Jippie: Hossel goedgekeurd!! Zitplaatsen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
adenanita
Berichten: 11
Lid geworden op: za 05 jun 2010, 21:13
Locatie: Arnhem

Re: Jippie: Hossel goedgekeurd!! Zitplaatsen?



Bericht door adenanita »

Het gaat niet alleen om de veiligheid. Soms zijn het alleen stomme regeltjes om je dom aan te houden.
Onze bus heeft een origineel bankje met originele gordels. Maar omdat ze niet door de fabrikant geplaatst zijn wordt het niet goedgekeurd.
Gebruikersavatar
van der Vaart
Berichten: 459
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 14:01
Locatie: Friesland

Re: Jippie: Hossel goedgekeurd!! Zitplaatsen?



Bericht door van der Vaart »

Zijn airbags, ABS etc. dan verplicht in een nieuwe auto?
adenanita
Berichten: 11
Lid geworden op: za 05 jun 2010, 21:13
Locatie: Arnhem

Re: Jippie: Hossel goedgekeurd!! Zitplaatsen?



Bericht door adenanita »

Nee geen airbags enzo. Alleen door de fabriek geplaatste gordels zijn verplicht, begreep ik.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2644
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Jippie: Hossel goedgekeurd!! Zitplaatsen?



Bericht door jan- »

ABS is verplicht voor nieuwe auto's zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Antiblokkeersysteem
Airbags zijn niet verplicht, maar zonder airbags kom je tegenwoordig bijna niet meer door de botstest heen. zie http://www.swov.nl/nl/research/kennisba ... irbags.htm Dus als je camper bij de keuring aan de huidige eisen zou moeten voldoen, zou je ook een airbag moeten inbouwen. Dus is het maar goed dat je bij een (her) keuring alleen maar aan de toenmalige eisen moet voldoen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2644
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Jippie: Hossel goedgekeurd!! Zitplaatsen?



Bericht door jan- »

adenanita schreef:Het gaat niet alleen om de veiligheid. Soms zijn het alleen stomme regeltjes om je dom aan te houden.
Onze bus heeft een origineel bankje met originele gordels. Maar omdat ze niet door de fabrikant geplaatst zijn wordt het niet goedgekeurd.
Omdat het lastig is om aan te tonen dat de bevestiging veilig is. Denk hierbij ook aan kreukelzones etc. Maar ik ben het met je eens dat, in vergelijking met andere zaken, de eisen voor de bevestiging van bankjes en riemen voor de nieuwere campers wel erg streng zijn.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie