chemisch toilet met afvaltank onder de camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
van der Vaart
Berichten: 459
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 14:01
Locatie: Friesland

chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door van der Vaart »

Wie heeft zo,n toilet? wat zijn de voor en nadelen?
Welke merken verkopen zo'n toilet, vind alleen maar Thetford?
Laatst gewijzigd door van der Vaart op za 08 okt 2011, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door bertt »

Ik kwam er zo een tegen die op de camperplaats ging lozen (open loosplek, zoals de meeste zijn), wat een stank, hij werd met veel scheve ogen aangekeken.

Bert
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door linfiel »

Ik heb geen chemisch toilet maar een vermaler,zo in de afval tank fantastisch en geen meur dank zij een scheutje azijn.
http://link.marktplaats.nl/482326462
Groet. Linfiel.
Gebruikersavatar
Eemspoort
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 05 okt 2011, 14:52
Locatie: Dieren

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door Eemspoort »

Ik kan nog niet uit ervaring spreken, maar "onze" camper (komende zaterdag ophalen), heeft zo'n toilet als TS bedoelt.
Dus een toilet met schuifklep, zoals bv een Thetford, maar met een vuilwater-tank eronder.
Één van de voordelen lijkt me vooral, dat je niet met een cassette hoeft te sjouwen. Gewoon camper boven de put, en storten maar.
Bovendien is zo'n tank ook wel wat groter dan een cassette, dus kun je langer vooruit op plekken waar geen voorzieningen zijn.

Nadeel is al genoemd, het zal niet al te fris ruiken, als je het zo stort. Ikzelf overweeg dan ook om er gewoon wat blauw spul in te kiepen voor gebruik.
Werkt dat bij een cassette, dan werkt het ook bij een tank, toch?
De gootsteen heeft weer een eigen vuilwater-tank, dus daar heb je dan minder problemen, lijkt mij.

Gr. Ed
GMC Midas Mini 190 '76
Droomt stiekem van een pre-'86 Hymer S660....
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door javanes »

Je kun wel eens problemen tegen komen om de boel te lozen.
Vaak kom je sanizuilen tegen waar een klep zit om een chemisch toilet te legen.
Afbeelding
Je tank daar lozen gaat dhttp://www.camperforum.nl/posting.php?mode=edi ... 40451aarin niet lukken. Tenzij je zelf met slangen gaat werken.
In frankrijk kom je
Boven de put om het grijze afvalwater te lozen zit zoms een rooster of goot met niet al te grote gaten of sleuven wat niet te verwijderen is.
Bij de onderstaande Flot Bleu wordt het volgens mij dus ook al moeilijk.
Afbeelding
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door de Jonckheer »

Wij hebben een vermaler toilet met 200 liter tank. Vroeger in de caravan altijd een cassette toilet gehad en die narigheid wil ik nooit meer. Af en toe lozen bij een tankstation waar ook touringcars hun wc kunnen legen dus geen enkel probleem. Kan ik er niet boven komen heb ik 2 meter slang die ik eerst op de toilet tank aansluit en daarna op de grijswater tank zodat de slang weer schoon spoelt.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door de Jonckheer »

Een vermaler toilet i.c.m. een tank is ideaal. Kijk eens op marktplaats, er staan diverse Sanibroyeurs te koop. Geen chemische troep nodig. Ook een scheepstoilet naar keuze elektrisch of met handpomp is een optie. Keuze genoeg!
Gebruikersavatar
van der Vaart
Berichten: 459
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 14:01
Locatie: Friesland

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door van der Vaart »

Bedankt voor de antwoorden tot zo ver, wat zijn jullie er allemaal vroeg bij op zondag@ :roll:
Die vermaler gebruik je die om het wc-papier fijn te krijgen of de GROTE boodschap? :wink:
Tot nog toe gebruiken wij een chemisch toilet daar n.l. niet voor, staan voor dochterlief nog veel op campings.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door Vertrokken4 »

van der Vaart schreef:Bedankt voor de antwoorden tot zo ver, wat zijn jullie er allemaal vroeg bij op zondag@ :roll:
Die vermaler gebruik je die om het wc-papier fijn te krijgen of de GROTE boodschap? :wink:
Tot nog toe gebruiken wij een chemisch toilet daar n.l. niet voor, staan voor dochterlief nog veel op campings.
Over de betrouwbaarheid van de vermalers is niet iedereen even goed te spreken. Ook maken ze veel en lang herrie. Zie ook het voordeel er niet van, als je je tank recht onder je Toilet (Sealand is DE fabrikant) monteert heb zo.n vermaler echt niet nodig. Lozen op busplaatsen, maar in veel landen zoals Italie ook elders geen probleem omdat daar veel campers zo.n tank hebben.

Grote voordeel: lang geen omkijken naar Nadeel: Als je geen chemische troep wilt gebruiken gaat het bij hogere temperaturen toch meuren na een week, azijn of geen azijn. De geschikte toiletten zorgen er overigens voor dat die geur nooit in de camper komt.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door de Jonckheer »

Wij hebben over onze (gebruikt gekochte) Sani geen klagen. Er is niet altijd gelegenheid (zoals bij ons) om een tank direct onder het toilet te plaatsen maar met een vermaler kan het met een pijpje / slangetje van 4 cm doorsnede. De betrouwbaarheid is prima zolang je er maar geen vochtige doekjes in gooit, daar kan ie niet goed tegen. Bovendien moet je zonder vermaler ook een dikke afvoerpijp (met alle nadelen van dien) hebben anders raakt de boel geheid verstopt van de dikke drollen als het ff tegen zit.

Ik snap trouwens niet helemaal wat je met zo'n toilet moet als je toch altijd op campings staat. Een cassette toilet volstaat dan toch gewoon?
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door Paul87400 »

Ik heb ook een scheepsvermalingstoilet (RM), ideaal. Gewoon op de vuilwatertank aangesloten, overal te lozen, je ziet of ruikt er (bijna) niets aan.
Ik heb in die 10 jaar 1 klein probleempje mee gehad, een plastc dopje was meegemalen), maar dat was zo op te lossen. Alle onderdelen zijn los te verkrijgen, eenvoudig te repareren (op zee heb je geen monteurs), prima service in Edam.
Dat lawaai valt erg mee, vergelijkbaar met het doorspoelen thuis.

Mvg. Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
van der Vaart
Berichten: 459
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 14:01
Locatie: Friesland

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door van der Vaart »

Ik snap trouwens niet helemaal wat je met zo'n toilet moet als je toch altijd op campings staat. Een cassette toilet volstaat dan toch gewoon?

Dan hoeft er niet een gat in de wand gezaagd, vinden we zo sneu voor de bus,daar zien we een beetje tegenop,
daarom zoeken we naar andere mogelijkheden.
Laatst gewijzigd door van der Vaart op zo 09 okt 2011, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door de Jonckheer »

Begrijpelijk. Wij maken bij voorkeur gebruik van ons eigen douche en toilet, dat is toch anders dan waar iedereen gebruik van maakt, al wordt het nog zo vaak schoon gemaakt. Dus ook dat is een voordeel van je eigen toilet en als je een redelijk grote tank hebt, kun je het best een tijdje uitzingen.
Gebruikersavatar
Eemspoort
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 05 okt 2011, 14:52
Locatie: Dieren

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door Eemspoort »

Dat vind ik dus ook een belangrijk voordeel.
Niet dat wij geen gebruik maken van de aanwezige voorzieningen, maar ik heb liever alles "eigen".
Dat was dus ook een belangrijk item bij onze zoektocht naar een camper.
De Karmann MB100 waar we eigenlijk voor "gingen" had ook een natte cel, met douche en cassette-toilet.
Maar die had als nadeel, dat de alkoof te laag bleek voor mijn vriendin, om fatsoenlijk in en uit bed te komen.
De GMC Midas heeft alles (en meer) wat we zoeken, waaronder dus een natte cel met douche en vast toilet.
Dat dit geen cassette bleek te zijn, maar 1 met vaste tank, vond ik alleen maar een enorm plus-punt.

De moeilijker bereikbare stort-putten kun je toch wel met een slang bereiken, als ik dat hier zo lees, dus daar zit ik ook niet over in.
En met 50 liter inhoud, kun je ook wel even vooruit, tot je een goed bereikbare put tegen komt.

Overigens, er is toch niets op tegen, om die chemische, blauwe zooi in de vaste tank te gooien, of wel?

Gr. Ed
GMC Midas Mini 190 '76
Droomt stiekem van een pre-'86 Hymer S660....
Plaats reactie