Daf MB200 DKDL 564 (Update 05-05-2020)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 11-10-2015)



Bericht door T-Jay »

eef van baal schreef:ik denk toch dat dit een betere keuze is dan loodmenie.

http://www.biccs.nl/downloads/nl/tds/bi ... l_9040.pdf
Er zijn ongetwijfeld altijd betere alternatieven. Mij bevalt de loodmenie echter erg goed, zeker wanneer deze vermengd wordt met owatrol. Het verwerkt ook erg prettig en makkelijk.

Bij 2K spul zit je toch altijd weer met verwerkingstijd e.d.
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 11-10-2015)



Bericht door Willem 310 »

De etchprimer zoals hier boven genoemd is meer een hechtprimer als een roestwerende primer volgens mij en moet vaak binnen een paar uur overgespoten worden met iets.
ECHTE ouderwetse loodmenie gemengd met owatrol is al jaren een bekend middel in de oldtimer wereld, een alternatief hiervoor is RX5 en RX10.
Ik zelf gebruik als roestwerende primer ZF primer (zink fosfaat primer) is een 2 K primer, hecht bijna overal op en is makkelijk over te schilderen of te spuiten.
Voor de holle ruimtes gebruik ik Fluid Film, is een soort schapenvet en redelijk makkelijk te verwerken met kwast of drukbekerspuit, is een bewezen perfect materiaal, nooit geen roest meer.
Mike Sanders vet is ook perfect maar iets moeilijker te verwerken als Fluid Film (moet verwarmd worden).
Google maar eens even op "Fluid Film" of "Mike Sander" voor testen en verslagen.
ML ? Tja, het heeft een bekende naam.

Willem
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 11-10-2015)



Bericht door T-Jay »

Over de ML ben ik ook nog niet helemaal uit, het was een advies van iemand en inderdaad een bekende naam. Ik heb zelf alleen het idee dat dat spul na verloop van tijd uit droogt en gaat scheuren. Dat Mike Sanders vet had ik inderdaad al een keer gezien en leek me ook fantastisch spul, alleen het verwerken daarvan zag ik niet zitten. Maar dan is dat Fluid Film inderdaad wel een goed alternatief!! Ik ga het eens bekijken.
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 11-10-2015)



Bericht door Willem 310 »

Hier de man waar ik het bestel http://www.fluidfilm.nl/ kan ook advies geven.
Maar verwerkings adviezen staan ook volop op het web.
Het ruikt met aanbrengen een beetje weeig maar na een paar dagen is de geur eraf.

Willem
Gebruikersavatar
nuffield2000
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:34

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 11-10-2015)



Bericht door nuffield2000 »

Hier een link van iemand die testen heeft gedaan. O.a loodmenie komt er goed uit:
Fluidfilm en Fertan vallen mij ondanks de positieve ervaringen tegen :x
http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm

Ik ben zelf ook aan het bestuderen wat te gaan gebruiken :thumbup:
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 11-10-2015)



Bericht door T-Jay »

Ik had deze inderdaad eerder ook al gevonden. Ik ga denk ik op basis daarvan voor Brantho Korrux in de holle ruimten. :D
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 11-10-2015)



Bericht door PaulBng »

En als je nou die buis rechtop houdt, duim onder op het gat, vullen met menie/owatrol, ff wachten en weer leeg laten lopen?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 11-10-2015)



Bericht door de Jonckheer »

En hem er dan in lassen? Dan blijft er van de roest bescherming niet veel over. ML is beter, wordt met een lans gedaan, de tectyl wordt in de holle ruimten verneveld. Vroeger eens een nieuwe Lada 1200 van een collega behandeld, die was 10 jaar later nog puntgaaf.
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 11-10-2015)



Bericht door Willem 310 »

Hier nog een link naar een roestmiddel test.

http://www.oldtimer-markt.de/rostschutztest

Willem
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 11-10-2015)



Bericht door PaulBng »

@Jonckheer daar heb je een puntje...
Jouke88
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 19:10

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 11-10-2015)



Bericht door Jouke88 »

Wat een geweldig mooi project! Mooi om te zien dat jullie het zo grondig aanpakken! Hou ons op de hoogte
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 11-10-2015)



Bericht door T-Jay »

Dank je! Altijd leuk om te horen! :-B Ik ben overigens nog maar alleen over. Ergens lekker omdat ik helemaal mijn eigen gang kan gaan en m'n eigen visie kan volgen, echter een nadeel dat je de kosten niet meer kan delen :P

Gr, Thierry
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 11-10-2015)



Bericht door AadenAnke »

Even een reactie, ja ook oude stad en streekbussen werden en worden behandeld tegen roest. Zeker de oude MB200. Dat deze na 10 jaar naar Afrika gingen is ook niet correct. Toen ik 30 jaar geleden begon in het OV kreeg ik een eigen bus aangewezen. de toen al ruim 17 jaar oude 2210 een Leyland de voorloper van de DAF uitvoering.
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 11-10-2015)



Bericht door T-Jay »

Zo, na anderhalf jaar van afwezigheid maar weer even een update. Aan de bus is sinds het aanpakken van de achterkant niet veel meer gebeurt. Ik wilde eigenlijk afgelopen winter de voorkant gaan doen (zoals ook de achterkant is aangepakt), maar 10 september ben ik vader geworden en heeft dat eigenlijk alle tijd van de bus opgeëist. Iets wat ik overigens helemaal niet erg vond, want wat is zo'n kleine aanwinst in je gezin leuk! :-B

De bus heeft niet heel de tijd stil gestaan. We hebben de bus regelmatig gebruikt voor uitstapjes met de vriendengroep. Gebruik en lol van de bus hebben we genoeg.
We besloten ook om afgelopen jaar ook maar is met de bus naar de TT van Assen te gaan, dat verliep wat minder goed... Eerst de bus maar even wassen, dat was tenslotte al wel even geleden en zo kunnen we niet op stap.

Afbeelding

Afbeelding

Goed, hij heeft hier en daar wat aandachtspuntjes, maar het resultaat mag er zijn. Had ik eigenlijk niet meer verwacht.. :-B :lol3:
Afbeelding

Nu konden we weg. Het begon op de heenweg na zo'n 60 km, een lek in 1 van de koelslangen. Gelukkig was dit een universele flexibele slang die voldoende lengte had. Stukje vanaf gesneden en we konden weer. Na zo'n 100 km begon de temperatuur toch weer op te lopen. Dus bij een benzine station gestopt en helaas, er was in dezelfde slang weer een lek gesprongen. ANWB gebeld, en deze heeft de slang vervangen voor een nieuwtje! Mooi! Hier geen problemen meer mee.

Afbeelding

De rest van de reis ging prima en we zijn zonder verdere problemen op de plek van bestemming gekomen. Na het inchecken op de camping liep ik terug naar de bus en trok een klein plasje onder de bus m'n aandacht. Klep open en ja hoor, helaas weer een piepklein lekje waardoor koelvloeistof in een klein straaltje lekte. Nu was het dit keer echter een van de wat grotere 'gevormde' slangen van het koelsysteem... Die zal de ANWB wel niet in z'n busjes hebben liggen... :eh:
Afijn we waren er toch en we hoefde de bus alleen nog even op z'n plek te rijden. Ik dacht, bel ik de ANWB de volgende dag wel even of ze er nog een keer naar kijken. Dus volgende dag ANWB geweest en inderdaad, dergelijke slangen hebben ze niet bij.. :lol: Hij zou als noodoplossing de slang wel even inwikkelen met vulkaniserend tape, daar zouden we wel mee thuiskomen. Top! :thumbup:

Afbeelding

Afbeelding

Dus op de dag van vertrek het hele boeltje weer ingepakt en huiswaarts vertrokken. Stiekem kijk je dan toch wat vaker op de temperatuurmeter. Helaas begon de temperatuur na een goede 100 km weer op te lopen. Foute boel. Dus weer gestopt en even gekeken. Hetzelfde lek, het kwam helaas langs het tape... Het druppelde zomaar een beetje dus besloten om het koelsysteem gewoon te vullen en verder te gaan. De dop van de vultank eraf gelaten zodat het systeem niet teveel druk op zou bouwen. Helaas een eindje verder toch de temperatuur weer omhoog. Weer stoppen en de ANWB nog maar is gebeld (zo krijg je overigens wel waar voor je contributie :-B ). Een erg vriendelijke monteur die onze bus helemaal geweldig vond heeft ons goed geholpen. Hij heeft een stuk van de gevormde slang afgesneden waarin het lek zat waardoor deze nog net paste. We konden weer verder.

Afbeelding

Goed is te zien hoe broos de oude slangen zijn geworden. Door het schoonspoelen van het systeem wat ik eerder al een keer had gedaan is het meeste vuil -wat de slangen waarschijnlijk dicht hield- weg gespoeld.
Afbeelding

Je raad het echter wel, na een aantal km's verder weer de temperatuur omhoog en het volgende lek was aanwezig in dezelfde slang. Nu echter redelijk in het midden waardoor het niet meer te lappen was. Met regelmatig stoppen en bijvullen zijn we uiteindelijk gelukkig dan toch thuis gekomen! Een reisje van zo'n 7 uur... :DD :DD.

Na thuiskomst eigenlijk niet veel meer aan de bus gedaan tot een 2 weken geleden. De TT komt weer in zicht en we gaan het zeker weer proberen! :lol: De koelslangen moeten aangepakt worden, en wel allemaal! Na inspectie van de slangen waren onderstaande slangen eigenlijk de slangen die aan vervanging toe zijn. Overige aanwezige slangen zijn eerder al een keer vervangen denk ik.

Afbeelding

Het valt dan helaas niet mee om dergelijk 'gevormde' slangen nog te vinden. Vanuit DAF helaas niet meer leverbaar. Nu had ik een webshop gevonden welke koelslangen op maat kan maken aan de hand van de originele slangen. Dat is de oplossing dacht ik. Je moest een foto opsturen zodat hun offerte konden maken. Dus na het loshalen van de slangen foto gemaakt en opgestuurd en afgewacht. Na 3 dagen echter nog niks gehoord dus maar even een belletje gedaan. 'Sorry meneer, dat doen wij niet meer'... :bang: Fijn dat jullie dat dan laten weten. Dus de zoektocht ging verder. Via facebook groepen van Den Oudsten bussen hier en daar wat adressen gekregen, alleen niks kunnen vinden. Toen kwam ik bij rubbermagazijn.nl terecht. Zij hebben onwijs goed geholpen en kwamen met een goede oplossing! Flexibele slangen zouden wellicht de gevormde slangen kunnen vervangen. Ik had hier zelf ook al aan gedacht, maar dacht zelf niet dat dit zou werken. Uiteindelijk was dit dan toch wel de oplossing!

Afbeelding

Binnenkort weer voor de APK, hieruit zullen wel weer wat aandachtspuntjes komen. Deze zullen voor de TT in orde gemaakt moeten worden. Het koelsysteem is in ieder geval weer 'lek-proof'!

Ik zal de updates van de voorbereiding bij proberen te houden.

Tot zover weer! :wave:
Plaats reactie