Daf MB200 DKDL 564 (Update 05-05-2020)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 11-10-2015)



Bericht door Dafluc »

Leuk om mee te kunnen lezen met de verdere belevenissen :thumbup:
Afbeelding
sleutel13
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 16:50

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 11-10-2015)



Bericht door sleutel13 »

Mooi hoor. Blijft toch een beetje jeugd sentiment zoiets. Er zijn trouwens nog wel bedrijven die deze slangen overnieuw kunnen maken. In de UK vooral. En dan wordt het meteen de silicone versie. Gaat lang mee en is goed bestand tegen olie etc. Je zou het daar eens kunnen proberen. Kost wat maar dan heb je ook wat. Wordt veel in de racerij gedaan.
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 28-05-2017)



Bericht door T-Jay »

Dinsdag mag m'n bus weer voor de APK, dus het werd maar is tijd om nog wat openstaande puntjes af te handelen (naast het lekke koelsysteem). Zo zat er bijvoorbeeld in het achterste deel van de uitlaat een flink gat, en daar zijn ze over het algemeen niet zo blij mee bij de keuring. In eerste instantie wilde ik het gat weer dichten met van die GunGum pasta of speciale tape (ik zou de uitlaat ooit wel een keer vernieuwen).
Een maatje van me zag daar echter geen heil in en stond erop dat we er 'even' een compleet nieuwe uitlaat voor zouden maken! Hij kon via z'n werk pijpen en bochten regelen. Dus ok, zo'n aanbod slaan we niet af! Vrijdag avond zijn we begonnen en hebben we de uitlaat er vanonder gehaald. Overal redelijk krokant...
De uitlaat bestond origineel uit 3 delen was te zien, echter hadden we de uitlaat er in 2 delen vanonder gekregen dus ook besloten de nieuwe in 2 stukken te maken. Vrijdagavond hebben we het eerste deel af kunnen ronden en ik heb zaterdag de rest afgemaakt.

Onderstaand de oude uitlaat. Als je goed kijkt zie je gaten in het middelste rechte stuk (op de foto boven de einddemper) de gaten zitten. Grappig trouwens dat de vorige eigenaar de einddemper van een oud olievat heeft gemaakt... :mrgreen:

Afbeelding

Na de eerste avond hadden we het eerste stuk klaar. Loopt aardig gelijk aan het originele stuk:

Afbeelding

Gisteren het andere stuk gemaakt:

Afbeelding

Voor het koppelstuk waar de 2 pijpen bij elkaar komen hebben we één van de pijpen ruimer gemaakt zodat ze in elkaar kunnen schuiven.

Afbeelding

Even passen om te kijken of de flens goed zit en alles netjes loopt...

Afbeelding

Als alles dan netjes past de boel af gelast en netjes glad geslepen. Onderstaan het eindresultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Voor de demper heb ik een nieuwe besteld alleen was deze nog niet binnen. Deze zal dus volgende week gemonteerd worden.
Laatst gewijzigd door T-Jay op ma 29 mei 2017, 7:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 13-05-2017)



Bericht door a90 »

Prachtig zeg ! keurig gedaan.

Daar kan de bus in ieder geval niet op afgekeurd worden.
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 08-06-2017)



Bericht door T-Jay »

De bus is voor de APK geweest en heb ondertussen traditiegetrouw een lijstje met punten mee gekregen. :lol3:

- veer tankklep (de tankklep wordt met 2 veertjes aangetrokken in dichte toestand, 1 van deze veertjes ontbrak);
- band links achter afkeur i.v.m. inrijding;
- houten plaat rechter zijkant (1 plaat van de polyester beplating mist, deze had ik destijds (tijdelijk) vervangen met een multiplex plaat. Deze is inmiddels aan het einde van z'n levensduur :-B );
- scharnieren nooddeur: 2 van de 3 niet in orde meer;
- onder rechter koplamp te ver doorgeroest;
- klembeugel uitlaatdemper;
- remlicht lampje;
- accu's vastzetten.

We hebben dus nog een paar puntjes om op te lossen voor het einde van de maand. :thumbup:
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 15-06-2017)



Bericht door T-Jay »

Gisteren weer een puntje van het lijstje getackeld. De profile vestiging bij mij in de buurt had nog een gebruikte band liggen (met wat onregelmatige slijtage). Die kon ik voor een zacht prijsje overnemen.

Het lijstje ziet er inmiddels zo uit:

- veer; klaar
- band links achter; klaar
- houten plaat rechter zijkant;
- scharnieren nooddeur;
- onder rechter koplamp te ver doorgeroest;
- klembeugel uitlaatdemper; klaar
- remlicht lampje; klaar
- accu's vastzetten. klaar

Gisteren langs de profile geweest om de band te wisselen.

Afbeelding

Afbeelding

Tevens ook nog de nieuwe einddemper gemonteerd. Nog even de beugelklemmen voor nieuwtjes vervangen en dan is de uitlaat in ieder geval weer helemaal up-to-date.

Afbeelding

Vrijdagavond en zaterdag wil ik de overige puntjes in orde maken. Kan hij maandag weer voor de keuring.
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 671
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 0:15
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 13-05-2017)



Bericht door roze »

Suc6
Rob Zeijen | Hymer S660 | 1993 | MB 410 D | automaat |

Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 13-05-2017)



Bericht door a90 »

Mooie hè, die oude bussen !
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 13-05-2017)



Bericht door Gino608D »

Het houdt je wel van de straat ;-)
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 13-05-2017)



Bericht door T-Jay »

Van het weekend druk bezig geweest de laatste punten van de APK-afkeurpunten in orde te maken. Vrijdagavond ben ik heel de avond zoet geweest met de scharnieren van de nooddeur. Omdat ik niet de originele scharnieren had (die er zeer waarschijnlijk zo op te bouten waren), had ik ter vervanging profielscharnieren besteld. Deze heb ik hier en daar wat aan moeten passen maar het is gelukt, de scharnieren zijn vervangen.

Afbeelding

Het is niet m'n beste laswerk, maar het moest snel gebeuren... :angel:

Ook de ontbrekende plaat naast de nooddeur is vervangen. Hier had ik een aantal jaren terug een keer een stuk triplex op gezet als tijdelijke oplossing. Deze was nu echter te ver vergaan en hebben we vervangen voor een plaatje aluminium dat we nog hadden liggen.

Afbeelding

Voordat we op pad gaan maak ik de plaat nog even netjes geel zodat deze niet zo opvalt. :D

Daarnaast heb ik alle klembeugels van de uitlaatpijp vervangen voor nieuwe. Was voor de APK niet nodig, maar ik dacht dan is de uitlaat in ieder geval weer netjes (alleen nog een keer spuiten).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het weekend zag het lijstje er gelukkig zo uit, en kon ik de bus zondagavond bij het keurstation neerzetten.

Afbeelding

En vanmorgen dan goed nieuws!

Afbeelding

Nu ik weer wat meer met de bus bezig ben geweest kan ik eigenlijk niet wachten om van de winter de kop is grondig aan te pakken. Het jeukt om de bus weer netjes te maken. Hoewel er al veel aan de bus gerestaureerd is zie je dit er aan de buitenkant helaas niet vanaf. Maar goed, dat is nog even wachten. Op naar de TT!! En hopelijk dit jaar zonder problemen :-B :-B .
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 13-05-2017)



Bericht door a90 »

Helemaal goed !

Je moet nog wel even voordat hij is vrijgesteld van APK zie ik.
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 13-05-2017)



Bericht door Vertrokken2 »

Het zijn niet voor niets Zeeuwen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 13-05-2017)



Bericht door KTManiac »

En? Goed TT weekend gehad?
Zag je zondagavond op weg terug rijden op de A28 bij Hooghalen.

Ik sta daar altijd vlakbij op de camping en rij 's maandags pas weer terug.
Zondagavond altijd nog effe naar de uittocht kijken. Zag er gezellig uit daar binnen! :thumbup:

Ow, namens de kinderen daar onder 't viaduct nog bedankt voor 't "Gassen, gassen, gassen!!" :-B
Bijlagen
Hooghalen DAF bus resize.jpg
Hooghalen DAF bus resize.jpg (121.5 KiB) 1137 keer bekeken
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Daf MB200 DKDL 564 (Update 27-06-2017)



Bericht door T-Jay »

Het weekend was zeker geslaagd! Ik kon zelf helaas pas vrijdagavond weg, dus moest ik op de motor achteraan komen. M'n vrienden hebben de bus donderdag al meegenomen richting Assen. Met het koeldrama van vorig jaar in het achterhoofd is het toch best even spannend of alles goed gaat en de bus zich goed houdt.
Ze waren rond 11 uur weg gereden uit Oostkapelle en ik kreeg om half 5 een appje dat ze probleemloos in Assen waren aangekomen, tenminste zonder technische problemen dan...

In alle jaren dat ik de bus heb en alle ritten die ik daarin heb gemaakt ben ik nog nooit aangehouden. Je bent er zelf een keer niet bij en wat denk je...

Afbeelding

Gelukkig was alles in orde en vonden de heren het zelf ook alleen maar mooi allemaal! Ze konden hun weg na een blaastestje en controle van de papieren dus weer vervolgen.

Bij een andere stop kwam ook Rijkswaterstaat nog even kijken wat dit nou allemaal precies was...

Afbeelding

En hier dan de aankomst in Assen:

Afbeelding
Uiteraard met het nummer van "The Doctor" :bow:

Afbeelding

Ook de terugweg liep gelukkig vlekkeloos. Ruimte genoeg om de motor achterin te gooien en zelf weer achter het stuur plaats te nemen. De bus heeft zich weer bewezen en alle vertrouwen hersteld.
Plaats reactie