Verhoogd dak Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Jonathan
Berichten: 1
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 20:45

Verhoogd dak Ford Transit



Bericht door Jonathan »

Hallo,

Ik heb me nu al bijna ziek gezocht naar een vast verhoogd dak voor een Ford Transit. Aangezien deze zo moeilijk te vinden zijn, en aangezien ik in belgie woon nog moeilijker (bij Reimo vind ik ze ook wel redelijk duur), heb ik op het idee gekomen om er 1 te laten maken in een bedrijf die vijvers maakt uit polyester en die dan zelf te plaatsen. Die kunnen alle vormen en groottes maken die je maar wil voor wellicht niet veel geld. Nu mijn vraag is, bij de Transit tot jaar 2000 (welke ik nu heb) loopt het afvoergootje op het dak, boven de achterdeuren volledig door rondom de auto. Dus het dak kan er mooi in liggen. Maar ik zal binnenkort een nieuwer model kopen van Transit en daarvoor het dak laten maken. Daar is het probleem dat de gootjes achteraan stoppen, en de achterdeuren doorlopen. Iemand hier ervaring mee hoe je het best zo een dak dan monteert?

Het is waarschijnlijk ingewikkeld en onduidelijk, dus zal ik proberen om morgenavond van de 2 situaties een foto te nemen en die even te posten. Zal wellicht wat opklaren :)


Bij deze oudere transit zie je dat het gootje boven de deuren doorloopt. Waar dus het nieuwe dak zou kunnen in rusten.
Afbeelding




Maar mijn bedoeling is om dat bij deze nieuwere transit te doen. Hoewel ik daar niet echt een oplossing vind om alles aansluiten te maken en waterdicht, aangezien het gootje stopt aan de zijkanten, en de deuren doorlopen tot boven.
Afbeelding

Zou echt een opluchting zijn als iemand hier een oplossing voor vind :)
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Verhoogd dak Ford Transit



Bericht door durisotti »

Een dak kun je gewoon hier kopen voor 1230 euro:

http://sca-daecher.de/Site/main/track=38_44
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Verhoogd dak Ford Transit



Bericht door Blauwkous »

Als je zelf een dak laat maken krijg je in Nederland (en zeer waarschijnlijk ook in België) te maken met de goedkeuring. Je doet namelijk een ingrijpende verandering aan de carrosserie door het dak met spanten te verwijderen. Er moeten - bij de keuring - ook de fabrieks toelatingspapieren van het dak en het nieuwe frame waarop het dak geplaatst is bijgeleverd worden. Dat maakt deze daken ook zo duur. Alle typen moeten speciaal gekeurd worden om toelating te verkrijgen.
Ik heb het dus over de Nederlandse wetgeving/keuring, maar ik meen dat de dienst in België nog strenger is.

Informeer dus goed voor u er aan begint.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Verhoogd dak Ford Transit



Bericht door durisotti »

Vaak kunnen deze daken zonder frame geplaatst worden, het dak zit dan alleen maar vast gekit.
In dit geval laat je het "blik" boven de bestuurder zitten en maak je hier een extra bergruimte.
Bij een bestelauto is de carrosserie niet dragend, je zou dus zelf ook wel een verhoogd dak kunnen maken, mits dit goed stevig is.
Of het aan te raden is is een tweede !
Op zich is 1230 euro voor een dergelijk dak niet duur in mijn ogen.
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Verhoogd dak Ford Transit



Bericht door Blauwkous »

Het dak zit inderdaad gekit, maar binnen in het dak zijn vervangende goedgekeurde spanten geplaatst. Bekijk maar een kale verhoogde bestelwagen en je ziet ze zitten. Bij diverse daken (en zeker hefdaken, maar dat is hier niet het geval) is een framewerk noodzakelijk. Ik zeg dit niet zomaar, ik bouw ze zelf voor klanten - als Reimo Vakhandelaar - in. Overigens zijn de RCA daken ook van zeer goede kwaliteit hoor.

Vandaar: goed informeren.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Verhoogd dak Ford Transit



Bericht door Transitje »

Op mijn Transit, van '94, is ook een verhoogd polyester dak geplaatst. Boven de voorstoelen is het originele dak blijven zitten en is daarboven een royale bergruimte gemaakt.
Verder zit er rondom nog een rand van het originele dak, ongeveer een 18 centimeter. Dit is dan weer benut als steun voor bovenslaapplaatsen. Het dak is inderdaad rondom vastgekit in de bestaande regengoot die rondom de auto loopt.
Al met al een erg stevige constructie.Maar vrijwel zeker zijn er een paar dakspanten verwijderd en dat lijkt met de nieuwe regels niet meer zo gemakkelijk te worden goedgekeurd.
Groeten

Klaas
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Verhoogd dak Ford Transit



Bericht door Kees2 »

http://www.autozone.be/ford_transit_h2- ... cale=nl_BE

Afbeelding
als ik het goedbegrijp moet je nog een ander kopen?
waarom dan niet gelijk een hoge ( H2 )
Laatst gewijzigd door Kees2 op wo 31 aug 2011, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Verhoogd dak Ford Transit



Bericht door Blauwkous »

Kees 2: Jij bent een deskundige. Zowel als APK Keurmeester, als auto- en camper kenner. Kan jij, desnoods in een pb'tje, misschien meer advies geven, al ben ik het (alweer) geheel met je eens?
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Verhoogd dak Ford Transit



Bericht door Kees2 »

ik had alleen een simpele gedachte :D :D :D
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Verhoogd dak Ford Transit



Bericht door durisotti »

Plaats reactie