Hulp gezocht voor elektriciteit bij zelfbouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Paul de S
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 13 okt 2010, 21:56
Locatie: Hulst

Hulp gezocht voor elektriciteit bij zelfbouw



Bericht door Paul de S »

Beste forumleden,

Afgelopen zomer heb ik een kleinere (lage en korte) Fiat Ducato-bus gekocht om er een zelfbouwcamper van te maken. Reden voor deze kleinere maat was dat ik wel graag in de breedte wil slapen (bespaart ruimte voor de rest van de inbouw) maar aan de andere kant niet met een grote bus wil rondrijden. Ik wilde overal gemakkelijk kunnen blijven parkeren en bovendien gebruik ik hem ook voor het dagelijks vervoer. Een grote bus is dan onpraktisch.
Inmiddels heb ik het interieur al een aardig eind onderweg. Het bed / tafel en zitplaatsen / kastje/ keukenblok met water en gas zijn geplaatst. Ik heb eerder besloten dat ik met een hefdak ga werken i.p.v. een verhoogd dak. Dat heeft voor en nadelen, maar goed de keuze is gemaakt. Het huidige materiaal is daarom zo gemonteerd dat het voorlopig allemaal ook zonder al te veel problemen demontabel is, want het dak zal ergens in januari/februari 2012 geplaatst worden en dan moet de bus weer grotendeels leeg zijn.

Uit één ding kom ik echter niet uit: dat is het elektrische circuit. Ik ben een leek op dit terrein en heb veel en vaak zitten lezen op het forum, maar daar wordt je als echte leek vaak niet veel wijzer van. Het is gewoon te ingewikkeld. Ik heb gedacht om dit onderdeel geheel te laten aanleggen door een vakman, maar dan zit je met het probleem dat je nog steeds niet weet hoe het zit als er iets stuk is.

Ik zoek daarom iemand in de buurt van Zeeland (ik woon in Hulst) of Vlaanderen die mij op dit terrein wat wil helpen. Iets verder mag ook wel (Brabant), maar Overijssel of Drenthe gaat me te ver.

Als iemand zijn gegevens wil achterlaten, dan kan dit natuurlijk ook via een Persoonlijk Bericht.

Alvast bedankt voor de reacties.

Paul
Gebruikersavatar
paulus51
Berichten: 3097
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 21:21
Locatie: Arnhem

Re: Hulp gezocht voor elektriciteit bij zelfbouw



Bericht door paulus51 »

en ? ben je al geholpen met het electrisch "probleem" ?
Goed kijken is de kracht van het zelf doen

leef je droom, droom niet je leven
One Life.........live it !
trix
Berichten: 189
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 21:08
Locatie: oss

Re: Hulp gezocht voor elektriciteit bij zelfbouw



Bericht door trix »

electriciteit in een camper is niet zo ingewikkeld als het lijkt. het valt reuze mee.
als je een beetje gevoel voor techniek hebt moet het zeker lukken.
maak eerst eens naar eigen inzicht een schema en post dat hier, dan kunnen we vandaaruit kijken of het goed gaat.

ik woon overigens in omgeving Oss.
Gebruikersavatar
Pieter409
Berichten: 271
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 9:39
Locatie: NoordOostPolder

Re: Hulp gezocht voor elektriciteit bij zelfbouw



Bericht door Pieter409 »

Hallo Paul,
Waar gaat het precies om? Ik kan afhankelijk van wat je wilt , je aan een 3d schema helpen. Dat is gemakkelijker te begrijpen.
Groet Pieter
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Hulp gezocht voor elektriciteit bij zelfbouw



Bericht door javanes »

Er staat al een paar dagen een schema in je Persoonlijke berichten. (Da's dus een PB wat je eerder vroeg)
Kijk bovenaan deze pagina en kijk bij "Nieuwe berichten" :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Paul de S
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 13 okt 2010, 21:56
Locatie: Hulst

Re: Hulp gezocht voor elektriciteit bij zelfbouw



Bericht door Paul de S »

Beste,

Sorry, dat ik nog niet eerder kon reageren, maar ik was de afgelopen week geveld door een flinke verkoudheid.

Ik heb het aangeboden schema al bekeken, maar dat was nogal vaag (klein gif-plaatje).

Ik ga verder komend weekend het elektrische schema maken zoals ik denk dat een en ander in elkaar moet steken. Ik zal het dan posten om te kijken of het in orde is.

Ik denk dat ik er bij de aanleg uiteindelijk ook wel uitkom, maar weet het liever even zeker dan dat er direct iets naar de knoppen gaat.

Ik meld mij weer begin volgende week.

Paul
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Hulp gezocht voor elektriciteit bij zelfbouw



Bericht door javanes »

Kijk dan nog maar eens in je PB. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie