Daf MB200 DKDL 564 (Update 05-05-2020)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 13-05-2017)



Bericht door de Jonckheer »

a90 schreef:Helemaal goed !

Je moet nog wel even voordat hij is vrijgesteld van APK zie ik.
Ik dacht dat zware voertuigen nooit vrijgesteld van APK werden?
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 27-06-2017)



Bericht door a90 »

Beste Nico, dan heb ik goed en slecht nieuws voor je, wat wil je als eerste horen :mrgreen:

De nieuwe APK richtlijn EU APK-richtlijn (2014/45/EU), die of 1 januari 2018 doch uiterlijk op 20 mei 2018 ingaat, bevat een passage over vrachtwagens en bussen.

Het goede nieuws is dat vrachtwagens, zoals deze mooie DAF bus is, zijn vrijgesteld van APK na ingangsdatum nieuwe wetgeving en het bereiken van de 50 jaar.
Het slechte nieuws (voor jou en andere bus bezitters) is dat bussen en taxi's daarvan uitgezonderd zijn. Dus mocht het al zover komen dat de Jonkheere de magische grens van 50 bereikt, dan zal die alsnog opmoeten.

Kortom, ik moet met de Mercedes nog een jaar of 3 verplicht opkomen en dan is de auto vrijgesteld. Neemt niet weg dat ik wel voornemens ben om ieder jaar een veiligheidskeuring laat uitvoeren, het blijft natuurlijk een oud voertuig ook al wordt er niet veel mee gereden.

Het voelt wel goed, een auto waarover geen MRB wordt geheven, zometeen geen APK plicht meer is, en waardoor de klassiekerstatus (Fiva card in aanvraag) vaak een uitzondering wordt gemaakt in milieuzones zoals Rotterdam (ik tank wel zo veel mogelijk GTL om de uitstoot te beperken). Geen gedoe met inrichtingseisen, gewicht, tachograaf etc. maar wel een machtige hobby waarin je bovendien kunt slapen (eerdaags dan, ben de inrichting nog aan het plannen). Meestal beginnen mensen nog spontaan te zwaaien ook als je voorbij komt :lol:

Qua vaste kosten alleen een paar tientjes verzekering dan. Nog even en ik zou het iedereen aanraden :P

Nog wat correspondentie over de nieuwe APK eisen:
http://fehac.nl/50-jaar-oude-voertuigen ... d-van-apk/
http://www.raivereniging.nl/artikel/dos ... rland.html
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 27-06-2017)



Bericht door de Jonckheer »

Ik gun het je van harte! Wat mijn Jonckheere betreft, die staat als vrachtwagen op kenteken maar dan nog, als die 50 jaar oud kan worden (wat niet helemaal uit te sluiten is) duurt dat nog 15 jaar en dan ben ik bijna 85 en ik heb zomaar het vermoeden dat ik tegen die tijd (als ik het al haal) niet zoveel zin meer heb in het rijden met een bus. En zo'n drama is die APK toch ook niet, hij wordt elk jaar gewoon weer goed gekeurd. Het kost geld en dat is dan wel weer jammer. :lol:
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 27-06-2017)



Bericht door Vertrokken2 »

a90 schreef:Beste Nico, dan heb ik goed en slecht nieuws voor je, wat wil je als eerste horen :mrgreen:

De nieuwe APK richtlijn EU APK-richtlijn (2014/45/EU), die of 1 januari 2018 doch uiterlijk op 20 mei 2018 ingaat, bevat een passage over vrachtwagens en bussen.

Het goede nieuws is dat vrachtwagens, zoals deze mooie DAF bus is, zijn vrijgesteld van APK na ingangsdatum nieuwe wetgeving en het bereiken van de 50 jaar.
Het slechte nieuws (voor jou en andere bus bezitters) is dat bussen en taxi's daarvan uitgezonderd zijn. Dus mocht het al zover komen dat de Jonkheere de magische grens van 50 bereikt, dan zal die alsnog opmoeten.

Kortom, ik moet met de Mercedes nog een jaar of 3 verplicht opkomen en dan is de auto vrijgesteld. Neemt niet weg dat ik wel voornemens ben om ieder jaar een veiligheidskeuring laat uitvoeren, het blijft natuurlijk een oud voertuig ook al wordt er niet veel mee gereden.

Het voelt wel goed, een auto waarover geen MRB wordt geheven, zometeen geen APK plicht meer is, en waardoor de klassiekerstatus (Fiva card in aanvraag) vaak een uitzondering wordt gemaakt in milieuzones zoals Rotterdam (ik tank wel zo veel mogelijk GTL om de uitstoot te beperken). Geen gedoe met inrichtingseisen, gewicht, tachograaf etc. maar wel een machtige hobby waarin je bovendien kunt slapen (eerdaags dan, ben de inrichting nog aan het plannen). Meestal beginnen mensen nog spontaan te zwaaien ook als je voorbij komt :lol:

Qua vaste kosten alleen een paar tientjes verzekering dan. Nog even en ik zou het iedereen aanraden :P

Nog wat correspondentie over de nieuwe APK eisen:
http://fehac.nl/50-jaar-oude-voertuigen ... d-van-apk/
http://www.raivereniging.nl/artikel/dos ... rland.html
Merk je iets van die GTL qua rijden of rookontwikkeling?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 27-06-2017)



Bericht door a90 »

Ja, dat is weg op wat waterdamp na dan. Het lastige is wel om tijdig een tankstation te vinden waar je het kunt tanken, je bent anders wel weer even bezig voordat het weer 'schoon' is.

Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 27-06-2017)



Bericht door djurre1980 »

Hoe gaat het met deze camper jongens?
Het kenteken bestaat niet meer... ik vrees het ergste.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 27-06-2017)



Bericht door 't Busje »

djurre1980 schreef:
di 20 nov 2018, 12:37
Het kenteken bestaat niet meer... ik vrees het ergste.
42-BDN-3, zo te vinden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 27-06-2017)



Bericht door djurre1980 »

Dat is toch niet het kenteken?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 27-06-2017)



Bericht door Dafluc »

Eén pagina terug en je kunt het duidelijk zien. Apk inmiddels verlopen, dus waarschijnlijk geschorst.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 27-06-2017)



Bericht door mfellman »

Ik weet dat hij te koop heeft gestaan maar gezien de tenaamstelling lijkt hij niet verkocht te zijn.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 27-06-2017)



Bericht door T-Jay »

Hij is er zeker nog! :-B Ik heb er de laatste tijd (jaar!) alleen helaas heel weinig tijd voor gehad. Het klopt inderdaad dat de bus te koop heeft gestaan. Dit niet zozeer wegens tijdgebrek maar meer omdat ik er geen ruimte voor kon vinden, en de werkzaamheden die er nu aan zitten te komen niet meer zonder vaste stalling uitgevoerd kunnen worden. Ondanks de interesse en dat er ook een aantal mensen zijn wezen kijken, is de bus gelukkig (!) toch nog in mijn bezit. :D

MAAR!!.. Vanaf Januari heb ik eindelijk permanent onderdak gevonden!! :-B :-B De loods waar ik momenteel met mijn ouders en broer in zit (waar de bus niet in past), zeggen we op en we gaan verhuizen. De loods waar de bus heeft gestaan toen de achterkant onder handen is genomen komt wegens bedrijfsverhuizing vrij. Ik ben hier meteen op ingesprongen en heb aangegeven 140 m² te willen huren, dit is dus gelukt wat voor dit project de redding is geweest.

Tijd zal nog schaars blijven, maar omdat de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden niet meer onder tijdsdruk zullen staan verwacht ik toch langzaam vooruitgang te kunnen boeken. Dit zal uiteraard allemaal hier bijgehouden worden. Ik zal met de kop gaan starten.

Momenteel ben ik vooral bezig de verhuizing soepel te laten verlopen. Zo hebben we in onze huidige loods een entresol waar veel spullen (troep) opgeslagen liggen. In de nieuwe loods hebben we helaas geen entresol meer en dus zullen we dit anders op moeten slaan. Hiervoor hebben we een palletstelling gekocht van 8 meter lang bij 4,5 meter hoog (ruimte voor 50 pallets). Om dit ook bruikbaar te maken hebben we tevens een reachtruck aangeschaft:

Afbeelding

Afbeelding



Hij is wat op leeftijd, maar een keurig dingetje voor €300,- :D

Het project blijft dus bestaan en zal worden bijgehouden. Wel leuk dat er nog wel steeds interesse naar is! :D
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 27-06-2017)



Bericht door Ruud Adam »

€ 300! Dat is niks.
Dat levert hij al op aan oud ijzer.
Topaankoop.

Mag ik vragen in welke hoek van Nederland je woont?
Nieuwsgierigheid komt voort uit een zoektocht (nog niet erg actief) naar een ander huis, met grond en lekker veel werkplaats/hobbyruimte.
Groet, Ruud
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 27-06-2017)



Bericht door T-Jay »

Ik woon in Oostkapelle (Zeeland). Woon er al heel m'n leven en heb het er goed naar m'n zin. :-B
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 27-06-2017)



Bericht door Ruud Adam »

Dat kan ik me goed voorstellen.
Als kind ging ik wel eens met de overburen naar Zoutelande.
En nog niet zo lang geleden in Domburg geweest.
Prachtige omgeving en inderdaad, in Zeeland koop je voor weinig geld nog prachtige panden met veel ruimte.
Helaas voor ons iets te ver weg.
Groet, Ruud
Plaats reactie