Kastjes ophangen aan de isolatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
r_klemans
Berichten: 4
Lid geworden op: di 30 aug 2011, 15:00

Kastjes ophangen aan de isolatie



Bericht door r_klemans »

Ik heb net een Iveco 35.10 roelstoelbus gekocht. Ik vond hier veel voordelen aanzitten (goedgekeurde gordels, schuiframen rondom en geisoleerd). Nu wil ik kastjes maken tegen het dak. Ik heb ontdekt dat het dak is geisoleerd met 5 cm purschuim. De vraag is hoe kan ik hier het beste tegenaanwerken? Het liefst laat ik de boel intakt. IS het stevig genoeg om er een strook muliplex tegenaan te lijmen met hier en daar een schroef erschuin doorheen, of moet de boel weggesneden worden tot op het dak. Waar vind ik dan evt. bevestigingspunten?

Wie heeft er een geniaal plan?
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Kastjes ophangen aan de isolatie



Bericht door durisotti »

Dit lijkt mij inderdaad een mooie bus voor een camper !

Ik zou niet gaan schroeven maar inderdaad gaan kitten.
Als de isolatie goed vast zit dan zou ik dit mooi laten zitten, als je het weghaalt heb je kans dat je op die plek veel condens krijgt.
Even een proefstukje multiplex vastkitten en uit laten harden.
Schroefoog met een touwtje in het multiplex draaien en er dan even aan gaan hangen, je hebt dan een idee hoe sterk het schuim en de kit verbinding is.
Kun je er met je hele gewicht aan hangen dan lijkt het mij sterk genoeg.
Een geschikte kit is bijvoorbeeld soudal fix all.
Bij mijn camper heb ik een stukje multiplex van 5 X 5 cm met deze kit aan het plaatwerk vastgeplakt als proef, het zit er nog steeds, want ik kon het er niet meer af krijgen !

Een andere optie is om een vergelijkbare bus op te zoeken die geen isolatie heeft en dan proberen door met meten de spanten op te zoeken.
Je kunt dan ter hoogte van het spant een klein gaatje in de isolatie maken en een blind klinkmoer met schroefdraad in het spant monteren.
http://www.dunneplaat-online.nl/smartsi ... tm?pro=122
Plaats reactie