de verdeler van de DB180) verteld men mij dat dit geen kwaad kan, zolang de verbruikers niet over de 90 A gaan (onder verbruikers versta ik koelkast, spots, ...)
Iemand anders zegt dan dat dit wel een probleem kan zijn en dat ik nog een DB180 moet kopen en deze parallel moet schakelen (= dat dan alle + aaneen en alle - aaneen ? :wtf: )

Ter info : mijn HH accu is een 100 A, de start accu is een normale fabriek af batterij.

Kan iemand mij helpen, want ik zie hier de bomen niet meer in het bus :crazy:

Bedoeling was de bus klaar te hebben voor July 2012 en dit probleem sleept nu toch al een beetje aan.
Ex Ducato 2007 met RIMOR Europeo 5 opbouw

Heden Ford Transit zelfbouw project (100 percent)
+ van 2012 tot 2014 Fiat Ducato '99 met Auto Roller 3 opbouw ! = opgeblazen op controle
Heden Fiat Ducato 2007 met Miller opbouw !
Bis vivit qui bene vivit !
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: DB180



Bericht door Marinus »

Even contact opnemen met DE LEVERANCIER
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: DB180



Bericht door silvervägen »

Of je leest de gebruiksaanwijzing:

De maximale (laad/dynamo)stroom is 90 Ampère. Indien de
diodeverdeler zwaarder belast wordt, raakt deze onherstelbaar
beschadigd. Om een hogere stroom te bereiken kunnen twee
diodeverdelers van het zelfde type parallel geschakeld worden.
De maximale laadstroom wordt hierdoor verdubbeld tot 180
Ampère


De hele gebruiksaanwijzing zit in het doosje of vind je hier
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Transitcampertje
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 14:57
Locatie: Nijlen, Belgie

Re: DB180



Bericht door Transitcampertje »

Dank voor de reacties allemaal.

Maar, heb de handleiding en sprak met de dealer. :problem:
Idd, in de handleiding staat laadstroom max 90 A, maar de dealer zei me dat het geen belang had dat de dynamo zwaarder was (in dit geval op zijn minst 115 A), hij sprak van de verbruikers die niet over de 90 A mochten gaan.

Vooraleer ik op de dealer :problem: verderging, wou ik het hier even op gooien.

Nu zal ik dus een 2de PB aanschaffen, maar (zoals de handleiding als schreef) deze moet parallel op de eerste staan.
Dus alle + aaneen en alle - aaneen of hoe moet dit ? :roll:

Is hier toevallig iemand die deze parallel heeft ingebouwd, want ik vind het al een beetje omslachtig worden om gewoon een 2de batterij op te laden.
Ik weet dat je even goed een (zwaar) relais kan gebruiken, maar ik wil geen directe verbinding tussen de 2 batterijen, vandaar.

Enige wat ik wil is 100 percent zekerheid (dat ik s'nachts kan slapen) en niet om het uur ga voelen aan de bekabeling of alles oké is :lol:

Groetjes - Kurt.
Ex Ducato 2007 met RIMOR Europeo 5 opbouw

Heden Ford Transit zelfbouw project (100 percent)
+ van 2012 tot 2014 Fiat Ducato '99 met Auto Roller 3 opbouw ! = opgeblazen op controle
Heden Fiat Ducato 2007 met Miller opbouw !
Bis vivit qui bene vivit !
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: DB180



Bericht door javanes »

As je dat allemaal omslachtig vindt dan bouw je toch een gewoon scheidingsrelais of cyrix relais in.
Bij de laatste is het aansluiten van beide pluspolen van de accu's en een massa al coldoende.
Bij de eerste moet je ook de D+ van de dynamo nog aansluiten.

Dan moet je niet zoals bij een diodebloc de bekabeling van de dynamo te verleggen.

Je accu's worden dan tijdens het draaien van de motor wel parallel geschakeld en blijven niet apart zoals met een diodeblok
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: DB180



Bericht door silvervägen »

Het gaat er om dat er door één van de diodes maar maximaal 90A stroom heen mag lopen. Bij gemiddeld gebruik zal die situatie niet gauw optreden, maar het kan wel voorkomen en dan is je diodeblok stuk.
Bijvoorbeeld, wanneer de startaccu vol is en je huishoudaccu helemaal leeg (of versleten of kortsluiting). Je dynamo is in staat om 115A te laden. De startaccu vraagt geen laadstroom en de huishoudaccu maximaal. Plof weg diode.

Parrallel schakelen betekent hier; D+ op D+ ; - op - ; diode 1 op diode 1op + van accu 1 ; diode 2 op diode 2 op plus van accu2.

Met 180A capaciteit zit je altijd safe voor een dynamo van 115A wel is het eigen stroomverbruik van je scheidingsblok nu dubbel zo hoog.

(Alternatief is het opnemen van een Maxi of Mega fuse van 80 of 90A per accu. loopt de stroom te hoog op, dan slaat de zekering bij die accu door en blijft het diodeblok heel)
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Transitcampertje
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 14:57
Locatie: Nijlen, Belgie

Re: DB180



Bericht door Transitcampertje »

Fantastisch, zo'n snelle reactie's hier :thumbup:

Ik weet genoeg en ga aan de slag met een 2de DB180 en zal beter slapen nu ! :lol:

Bedankt voor alle info :bow:

Kurt.
Ex Ducato 2007 met RIMOR Europeo 5 opbouw

Heden Ford Transit zelfbouw project (100 percent)
+ van 2012 tot 2014 Fiat Ducato '99 met Auto Roller 3 opbouw ! = opgeblazen op controle
Heden Fiat Ducato 2007 met Miller opbouw !
Bis vivit qui bene vivit !
Gebruikersavatar
Transitcampertje
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 14:57
Locatie: Nijlen, Belgie

Re: DB180



Bericht door Transitcampertje »

Jacques,


Ga uw raad opvolgen.
Is idd veel gemakkelijker om te installeren :cheers:
Heb net Cyrix besteld voor 160 Ampere.

DB180 for sale dus :bang:

Grtz Kurt.
Ex Ducato 2007 met RIMOR Europeo 5 opbouw

Heden Ford Transit zelfbouw project (100 percent)
+ van 2012 tot 2014 Fiat Ducato '99 met Auto Roller 3 opbouw ! = opgeblazen op controle
Heden Fiat Ducato 2007 met Miller opbouw !
Bis vivit qui bene vivit !
Gebruikersavatar
wim998nl
Berichten: 46
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 22:53
Locatie: Purmerend

Re: DB180



Bericht door wim998nl »

Hallo Kurt,
Welkom op dit prachtige forum, misschien is het leuk om wat foto's te plaatsen van je project :P .
En als je toch bezig bent stel je even voor en vertel wat over je toekomstige camper :thumbup:
We genieten graag met je mee.

mvg Wim Butter :cheers:
zelf een buscamper gebouwd, peugeot boxer 2005
Gebruikersavatar
Transitcampertje
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 14:57
Locatie: Nijlen, Belgie

Re: DB180



Bericht door Transitcampertje »

Hallo Wim,


Komt in orde !

Jammer genoeg ligt mijn "project" stil in December (het vrouwtje wil weer behangen in huis, je kent dat wel :lol: )

Bedoeling was om snel een standaard bus om te bouwen (Ford Transit slechts 2.50 lengte beschikbaar), in een mini camper met zitplaats voor 3 personen, omklapbaar tot bed voor 1 persoon, toilet, koelkast en een keukenblokje.

Maar deze avonturen zal ik U binnenkort vertellen in een andere topic !

Tot dan. :)


Greetz Kurt.
Ex Ducato 2007 met RIMOR Europeo 5 opbouw

Heden Ford Transit zelfbouw project (100 percent)
+ van 2012 tot 2014 Fiat Ducato '99 met Auto Roller 3 opbouw ! = opgeblazen op controle
Heden Fiat Ducato 2007 met Miller opbouw !
Bis vivit qui bene vivit !
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H

Re: DB180



Bericht door HanK »

Ik begrijp dat je een 2e lader erbij hebt? Dus je staat dan aan de 230 V-"paal"?
Als dat zo is is dat een beetje teveel.
Op mijn Transit zijn vanaf fabriek 2 80Ah startaccu's geplaatst, dit vanwege de airco.
Ook is de dynamo dan 115A.
Ik gebruik geen HH-accu.
En er staat een lader in die max. 15A laad. (bulk-normaal-druppel volgorde)
En dit gaat al 9 jaar prima.
Ook als ik met de boot ging van Bari naar Dubrovnik , zonder 230V en mijn compressor koelkast gewoon aan laten staan.
Maar verder sta ik wel altijd op een camping.
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
Gebruikersavatar
Transitcampertje
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 14:57
Locatie: Nijlen, Belgie

Re: DB180



Bericht door Transitcampertje »

Beste Hank,



Wel, over het algemeen sta ik ook veel aan de paal.
Bedoeling is feitelijk een bus te bouwen die (voor mij) werkt als mobilhome, het vrouwje, kleintje en 2 hondjes slapen in een oldtimer caravan die ik met de transit ergens neerzet.
Als je dan (net als verleden jaar) in Frankrijk op een rustige afgelegen camping zit, kan je de Transit als het ware ten volle benutten en ermee naar een meer of dergelijke rijden en daar rustig een dagje staan (zonder stroom).

Aangezien ik in het verleden enkele oldtimer caravans opgekocht had, beschik ik wel over een aantal meubels en ander te gebruiken materiaal voor de transit (waaronder de 100 A HH batterij met lader).
In mijn transit (model 2010) slechts 9000 km met airco heb ik maar 1 batterij 80 A standaard zitten (onder de bestuurder). Had in gedachten deze eerst alleen te gebruiken, maar aangezien de koelkast enorm veel "juice" nodig heeft denk ik persoonlijk dat ie de batterij op een uurtje of 3-4 leeg haalt (en deze heeft op zich dan weer power nodig om te starten...)
Heb er in het begin al een zonnepaneel op liggen van 100 W, maar dat is goed om de HH batterij op conditie te houden tijdens niet gebruik, als ie stil staat en geen mogelijkheid heeft om te laden aan de paal.

Wil absoluut de koelkast op zijn minst 8 uur kunnen laten draaien op 12 volt zonder paal (en zonder gas, anders wordt het een beetje te complex in die kleine ruimte)


Greetz Kurt.
Ex Ducato 2007 met RIMOR Europeo 5 opbouw

Heden Ford Transit zelfbouw project (100 percent)
+ van 2012 tot 2014 Fiat Ducato '99 met Auto Roller 3 opbouw ! = opgeblazen op controle
Heden Fiat Ducato 2007 met Miller opbouw !
Bis vivit qui bene vivit !
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H

Re: DB180



Bericht door HanK »

Wat voor koelkast gebruik je?
Als het een absorbsie is, met een 12V element, dan denk ik dat je toch een
probleem krijgt. Zo een koelkast verbruikt ong. 10A. Dus 8 uur is 80Ah.
Bedenk dat je een accu op de helft van zijn vermogen kan gebruiken anders is het over met de accu. Als jij zo wil , dan zal je een compressor koelkast moeten nemen.
Die verbruikt veel minder. Houd er ook rekening mee wat voor batterij je erbij neemt.
Ford gebruikt een ZilverCalcium accu om te starten. Ik weet niet exact of je elke willekeurige batterij door de dynamo goed opgeladen krijgt.
Dit ivm de oplaadspanning die de Ford dynamo levert.
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
Gebruikersavatar
Transitcampertje
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 14:57
Locatie: Nijlen, Belgie

Re: DB180



Bericht door Transitcampertje »

Het is ouder type koelkast met 12V, 220V en gas connectie, dus absorptie vrees ik.

Wel, die 8 uur is gewoon een streefdoel.
Als je aan de paal staat, no problem op 220 V, als je op de baan bent dynamo ook ok (hoop ik na je opmerking te lezen :o )

10 ampere is idd wel veel, maar HH accu kan je toch bijna volledig ontladen, niet ?
Van de start accu blijf ik af nu, zoveel is zeker.

Mss in toekomst zwaardere HH batterij kopen, zal voordeliger zijn dan een compressor koelkast.
Wat is het verbruik van een compressor koelkast ?

Wat ik wel kan doen is de koelkast aansluiten op de 12 V uitgang van de zonneregelaar, deze onderbreekt de stroom wanneer deze onder een bepaald niveau komt (als ie 10 ampere kan aansturen wel te verstaan, moet dit nog checken).

Dus ofwel zwaardere batterij, compressor koelkast of de hele installatie toch maar aansluiten op gas.
Het gas verbruik valt dat wat mee, want ik heb maar van die halve vatjes gas ipv de originele ?

Sorry voor alle vragen, maar heb hier op 2 dagen al meer info gekregen dan weken op internet surfen :lol:

Grtz Kurt.
Ex Ducato 2007 met RIMOR Europeo 5 opbouw

Heden Ford Transit zelfbouw project (100 percent)
+ van 2012 tot 2014 Fiat Ducato '99 met Auto Roller 3 opbouw ! = opgeblazen op controle
Heden Fiat Ducato 2007 met Miller opbouw !
Bis vivit qui bene vivit !
Plaats reactie