chemisch toilet met afvaltank onder de camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door de Jonckheer »

Amerikanen geloven niet in cassette toilets, althans , ik heb er nooit een gezien die dat had. En terecht! Natuurlijk kun je die blauwe troep er in gooien maar ik zou niet weten waarom.
Gebruikersavatar
Marjorie
Berichten: 22063
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 16:04
Locatie: New Fun

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door Marjorie »

wij gooien ook geen blauwe troep of wat dan ook in onze Sani. Bij het lozen ruik je best wel eens wat, maar dat is zo verwaaid. Overigens spoelen wij zelden wc-papier door, omdat de vermaler daardoor op een gegeven moment dienst weigerde. Het wc-papier was keihard geworden, het leek wel karton, en zat overal tussen. Vies klusje om te repareren.

gr. Marjorie
groetjes, Marjorie

My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
Gebruikersavatar
Eemspoort
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 05 okt 2011, 14:52
Locatie: Dieren

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door Eemspoort »

Dan gooien we er geen blauw spul door, lekker makkelijk. :wink:

Gr. Ed
GMC Midas Mini 190 '76
Droomt stiekem van een pre-'86 Hymer S660....
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door Paul87400 »

@jan -hidde, gek vehaal over dat WCpapier, dat papier lost gewoon op. Waren het geen sani-toiletdoekjes? dat is pas gemeen spul (onoplosbaar) :mrgreen: .

Mvg. Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door de Jonckheer »

Ja, zeker geen gewoon wc papier. Wij gebruiken sinds 2008 dit toilet met gewoon 3 laags wc papier en nergens last van.
Gebruikersavatar
Marjorie
Berichten: 22063
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 16:04
Locatie: New Fun

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door Marjorie »

Paul87400 schreef:@jan -hidde, gek vehaal over dat WCpapier, dat papier lost gewoon op. Waren het geen sani-toiletdoekjes? dat is pas gemeen spul (onoplosbaar) :mrgreen: .

Mvg. Paul

Excuus, ik heb de oorzaak van het probleem verkeerd begrepen destijds. Het was de terugslagklep die niet meer sloot omdat er allerlei vuil ophoopte, waardoor de boel niet meer doorliep. Sindsdien zit er een gewone sifon in en stroomt alles prima door. Toch zijn wij voorzichtig met het gebruik van wc-papier, omdat iemand ons ooit heeft verteld dat de touwtjes in wc-papier voor verstopping kunnen zorgen. Er schijnt speciaal papier te zijn (het wordt steeds interessanter, he?) voor die scheepsplee's.

gr. Marjorie

PS: het waren geen sanidoekjes, die gooien we er al helemaal niet door.
groetjes, Marjorie

My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door Paul87400 »

Ik weet niet wat jij voor WC papier gebruikt, maar ik heb nooit touwtjes :lol3: . Gewoon WC papier is gek genoeg, nog nooit ergens last van gehad. Ik kan me ook niet herinneren dat er in de gebruiksaanwijzing daar iets over stond.

Mocht je touwtjes hebben, ik meen me te herinneren dat die vroeger wel eens gebruikt werden om de rol te verpakken, dan haal je die touwtjes er toch gewoon af :mrgreen: .

Mvg. Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
hymertje644g
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 02 dec 2007, 22:29
Locatie: Friesland

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door hymertje644g »

Wat betreft het toilet aangesloten op de vuilwatertank (lees grijswatertank) en volgens mij zijn fecalien als "zwart" water aangeduid. Ik vraag mij af of je zwart water mag lozen op een "grijs" waterafvoer.

Ter illustratie een opgedane ervaring met een dergelijke vuilwatertank:
Wij stonden op een mooie camperplaats aan de Rijn, ergens in Duitsland, waar een Duitser ook z'n tank leegde bij het sanistation.
De camper was een McLouis (hoe schrijf je dat?) De stront - en dat was echt niet te weinig hoor -liep over de put heen en belande samen met toiletpapier ed. in de goot. Een ondraaglijke stank met zich meebrengend voor de campers in de nabije omgeving. Toen er werd gezegd dat dat niet de manier was, kon je een grote bek van hem krijgen!
Hij is vervolgens, onder het toeziend oog van omstanders, wel een half uur bezig geweest om de troep op te ruimen door het weg te spoelen met water uit een prullenbak (een emmer had ie blijkbaar niet bij zich) en met een stokje om de stront en het wc-papier in de put te proppen. :mrgreen:
Afbeelding

Have a nice day; smile!

Afbeelding
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door Paul87400 »

Dit voorbeeld is dus van iemand die zijn zwartwatertank zonder vermalingstoilet leegde op een vuilwaterloos plaats. Als het een 50l tank is geweest, is dat de onverdunde/onvermalen productie van 25à 50 toiletbezoeken, geen wonder dat dat stonk. Daar zijn deze grijswaterloosplaatsen niet voor bedoeld.
Als hij zij productie nou wel door een vermalingstoilet had gespoeld en verdund had met zijn grijswater productie was er hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand geweest. Je moet natuurlijk wel voldoende grijs water produceren om het zaakje te verdunnen.

In mijn geval, het wekelijkse lozen van 100l grijs (elke dag douchen) +zwartwater is het aandeel van de "stront" productie van 2 personen verwaarloosbaar.
Ik zie/ruik hier nauwelijks iets van terug :D . Trouwens ik loos dit meestal ergens in de natuur, prima natuur zuivere mest, dat direct door de bodem wordt opgenomen.

Mvg. Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door Opgezegd »

hymertje644g schreef:Wat betreft het toilet aangesloten op de vuilwatertank (lees grijswatertank) en volgens mij zijn fecalien als "zwart" water aangeduid. Ik vraag mij af of je zwart water mag lozen op een "grijs" waterafvoer.
Zowel zwart als grijswater mag je alleen in het vuilwaterriool lossen en niet in een regenwaterriool. De boete in Duitsland is € 800,- euro hoorde ik van een Nederlander die vanuit de lucht (heli) betrapt was.
Gebruikersavatar
van der Vaart
Berichten: 459
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 14:01
Locatie: Friesland

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door van der Vaart »

Paul,
Het lijkt mij nou niet direct de zuiverste mest die je kunt krijgen met alle zeepresten van afwas, was etc?
Of was je je zelf en de afwas met zuiver groene zeep? :wink:
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: chemisch toilet met afvaltank onder de camper



Bericht door Paul87400 »

Vroeger was zeep vol fosfaten, de zuiverste kunstmest, prima voor de planten(= algen :mrgreen: ), nu is dat wel een stuk minder maar nog steeds OK.
Thuis hebben we een "Fosse toutes eaux", een mini zuiveringscentrale, daar mag alles in (met mate natuurlijk), zelfs Chloor ed.
Het enige waar je echt voor moet oppassen zijn medicijnen, bestrijdingsmiddelen en vergiften, vetten, olie en oplosmiddelen.

Mvg. Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Plaats reactie