Zo, na anderhalf jaar van afwezigheid maar weer even een update. Aan de bus is sinds het aanpakken van de achterkant niet veel meer gebeurt. Ik wilde eigenlijk afgelopen winter de voorkant gaan doen (zoals ook de achterkant is aangepakt), maar 10 september ben ik vader geworden en heeft dat eigenlijk alle tijd van de bus opgeëist. Iets wat ik overigens helemaal niet erg vond, want wat is zo'n kleine aanwinst in je gezin leuk!
De bus heeft niet heel de tijd stil gestaan. We hebben de bus regelmatig gebruikt voor uitstapjes met de vriendengroep. Gebruik en lol van de bus hebben we genoeg.
We besloten ook om afgelopen jaar ook maar is met de bus naar de TT van Assen te gaan, dat verliep wat minder goed... Eerst de bus maar even wassen, dat was tenslotte al wel even geleden en zo kunnen we niet op stap.
Goed, hij heeft hier en daar wat aandachtspuntjes, maar het resultaat mag er zijn. Had ik eigenlijk niet meer verwacht..
Nu konden we weg. Het begon op de heenweg na zo'n 60 km, een lek in 1 van de koelslangen. Gelukkig was dit een universele flexibele slang die voldoende lengte had. Stukje vanaf gesneden en we konden weer. Na zo'n 100 km begon de temperatuur toch weer op te lopen. Dus bij een benzine station gestopt en helaas, er was in dezelfde slang weer een lek gesprongen. ANWB gebeld, en deze heeft de slang vervangen voor een nieuwtje! Mooi! Hier geen problemen meer mee.
De rest van de reis ging prima en we zijn zonder verdere problemen op de plek van bestemming gekomen. Na het inchecken op de camping liep ik terug naar de bus en trok een klein plasje onder de bus m'n aandacht. Klep open en ja hoor, helaas weer een piepklein lekje waardoor koelvloeistof in een klein straaltje lekte. Nu was het dit keer echter een van de wat grotere 'gevormde' slangen van het koelsysteem... Die zal de ANWB wel niet in z'n busjes hebben liggen...
Afijn we waren er toch en we hoefde de bus alleen nog even op z'n plek te rijden. Ik dacht, bel ik de ANWB de volgende dag wel even of ze er nog een keer naar kijken. Dus volgende dag ANWB geweest en inderdaad, dergelijke slangen hebben ze niet bij..
Hij zou als noodoplossing de slang wel even inwikkelen met vulkaniserend tape, daar zouden we wel mee thuiskomen. Top!
Dus op de dag van vertrek het hele boeltje weer ingepakt en huiswaarts vertrokken. Stiekem kijk je dan toch wat vaker op de temperatuurmeter. Helaas begon de temperatuur na een goede 100 km weer op te lopen. Foute boel. Dus weer gestopt en even gekeken. Hetzelfde lek, het kwam helaas langs het tape... Het druppelde zomaar een beetje dus besloten om het koelsysteem gewoon te vullen en verder te gaan. De dop van de vultank eraf gelaten zodat het systeem niet teveel druk op zou bouwen. Helaas een eindje verder toch de temperatuur weer omhoog. Weer stoppen en de ANWB nog maar is gebeld (zo krijg je overigens wel waar voor je contributie
). Een erg vriendelijke monteur die onze bus helemaal geweldig vond heeft ons goed geholpen. Hij heeft een stuk van de gevormde slang afgesneden waarin het lek zat waardoor deze nog net paste. We konden weer verder.
Goed is te zien hoe broos de oude slangen zijn geworden. Door het schoonspoelen van het systeem wat ik eerder al een keer had gedaan is het meeste vuil -wat de slangen waarschijnlijk dicht hield- weg gespoeld.
Je raad het echter wel, na een aantal km's verder weer de temperatuur omhoog en het volgende lek was aanwezig in dezelfde slang. Nu echter redelijk in het midden waardoor het niet meer te lappen was. Met regelmatig stoppen en bijvullen zijn we uiteindelijk gelukkig dan toch thuis gekomen! Een reisje van zo'n 7 uur...
.
Na thuiskomst eigenlijk niet veel meer aan de bus gedaan tot een 2 weken geleden. De TT komt weer in zicht en we gaan het zeker weer proberen!
De koelslangen moeten aangepakt worden, en wel allemaal! Na inspectie van de slangen waren onderstaande slangen eigenlijk de slangen die aan vervanging toe zijn. Overige aanwezige slangen zijn eerder al een keer vervangen denk ik.
Het valt dan helaas niet mee om dergelijk 'gevormde' slangen nog te vinden. Vanuit DAF helaas niet meer leverbaar. Nu had ik een webshop gevonden welke koelslangen op maat kan maken aan de hand van de originele slangen. Dat is de oplossing dacht ik. Je moest een foto opsturen zodat hun offerte konden maken. Dus na het loshalen van de slangen foto gemaakt en opgestuurd en afgewacht. Na 3 dagen echter nog niks gehoord dus maar even een belletje gedaan. 'Sorry meneer, dat doen wij niet meer'...
Fijn dat jullie dat dan laten weten. Dus de zoektocht ging verder. Via facebook groepen van Den Oudsten bussen hier en daar wat adressen gekregen, alleen niks kunnen vinden. Toen kwam ik bij rubbermagazijn.nl terecht. Zij hebben onwijs goed geholpen en kwamen met een goede oplossing! Flexibele slangen zouden wellicht de gevormde slangen kunnen vervangen. Ik had hier zelf ook al aan gedacht, maar dacht zelf niet dat dit zou werken. Uiteindelijk was dit dan toch wel de oplossing!
Binnenkort weer voor de APK, hieruit zullen wel weer wat aandachtspuntjes komen. Deze zullen voor de TT in orde gemaakt moeten worden. Het koelsysteem is in ieder geval weer 'lek-proof'!
Ik zal de updates van de voorbereiding bij proberen te houden.
Tot zover weer!