Project-C "Blue in Motion"
Project-C "Blue in Motion"
Dag allemaal,
ik wij zijn begonnen aan onze eerste zelfbouw en zal jullie met enige regelmaat hier berichten over de vorderingen.
Als eerste even voorstellen wie ik ben / wij zijn..
Dat wij een getrouwd stel zijn en als Nederlanders in Belgie wonen is niet interessant en zal ik jullie verder niet mee vervelen... Potver nu heb ik het toch gedaan ..
Na ruim een jaar of 5 met de caravan op pad te zijn geweest, eerst een Hobby 400 en na de komst van het eerste kind een 495, werd het, na de geboorte van ons tweede kind, tijd voor wat anders.
In eerste instantie ging onze gedachte uit naar wederom een caravan. Dit moest er gezien de gezinssamenstelling ( inmiddels 2 kleine kinderen en twee kleine honden ) eentje worden met minimaal een stapelbeden toch weer een maatje groter dan dat we nu hadden.
Dus werd de caravan verkocht en gingen we op zoek... en bleek al snel dat het formaat caravan dat wij zochten het "spontaan en ongeorganiseerd een weekeindje weg gaan" toch wel wat in de weg zou staan. De eerste gedachte over een Camper begon langzaam vorm te krijgen en hoe meer er over gesproken werd hoe meer het bij ons leek te gaan passen...
In het bergin van dit jaar werd het budget bepaald en de camperzoektocht gestart en werden de eerste tweedehand campers bekeken.
Na vele campers te hebben bekeken in de prijsklasse tussen 15 en 20 duizend euro werd in augustus van dit jaar een Mobilvetta op Iveco TDaily chassis (bj99) gekocht.
Wat een nette en keurig onderhouden camper leek bleek achteraf een ware ramp te zijn. Een echte miskoop dus. Ik zal jullie de ellende besparen. Maar hij werd snel weer verkocht.
De vele campers die we gezien hebben, welke toch steeds wel de nodige ( vocht ) schades vertoonde, in combinatie met onze uiteindelijke miskoop, heeft ons doen besluiten niet langer andermans ellende te willen overnemen en er dus zelf een te gaan bouwen.....
Op basis van de ruimte die we denken nodig te hebben in de camper...
keuken,stapelbed,natte cel, 2 persoons hefbed en een voldoende grote rondzit ( waarin we bij een dag slecht weer toch met twee volwassenen en twee kinders elkaar niet steeds in de weg zouden zitten )
..... waren we van mening dat de basis van onze buscamper een bestelbus moest zijn uit het grotere, zo niet grootste, segment. Laadruimlengte 4,5mtr of langer. En welke dan ook in ons budget moest passen uiteraard.
Onze keuze is uiteindelijk gevallen op een MB612.
Vanwegen de ruimte, de vorm van de laadruimte ( nagenoeg vierkant ) en de niet te verslijten en betrouwbare techniek. De lage maximum snelheid was voor ons niet zo een issue. We zijn van meningdat onze vacantie thuis voor de deur start en dan niet meer zo gehaasthoeven zijn. Daar staat het enorme koppel tegenover waardoor stevige hellingen ofbergen geen probleem hoeven te betekenen.
In Oktober werd een net exemplaar gevonden. Afkomstig van een witgoedhandelaar dus nooit echt een zwaar leven gehad. Voor dergelijke bussen een lage Km stand 160.000en een keurige staat van onderhoud. En niet te vergeten.....nagenoeg geen roestschade aan de carroserie...
Project-C kon van start gaan.
ik wij zijn begonnen aan onze eerste zelfbouw en zal jullie met enige regelmaat hier berichten over de vorderingen.
Als eerste even voorstellen wie ik ben / wij zijn..
Dat wij een getrouwd stel zijn en als Nederlanders in Belgie wonen is niet interessant en zal ik jullie verder niet mee vervelen... Potver nu heb ik het toch gedaan ..
Na ruim een jaar of 5 met de caravan op pad te zijn geweest, eerst een Hobby 400 en na de komst van het eerste kind een 495, werd het, na de geboorte van ons tweede kind, tijd voor wat anders.
In eerste instantie ging onze gedachte uit naar wederom een caravan. Dit moest er gezien de gezinssamenstelling ( inmiddels 2 kleine kinderen en twee kleine honden ) eentje worden met minimaal een stapelbeden toch weer een maatje groter dan dat we nu hadden.
Dus werd de caravan verkocht en gingen we op zoek... en bleek al snel dat het formaat caravan dat wij zochten het "spontaan en ongeorganiseerd een weekeindje weg gaan" toch wel wat in de weg zou staan. De eerste gedachte over een Camper begon langzaam vorm te krijgen en hoe meer er over gesproken werd hoe meer het bij ons leek te gaan passen...
In het bergin van dit jaar werd het budget bepaald en de camperzoektocht gestart en werden de eerste tweedehand campers bekeken.
Na vele campers te hebben bekeken in de prijsklasse tussen 15 en 20 duizend euro werd in augustus van dit jaar een Mobilvetta op Iveco TDaily chassis (bj99) gekocht.
Wat een nette en keurig onderhouden camper leek bleek achteraf een ware ramp te zijn. Een echte miskoop dus. Ik zal jullie de ellende besparen. Maar hij werd snel weer verkocht.
De vele campers die we gezien hebben, welke toch steeds wel de nodige ( vocht ) schades vertoonde, in combinatie met onze uiteindelijke miskoop, heeft ons doen besluiten niet langer andermans ellende te willen overnemen en er dus zelf een te gaan bouwen.....
Op basis van de ruimte die we denken nodig te hebben in de camper...
keuken,stapelbed,natte cel, 2 persoons hefbed en een voldoende grote rondzit ( waarin we bij een dag slecht weer toch met twee volwassenen en twee kinders elkaar niet steeds in de weg zouden zitten )
..... waren we van mening dat de basis van onze buscamper een bestelbus moest zijn uit het grotere, zo niet grootste, segment. Laadruimlengte 4,5mtr of langer. En welke dan ook in ons budget moest passen uiteraard.
Onze keuze is uiteindelijk gevallen op een MB612.
Vanwegen de ruimte, de vorm van de laadruimte ( nagenoeg vierkant ) en de niet te verslijten en betrouwbare techniek. De lage maximum snelheid was voor ons niet zo een issue. We zijn van meningdat onze vacantie thuis voor de deur start en dan niet meer zo gehaasthoeven zijn. Daar staat het enorme koppel tegenover waardoor stevige hellingen ofbergen geen probleem hoeven te betekenen.
In Oktober werd een net exemplaar gevonden. Afkomstig van een witgoedhandelaar dus nooit echt een zwaar leven gehad. Voor dergelijke bussen een lage Km stand 160.000en een keurige staat van onderhoud. En niet te vergeten.....nagenoeg geen roestschade aan de carroserie...
Project-C kon van start gaan.
Ik denk aan het milieu... Ik neem de bus ;-)
Re: Project -C " Blue in Motion "
De basis voor onze Buscamper werd dus deze blauwe vriend....
Het project draagt voorlopig de naam "Project-C "Blue in Motion"
Het project draagt voorlopig de naam "Project-C "Blue in Motion"
Ik denk aan het milieu... Ik neem de bus ;-)
Re: Project -C " Blue in Motion "
Inmiddels hebben we een schade caravan aangekocht welke als donor moet dienen voor het interrieur en ramen.
De gekochte caravan,een Tabbert Junesse, is een van de weinige modellen die gebruikt maakt van ramen in een los frame en dus niet sluiten op de caravanhuid. Daarnaast is het materiaal wat gebruit is voor het interrieur van een degelijke kwaliteit.
Deze caravan,opbouwlengte 5mtr60, bied voldoende materiaal om de buscamper volledig naar onze in te richten.
Inmiddels is het demonteren van de caravan begonnen....
De gekochte caravan,een Tabbert Junesse, is een van de weinige modellen die gebruikt maakt van ramen in een los frame en dus niet sluiten op de caravanhuid. Daarnaast is het materiaal wat gebruit is voor het interrieur van een degelijke kwaliteit.
Deze caravan,opbouwlengte 5mtr60, bied voldoende materiaal om de buscamper volledig naar onze in te richten.
Inmiddels is het demonteren van de caravan begonnen....
Ik denk aan het milieu... Ik neem de bus ;-)
Re: Project -C " Blue in Motion "
Altijd mooi om zo'n proces te zien verlopen!
Ik blijf het volgen!
Succes
Ik blijf het volgen!
Succes
Groet, Ruud
- van der Vaart
- Berichten: 459
- Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 14:01
- Locatie: Friesland
Re: Project -C " Blue in Motion "
Heel veel succes!!
Jullie bus is langer dan de onze, maar ik denk dat we misschien nog wel wat van jullie bus kunnen pikken
Jullie bus is langer dan de onze, maar ik denk dat we misschien nog wel wat van jullie bus kunnen pikken
Re: Project -C " Blue in Motion "
Mooie MB Bus,
Genoeg pk's en lekker de ruimte om er iets moois van te maken.
Heb jij je groot rijbewijs?
Succes met de inbouw, altijd leuk om dit soort projecten te volgen!
Genoeg pk's en lekker de ruimte om er iets moois van te maken.
Heb jij je groot rijbewijs?
Succes met de inbouw, altijd leuk om dit soort projecten te volgen!
Het is een echte Hobby 600 TD Ducato van 1988
Re: Project -C " Blue in Motion "
Leuk om weer eens zo,n projekt te mogen volgen
Tja en dat Belgie , dat is toch eigenlijk synoniem voor het hebben van wat leuke ruimte om je huis om je camper te verbouwen
Tja en dat Belgie , dat is toch eigenlijk synoniem voor het hebben van wat leuke ruimte om je huis om je camper te verbouwen
Re: Project -C " Blue in Motion "
van der Vaart schreef:Heel veel succes!!
Jullie bus is langer dan de onze, maar ik denk dat we misschien nog wel wat van jullie bus kunnen pikken
heela... er wordt niet gepikt ...
wat heb je nodig dan ?
Ik denk aan het milieu... Ik neem de bus ;-)
Re: Project -C " Blue in Motion "
camperjan schreef:Mooie MB Bus,
Genoeg pk's en lekker de ruimte om er iets moois van te maken.
Heb jij je groot rijbewijs?
Succes met de inbouw, altijd leuk om dit soort projecten te volgen!
grootrijbewijs ?... nee hoor papiertje is net zo groot als dat van A of B
rbw C wordt aan gewerkt....het moeilijkste (zeggen ze tenminste ) is al binnen...nu nog afrijden
Ik denk aan het milieu... Ik neem de bus ;-)
Re: Project -C " Blue in Motion "
Wat een mooi en interessant project, ik neem mijn hoed voor je af!
(maar ben dan ook zelf helemaal niet handig. )
Veel succes en plezier met je camperproject, ik zal dit topic zeker blijven volgen..
(maar ben dan ook zelf helemaal niet handig. )
Veel succes en plezier met je camperproject, ik zal dit topic zeker blijven volgen..
- van der Vaart
- Berichten: 459
- Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 14:01
- Locatie: Friesland
Re: Project -C " Blue in Motion "
De indeling blijft altijd spannend, doen we het goed? of is het op een andere manier toch beter.
één keer ingedeeld is ingedeeld je moet het er dan maar mee doen, dat vind ik best wel moeilijk.
Dus... misschien zien we nog wat goede ideen.
één keer ingedeeld is ingedeeld je moet het er dan maar mee doen, dat vind ik best wel moeilijk.
Dus... misschien zien we nog wat goede ideen.
Re: Project -C " Blue in Motion "
Ohw dat's zeker waar wat je daar schrijft. Ik geloof dat we m, voor de aanschaf van de donor caravan al tig keer ingedeeld hadden.... Toen we de exacte maten van het carravan interieur hadden konden we uiteraard opnieuw begonnen..
Uiteindelijk hebben we een tekening van de bus gemaakt op schaal en alle interrieurdelen op maat uitgeknipt..... na een avondje schuiven waren we er uit ( denken we )
-Lange L bank direct achter de bestuurdersstoel. (180x120)
-meteen daar achter de keuken. (180x60)
-Stapelbed dwars achterin. (180x70)
-tussen keuken en stapelbed blijft een ruimte open met daarin hoekkast en hoek lavabo. UIteraard omje te kunnen wassen, tandenpoetsen maar ook omeen beetje ruimte te geven rond het stapelbed.
Aan de andere zijde beginnen we vanaf de schuifdeur met ca 30cm niets. Dit om voldoende ruimte te geven om naast de rondzit naar achteren te kunnen lopen.
-dan volgt een laag, kwart rond, kastje ( met dito bovenkast ) voor tv en dergelijke.
-Dan een dubbele hang-legkast met daar onder in de verwarming. (106x45).
-dan volgt WC-doucheruimte(70x114)
en rest het stapelbed.
Het bed voor papa en mama komt boven in de cabine. Dit wordt een vouw-hef combinatie. De basis 100x140 zakt doormiddel van een schaarscharnier systeem naar beneden. Vervolgens klapt men naar de voorzijde ( dus boven het dashboard ) een stuk van ca 30cm, en aan de achterzijde ( boven de rondzit ) een stik van ca 70cm uit. Hierdoor ontstaat een bed van ca 200x 140 ( enmet een afstand tot het dak van ca 90cm). Vor twee volwassenen voldoende groot dacht ik zo.
Uiteindelijk hebben we een tekening van de bus gemaakt op schaal en alle interrieurdelen op maat uitgeknipt..... na een avondje schuiven waren we er uit ( denken we )
-Lange L bank direct achter de bestuurdersstoel. (180x120)
-meteen daar achter de keuken. (180x60)
-Stapelbed dwars achterin. (180x70)
-tussen keuken en stapelbed blijft een ruimte open met daarin hoekkast en hoek lavabo. UIteraard omje te kunnen wassen, tandenpoetsen maar ook omeen beetje ruimte te geven rond het stapelbed.
Aan de andere zijde beginnen we vanaf de schuifdeur met ca 30cm niets. Dit om voldoende ruimte te geven om naast de rondzit naar achteren te kunnen lopen.
-dan volgt een laag, kwart rond, kastje ( met dito bovenkast ) voor tv en dergelijke.
-Dan een dubbele hang-legkast met daar onder in de verwarming. (106x45).
-dan volgt WC-doucheruimte(70x114)
en rest het stapelbed.
Het bed voor papa en mama komt boven in de cabine. Dit wordt een vouw-hef combinatie. De basis 100x140 zakt doormiddel van een schaarscharnier systeem naar beneden. Vervolgens klapt men naar de voorzijde ( dus boven het dashboard ) een stuk van ca 30cm, en aan de achterzijde ( boven de rondzit ) een stik van ca 70cm uit. Hierdoor ontstaat een bed van ca 200x 140 ( enmet een afstand tot het dak van ca 90cm). Vor twee volwassenen voldoende groot dacht ik zo.
Ik denk aan het milieu... Ik neem de bus ;-)
- van der Vaart
- Berichten: 459
- Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 14:01
- Locatie: Friesland
Re: Project -C " Blue in Motion "
Klinkt mooi allemaal, bij ons gaat alleen de jongste nog maar mee,
die krijgt een bed van de bijrijdersstoel en haar bank, hoe precies dat moeten we gaande
weg uitvinden.
Wij een vastbed achterin overdwars 140x190.
wij willen graag de volledige sta/loop hoogte houden over de lengte van de bus.
en de rest daar puzzelen we nog even over.
We hebben de bus gestript en opnieuw geisoleerd nu de wanden weer plaatsen en dan los met de indeling.
die krijgt een bed van de bijrijdersstoel en haar bank, hoe precies dat moeten we gaande
weg uitvinden.
Wij een vastbed achterin overdwars 140x190.
wij willen graag de volledige sta/loop hoogte houden over de lengte van de bus.
en de rest daar puzzelen we nog even over.
We hebben de bus gestript en opnieuw geisoleerd nu de wanden weer plaatsen en dan los met de indeling.
Re: Project -C " Blue in Motion "
van der Vaart schreef:Klinkt mooi allemaal, bij ons gaat alleen de jongste nog maar mee,
die krijgt een bed van de bijrijdersstoel en haar bank, hoe precies dat moeten we gaande
weg uitvinden.
Wij een vastbed achterin overdwars 140x190.
wij willen graag de volledige sta/loop hoogte houden over de lengte van de bus.
en de rest daar puzzelen we nog even over.
We hebben de bus gestript en opnieuw geisoleerd nu de wanden weer plaatsen en dan los met de indeling.
Alhoewel we eigenlijk ook over de gehele bus de sta-hoogte hadden willen behouden hebben we in het kader van een goede nachtrust toch concessies gedaan. In de caravan sliepen we op de rondzit.|Die we dus elke ochtend weer terug moesten bouwen tot een zit gelegenheid. Los van elke avond en morgen dat geklooi slaapt zo'n zithoek toch echt niet als een bed....
Met als gevolg dat we er nu voor gekozen hebben dat in de bestuurders cabine + de eerste 30 cm boven de zithoek het dak met ca 30 cm verlaagd wordt.....
Dat is ongeveer net de hoogte tussen dakgoot en bovenzijde dak.
Ik denk aan het milieu... Ik neem de bus ;-)